پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

علامه طباطبایی همواره پشتیبان و مدافع ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بودند و شاگردانی مانند شهید مطهری را تربیت کردند که با تلاش های خود موجب پیروزی انقلاب و شکل گیری مهندسی فکری و فرهنگی نظام اسلامی شدند.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، با تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم علامه، گفت: ایشان شخصیت تمام عیار انقلابی بودند.

وی افزود: علامه طباطبایی تا آخرین لحظات عمر شریفشان همواره پشتیبان و مدافع ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بودند و شاگردانی مانند شهید مطهری ها را تربیت کردند که با تلاش های خود موجب پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری مهندسی فکری و فرهنگی نظام اسلامی شدند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: مرحوم علامه، ذوالفنون بود و در علوم دینی تبحر و تخصص ویژه ای داشتند و آثار بسیار غنی و مفیدی از جمله تفسیر شریف المیزان را به یادگار گذاشته اند که تفسیری ویژه، عمیق و مفید است که مورد مطالعه علماء و دانشمندان قرار می گیرد.

آیت الله آل هاشم افزود: علامه طباطبایی علاوه بر تفسیر المیزان، در حوزه های عرفان، فلسفه، فقه، کلام و اصول آثاری ارزشمند به یادگار گذاشته اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه تبریز با تاکید بر این که شخصیت علامه طباطبایی همچنان ناشناخته است، تصریح کرد: حوزه و روحانیت باید ابعاد علمی و شخصیتی ایشان را تبیین کرده و به جامعه معرفی کنند.

وی، دوراندیشی، زمان شناسی، تبعیت از ولایت فقیه و تربیت شاگردان توانمند را از جمله ویژگی های بارز علامه طباطبایی عنوان کرد و گفت: شخصیت ایشان به عنوان الگو و نمونه ای جامع برای حوزه و روحانیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

پس از برکناری عوامل برنامه توهین آمیز فیتیله جایی برای اعتراض غیرقانونی وجود ندارد/ اهانت گوناز تی وی به اهل بیت نشان داد آنها بدنبال اهداف شوم سیاسی خود هستند

پس از برکناری عوامل برنامه توهین آمیز فیتیله جایی برای اعتراض غیرقانونی وجود ندارد/ اهانت گوناز تی وی به اهل بیت نشان داد آنها بدنبال اهداف شوم سیاسی خود هستند

 آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز گفت: پس از عذرخواهی مقامات صدا و سیما و برکناری عوامل این برنامه تلویزیونی دیگر جایی برای اعتراض‌های خیابانی غیرقانونی وجود نداشت، چراکه عده‌ای انگشت‌شمار و البته تجزیه‌طلب به دنبال سوء استفاده از احساسات پاک مردم آذربایجان در جریان اخیر برنامه فیتیله هستند.

به گزارش ائل به نقل از رسا، آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز با اشاره به حوادث عصر روز گذشته تبریز در جریان اعتراض به اهانت برنامه فیتیله شبکه دو سیما به مردم آذری‌زبان اظهار داشت: این‌که اهانتی به مردم آذربایجان صورت گرفته مسلم است، که موجب عذرخواهی رییس رسانه ملی و عوامل این برنامه شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از عذرخواهی مقامات صدا و سیما و برکناری عوامل این برنامه تلویزیونی دیگر جایی برای اعتراض‌های خیابانی غیرقانونی وجود نداشت، چراکه عده‌ای انگشت‌شمار و البته تجزیه‌طلب به دنبال سوء استفاده از احساسات پاک مردم آذربایجان در جریان اخیر برنامه فیتیله هستند.
آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که رسانه‌های معاند نظام و تجزیه‌طلب که از آن سوی مرزها اقدام به پخش برنامه می کنند، دغدغه مردم آذربایجان را ندارند، افزود: اهانت شبکه گوناز تی‌وی به اهل بیت عصمت و طهارت نشان داد که آن‌ها مسأله اهانت برنامه فیتیله را بهانه‌ای برای اهداف شوم سیاسی خود قرار داده‌اند، چنان که پیش از این نیز اغراض ضداسلامی آنان کاملا مشخص بود.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که خداوند متعال در قرآن کریم تعصبات قومی را منشأ کفر، نفاق، تبعیض، ستم، ریاکاری و دروغ یاد می کند، افزود: نگاهی به آیات کلام الله مجید نشان نی دهد که تمام بدبختی‌ها و گرفتاری ها محصول چنین ذهنیت در جامعه انسانی است.
وی با بیان این‌که هیچ کس منکر محکوم کردن اهانت به آذربایجانی‌ها نیست؛ گفت: سخن اینجاست که تعصبات بی جا هیچ قومی را به خوشبختی نرسانده است، چنانکه آیه 97 سوره توبه نیز بدان اشاره کرده است، امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند؛ «هرکسی تعصب کند یا تعصب به نفع او ورزیده شود ریسمان ایمان از گردنش بر داشته می شود.» کنایه از اینکه ایمان از قلبش خارج می شود.
آیت الله آل هاشم با تأکید بر این‌که نباید فرصت سوء استفاده به جریان‌های معاند نظام و پانترکیسیم داده شود، افزود: از منظر اسلام تعصبات مذهبی و قبیله ای یکی از موانع جدی در راه تحقق آرمان اسلامی و برقراری وفاق و انسجام بین مسلمانان است و همینطور مانع از ‏فهم این حقیقت می شود.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که اسلام با تعصبات قومی و نژادی مبارزه کرده است، گفت: امروزه تکیه و تاکید بر ارزش‌ها و روحیات قوم گرایانه حتی برای کسانی که دین ندارند قابل هضم و پذیرفتنی نیست. چون این گونه ایده ها در عصر حاضر ناکارآمد است و به درد دنیا هم نمی خورد.
وی ادامه داد: آیه 13 سوره حجرات می فرماید؛ «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهای و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر! را بشناسید(اینها) ملاک امتیاز، نیست، گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، خداوند دانا و آگاه است» در فضای قوم گرایی، اخلاق تخریب و امنیت که لازمه توسعه است، نابود می شود



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در مشهد مقدس؛

پست ترین افراد کسانی هستند که پیام عاشورا را تحریف می‌کنند/ راه سیدالشهدا راه اسلام و خدا است/ مسلمان در برابر آمریکا ایستادگی کنند

امام جمعه موقت تبریز گفت: در شرایطی که دشمنان به دنبال نابودی اسلام هستند جوانان باید ازدواج کنند و نسل پیامبر را افزایش دهند. باید با جهاد فی سبیل الله در برابر دشمنی مثل آمریکا ایستادگی کرد.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عاشورا قیام آل محمد علیه استکبار بود، اظهار داشت: سیدالشهدا خانواده‌ی خود را برای اسلام وقف کرد تا شریعت، احکام اسلام، محرم و نامحرم، حلال و حرام باقی بماند.

وی ادامه داد: تمام حرکات اهل بیت برای مسلمانان نوعی عبرت است، حسین برای فرهنگ اسلام، حجاب و نماز جنگید. عمر انسان روزی تمام می‌شود اما باید در این عمر کوتاه کاری کرد که تاریخی شود.

وی عنوان کرد: فریاد "یاحسین" ادامه دهنده راه پیامبر و حرکت در راه خدا است. ولی امر مسلمین، حضرت امام خامنه‌ای همیشه گفته‌اند: "راه امام حسین راه ما و اسلام است"

امام جمعه موقت تبریز روز عاشورا را درسی برای تمام عاشوراعیان دانست و گفت: انسان باید تمام دارایی خود را برای حفظ اسلام فدا کند. سیدالشهدا فرهنگ نماز خوانی را در صحرای کربلا برپا داشت و به تبع آن در دوران 8 سال دفاع مقدس نیز رزمندگان نماز را همیشه اقامه کردند.

وی تصریح کرد: در خانواده‌ای که مادر نماز بخواند و حجاب را حفظ کند فرزند نیز همان اخلاق را خواهد داشت، والدین باید احکام قرآنی را به کودکان آموزش دهند.

وی افزود: در شرایطی که دشمنان به دنبال نابودی اسلام هستند جوانان باید ازدواج کنند و نسل پیامبر را افزایش دهند. باید با جهاد فی سبیل الله در برابر دشمنی مثل آمریکا ایستادگی کرد.

آیت الله آل هاشم با اشاره به جنایات آل سعود و فاجعه منا، ابراز کرد: آل سعود فرزند شیطان بزرگ و خادم الحرمین است، ما دیدیم که دشمنان اسلام چگونه لباس احرام را برای حجاج تبدیل به کفن کردند و مدعیان حقوق بشر ساکت شدند.

وی بیان داشت: تمام مسلمین باید با یکدیگر متحد شوند و علیه دشمنان، منافقین و داعش قیام کنند. امسال قلب‌ها به خاطر فاجعه منا داغ‌دار شد.

وی یادآور شد: حقانیت، اعمال، کردار و مظلومیت حسین دل‌ها را به آتش می‌کشد و همگان را به گریه می‌اندازد. امروز جوانان پابرهنه عزاداری می‌کنند و این جوانان همان عاشورائیان هستند.

امام جمعه موقت تبریز زیارت امام رضا(ع) را به زیارت 14 معصوم تشبیه کرد و اعلام کرد: جوانان باید زیارت امامان را ترک نکنند و همیشه در صحنه حاضر شوند.وحدت مسلمین و تجمع‌ عظیم شیعیان تن دشمنان اسلام را به لرزه در می‌آورد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تحریف فرهنگ عاشورا، اذعان داشت: پست ترین افراد کسانی هستند که به خاطر منافع شخصی فرهنگ عاشورا را تحریف کنند و پیام‌های آن را نوع دیگری نقل کنند، سیدالشهدا برای آب نجنگید برای حفظ اسلام قیام کرد.

وی در پایان سخنان خود از جوانان خواست تا از ولایت دفاع کنند و با حضور پرشور در مراسم اربعین حسینی وحدت امت پیامبر را نشان دهند. عشق به حسین تمام شدنی نیست و روز به روز تعداد عاشقان افزایش می‌یابد.

 

منبع:آناج



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: امام حسین (ع) تا حدی به اقامه نماز اهمیت دادند که در سخت‌ترین دقایق عاشورا نماز را اقامه کردند و در دفاع مقدس نیز این اهمیت به نماز رخ می‌داد.

به گزارش  خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی تبریز در مشهد مقدّس با اشاره به قیام حسینی اظهار داشت: حضرت اباعبدالله حسین خود و خانواده‌اش را وقف اسلام کرد تا اسلام زنده بماند و در زیارت آن حضرت بر اهداف قیام اشاره شده و عبرت عاشورا که همان فرهنگ اسلامی و دینی است بیان شده و شریعت نبی مکرم اسلام را زنده نگه داشته است.

وی افزود: دستورالعمل زندگی آن حضرت در مورد راه و روش الهی مورد توجه قرار گرفته و در مورد تبیین زندگانی آن حضرت علمای بزرگ دستوراتی دارند که از آن جمله منویات امام و رهبری در این مورد است.

امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: عاشورا برای تمام عاشورائیان درس بزرگی است که امام حسین(ع) همه چیز را فدای اسلام کرد و انقلاب اسلامی نیز برخواسته از قیام حسینی است.

