پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین و در جامعه تبیین کنند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت سیدالشهداء (ع) است.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، با بیان اینکه امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدای اسلام و ارزش های دینی کرد، ابراز داشت: حادثه عاشورا همانند یک دانشگاه بزرگ معرفتی بوده و آثار عشق و بندگی در آن متجلی شده است.

امام جمعه موقت تبریز افزود: حرکت امام حسین(ع)، حرکتی بود که موجب احیاء اسلام ناب شد و اسلام های من درآوردی و تقلبی را کنار زده و اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کرد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) شهید راه امر به معروف، نماز و ارزش های دینی است و کسی که ادعای حسینی بودن دارد باید این مسائل در الویت های اصلی زندگی او قرار گیرد و به این دسته از امور توجه داشته باشد.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) در آن گرما و سختی جنگ، با اقامه نماز جماعت ظهر، مهم ترین پیام خود را که عبارت بود از احیای ارزش های دینی خصوصا نماز را به زیبایی به تصویر کشیدند.

استاد حوزه تبریز اضافه کرد: فرهنگ نماز و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نظامی که نشات گرفته از حادثه کربلا است باید به صورت ویژه مورد توجه عام و خاص قرار گیرد.

وی، یادآور شد: امام حسین(ع) به منزله چراغ فروزان هدایت بوده که هرکسی خودش را با ایشان پیوند دهد و سوار کشتی نجات ایشان شود، خیر دنیا و آخرت نصیبش شده و عاقبت به خیر خواهد شد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین کرده و آن را در جامعه تبیین کند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت حضرت سیدالشهداء (ع) است.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

علامه طباطبایی همواره پشتیبان و مدافع ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بودند و شاگردانی مانند شهید مطهری را تربیت کردند که با تلاش های خود موجب پیروزی انقلاب و شکل گیری مهندسی فکری و فرهنگی نظام اسلامی شدند.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، با تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم علامه، گفت: ایشان شخصیت تمام عیار انقلابی بودند.

وی افزود: علامه طباطبایی تا آخرین لحظات عمر شریفشان همواره پشتیبان و مدافع ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بودند و شاگردانی مانند شهید مطهری ها را تربیت کردند که با تلاش های خود موجب پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری مهندسی فکری و فرهنگی نظام اسلامی شدند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: مرحوم علامه، ذوالفنون بود و در علوم دینی تبحر و تخصص ویژه ای داشتند و آثار بسیار غنی و مفیدی از جمله تفسیر شریف المیزان را به یادگار گذاشته اند که تفسیری ویژه، عمیق و مفید است که مورد مطالعه علماء و دانشمندان قرار می گیرد.

آیت الله آل هاشم افزود: علامه طباطبایی علاوه بر تفسیر المیزان، در حوزه های عرفان، فلسفه، فقه، کلام و اصول آثاری ارزشمند به یادگار گذاشته اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه تبریز با تاکید بر این که شخصیت علامه طباطبایی همچنان ناشناخته است، تصریح کرد: حوزه و روحانیت باید ابعاد علمی و شخصیتی ایشان را تبیین کرده و به جامعه معرفی کنند.

وی، دوراندیشی، زمان شناسی، تبعیت از ولایت فقیه و تربیت شاگردان توانمند را از جمله ویژگی های بارز علامه طباطبایی عنوان کرد و گفت: شخصیت ایشان به عنوان الگو و نمونه ای جامع برای حوزه و روحانیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 



 
 
خطیب جمعه تبریز:

توهین به مردم آذربایجان، قلب ها را جریحه دار کرد / مردم با هوشیاری جواب دشمنانی را که دنبال سواستفاده از این ماجرا هستند؛ می دهند

آیت الله آل هاشم، خطیب جمعه تبریز با بیان اینکه توهین به مردم آذربایجان، قلب ها را جریحه دار کرد؛ تصریح کرد: مردم با هوشیاری جواب دشمنانی را که دنبال سواستفاده از این ماجرا هستند؛ می دهند.
توهین به مردم آذربایجان، قلب ها را جریحه دار کرد / مردم با هوشیاری جواب دشمنانی  را که دنبال سواستفاده از این ماجرا هستند؛ می دهند

به گزارش ائل  آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز با اشاره به توهین به مردم آذربایجان در برنامه کودک روز جمعه 15 آبان شبکه دو سیما گفت: اهانت یک برنامه تلویزیونی، موجب واکنش مردم غیور و هوشیار آذربایجان شد.

وی افزود: این توهین قلب ما را جریحه دار کرد. این اقدام غیرقابل قبول است و به شدت آن را محکوم می نمائیم.

آل هاشم ادامه داد: برخی از عوامل بیگانه از جمله شبکه های ماهواره ای با سواستفاده از این ماجرا قصد ضربه زدن به نظام و انقلاب را داشتند و به پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) توهین کردند که مردم غیور و مسلمان آذربایجان این اقدام ناجوانمردانه را نیز محکوم می نمایند.

آذربایجان عاشق اهل بیت است و از ولایت جدا نخواهد شد

خطیب جمعه تبریز تصریح کرد: آذربایجان، ولایتمدار و عاشق اهل بیت است و از اهل بیت و  ولایت فقیه جدا نشده و جدا نخواهد شد.

وی ادامه داد: آیت الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در بیانیه خود به موقع به این موضوع واکنش نشان دادند و مسئولان سازمان صدا و سیما عذرخواهی کردند.

مسئولان از تکرار چنین توهین هایی جلوگیری کنند

این مدرس حوزه علمیه تاکید کرد: مسئولان امر باید بیش از پیش دقت و مراقبت نمایند تا هیچ گاه شاهد تکرار چنین توهین هایی به هیچ یک از اقوام نباشیم.

آل هاشم با تاکید مجدد بر هوشیاری مردم در مقابل توطئه پردازی ها برای سواستفاده از این ماجرا گفت: مردم با هوشیاری و پایبندی به قانون جواب دشمن را می دهند.

گزارش ائل می افزاید این سخنان خطیب جمعه تبریز با تکبیر توسط نمازگزاران جمعه مورد تائید و تاکید قرار گرفت.

هوشیاری مردم و هدایت های رهبری موجب می شود دشمن در پروژه نفوذ کار به جایی نبرد

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود در جمع نمازگزاران جمعه تبریز در مصلی اعظم امام خمینی به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید و دانشگاهیان اشاره و از تلاش گران عرصه پیشرفت پرشتاب علمی کشور تقدیر کرد.

وی به برنامه دشمن برای نفوذ اشاره و تصریح کرد: در موقعیت مهم و حساسی قرار داریم و آمریکا بعد از مذاکرات هسته ای به شدت دنبال نفوذ سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است.

آل هاشم اضافه کرد: ما از دشمن و دسیسه های او بیزار هستیم و بصیرت و هوشیاری مردم و تذکرات و هدایتهای مقام معظم رهبری موجب می شود تا دشمن کار به جایی نبرد.

وی با بیان اینکه مردم مسلمان و انقلابی ایران پیرو رهبری است؛ گفت: ولایتمداری مسیر خیر و صلاح و سعادت است و در این شرایط ضروری است با حفظ هوشیاری گوش به فرمان رهبری معظم انقلاب باشیم.

اخبار مرتبط:

خبرگزاری فارس: توهین شبکه‌ معاند به پیامبر(ص) به بهانه فیتیله محکوم است/ مردم آذربایجان عاشق اهل‌بیت هستند

خبرگزاری مهر: آذری‌ها هرگز از ولایت فقیه جدا نمی‌شوند/ آمریکا به دنبال نفوذ است

باشگاه خبرنگاران جوان: توهین شبکه‌ معاند به پیامبر(ص) به بهانه فیتیله محکوم است

خبرگزاری ایسنا: توهین برخی شبکه‌های ماهواره‌ای معاند به مقدسات محکوم است

خبرگزاری ایرنا:  مردم آذربایجان معتقد به ولایت فقیه هستند

خبرگزاری صدا و سیما : ضرورت هوشياري مردم آذربايجان در برابر دشمنان

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

پس از برکناری عوامل برنامه توهین آمیز فیتیله جایی برای اعتراض غیرقانونی وجود ندارد/ اهانت گوناز تی وی به اهل بیت نشان داد آنها بدنبال اهداف شوم سیاسی خود هستند

پس از برکناری عوامل برنامه توهین آمیز فیتیله جایی برای اعتراض غیرقانونی وجود ندارد/ اهانت گوناز تی وی به اهل بیت نشان داد آنها بدنبال اهداف شوم سیاسی خود هستند

 آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز گفت: پس از عذرخواهی مقامات صدا و سیما و برکناری عوامل این برنامه تلویزیونی دیگر جایی برای اعتراض‌های خیابانی غیرقانونی وجود نداشت، چراکه عده‌ای انگشت‌شمار و البته تجزیه‌طلب به دنبال سوء استفاده از احساسات پاک مردم آذربایجان در جریان اخیر برنامه فیتیله هستند.