وی تاکید کرد: امام حسین (ع) تا حدی به اقامه نماز اهمیت دادند که در سخت‌ترین دقایق عاشورا نماز را اقامه کردند و در دفاع مقدس نیز این اهمیت به نماز رخ می‌داد و این پیام را به جهانیان دادند که این حرکت و قیام برای اقامه نماز است نه کارهای دنیوی.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: فرهنگ نماز باید در جامعه اسلامی ثابت بماند و اقامه‌کننده‌های نماز در جامعه به مسائل اخلاقی و مذهبی توجه دارند.

آیت‌الله آل هاشم تصریح کرد: نشان دادن وحدت و موجودیت مسلمین در نمازهای جمعه و جماعات به جهانیان نشان داده می‌شود و برگزاری مراسم سوگواره حسینی نیز همان حفظ قرآن و نماز است.

امام جمعه تبریز عنوان کرد: قیام حسینی چراغ راه اسلام است و امسال دل مسلمین به واسطه حادثه منا داغدار شد و امیدواریم هر چه سریع‌تر ریشه خائن‌الحرمین و منافقین جهانی اسلام از ریشه کنده شود.

 



تاريخ : 28 / 7 / 1394برچسب:, | 13:57 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ استاد حوزه تبریز، گفت: رد اوامر و فرمایشات مقام معظم رهبری در حقیقت رد دستور امام زمان(ع) است و به معنی بی بصیرتی و عدم اطاعت پذیری از ایشان است، چرا که حضرت آیت الله خامنه ای، نائب امام عصر(ع) هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در تبریز، آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی تبریز با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع)، گفت: قیام امام حسین(ع)موجب احیاء اسلام و ارزش های دینی شد.

وی، با بیان اینکه، خون شهداء انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در ادامه عاشورا موجب حفظ و تداوم عاشورا شد، گفت: نباید خون شهداء اسلام و انقلاب پایمال شود.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه ماه محرم جزو ماه های حرام است، گفت: اجر و عقاب اعمال در این ماه دو برابر است. باید سعی کرد با عمل به واجبات و اعمال ماه محرم به خدا نزدیک شد.

وی با بیان اینکه عدم لحظه شناسی خواص و همچنین بی بصیرتی مردم دوران امام حسین(ع) موجب شهادت ایشان و یاران با وفای ایشان شد، گفت: خواص و عوام جامعه امروز نیز باید از بی بصیرتی مردم آن زمان درس عبرت گیرند و همواره گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند.

استاد حوزه تبریز، افزود: رد اوامر و فرمایشات مقام معظم رهبری در حقیقت رد دستور امام زمان(ع) است و به معنی بی بصیرتی و عدم اطاعت پذیری از ایشان است، چرا که حضرت آیت الله خامنه ای، نائب امام عصر(ع) هستند.

وی، افزود: روشن و بدیهی است که هرکسی که در حال حاضر گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشد، موقع ظهور ایشان تابع امام زمان(ع) خواهد بود و هر کسی که نسبت به اوامر و دستورات ایشان بی توجه باشد، قطعا به هنگام ظهور نیز به دستورات امام عصر(ع) بی توجه خواهد بود.

آیت الله آل هاشم، افزود: انقلاب ما، صبغه فرهنگی دارد و همین الهی بودن است که رمز دوام و پایداری آن است  در غیر اینصورت تا حال شکست خورده بود.



تاريخ : 23 / 7 / 1394برچسب:, | 14:36 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ مردم مراقب افکار و سنت های غلطی که دشمن دارد در عزاداری ها کرده است، باشند، چرا که دشمن به دنبال تحریف عزاداری هاست و به خاطر آن تشیع لندنی را ایجاد کرده تا به خیال خود ریشه اسلام و انقلاب را بزنند.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه یکی از اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: این واجب فراموش شده در شخصیت حضرت سیدالشهداء(ع) به طور ویژه متجلی شد.

وی، افزود: باید عوامل تقویت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه شناسایی کرده و با رفع آنها، در صدد تقویت این مهم باشیم و بدانیم که احیای این مهم در حقیقت تبعیت عملی از حضرت امام حسین(ع) است.

امام جمعه موقت تبریز، افزود: برگزاری مراسمات عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) در حقیقت تعظیم شعائر الهی، زنده نگه داشتن امامت و ولایت و احیای ارزش های دینی استف اما باید توجه داشت که تمام عزاداری های ما باید در شان حضرت سیدالشهداء(ع) و به دور از خرافات باشد.

وی، افزود: حضرت امام حسین(ع) در حادثه عاشورا، بر همه مسلمانان جهان نشان دادند که اهمیت اسلام و احیای شعائر دینی از جان، مال و خانواده ارزشمند تر است و این مساله برای همه ما یک درس بزرگ است.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه امام حسین(ع) در حادثه عاشورا همه را به اسلام و حفظ ارزش های دینی دعوت کردند و در این راه هم به شهادت رسیدند، گفت: ما نیز باید به تبعیت از ایشان، خود، خویشان و جامعه را به حفظ ارزش های اسلامی دعوت کنیم.

وی در خاتمه، افزود: مردم مراقب افکار و سنت های غلطی که دشمن وارد در عزاداری ها کرده است، باشند، چرا که دشمن به دنبال تحریف عزاداری ها هستند و به خاطر آن تشیع لندنی را ایجاد کرده اند تا به خیال خود ریشه اسلام و انقلاب را بزنند.



تاريخ : 31 / 3 / 1394برچسب:, | 10:33 | نویسنده : میثم

مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ مسئولین، متولیان و مراکز فرهنگی و تربیتی فکری به حال نیروی عظیم جوان جامعه کنند و مبادا دشمن آنان را شکار کرده و از معنویت و تقوا دور نماید، چرا که آینده کشور بر عهده نسل جوان امروز خواهد بود.

آیت الله آل هاشم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه رمضان ماه خود سازی و تقرب به پروردگار متعال است، گفت: شتاب و جهش معنوی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد در سایر ماه ها وجود ندارد. نباید از این ویژگی غافل شد.

وی افزود: انسان همواره باید در جهت کسب معرفت و حرکت به سمت معنویت و تقرب به خدا باشد، مگر قرار است چقدر در این دنیای فانی عمر کنیم؟! از فرصت اندک عمر باید نهایت استفاده را ببریم، چرا که در قیامت مورد سئوال قرار خواهیم گرفت و باید پاسخ قانع کننده ای در دست داشته باشیم.

امام جمعه موقت تبریز بیان کرد: لذتی که در اطاعت خداوند متعال و ترک معصیت است در هیچ یک از محرمات و لذات مادی و غیر شرعی دنیوی نیست. فقط کافی است طعم و لذت عبادت و بندگی خدا را بچشیم، که آن وقت دیگر مجذوب خواهیم شد.

وی با بیان اینکه برخی از جوانان عزیز، متاسفانه عمر اندک خود را صرف کارهای بیهوده می کنند، افزود: برخی از جوانان و نوجوانان عزیز ما وقت پرارزش خود را صرف بازی های کامپیوتری می کنند و زمان زیادی صرف گشت و گذار در شبکه های مجازی و اینترنتی می کنند و اطلاعاتی که به دست می آورند بسیار ناچیز و سطحی بوده و این یک هشدار بزرگ است.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: مسئولین، متولیان و مراکز فرهنگی و تربیتی  از خواب غفلت بیدار شوند و فکری به حال نیروی عظیم جوان جامعه کنند. مبادا دشمن آنان را شکار کرده و از معنویت و تقوا دور نماید، چرا که آینده کشور و سازندگی آن بر عهده نسل جوان امروز خواهد بود و اگر فکری اساسی نشود، کشور و جامعه دچار مضرات غیر قابل جبران خواهد شد.

استاد حوزه علمیه تبریز تصریح کرد: اسلام نیازمند تربیت سربازانی قوی و توانمند در عرصه های مختلف علمی و فناوری است و مسئولین باید به این مسئله مهم توجه داشته باشند.

آیت الله آل هاشم افزود: حوزه های علمیه ارتباط خود را با قشر جوان و نوجوان افزایش دهند و در صدد تعمیق معرفت علمی و معنوی آنان باشند. با نرمی به سخنان و مطالب آنان گوش فرا دهند، سئوالات و شبهات آنان را بشنوند و با نرمی و به زبان آنان، دلسوزانه و مشفقانه در صدد پاسخگویی به سئوالات آنان باشند.

وی در خاتمه بیان کرد: علماء، روحانیون و طلاب سعی نمایند پاسخی که به سئوالات جوانان و نوجوانان عزیز می دهند، مستدل، جامع، کامل و قانع کننده باشد. باید توجه کرد که دشمن همواره در جهت گمراه کردن نیروی جوان جامعه است و علماء و روحانیون که مرز داران اعتقادی جامعه هستند، باید با تهاجمات گسترده غرب مقابله و مبارزه کنند.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ برخی در صدد تضعیف جایگاه ولایت فقیه هستند، آن ها در واقع دشمن دین، اسلام ناب و شریعت نبوی هستند، نه ولایت فقیه.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان این که مسئله ولایت فقیه مسئله جدیدی نیست، گفت: ولایت فقیه از همان صدر اسلام تا کنون مسئله ای بوده که مورد تاکید و سفارش ویژه حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) قرار گرفته و مُهر تایید عقل و شرع بر آن زده شده است.

وی افزود: مسئله ولایت فقیه، فقط مربوط به دوران غیبت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) نمی شود و در همان زمان معصومین(ع) نیز نمایندگانی از امامان معصوم(ع) در شهر های مختلف وجود داشتند و انجام وظیفه می کردند.

*ادعایی غلط

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: برخی در صدد القاء این مطلب هستند که ولایت فقیه را حضرت امام خمینی(ره) به وجود آوردند و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد، در صورتی که اگر نگاهی حتی اجمالی به تاریخ اسلام بیاندازیم پی به غلط بودن این ادعا خواهیم برد.

وی با بیان این مطلب که هدف اصلى ولایت فقیه، اقامه و احیاء دین در جامعه است، گفت: ولایت فقیه کشور را از بلاها و فتن دور می سازد و کشور را از انحرافات و کج روی ها مصون نگه می دارد و اگر نباشد معلوم نیست سرنوشت کشور چگونه رقم خواهد خورد.

*دشمنی با دین خدا و شریعت

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: برخی در صدد تضعیف جایگاه ولایت فقیه هستند و باید واضح بگویم که آن ها در واقع دشمن دین و اسلام ناب هستند، نه ولایت فقیه، چرا که ولایت فقیه می خواهد همه قوانین اسلامی در جامعه احیاء و جاری شود و کسی که با ولایت فقیه دشمنی بورزد، در واقع به مصاف نبرد با دین خدا و شریعت نبوی رفته است.

وی اذعان کرد: دشمنی با ولایت فقیه عاقبت به شری را به دنبال دارد و علاوه از اینکه در همین دنیای فانی ذلیل و رسوا خواهد شد، در قیامت نیز مورد خشم و غضب ویژه الهی قرار خواهد گرفت.

*به فکر مشکلات مردم باشید

استاد حوزه تبریز افزود: امروزه برخی ها به جای اینکه به فکر مردم و معیشت آنان، حل مشکلات بیکاری، اقتصادی و... جامعه باشند، صرفا شعار می دهند و افکار عمومی را گمراه می کنند، اما درد کشور شعار دادن نیست، بلکه عمل به فرامین ولی فقیه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و ... است.

وی تصریح کرد: عده ای تمام مشکلات جامعه را به مذاکرات گره می زنند و بعد از اینکه محاسباتشان غلط از آب درآمد و دیدند که نمی شود به شیطان بزرگ اعتماد کرد، ولایت فقیه را عامل مشکلات جامعه معرفی خواهند کرد.

*اگر ولایت فقیه ضربه ای ببیند، اسلام ضربه خورده است

آیت الله آل هاشم در خاتمه تاکید کرد: علماء و روحانیون باید در جامعه روشنگری کرده و بصیرت افزایی نمایند و مردم را با حقیقت ولایت فقیه آشنا نمایند و این یک ضرورت است، چرا که اگر ولایت فقیه ضربه ای ببیند، اسلام ضربه خورده است.

امام جمعه موقت تبریز در پایان تاکید کرد: هرکسی که بخواهد به ولایت فقیه ضربه ای بزند، باید توجه داشته باشد که به اسلام ضربه می زند و قلب تپنده اسلام را مورد هدف قرار داده است.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، با بیان این که یکی از عوامل فاصله گرفتن جوانان از ارزش ها و مفاهیم دینی، عدم دین شناسی و معرفت آنان است،گفت: طلاب و روحانیون مسئول دین شناسی جامعه اسلامی هستند و اگر در این مسئله کم کاری کنند در پیشگاه خداوند متعال مسئول خواهند بود البته منکر نقش دیگر سازمان ها و ارگان های فرهنگ ساز کشور نیستیم، اما جایگاه طلبه و روحانی در تبلیغ و احیای تمدن اسلامی بی بدیل است.

* فهم عمیق دین، لازمه آشتی دادن جوانان با ارزش ها

وی ادامه داد: فهم عمیق دین، لازمه تبلیغ معارف دینی و آشتی دادن جوانان با ارزش ها و اصول اسلامی است و طلاب و روحانیون باید بدان توجه نموده و روز به روز در صدد تعمیق علمی خود باشند.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این که حضرت امام صادق(ع) عنايت ويژه‏اي به بصيرت و بينش ديني جوانان داشتند، افزود: ایشان در این راستا می فرمایند «لواُتيتُ بشّابٍ مِن شَبابِ الشّيعة لا يتفقَّهَ لاَدُّبتُهُ/ اگر به جواني از جوانان شيعه برخورد کنم که در دين تفقّه نمي‏کند او را تأديب خواهم کرد». همچنین در این رابطه می فرمایند: «اَلْعامِلُ عَليَ غير بَصيرَةٍ کَالسّائِرِ عَليَ غيرالطَّريق و لا يَزيدُهُ سُرْعةُ السَيّر مِنَ الطَّريقِ اِلاّ بُعْداً/ کسي که بدون آگاهي و بينش به دين عمل مي‏کند همانند کسي است که از بيراهه مي‏رود و تند روي او جز دوري از راه نمي‏افزايد».

استاد حوزه علمیه تبریز بیان کرد: طلاب علوم دینی باید علاوه بر حفظ زی طلبگی، مجهز به سلاح علم و تقوا شوند و نسبت به هدایت جامعه حریص باشند.

* مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند

وی با بیان این که طلبه و روحانی باید معصوم گونه زندگی کند، افزود: یک روحانی نباید به گونه ای زندگی کند که مردم را از دینداری دور کند، چرا که مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند و هر چه بگوید و انجام دهد را به حساب دین خواهند گذاشت، به همین خاطر باید بر اعمال و گفتار خود توجه جدی داشته باشد.

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر اهمیت فن بیان و روش شناسی برخورد با جوانان در تبلیغ معارف دینی، گفت: طلاب باید نسبت به روش های بیان مفاهیم دینی معرفت یافته و کسب تخصص نمایند و حرف خوب را خوب بگویند تا تاثیرش چندین برابر گردد.

* الزامات طلبگی

استاد حوزه علمیه تبریز همچنین، منضبط بودن در امر تحصیل، کوشا و پر تلاش بودن، داشتن روحیه، اراده و پشتکار قوی، داشتن برنامه درسی منظم، اهتمام جدی در تحصیل علم، داشتن روحیه پرسشگری، انجام به موقع تکالیف، ارتباط صمیمی با استاد و پرهیز از تنبلی و سستی را از الزامات طلبگی برشمرد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه بیان کرد: طلاب و روحانیون باید بر مشکلات صبر نمایند و مدام نسبت به خدای خود حسن ظن داشته و با توکل و بردباری مشکلات خود را حل نمایند و امیدوار باشند.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تبریز نزول آیات قرآن کریم، باز شدن درهای بهشت و بسته شدن درهای دوزخ را از جمله برتری ها و فضیلت های ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه ها عنوان کرد.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، رمضان را ماه طاعت و عبادت و فرصتی برای بخشش گناهان و کسب برکات الهی دانست و اظهار داشت: ماه رمضان ماهی است که به عید اولیاء الله مشهور است، یعنی بندگان مخلص خدا نفس خود را تزکیه و دل خود را از زنگار گناهان می زدایند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه به فرموده پیامبر در ماه رمضان درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده می شود، افزود: ماه رمضان فضایل زیادی دارد، اگر مسلمانان همه آنها را بدانند سبب تشویق بیشتر برای روزه گرفتن می شود.

وی با تاکید بر اینکه ماه رمضان ماه قرآن است، تصریح کرد: از برتری هایی که ماه رمضان بر سایر ماه های دیگر دارد این است که در آن قرآن، کتاب جاویدان الهی، همراه با دلایل روشن برای بشریت نازل شده است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به دیگر فضیلت ماه رمضان عنوان کرد: بسته شدن درهای آتش جهنم و باز بودن درهای بهشت از دیگر فضیلت های این ماه است، ماه رمضان تنها ماهی است که به فرموده پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ابتدای آن رحمت، وسط آن برکت و پایان آن مغفرت است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه رمضان یک سفره گسترده برای بندگان الهی است، خاطرنشان کرد: برای روزه دار هنگام افطار، دعایی است که رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی که افطار می کند استغفار می کنند.

روزه چه آثار و برکاتی دارد؟

آیت الله آل هاشم در ادامه با اشاره به آثار معنوی ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: روزه، با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می کند.

وی با اشاره به اینکه رمضان ماه خودسازی و تزکیه است، به تشریح آثار اجتماعی روزه پرداخت و تصریح کرد: روزه موجب تهذیب جامعه، تداوم روح تعادل، همبستگی و برادری بین مسلمین، همدردی و همنوازی، استحکام پایه های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشا و جنایت می شود.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنان که زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده اند ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد می آورد تا به دستگیری فقیران بشتابند.

آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است، گفت: گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند می شود و بدین ترتیب ثروتمند به فقیر نزدیک می شود و احسان و انفاق افزایش یافته و جامعه کمک به همنوع را می آموزد.

وی تاکید کرد: مسلمانان باید در این ماه به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرین بر این صفت ارزنده انسانی، جامعه را از کینه رها کرده و در کنار هم از نعمت های الهی بهره ببرند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آثار اقتصادی روزه خاطرنشان کرد: روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است، چرا که به وسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچگاه فردی در اجتماع گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در مادی گرایی و حرص و آز برای لذت های مادی و مسابقه برای مصرف و تن پروری می رهاند و به او می آموزد که به فکر دیگران باشد و بر خواهش های جسمانی خویش مسلط شده و به مصرف به قدر نیاز قناعت کند.

وی افزود: روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است، فرد قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه ای که روح قناعت را در خود پرورش دهد بر خود متکی خواهد بود و با دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خود ایستاده و از بیگانه بی نیاز باشد.

امام جمعه موقت تبریز آثار بهداشتی روزه را مورد تاکید قرار داده و عنوان کرد: روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن مخصوصا در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب بیماری هاست اثرات فوق العاده دارد

آیت الله آل هاشم افزود: روزه باعث می شود اعضای بدن استراحت کنند و از فرسودگی دور باشند و نیروی تازه ای بگیرند.

وی عنوان کرد: از نظر روانی، هر اندازه معده از غذا پرتر باشد تسلط خواب بر انسان بیشتر است و انسان را از کسب کمالات و فضایل زیادی از قبیل تحصیل علوم و عبادات و... باز می دارد.

برکت روزه داری در دنیا

امام جمعه موقت تبریز همچنین یکی از مهم ترین فواید گرفتن روزه را صفای دل دانست و ابراز داشت: سیری باعث کوردلی می شود، اما گرسنگی باعث می شود انسان صفای قلب پیدا کرده و دل نازک شود، گرسنگی دل را برای تفکری پیوسته که به شناخت و معرفت منجر می شود آماده می کند و دل، صاحب نور خواهد شد.

وی تاکید کرد: دیگر فایده روزه گرفتن این است که شخص روزه دار، به علت کمتر خوردن، کمتر بیمار می شود، زیرا همانگونه که در روایات گوناگون هم آمده معده انسان، خانه تمام بیماری هاست و پرهیز و کم خوردن سرآمد تمامی دواهاست.

آیت الله آل هاشم افزود: روزه باعث می شود انسان به مشکلاتی که از غذا خوردن به وجود می آیند گرفتار نشود، مشکلاتی که انسان به خاطر آن، محتاج دارایی و مقامات دنیایی می شود و همین ها هستند که باعث هلاکت و نابودی انسان می گردند.

وی همچنین در خصوص فواید ماه رمضان ابراز داشت: روزه سپری در برابر گناه و آتش جهنم و امیال و در روز قیامت شفاعت کننده است و انسان را به خیر و طاعت دعوت می کند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: روزه انسان را بر صبر، شکیبایی و کنترل نفس تشویق می کند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهیز کردن عادت می دهد و اطاعت کردن را یاد می ‌گیرد.

آیت الله آل هاشم گفت: اگر مردم می دانستند که ماه مبارک رمضان چقدر فضلیت و ثواب و برتری دارد، آرزو می کردند که ای کاش این ماه یک سال بود.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تبریز گفت: غبارروبی مساجد، یکی از آئین های شایسته تکریم مساجد در فرهنگ دینی و اخلاقی اسلام و بهانه خوبی برای رهایی از آلودگی های باطنی و گناهان است.

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، زمان حضور فعال تر در مسجد است، ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران در سنگر مقدس مسجد شکل گرفت و ریشه آن در مساجد قوت پیدا کرد، برهمین اساس باید در آستانه ماه مبارک رمضان، حرمت، منزلت و قداست والای مسجد را شناخته و هرچه بیشتر در پاکیزگی، نظافت و آباد کردن آن بکوشیم.

وی با بیان اینکه خداوند به بزرگداشت مسجد فرمان داده است، عنوان کرد: احترام و بزرگداشت مسجد، تعظیم شعائر الهی و تلاش در راه عمران، آبادانی و پاکیزگی آن، نشانه ایمان به خداست.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: آبادانی مسجد تنها به معنای ساختن و تعمیر بنای آن نیست، بلکه حضور در مسجد و پررونق نگاه داشتن و سعی در پاکیزگی و نظافت آن به عنوان خانه خداوند و مکانی برای راز و نیاز بنده با مولای خود، از مصادیق روشن آباد کردن مسجد است.