به گزارش ائل به نقل از رسا، آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز با اشاره به حوادث عصر روز گذشته تبریز در جریان اعتراض به اهانت برنامه فیتیله شبکه دو سیما به مردم آذری‌زبان اظهار داشت: این‌که اهانتی به مردم آذربایجان صورت گرفته مسلم است، که موجب عذرخواهی رییس رسانه ملی و عوامل این برنامه شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از عذرخواهی مقامات صدا و سیما و برکناری عوامل این برنامه تلویزیونی دیگر جایی برای اعتراض‌های خیابانی غیرقانونی وجود نداشت، چراکه عده‌ای انگشت‌شمار و البته تجزیه‌طلب به دنبال سوء استفاده از احساسات پاک مردم آذربایجان در جریان اخیر برنامه فیتیله هستند.
آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که رسانه‌های معاند نظام و تجزیه‌طلب که از آن سوی مرزها اقدام به پخش برنامه می کنند، دغدغه مردم آذربایجان را ندارند، افزود: اهانت شبکه گوناز تی‌وی به اهل بیت عصمت و طهارت نشان داد که آن‌ها مسأله اهانت برنامه فیتیله را بهانه‌ای برای اهداف شوم سیاسی خود قرار داده‌اند، چنان که پیش از این نیز اغراض ضداسلامی آنان کاملا مشخص بود.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که خداوند متعال در قرآن کریم تعصبات قومی را منشأ کفر، نفاق، تبعیض، ستم، ریاکاری و دروغ یاد می کند، افزود: نگاهی به آیات کلام الله مجید نشان نی دهد که تمام بدبختی‌ها و گرفتاری ها محصول چنین ذهنیت در جامعه انسانی است.
وی با بیان این‌که هیچ کس منکر محکوم کردن اهانت به آذربایجانی‌ها نیست؛ گفت: سخن اینجاست که تعصبات بی جا هیچ قومی را به خوشبختی نرسانده است، چنانکه آیه 97 سوره توبه نیز بدان اشاره کرده است، امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند؛ «هرکسی تعصب کند یا تعصب به نفع او ورزیده شود ریسمان ایمان از گردنش بر داشته می شود.» کنایه از اینکه ایمان از قلبش خارج می شود.
آیت الله آل هاشم با تأکید بر این‌که نباید فرصت سوء استفاده به جریان‌های معاند نظام و پانترکیسیم داده شود، افزود: از منظر اسلام تعصبات مذهبی و قبیله ای یکی از موانع جدی در راه تحقق آرمان اسلامی و برقراری وفاق و انسجام بین مسلمانان است و همینطور مانع از ‏فهم این حقیقت می شود.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که اسلام با تعصبات قومی و نژادی مبارزه کرده است، گفت: امروزه تکیه و تاکید بر ارزش‌ها و روحیات قوم گرایانه حتی برای کسانی که دین ندارند قابل هضم و پذیرفتنی نیست. چون این گونه ایده ها در عصر حاضر ناکارآمد است و به درد دنیا هم نمی خورد.
وی ادامه داد: آیه 13 سوره حجرات می فرماید؛ «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهای و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر! را بشناسید(اینها) ملاک امتیاز، نیست، گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، خداوند دانا و آگاه است» در فضای قوم گرایی، اخلاق تخریب و امنیت که لازمه توسعه است، نابود می شود



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در مشهد مقدس؛

پست ترین افراد کسانی هستند که پیام عاشورا را تحریف می‌کنند/ راه سیدالشهدا راه اسلام و خدا است/ مسلمان در برابر آمریکا ایستادگی کنند

امام جمعه موقت تبریز گفت: در شرایطی که دشمنان به دنبال نابودی اسلام هستند جوانان باید ازدواج کنند و نسل پیامبر را افزایش دهند. باید با جهاد فی سبیل الله در برابر دشمنی مثل آمریکا ایستادگی کرد.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عاشورا قیام آل محمد علیه استکبار بود، اظهار داشت: سیدالشهدا خانواده‌ی خود را برای اسلام وقف کرد تا شریعت، احکام اسلام، محرم و نامحرم، حلال و حرام باقی بماند.

وی ادامه داد: تمام حرکات اهل بیت برای مسلمانان نوعی عبرت است، حسین برای فرهنگ اسلام، حجاب و نماز جنگید. عمر انسان روزی تمام می‌شود اما باید در این عمر کوتاه کاری کرد که تاریخی شود.

وی عنوان کرد: فریاد "یاحسین" ادامه دهنده راه پیامبر و حرکت در راه خدا است. ولی امر مسلمین، حضرت امام خامنه‌ای همیشه گفته‌اند: "راه امام حسین راه ما و اسلام است"

امام جمعه موقت تبریز روز عاشورا را درسی برای تمام عاشوراعیان دانست و گفت: انسان باید تمام دارایی خود را برای حفظ اسلام فدا کند. سیدالشهدا فرهنگ نماز خوانی را در صحرای کربلا برپا داشت و به تبع آن در دوران 8 سال دفاع مقدس نیز رزمندگان نماز را همیشه اقامه کردند.