آیت الله آل هاشم مسجد را مهمانسرای خدا دانست و گفت: خداوند، بندگان خود را به خانه خود دعوت کرده تا با بهترین هدایا از آنان پذیرایی کند، این مکان نورانی، مردمی ترین پایگاه بندگان صالح خداست که در طول قرن ها، به عنوان مدرسه تزکیه، محل تعلیم و عرصه رشد انسان ها بوده است

وی با تاکید بر اینکه مسجد به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی از هر مکانی شایسته تر است، تصریح کرد: کسی که کم ترین کمکی به نظافت این خانه های نورانی خدا بر روی زمین کند، قطعا مورد توجه و عنایت خداوند و مشمول رحمت و مغفرت صاحب خانه قرار خواهد گرفت.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه حال که در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند هستیم، چه زیباست در غبارروبی و نظافت خانه خدا همت کنیم، ادامه داد: کسی که به پاکیزه ساختن خانه خدا مبادرت می ورزد، نزد صاحب خانه، اجر و پاداشی خاص دارد که در برخی از احادیث نیز بر ضرورت و اهمیت پاکیزه ساختن مساجد تاکید شده است.

دستورات دینی برای ورود به مسجد

آیت الله آل هاشم مسجد را خانه امن خدا، پایگاه مردمی و مدرسه انسان سازی دانست و گفت: میزبان این خانه، خداست و شایسته است که فضای مقدس مسجد، از هر آلودگی مادی و معنوی پاکیزه باشد.

وی افزود: به منظور ایجاد همین پاکیزگی و نظافت و پیشگیری از آلوده شدن مساجد، در دستورات دینی ما توصیه به ایجاد «مطهره» در محل ورود به مساجد شده است، مطهره همان محل قرار دادن کفش ها و زدودن آلودگی ها و گل و لای آن هاست؛ در برخی روایات تاکید شده است که مؤمنین هنگام ورود به مسجد، مراقبت لازم را به عمل آورند تا به هیچ عنوان آلودگی های محیط خارج را به داخل مسجد منتقل نکنند و این ها همه دلیل بر جایگاه و منزلت والای مسجد در دین اسلام است.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان عنوان کرد: ماه رمضان ماه رحمت و غفران و ماه غبار روبی دل و جان است و چه بهتر که پیش از شروع این ماه عزیز، با غبارروبی مساجد، با اطمینان و آرامش در ماه خدا به منزل و ماوای او پناه ببریم و به شستشوی باطن بپردازیم.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اینکه مسجد پایگاه اصلی حکومت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در ابلاغ رسالت و تداوم این راه است، ابراز داشت: مسجد، بهترین و مقدس ترین مکان برای ایجاد ارتباط و رازو نیاز با خداست، پس پاکیزگی و طهارت آن در هر زمان و از هر مکانی لازم تر است و چه زمانی ارزشمندتر و زیباتر از آغاز ماه رحمت و غفران الهی است که تمامی بندگان بر سر سفره خداوند بزرگ میهمان هستند.

غبارروبی مساجد گامی به سوی مهمانی خدا

امام جمعه موقت تبریز همچنین غبارروبی و پاکیزه کردن مساجد در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان را بهانه خوبی برای رهایی از گناهان و آلودگی های باطن عنوان کرد و اظهار داشت: سزاوار است پاک و طاهر به میهمانی خدا برویم و به دور از هرگونه آلودگی و گناه، به غبارروبی دیوارها و چراغ های مسجد، شستن فرش‌ها و حیاط مسجد و گردگیری محراب و منبر بپردازیم که این‌ها، شستشویی در دریای بی کران مغفرت الهی برای گام برداشتن به سوی میهمانی خداست.

وی افزود: مسجد به عنوان کانون عبادت و تقوا، باید علاوه بر جذابیت معنوی، از جذابیت ظاهری نیز برخوردار باشد، بنابراین مساجد باید از سیمایی در خور صاحب خانه برخوردار باشند، عطرآگین و خوش بو کردن مساجد در کنار غبارروبی آن ها، یکی از آئین های شایسته تکریم مساجد در فرهنگ دینی و اخلاقی اسلام است.

 

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ همدلی و هم زبانی ملت و دولت رمز پیروزی در جنگ اقتصادی و فرهنگی و تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه برون رفت کشور از مشکلات، است.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به نامگذاری امسال به نام "دولت و ملت، همدلی و هم زبانی"، اظهار داشت: ایجاد همدلی و هم زبانی بین ملت و دولت رمز توسعه و پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، چرا که دشمن وارد فاز جدید جنگ اقتصادی و فرهنگی شده و برای مقابله با دسیسه های دشمنان نیازمند یک وفاق و عزم ملی هستیم.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این مطلب که اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است و باید به فرهنگ تبدیل شود، تصریح کرد: بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله ما در برابر همه دنیا است.

*اقتصاد مقاومتی؛ تنها راه نجات از مشکلات

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات کشور و برون رفت از مشکلات است، چرا که نمی توان تا ابد به بیگانگان امید بست تا تحریم ها را لغو کنند، بلکه باید نگاهمان به ظرفیت های درونی باشد و پیشرفت هم دقیقا در همین است.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: اگر نگاه ما به ظرفیت ها و توانایی های داخلی باشد از استعداد های درخشان موجود در کشور استفاده خواهیم کرد و این مهم موجب رشد روزافزون استعداد های جدید خواهد شد.

*ضرورت جلوگیری از واردات بی رویه

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی کم کردن هزینه ها و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری، دولت باید در این زمینه طراحی ها و برنامه های مناسبی ارائه کند البته باید توجه داشت که علاوه بر ارائه یک برنامه جامع و کاربردی باید به مرحله اجرا رسیده و شاهد نتایج آن باشیم.

*تاکید بر کاهش وابستگی به نفت

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب "میراث شوم صد ساله ماست" باید از بین برود.

آیت الله آل هاشم در پایان بیان کرد: به لطف الهی پیروزی نهایی از آن ملت مسلمان و قهرمان ایران است، اما این مهم نیازمند مقاومت جدی و همدلی مسئولین و ملت است.

 

 



تاريخ : 9 / 1 / 1394برچسب:, | 8:50 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ تجمل‌گرايي به معناي گرايش به تجملات، از پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي و نوعی بيماري روحی و روانی است که ریشه در حسادت و تکبر دارد و پيامدهاي زيان باري را در خانواده و جامعه بر جای مي‌گذارد.

 

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز با بیان اینکه دنيا زدگي سرآغاز همه زشتي‌هاست، اظهار داشت: وقتي مال دوستي به اوج خود ‌رسيد و به مال‌پرستي تبدیل گردید، عامل بسياري از لغزش‌ها شده و انسان‌ را از راه كمال باز مي‌دارد.

وی در ادامه بیان کرد: دین مبین اسلام در عین حال که به زندگی دنیایی انسان توجه دارد و خداوند متعال وسایل رفاه و آسایش او را در دنیا فراهم آورده، مسلمانان را به عدم افراط و تفریط در این زمینه فراخوانده و به یک زندگی معتدل و خوب دعوت می‌کند.

امام جمعه موقت تبریز اضافه کرد: انسان فطرتا کمال جو بوده و زیبا دوست می باشد. بر همین اساس،اسلام ضمن اعتراف به این مساله و نیازمندی‌های دیگر زندگی که درطبیعت انسان نهاده شده، آنها را با میل به ترقی که این میل نیزدر طبیعت انسان ریشه دارد، معارض نمی داند.

وی ادامه داد: زیبایی غیر از تجمل می باشد و در اسلام جایگاه مثبتی دارد. به عنوان مثال، اسلام نظافت را نوعی زیبایی می داند و به آن سفارش می‌کند، زیرا در اثر مراعات نظافت زندگی،  انسان در صفا و آرامش خواهد بود. اما تجمل که ناشی از زیاده خواهی و اسراف می باشد، افراد جامعه را به ورطه سقوط کشانده و موجب از بین رفتن شخصیت والای انسان می شود.

این استاد حوزه یادآور شد: دشمنان اسلام با نشان دادن تجمل به عنوان یک نیاز در جامعه، ایجاد وابستگی می کنند و ملت ها به‌خصوص ملت های مسلمان را به سقوط و تباهی می‌کشانند.

آیت الله آل هاشم اذعان کرد: تجمل گرايي به معناي گرايش به تجملات، يكي از پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي و نوعی بيماري روحی و روانی  است كه پيامدهاي زيان باري را در خانواده و جامعه بر جای مي‌گذارد و از مصاديق اسراف و تبذير است.

وی اضافه کرد: كساني كه دچار تجمل گرايي هستند، با توجه به مد روز عمل مي‌كنند و گرفتار بيماري مدگرايي بوده و با چشم و هم چشمي هر از گاهي وسايل خانه را از قبیل تلويزيون، فرش، يخچال، ماشين لباس شويي و مانند آن را به سمساري مي‌دهند و وسايل جدید مي‌خرند، در حالي كه اين وسايل سالم هستند و هيچ مشكل فني و يا زيبايي ندارند، بلكه تنها به سبب آنكه چيدمان منزل تغيير يافته يا رنگ‌هاي وسايل با هم سازگاري ندارند، از دور خارج مي‌شوند و این ها نمونه هایی از تجمل گرایی است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: از نظر قرآن، ريشه تجمل‌گرايي در اموري چون حسادت، احساس حقارت، تكبر و تفاخر و مانند آن نهفته است. در حقيقت، ريشه اين ناهنجاري رفتاري را مي‌بايست در بيماري‌هاي رواني افراد جست وجو كرد؛ زيرا مشكلات رواني چون احساس حقارت، خودبزرگ بيني، خودپسندي، تكبر و فخرفروشي و تفاخر مردم را به سمت و سوي تجمل‌گرايي منفي مي‌كشاند و زمينه ساز اسراف و تبذير و ريخت و پاش مي‌شود.

امام جمعه موقت تبریز افزود: برخي ديگر گرفتار فقر فرهنگي هستند به دنبال تجملات مي‌روند، زيرا گمان مي‌كنند كه كمال در تجمل گرايي و مصرف بي رويه و ريخت وپاش است. الگوهاي فرهنگي آنان كساني هستند كه اهل اسراف هستند. آنها با پيروي از اين دست افراد، تجمل گرايي را دامن مي‌زنند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌های 1 تا 5 سوره تكاثر، جهالت و فقر فرهنگي را عامل اصلي برتر نمايي از طريق تجمل گرايي، تكاثر و ديگر رفتارهاي نابهنجار مي‌داند. اين افراد مي‌كوشند تا گوي سبقت را در رقابت ناسالم تجمل‌گرايي از ديگران بربايند. به اين معنا كه اگر ديگران مجلس صد نفره برپا كردند، اينان مجلس سيصد تا پانصد نفري برپا مي‌دارند. بر همين اساس اين افراد همواره از چشمگير بودن، حال گيري، كلاس گذاري و عباراتي از اين دست در انجام كارهايشان بهره مي‌گيرند و مي‌گويند، كاري كرديم كه چشم همه را پر كرد يا تا كور شود هر آن كه نتواند ديد.

آیت الله آل هاشم افزود: آنچه می‌تواند اسراف، تبذیر و تجمل‌گرایی را ابتدا از قلب افراد و سپس از دیوارة فرهنگ اجتماع بزداید، ترویج روحیة «قناعت» و «زندگی در مسیر اقتصاد اسلامی و میانه‌روی» است.

وی ادامه داد: این مهم می‌طلبد که از یک سو متاع ارزشمند قناعت در بازار دل‌ها رونق گیرد و سپس در قالب یک فرهنگ اجتماعی، به عنوان دارویی که بیماری اسراف را ریشه کن می‌کند، به تولید انبوه برسد.

امام جمعه موقت تبریز ضمن بیان حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمود: «قناعت مالی است که تمام نمی‌شود» و همچنین با بیان حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید: «به آنچه خداوند به تو داده است قناعت کن، تا حسابت در روز قیامت آسان گردد»، افزود: راهکار پیشگیری از این سقوط نیز بازگشت به قناعت و ساده‌زیستی است. سرمشق گرفتن از سیرۀ اهل بیت(ع)، مانع سقوط است.

آیت الله آل هاشم در پایان اظهار داشت: هرکه آرزوی رسیدن به خداوند را دارد و هرکه طالب بهشت و برخورداری از نعمت‌های اخروی است، باید اهل بیت (ع) را اسوه قرار داده و در حدّ توان سعی نماید شیوۀ زندگی خویش را به سیرۀ آنان شبیه سازد. اگر دولت و ملت، اراده کنند، می‌توانند در مدت کمی وضعیت را تغییر داده و قناعت و ساده زیستی را در جامعه حاکم سازند تا از نابودی بیشتر و خسارات بالاتر، پیشگیری شود.

 

 
 


تاريخ : 1 / 9 / 1393برچسب:, | 14:36 | نویسنده : میثم

مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: باید در مجالس عزاداری بیشتر به حال امروز خود گریه کنیم، نه مصیبت آن بزرگواران، چراکه ایشان در اوج عزت، جامعه اسلامی را از انحراف بزرگ تاریخی نجات دادند.

آيت الله محمدتقي آل هاشم، امام جمعه موقت تبريز

آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که مجلس عزاداری و  سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرصتی برای درک حقیقت نهضت عاشورا است، اظهار داشت: اگر عزاداری ها در ماه محرم و صفر و دیگر ایام سال، با معرفت و بصیرت خاص همراه باشد، به یقین بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی برطرف خواهد شد.
وی با تأکید بر این‌که فلسفه انتظار را باید در غدیر و عاشورا جستجو کرد، خاطرنشان کرد: انحراف جامعه اسلامی در صدر اسلام به حدی رسید که مسلمانان چشم بر دیده‌گان خود در غدیر بستند و منکر آن شدند و سال ها بعد نواده پیامبر اسلام را کافر نامیدند و عزم به شهادت آن حضرت کردند.
آیت الله آل هاشم با بیان این‌که عبرت از وقایع عاشورا در هر زمان و مکانی راهگشای امور خواهد بود، تصریح کرد: اگر امروز نیز جامعه اسلامی با انحرافات، کج‌روی ها و کج‌اندیشی ها مواجه باشد و عزم جدی علما برای مقابله با این خرافات و بدعت ها نبود، قطعا وقایقی تلخ‌تر از عاشورا را شاهد بودیم.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که معرفت لازمه حضور در مجالس سوگواری امام حسین(ع) است، گفت: حقیقت آن است که باید در این مجالس به حال امروز خود گریه کنیم، نه مصیبت آن بزرگواران، چراکه ایشان در اوج عزت، جامعه اسلامی را از انحراف بزرگ تاریخی نجات دادند، اما باید دید که ما برای زمینه سازی ظهور فرزند آن بزرگوار برا اصلاح جامعه امروز چه کاری کرده ایم.
آیت الله آل هاشم در ادامه با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) برای بازگشت جامعه منحرف صدر اسلام به مسیر غدیر بوده است، اظهار داشت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای تبیین جایگاه امامت الهی و ضرورت آن قیام کرد، اگر بتوانیم این حقیقت مهم را در جامعه نهادینه کنیم، دیگر شاهد برخی انحرافات و کج‌روی‌ها در مجالس سوگواری نخواهیم بود.
وی سوگواری برای حضرت سید الشهدا(ع) را نوعی تقرب به درگاه الهی دانست و تصریح کرد: برپایی پرشور مجالس سوگواری و وعظ امام حسین(ع) در ماه محرم در حقیقت تأکید بر اندیشه غدیر، حاکمیت مسأله امامت الهی و دعا بر تعجیل در ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است.
امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به این‌که رسالت سیدالشهدا در حماسه کربلا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج کنیم

 



تاريخ : 28 / 11 / 1393برچسب:, | 12:55 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 قیام 29 بهمن مردم تبریز از نگاه حضرت آیت الله آل هاشم

29 بهمن سال 1356 یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی تاریخ معاصر ایران و برگ زرینی در شکل گیری و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است.
همه ساله در آستانه قیام 29 بهمن هزاران تن از مردم شریف تبریز و استان به دیدار مقام معظم رهبری می شتابند و ضمن تجدید بیعت با مقام عظمای ولایت ، پایبندی خود به نظام و مقدسات اسلامی را اعلام می کنند.

 

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز گفت : قیام 29 بهمن موجب درهم کوبیدن قدرت پلیس و ساواک و هیبت دروغین رژیم دژخیم شد و به همه مردم نشان داد که می توان در مقابل اقتدار پوشالی حکومت پهلوی ایستاد و بعد از قیام مردم تبریز در سال 56 بود که مردم دیگر استانها و شهرهای بزرگ و کوچک نیز به حرکت درآمدند .



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

در گفتگوی ائل پرس با امام جمعه موقت تبریز در آستانه دهه فجر مطرح شد:

روایت آیت الله آل هاشم از مردی که می خواست شاه و آمریکا یک مشت گره کرده بیشتر در تبریز ببینند

روایت آیت الله آل هاشم از مردی که می خواست شاه و آمریکا یک مشت گره کرده بیشتر در تبریز ببینند

آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز و از یاران آیت الله قاضی طباطبایی در مبارزات ضد رژیم ستمشاهی در تبریز در بخشی از گفتگوی خود با ائل پرس خاطره ای از یکی از انقلابیون تبریز نقل کرد که همیشه هر دو دستش را مشت می کرد تا شاه و آمریکا یک مشت گره کرده بیشتر در راهپیمایی های تبریز ببینند.
 

به گزارش ائل پرس، دهه فجر فرصت مناسبی برای بازخوانی عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی ملت ایران و عوامل موثر در پیروزی این نهضت عمومی به رهبری امام خمینی(ره) است. همچنین توجه به عواملی که مانع از صدمه دیدن نظام برآمده از این انقلاب در مقابل توطئه های مختلف می شود هم حائز اهمیت است.

پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران نشان داد هیچ قدرتی نمی تواند در مقابل قدرت الهی بایستد
آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز و از مبارزان برجسته انقلاب اسلامی در دوران ستمشاهی در شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار ائل پرس گفت: انقلاب ما انقلابی الهی است و هیچ کس نمی تواند در مقابل قدرت خداوند متعال بایستد.
وی انقلاب اسلامی را نعمت و احسان خداوند به ملت ایران توصیف کرده و ادامه داد: حضرت امام(رحمه الله علیه) با کمک خداوند این انقلاب را رهبری کرد و با پشتیبانی ملت مسلمان ایران از امام خمینی بود که خداوند این احسان را به ملت ایران مرحمت کرد.
آیت الله آل هاشم به پشتیبانی ملت از مبارزات انقلابی در سالهای متمادی اشاره کرده و افزود: ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هم با پشتیبانی قاطع ملت از رهبری و آرمان های انقلاب، این انقلاب اسلامی بیمه شد و همیشگی ماند.
استاد دروس عالیه حوزه علمیه به رهبری مدبرانه حضرت آیه الله خامنه ای اشاره داشته و گفت: مقام معظم رهبری همچون حضرت امام با ایستادگی و عنایت الهی، بصیرت و اطاعت مردم از رهبری ایشان و وفاداری به آرمانهای امام راحل محکم پشت این انقلاب ایستاده اند.
صدور انقلاب اسلامی به جهان محقق شده است / آمریکای ابرجنایت، طبل توخالی است
امام جمعه موقت تبریز بیان داشت: صدور انقلاب اسلامی ایران به جهان انجام شده است و مسئله ای نیست که بگوییم در آینده اتفاق خواهد افتاد بلکه محقق شده است و امروز همه اهل عالم می دانند که قدرتمندتر از جمهوری اسلامی در جهان وجود ندارد. مستکبرن و جهان خواران عالم و آمریکای ابرجنایت هم در نظر ملت ایران به تعبیر امام خمینی طبل تو خالی است و علی رغم همه تلاش های خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی تا امروز موفق نبوده اند و بعد از این هم موفق نخواهند بود.