وی تصریح کرد: در خانواده‌ای که مادر نماز بخواند و حجاب را حفظ کند فرزند نیز همان اخلاق را خواهد داشت، والدین باید احکام قرآنی را به کودکان آموزش دهند.

وی افزود: در شرایطی که دشمنان به دنبال نابودی اسلام هستند جوانان باید ازدواج کنند و نسل پیامبر را افزایش دهند. باید با جهاد فی سبیل الله در برابر دشمنی مثل آمریکا ایستادگی کرد.

آیت الله آل هاشم با اشاره به جنایات آل سعود و فاجعه منا، ابراز کرد: آل سعود فرزند شیطان بزرگ و خادم الحرمین است، ما دیدیم که دشمنان اسلام چگونه لباس احرام را برای حجاج تبدیل به کفن کردند و مدعیان حقوق بشر ساکت شدند.

وی بیان داشت: تمام مسلمین باید با یکدیگر متحد شوند و علیه دشمنان، منافقین و داعش قیام کنند. امسال قلب‌ها به خاطر فاجعه منا داغ‌دار شد.

وی یادآور شد: حقانیت، اعمال، کردار و مظلومیت حسین دل‌ها را به آتش می‌کشد و همگان را به گریه می‌اندازد. امروز جوانان پابرهنه عزاداری می‌کنند و این جوانان همان عاشورائیان هستند.

امام جمعه موقت تبریز زیارت امام رضا(ع) را به زیارت 14 معصوم تشبیه کرد و اعلام کرد: جوانان باید زیارت امامان را ترک نکنند و همیشه در صحنه حاضر شوند.وحدت مسلمین و تجمع‌ عظیم شیعیان تن دشمنان اسلام را به لرزه در می‌آورد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تحریف فرهنگ عاشورا، اذعان داشت: پست ترین افراد کسانی هستند که به خاطر منافع شخصی فرهنگ عاشورا را تحریف کنند و پیام‌های آن را نوع دیگری نقل کنند، سیدالشهدا برای آب نجنگید برای حفظ اسلام قیام کرد.

وی در پایان سخنان خود از جوانان خواست تا از ولایت دفاع کنند و با حضور پرشور در مراسم اربعین حسینی وحدت امت پیامبر را نشان دهند. عشق به حسین تمام شدنی نیست و روز به روز تعداد عاشقان افزایش می‌یابد.

 

منبع:آناج



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: امام حسین (ع) تا حدی به اقامه نماز اهمیت دادند که در سخت‌ترین دقایق عاشورا نماز را اقامه کردند و در دفاع مقدس نیز این اهمیت به نماز رخ می‌داد.

به گزارش  خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی تبریز در مشهد مقدّس با اشاره به قیام حسینی اظهار داشت: حضرت اباعبدالله حسین خود و خانواده‌اش را وقف اسلام کرد تا اسلام زنده بماند و در زیارت آن حضرت بر اهداف قیام اشاره شده و عبرت عاشورا که همان فرهنگ اسلامی و دینی است بیان شده و شریعت نبی مکرم اسلام را زنده نگه داشته است.

وی افزود: دستورالعمل زندگی آن حضرت در مورد راه و روش الهی مورد توجه قرار گرفته و در مورد تبیین زندگانی آن حضرت علمای بزرگ دستوراتی دارند که از آن جمله منویات امام و رهبری در این مورد است.

امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: عاشورا برای تمام عاشورائیان درس بزرگی است که امام حسین(ع) همه چیز را فدای اسلام کرد و انقلاب اسلامی نیز برخواسته از قیام حسینی است.

وی تاکید کرد: امام حسین (ع) تا حدی به اقامه نماز اهمیت دادند که در سخت‌ترین دقایق عاشورا نماز را اقامه کردند و در دفاع مقدس نیز این اهمیت به نماز رخ می‌داد و این پیام را به جهانیان دادند که این حرکت و قیام برای اقامه نماز است نه کارهای دنیوی.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: فرهنگ نماز باید در جامعه اسلامی ثابت بماند و اقامه‌کننده‌های نماز در جامعه به مسائل اخلاقی و مذهبی توجه دارند.

آیت‌الله آل هاشم تصریح کرد: نشان دادن وحدت و موجودیت مسلمین در نمازهای جمعه و جماعات به جهانیان نشان داده می‌شود و برگزاری مراسم سوگواره حسینی نیز همان حفظ قرآن و نماز است.

امام جمعه تبریز عنوان کرد: قیام حسینی چراغ راه اسلام است و امسال دل مسلمین به واسطه حادثه منا داغدار شد و امیدواریم هر چه سریع‌تر ریشه خائن‌الحرمین و منافقین جهانی اسلام از ریشه کنده شود.