Image title

وی استقلال ملت و کشور را مهمترین ویژگی نظام بر آمده از انقلاب اسلامی برشمرده و تاکید کرد: به حول و قوه الهی این استقلال تا ظهور حضرت حجت(علیه السلام) تداوم خواهد یافت.
تودهنی آذربایجان به یاوه گویان با فریاد مرگ بر شاه
این روحانی برجسته شهر تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار ائل پرس در خصوص نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند آذربایجان سر ایران است؛ در همه برهه های نهضت های اسلامی و به خصوص انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی تبریز و آذربایجان اولین سنگر و پیشرو بوده است.
وی افزود: البته معدود افرادی بودند که می خواستند با برخی حرفها و وعده ها نظر مردم متدین آذربایجان را نسبت به انقلاب برگردانند که با بصیرت و آگاهی مردم آذربایجان و با مبارزات علمای حزب اللهی مقابل دشمن محکم ایستاده و به دشمن تودهنی زدند و با فریاد مرگ بر شاه و مرگ آمریکا حمایت خود از انقلاب را نشان دادند و تا آخرین مرحله هم ایستاده اند و از این به بعد هم خواهیم ایستاد.
نقش شهدای محراب در هدایت مبارزات انقلابی آذربایجان
این حرکت و پیش روی آذربایجان با هدایت اولین شهید محراب حضرت آیت الله قاضی طباطبایی(رضوان الله تعالی علیه) انقلاب اسلامی را بیمه کرد و با مبارزات و زحماتی که در سایر نقاط ایران اسلامی کشیده شد انقلاب به ثمر نشست و بعد از انقلاب و استقرار نظام اسلامی هم آذربایجان نقش خود را به عنوان راس کشور ایفا کرده است و بعد از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی، با حضور علمای برجسته ای چون شهید محراب آیت الله مدنی و مرحوم آیت الله ملکوتی در سنگر ایشان این ایفای نقش تداوم یافت.
بانک هایی که به آتش کشیده شدند اما کسی به پولهای آنها طمع نکرد
آیت الله آل هاشم در مورد خاطرات خود از ایام مبارزه مردم بیدار آذربایجان با مظاهر حکومت پهلوی در تبریز و راهپیمایی های پرشور بهمن ماه به خبرنگار ائل پرس گفت: در تبریز به برکت حضور حزب اللهی ها در صحنه طرفداران شاه خائن، مشروب فروش ها، طرفداران مفاسد اخلاقی و ضد انقلاب فرار کردند. من به خوبی به یاد می آورم که وقتی بانک ها به عنوان نهادهای ترویج ربا و یکی از اصلی ترین مظاهر رژیم شاهنشاهی در تبریز به دست انقلابیون به آتش کشیده می شدند؛ یک نفر ذره ای در پول های بانک ها طمع نمی کردند چون هدف فقط ساقط کردن رژیم منحوس ستمشاهی و برقراری حکومت الهی بود.
وی با یادآوری رشادت ها و ایثارگری های مبارزان انقلاب اسلامی در شهر تبریز گفت: این دلاورمردان با زحمات فراوان ولو با شهادت انقلاب اسلامی را پیش برده و این هدیه الهی را به دست ما رساندند.
مردی که می خواست شاه و آمریکا یک دست بیشتر در مخالفت با خود در تبریز ببینند
این مبارز برجسته ایام انقلاب اسلامی در شهر تبریز به بیان خاطراتی از راهپیمایی های ضد رژیم مردم تبریز در سال های پایانی حکومت پهلوی پرداخته و گفت: پیاده روی های متعددی که ما از مرکز شهر تا راه آهن یا دانشگاه داشتیم با حضور پرشور و با عشق و علاقه اقشار مختلف مردم تبریز و حتی برخی از انقلابیونی که از دیگر شهرهای آذربایجان به تبریز می آمدند همراه بود.
آیت الله آل هاشم ادامه داد: یکی از دوستانی که در بیشتر این برنامه های راهپیمایی و پیاده روی انقلابی همراه بود؛ آقای سلیمی نامی بود که الان هم آقازاده ایشان به ما سر می زنند؛ موقع رفتن به طرف مقصد پیاده روی هم دو دست خود را مشت می کرد و بالا می گرفت  الله اکبر می گفت؛ موقع برگشتن هم همینطور با دو دست مشت کرده شعار می داد. یک بار از ایشان پرسیدم آقای سلیمی دیگر دوستان انقلابی یک دست خود را بالای گیرند شما چرا موقع شعار دادن هر دو دست خود را بالا می گیرد که ایشان گفت من هر دو دستم را بالا می گیرم تا شاه خائن و آمریکای حامی این جنایتکار یک دست بیشتر در راهپیمایی های تبریز ببیند که برای مخالفت با وی بالا رفته است و ببیند که ما هنوز بیدار هستیم.
وی خاطر نشان کرد: ما هیچ نگرانی از بابت دشمنی های مستکبران جهان و آمریکای ابرجنایت نداریم و همانگونه که امام (ره) فرمود و مقام معظم رهبری امروز تاکید می کنند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
وی خون شهدا، حمایت مراجع تقلید و علمای دینی برجسته و بصیرت ملت ایران را از جمله مهمترین عوامل ثبات انقلاب اسلامی خوانده و در رابطه با مراسمات دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: هر ساله باید این دهه فجر پر رونق تر از سالهای گذشته برگزار شود و ما باید با کمک به اجرای منویات نظام اسلامی زمینه را برای ظهور حجت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم کنیم.

آیت الله آل هاشم حضور پررنگ تر از گذشته عموم اقشار مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را لازم و ضروری اعلام کرده و بیان داشت: مردم آذربایجان و تبریز همچون دیگر صحنه های انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن امسال هم نقش خود را ایفا کرده و پشت سر نماینده محترم ولی فقیه، حضرت آیت الله مجتهد شبستری با آرمانهای انقلاب اسلامی تجدید بیعت خواهد کرد.

منبع : ائل پرس



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریز گفت: هتک حرمت پیامبر توسط نشریه صهیونیستی اسرائیلی، ادامه سریال و پروژه اسلام هراسی دشمنان است.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با محکوم کردن هرگونه اهانت به مذاهب ابراز داشت: کسی در هیچ کجای جهان، حق ندارد به بهانه آزادی قلم و بیان، به مقدسات دینی و اشخاص مورد احترام مسلمانان اهانت کند.

وی نسبت به اسلام هراسی توسط دشمنان هشدار داد و عنوان کرد: دنیای غرب تلاش می کند با ترویج اسلام هراسی، چهره خشنی از دین اسلام و پیامبر این دین، به جهانیان نشان دهد.

امام جمعه موقت تبریز افزود: اینگونه اهانت ها، نخست از دانمارک آغاز شد و رفته رفته، غرب تلاش می کند تا با اجرا و تکرار این طرح، در کشورهای مختلف اروپایی، دامنه این اهانت ها را گسترده تر کند.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: دنیای غرب به نفوذ بی سابقه اسلام در بین مردم جهان پی برده و اینگونه حرکت های اهانت آمیز آن ها، دست و پا زدنی بیش نیست که بیشتر به غرق شدن آن ها می انجامد.

امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به دشمنی دشمنان اسلام با پیامبر ابراز داشت: دشمنان اسلام از ابتدای تشکیل اسلام، می خواستند نور محمدی را از بین ببرند، اما به فرموده خداوند، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) رحمه العالمین است و زمین ها و آسمان ها را به خاطر ایشان خلق کرده است.

وی افزود: دین اسلام دین ابدی و دائمی است و شریعت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)  تا روز قیامت باقی خواهد ماند.

امام جمعه موقت تبریز افزود: دشمنان اسلام می خواهند نام و شخصیت پیامبر را از بین ببرند، اما آن ها غافلند از اینکه اسلام و مدح پیامبر ماندنی است و شریعت پیامبر و قرآن تا ابد باقی خواهد ماند.

آیت الله آل هاشم عنوان کرد: دشمنان اسلام با اهانت به پیامبر اسلام، اشتباه بزرگی مرتکب شدند و کسانی که در این صدد هستند مخالف و معاندند و از دین الهی بی خبر هستند.

وی تاکید کرد: کسانی که واقعا به اسلام راستین علاقه مند هستند لازم است به پیامبر و ائمه قائل و به ولایت فقیه معتقد باشند، چرا که امام و رهبری به عنوان ولایت فقیه، مردم را به سمت خدا و آخرت و اسلام و سعادت بشری هدایت می کنند.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: لازم است که ما از دشمنان اسلام و پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) بیزار باشیم و از آن ها دوری بجوییم تا به سعادت برسیم.

آیت الله آل هاشم همچنین به وظیفه مسلمانان در این برهه اشاره کرد و گفت: وظیفه مسلمانان است که اتحاد خود را حفظ کنند و به امر رهبری گوش فرا دهند و از اهانت کنندگان به پیامبر اظهار بیزاری کنند و آنها را از خود ندانند.

وی با اشاره به اینکه خیانت و جنایت آن ها را محکوم می کنیم، اظهار داشت: ما با جان و سخن و حرف مان این ها را محکوم می کنیم، چرا که آن ها مخالف دستورات اسلام و مخالف قرآن و مخالف انسانیت و اسلام هستند.

 

لینک خبرگزاری شبستان را اینجاکلیک کنید

لینک خبرگزاری دفاع مقدس را اینجاکلیک کنید

لینک پایگاه اطلاع رسانی صاعقه را اینجا کلیک کنید

لینک پایگاه مرید آل هاشم را اینجا کلیک کنید

لینک پایگاه خبری عقاب نیوز را اینجا کلیک کنید

لینک اخبارایران جهان  نیوهاب را اینجا کلیک کنید

 

 

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

امام جمعه موقت تبریز قیام امام حسین(ع) را جلوه عملی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و گفت: باید عواملی که مانع انجام این فریضه می‌شوند را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به‌ویژه در بعد عملی آن، در شخصیت و زندگی سیدالشهدا(علیه‌السلام) به شکل ویژه‌ای ظهور کرد.

وی افزود: در میان انبیای الهی کسانی بودند که در راه رسالت خویش به شهادت رسیدند، در میان آنان کسانی، مدت‌ها در چاه زندانی شدند و سرشان را با ارّه بریدند، ولی با این حال، تمام آنها تحمل کردند، اما کاری که امام حسین(علیه‌السلام) با آن وسعت و عمق انجام داد، در سراسر تاریخ نمونه‌ای از آن یافت نمی‌شود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: این تقدیری بود که خداوند متعال برای ایشان در امت آخرالزمان مقرر فرموده بود تا امتی که بعد از او دیگر پیامبری نخواهند داشت، به آخرین درمان برای دردهای اجتماعی و روحی و معنوی جامعه دست یابند.

آیت‌الله آل هاشم گفت: در جایی که هیچ راهی برای تبلیغ دین، احیای احکام الهی و مبارزه با ظلم و ستم وجود ندارد، این راه وجود دارد که کسی با مبارزه تا سر حد شهادت، حقانیت دین را اثبات کند و مظلومیت خویش را به مردم نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه رسالت سیدالشهدا در حماسه کربلا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: سیره ایشان در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی به‌کارگیری وسایل و ابزار خاصی که آن امام به‌منظور امر به معروف و نهی از منکر به‌کار گرفت، می‌تواند الگوی مناسبی برای ما در این زمینه باشد.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج کنیم.

آیت‌الله آل هاشم بر ضرورت شناسایی موانع اجرای امربه معروف و نهی از منکر تاکید و بیان کرد: باید عواملی که مانع امر به معروف و نهی از منکر می شود را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

/انتهای پیام



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

امام جمعه موقت تبریز قیام امام حسین(علیه السلام) را جلوه عملی امربه معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و گفت: باید عواملی که مانع امر به معروف و نهی از منکر می شود را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز،در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در بعد عملی آن، در شخصیت و زندگی سیدالشهدا(علیه السلام) به شکل ویژه ای ظهور کرد.

وی افزود: در میان انبیای الهی کسانی بودند که در راه رسالت خویش به شهادت رسیدند، در میان آنان کسانی، مدت ها در چاه زندانی شدند و سرشان را با اره بریدند، ولی با این حال، تمام آنها تحمل کردند، اما کاری که امام حسین(علیه السلام) با آن وسعت و عمق انجام داد، در سراسر تاریخ نمونه ای از آن یافت نمی شود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: این تقدیری بود که خداوند متعال برای ایشان در امت آخرالزمان مقرر فرموده بود تا امتی که بعد از او دیگر پیامبری نخواهند داشت، به آخرین درمان برای دردهای اجتماعی و روحی و معنوی جامعه دست یابند.

آیت الله آل هاشم گفت: در جایی که هیچ راهی برای تبلیغ دین، احیای احکام الهی و مبارزه با ظلم و ستم وجود ندارد، این راه وجود دارد که کسی با مبارزه تا سر حد شهادت، حقانیت دین را اثبات کند و مظلومیت خویش را به مردم نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه رسالت سیدالشهدا در حماسه کربلا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: سیره ایشان در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی به کارگیری وسایل و ابزار خاصی که آن امام به منظور امر به معروف و نهی از منکر به کار گرفت، می تواند الگوی مناسبی برای ما در این زمینه باشد.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج کنیم.

آیت الله آل هاشم بر ضرورت شناسایی موانع اجرای امربه معروف و نهی از منکر تاکید کرد و اظهار داشت: باید عواملی که مانع امر به معروف و نهی از منکر می شود را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

پایان پیام/

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز، گفت: بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد، راهگشا و چشم اندازی این کانون هاست.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد که در سفر به خراسان شمالی انجام شد، ابراز داشت: تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت همکاری بسیج و روحانیون مساجد جهت توسعه کانون های فرهنگی هنری نشان از جایگاه والای این کانون هاست.

وی افزود: بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد، راهگشا و در واقع چشم انداز کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد با همکاری بسیج و با محوریت روحانی و امام جماعت مساجد همچنین با مشارکت هیات امنای مساجد، می توانند مکان امن فرهنگی برای نوجوانان و جوانان باشند

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری به لحاظ اینکه در داخل مساجد فعالیت می کنند، از بهترین و مطمئن ترین نهادهای فرهنگی به شمار می روند که جایگاه خاص مساجد، نقش ویژه ای را برای این کانون ها تعریف می کند.

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول 20 سال گذشته تصریح کرد: این کانون ها در طول 20 سال گذشته فعالیت های چشمگیری در مساجد داشتند و طرح ها و برنامه های موثری را برای نسل جوان به اجرا  گذاشتند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین نسبت به توطئه دشمنان علیه حضور جوانان در مساجد هشدار داد و گفت: دشمنان و استکبار جهانی از جایگاه تاثیرگذار مساجد ترس و واهمه دارند و برهمین اساس، تلاش می کنند با برنامه های انحرافی، جوانان را از مساجد دور کنند.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد، مانند سنگری محکم برای مساجد است تا از نفوذ توطئه دشمن به مساجد پیشگیری کند.

اخبار مرتبط با موضوع در سایتها :

دبیرخانه هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجدآذربایجانشرقی

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریز گفت: حضرت معصومه(سلام الله علیها) کرامت الله و مرجع و پناهگاهی برای شیعیان است.

 

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به ثواب زیارت حضرت ثامن الائمه(علیه السلام) ابراز داشت: هر کس حضرت امام رضا(علیه السلام) را زیارت کند مثل این است که چندین بار بیت خدا را زیارت کرده است.

وی با اشاره به اینکه زیارت هر کدام از ائمه مثل زیارت چهارده معصوم است، اظهار داشت: از امام موسی بن جعفر(علیه السلام) درباره ثواب زیارت امام رضا(علیه السلام) پرسیدند که ایشان فرمود: زیارت ایشان مانند ثواب 70 هزار حج مستحب است  و این نشان از اهمیت و جایگاه زیارت با معرفت حضرت ثامن الحجج(علیه السلام) است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: هر کسی به امامت امام رضا(علیه السلام) معتقد باشد و ایشان را زیارت کند نشانگر این است که شیعه بوده و قائل به ولایت چهارده معصوم(علیه السلام) است.

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر اینکه این درها درهای کرامت و محبت و عنایت است، گفت: در حالات زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) وارد شده که از امام رضا(علیه السلام) نقل شده هر کسی خواهرم معصومه را زیارت کند مانند این است که مرا زیارت کرده و کسی که مرا زیارت کند مانند این است که خدا را زیارت کرده و این نشان دهنده جایگاه زیارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) است.

وی تاکید کرد: زائرانی که به قم سفر می کنند با قصد زیارت با معرفت حضرت معصومه(سلام الله علیها) به حرم مطهر مشرف شوند تا حاجت های خود را بگیرند.

امام جمعه موقت تبریز عنوان کرد: درباره فضيلت زيارت حضرت معصومه (سلام الله علیها) روايات متعددی از سوی امامان معصوم صادر شده است كه هم بر منزلت و قداست اين بانوی بزرگوار دلالت دارد و هم پاداش زيارتش را بيان می کند، پاداشی بزرگ و بی مانند كه همانند آن برای غير امام معصوم كم نظير است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به شرط قبولی زیارت اظهار داشت: شرط قبولی زیارت، شناخت و معرفت نسبت به امام است، اینکه زائر به جايگاه و منزلت و مقام شامخ ایشان آگاهی پیدا کرده و به جلال و عظمت و كمال ایشان اذعان داشته باشد.

وی افزود: حضرت معصومه(سلام الله علیها) دختر و خواهر امام است و با امام رضا(علیه السلام) خواهر و برادر ابوینی هستند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین با بیان اینکه حضرت معصومه(سلام الله علیها) کرامت الله هستند، عنوان کرد: خدا خواست که حضرت معصومه(سلام الله علیها) در پی دعوت برادر راهی خراسان شده و در بین راه به قم رسیده و پس از 17 روز اقامت، با وفات در حرم اهل بیت(علیه السلام)، مرجع و پناهگاهی برای شیعیان باشند.

آداب زیارت بانوی کرامت

آیت الله آل هاشم در این بخش با اشاره به آداب زيارت حضرت معصومه(سلام الله علیها) گفت: در روایات اسلامی آمده است که زائر پيش از زيارت غسل نمايد، با روح و جانى پاک و آماده توبه و استغفار از خداوند، عازم زيارت شود تا زيارتش مورد قبول درگاه الهى قرار بگيرد.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: زائر بهتر است با وضو بوده و با لباس هاى پاکيزه و خوش بو به حرم مطهر، مشرف شود و با اخلاص تمام و خضوع و خشوع و در حالى که قدم ها را کوتاه برمى دارد و زبانش به ذکر خداوند مشغول است، به زيارت برود.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اینکه زائر هنگام ورود با پاى راست وارد و هنگام خروج با پاى چپ خارج شوند و اذن دخول را به نيت ثواب بخواند، عنوان کرد: هنگام مشاهده قبر و ضريح منور، صلوات فرستاده و ذکر بگويد، رو به قبله نزد سر حضرت بايستد و پس از گفتن 34 بار «الله اکبر»، 33 بار «سبحان الله» و 33 بار «الحمدالله» زيارت معروف حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) که از حضرت رضا(علیه السلام) نقل شده است را بخواند، سپس طرف راست و چپ صورت را بر ضريح مطهر گذاشته و با تضرع از خداوند متعال حاجات شرعى خود را طلب کند.

اخبار مرتبط با موضوع:

حضرت معصومه(س) کرامت الله و مرجع و پناهگاهی برای شیعیان است

  لینک خبرگزاری شبستان را اینجا کلیک کنید

  لینک خبرگزاری دفاع مقدس را اینجا کلیک کنید

  لینک خبرگزاری نیوهاب را اینجا کلیک کنید

  لینک پایگاه اطلاع رسانی صاعقه را اینجا کلیک کنید

  لینک پایگاه حبری عقاب نیوز را اینجا کلیک کنید

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد، اما باید دانست که سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی نیست.

آيت الله سيدمحمدتقي آل هاشم، امام جمعه موقت تبريز

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به تشریح ظرفیت های فردی و اجتماعی ضیافت الهی پرداخت و اظهار داشت: تک تک لحظات این ماه می تواند به عنوان فرصتی طلایی برای شناخت حقیقت عبودیت استفاده شود.


وی با بیان این‌که رمضان فرصتی برای توبه به درگاه الهی و طلب بخشش گناهان است، تصریح کرد: هیچ کس از آینده خود خبر ندارد، معلوم نیست که آیا سال بعد نیز توفیق درک ماه مبارک رمضان را خواهیم داشت، یا نه، بنابراین چه خوب است که ماه رمضان را به عنوان فرصتی مغتنم برای تزکیه نفس و زدودن دل از زنگار گناهان بدانیم.


امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می شود، خاطرنشان کرد: یکی از فضایل مهم ماه رمضان بر دیگر ماه های سال این است که قرآن برای هدایت بشریت نازل شده است، به عبارت بهتر رمضان تنها ماهی است که به فرموده پیامبر اسلام(ص) ابتدای آن رحمت، وسط آن برکت و پایان آن مغفرت است.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که بدون طهارت معنوی موفق به فهم عظمت میهمانی خدا نخواهیم بود، گفت: آثار روزه‌داری بایستی در تمامی اعمال، رفتار و گفتار مؤمنان تجلی یابد، چنانکه حضرت علی(ع) می فرمایند؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم، بنابراین از جهتی دیگر نیز می توان به روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی فصل تابستان توجه کرد.


این عالم برجسته منطقه آذربایجان با بیان این‌که روزه داری در روزهای گرم افزون بر ثواب بسیار، موجب نزول رحمت الهی نیز خواهد شد، افزود: بایستی از روزه‌داری برای تربیت نفس و غلبه بر وسوسه‌های شیطانی بهره جست، ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تمرین صبر و شکیبایی در برابر سختی ها و مشکلات است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه مؤمنان روزه‌دار به سفره های ساده فقرا شد و اظهار داشت: شایسته یک مسلمان روزه‌دار نیست که سفره های افطار و سحرش رنگین باشد، اما از حال فقرا و مساکین بی خبر باشد، متأسفانه تجمل گرایی برخی خانواده ها در افطاری دادن آفتی برای درک حقیقت روزه‌داری شده است.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی و تجمل‌ گرایی نیست، افزود: اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد، اما باید دانست که این احسان نباید تبدیل به زمینه گناه و فخرفروشی باشد، بهتر است سفره های افطار ویژه نیازمندان و فقرا باشد.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریز گفت: روزه انسان را بر صبر، شكيبايی و كنترل نفس تشويق می كند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهيز كردن عادت می دهد و اطاعت كردن را ياد می ‌گيرد. 

آیت‌الله آل‌هاشم بیان کرد؛ اثرات سازنده روزه بر انسان

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه طاعت و عبادت و فرصتی برای بخشش گناهان و كسب بركات الهی است، اظهارداشت: ماه رمضان ماهی است كه به عيد اولياء الله مشهور است، يعنی بندگان مخلص خدا نفس خود را تزكيه و دل خود را از زنگار گناهان می زدايند.

 

وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) می فرماید: در ماه رمضان درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده می شود، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) سه روز مانده از ماه شعبان، به بلال دستور مى ‏‌داد در میان مردم فریاد بزند، سپس مردم را جمع مى ‏‌کرد و بر منبر مى‏‌ رفت و حمد و ثناى خدا مى‏‌ گفت و مى‏‌ فرمود: اى مردم همانا این ماه به شما روى آورده و آن سرور همه ماه‌ هاست، در آن شبى وجود دارد که از هزار ماه بهتر است. در این ماه درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده شود، هر که این ماه را دریابد و آمرزیده نشود خداوند او را از رحمت خود دور گرداند.

 

آیت الله آل هاشم با اشاره به فضیلت های ماه رمضان گفت: ماه رمضان فضايل زيادی دارد، اگر مسلمان همه آنها را بدانند باعث تشويق بيشتر برای روزه گرفتن می شود.

 

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه قرآن است، تصریح کرد: از برتری هايی كه ماه رمضان بر ساير ماه های ديگر دارد اين است كه در آن قرآن، كتاب جاويدان الهی، همراه با دلايل روشن برای بشريت نازل شده است.

 

آیت الله آل هاشم افزود: از ديگر فضايل ماه رمضان اين است كه در آن شيطان زندانی می شود و درهای آتش جهنم بسته و درهای بهشت باز می شود.

 

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: ماه رمضان تنها ماهی است كه به فرموده پيامبر اسلام(ص) ابتدای آن رحمت، وسط آن بركت و پايان آن مغفرت است.

 

آیت الله آل هاشم با اشاره به اینکه رمضان يک سفره گسترده است، خاطرنشان کرد: برای روزه دارهنگام افطارش دعايی است كه رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی كه افطار می كند استغفار می كنند.

 

وی همچنین در خصوص فوايد ماه رمضان ابراز داشت: روزه سپری در برابر گناه و آتش جهنم و اميال است و در روز قيامت شفاعت كننده است و انسان را به خير و طاعت دعوت می كند.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: روزه انسان را بر صبر، شكيبايی و كنترل نفس تشويق می كند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهيز كردن عادت می دهد و اطاعت كردن را ياد می ‌گيرد.

 

آیت الله آل هاشم گفت: اگر مردم می دانستند که ماه مبارک رمضان چقدر فضلیت و ثواب و برتری دارد، آرزو می کردند که ای کاش این ماه یک سال بود، مثل مسافرتی که خوش می گذرد و می گویی چقدر کوتاه بود، ای کاش مدتش طولانی می شد.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریزگفت: برکات و آثار حضور حضرت آیت الله نوری همدانی در استان آذربایجان شرقی برای سال های سال ماندگار خواهد بود.  

برکات آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در آذربایجان شرقی ماندگار است

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، ضمن خیر مقدم به حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم به انسان ها نشان می دهد که هدف از خلقت انسان و نیاز آنها به امام و رهبر چیست، اظهار داشت: تمامی انسان ها در تاریکی و سیاهی قرار داشتند، اما خداوند به وسیله پیامبران و ائمه اطهار(ع) و عالمان، انسان را از تاریکی بیرون و به سوی روشنایی هدایت کرد.

وی با بیان اینکه علما ادامه دهنده راه ائمه اطهار(ع) هستند، بر نقش علما در هدایت مردم اشاره و افزود: رفتار ، اخلاق و کلام علما به قدری بر مردم و جامعه تاثیرگذار است که با سخنان علما از سردرگمی بیرون می‌آیند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه مردم باید شکرگزار نعمت وجود مراجع و علما باشند عنوان کرد: متاسفانه در جامعه امروزی برخی‌ها شکرگزار وجود مراجع و علما در میان خود نیستند لذا  از علم و درآیت آنان بی بهره هستند.

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برکات سفر آیت الله العظمی نوری همدانی به استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: حضور این مرجع تقلید در این استان، برکات ماندگاری را نصیب مردم این منطقه کرده و خواهد کرد

وی تاکید کرد: برکات و آثار حضور حضرت آیت الله نوری همدانی در استان آذربایجان شرقی برای سال های سال ماندگار خواهد بود.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اقامت چند روز معظم له در این استان ابراز داشت: در این چند روز که حضرت آیت الله نوری همدانی در استان ما اقامت دارند قشرهای مختلف مردم و مدیران و مسئولان باید از برکات و فرمایشات ایشان کمال استفاده را برده و قدردان این نعمت باشند.

به گفته امام جمعه موقت تبریز، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع بیدار و بابصیرت و مردمی و آگاه هستند که وجود ایشان نعمت بزرگی برای جامعه اسلامی و حوزه های علمیه است.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت‌الله آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، با تاکید بر رابطه نزدیک امام خمینی(ره) با مردم، دلایل عشق و علاقه مردم به امام را تشریح کرد. 

 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تسلیت ایام رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به رابطه نزدیک امام خمینی(ره) و مردم اظهارداشت :با تامل بیشتر متوجه می شویم که رابطه امام و مردم قبل از آنکه رابطه ای بر مبنای سلطه و قدرت حضرت امام باشد رابطه ای براساس منطق و عقل گرایی بود.

 

وی افزود: در طول دوران رهبری امام، هیچ دستوری از طرف ایشان صادر نشد مگر اینکه مقدمات لازم برای آمادگی ذهنی مردم فراهم بود و دلایل اتخاذ آن تصمیم به صراحت و با بیانی گویا برای مردم شرح داده می‌شد.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: حتی در مواردی که اقشار فراوانی از مردم نظر دیگری غیر از نظر امام داشتند با اینکه یک تصریح و تاکید یا یک دستور امام بر انجام نظر ایشان کفایت می کرد، اما تا زمانی که مردم توجیه نشده و به باور مطلوبی نرسیده بودند، امام نه فقط سکوت اختیار می کرد بلکه اجازه می داد، نظر مردم اعمال شده و منتظر می ماند تا در عمل، درستی یا نادرستی نظرش به اثبات برسد.

 

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: حتی چند روز پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی، در روز چهارم فروردین سال 58 حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به ملت ایران از آنان برای حضور فعال در انتخابات دعوت کردند.

 

وی اظهار داشت: امام در این دعوت مهم نیز حق انتخاب آزاد را برای مردم نادیده نمی گیرند و می فرمایند"شما همه آزادانه به هر چه مى ‏خواهید رأى بدهید، من خودم به "جمهورى اسلامى" رأى مى دهم".

 

یک رهبر، یک مرجع تقلید و یک معلم

 

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه عشق و علاقه‌ای كه مردم به امام خمینی(ره) داشتند به راحتی از شيفتگی توده‌های مردم نسبت به ايشان قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: نمونه‌ هايی از اين علاقمندی در مراسم استقبال از امام هنگام ورود به ايران يا هنگام سخنرانی های ايشان و حتی پس از رحلت شان در مراسم تشييع جنازه مشاهده می شود.

 

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: با مطالعه در زندگی امام و رابطه او با مردم در دوران های قبل و بعد از انقلاب به این نتیجه می رسیم كه امام در بيشتر مواقع نه فقط به عنوان يک رهبر مردمی و نه تنها به عنوان يک مرجع تقليد، بلكه به عنوان يک معلم نیز عمل كرده است.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در عرصه تعليم و تربيت هم از لحاظ عملی و هم در وادی نظری، استادی نمونه بودند ایشان با روش های تربيتی خود موفق شدند جامعه‌ای را كه سال ها در خمودی و ضعف و جهالت به سر برده و به سمت بی ‌تفاوتی سوق داده شده بود، پيشگام نهضت بزرگ دينی ساخته و تحولی عظيم در آن به وجود آوردند.

 

تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در بین مردم

 

امام جمعه تبریز در ادامه اظهار داشت: حضرت امام(ره) ترس و دلهره را از دل توده‌های مردم خارج و آنها را به سمت اين باور سوق دادند كه عظمت سلاح های هسته‌ای و زرادخانه‌های عظيم، معيار قدرت يک كشور نيست، بلكه بالاتر از آن، عزم ملت هاست كه می تواند بر آن فائق آيد.

 

وی ادامه داد: امام معتقد بودند كه اگر جامعه و ملتی، مسئله مرگ را برای خود حل كرد و به اين باور رسيد كه مرگ پايان زندگی نيست بلكه مرگ شرافتمندانه توأم با شهادت آغاز زندگی نوين و درخشان ‌تری است، از برخورد با دشمن نه تنها هراس نداشته بلكه در مقابل اين سلاح، دشمن را عاجز و ناتوان ساخته است.

 

گفتگو: بیت اله احمدی

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

فلسفه بعثت پیامبر خاتم، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است. 

 

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با بيان فلسفه بعثت پیامبر گفت: پيامبر اسلام(ص) فرمودند: من برای تمام كردن مكارم و خوبی ‌های اخلاق برانگیخته شدم، البته اين بخشی از فلسفه بعثت پيامبر گرامی اسلام است.

وی با اشاره به علل بعثت پیامبران از ديدگاه قرآن كريم تصریح کرد: خداوند در آیه 36 سوره نحل می فرماید: ما در هر امتی پيامبری برانگيختيم تا به آنان بگويد، خدا را بپرستيد و از پرستش غير خدا خودداری كنيد، گروهی هدايت يافتند و گروه ديگر، شايسته گمراهی و ضلالت شدند.

*انگیزه بعثت پیامبران

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آیات بعثت در سوره های عنکبوت و هود اظهار داشت: مجموع اين آيات گواهی می دهند كه یکی از انگيزه‌های بعثت پيامبران، آشنايی انسان با مبدا و معاد است، به گونه‌ای كه اگر اين گروه در ميان مردم نبودند، هدف ياد شده به ندرت جامه عمل به خود می ‌پوشيد.

آیت الله آل هاشم گفت: مردم پیش از بعثت پیامبر، مذهب‌ های گوناگون و بدعت‌های زياد داشتند، گروهی خدا را به مخلوق تشبيه می كردند، گروهی بت ها را می پرستیدند، اما پیامبر، آنان را از گمراهی به سمت توحيد هدايت کرد.

وی با اشاره به انگيزه ديگر برای بعثت پيامبران اظهار داشت: فلسفه دیگر بعثت پیامبران، رفع اختلاف و دو دستگی ‌ها ميان بشر بود، پيامبران الهي با تعاليم و شرايع خود مبعوث شدند تا به اختلاف‌ها پايان بدهند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به آیاتی از سوره بقره گفت: آیات قرآن از يک نوع وحدت ميان افراد بشر و سپس بروز اختلاف و نياز به بعثت پيامبران حكايت می كند، مشيت الهی ايجاب كرد كه بار ديگر وحدت حكمفرما شود و اين امر جز با اعزام آموزگاران الهی امكان ‌پذير نبود.

وی با اشاره به اینکه قرآن مجيد از برخی از پيامبران نام برده است كه علاوه بر مقام والای تبليغ احكام الهی، اختلافات مردم را در يک رشته از موضوعات، برطرف می ‌كردند، گفت: يكی از علل بعثت پيامبران، داوری در خصومتها و مرافعه‌ها و رفع اختلاف در موضوعات بوده است.

آیت الله آل هاشم افزود: در برخی از آيات الهی نیز انگيزه بعثت پيامبران و فرو فرستادن كتاب‌های آسمانی، تحقيق قسط در ميان مردم بيان شده است.

وی همچنین آموزش كتاب آسمانی و حكمت را از دیگر اهداف بعثت پیامبران دانست و اظهار داشت: مقصود از كتاب، كتاب هر پيامبری است كه با آن مبعوث شده است، مانند «صحف» نسبت به موسی و عيسی و «قرآن» نسبت به حضرت محمد(ص).

آیت الله آل هاشم تهذيب و تزكيه را هدف دیگر بعثت پیامبران دانست و ابراز داشت: پيامبر اسلام آمده است كه انسانها را هم در زمينه علم و دانش و هم اخلاق و عمل پرورش دهد، تا به وسيله اين دو بال بر اوج آسمان سعادت پرواز كنند، در‌ آيات قرآن نیز تعليم و تزكيه در كنار هم آمده و نشان دهنده اين است كه اين دو امر در يكديگر تاثير متقابل دارند.

تفاوت بعثت پیامبربا سایر پیامبران

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به تفاوت بعثت پیامبر ختمی مرتبت با بعثت سایر پیامبران گفت: پس از شناخت پیامبر خدا، مهم ‏ترین مسئله در زمینه معرفت شخصیت پیامبر اکرم(ص)، آشنایى با فلسفه بعثت ایشان است.

وی افزود: فلسفه بعثت پیامبر خاتم، در اساس، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: پيامبران اولوالعزم گروهى از پيامبران هستند كه صاحب شريعت بودند و شريعت پيشين را با ظهور خود نسخ كردند آنان علاوه بر صبر و استقامت ممتاز، شريعت جداگانه داشتند و انبياى معاصر يا پس از آنان از دين آنان پيروى می كردند تا وقتى كه پيامبر اولوالعزم ديگر شريعت جديدى می آورد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه با ظهور پيامبر اسلام، باب جديدى به روى مردم باز شد، افزود: دين همه پيامبران اولوالعزم از آغاز تا به زمان بعثت پيامبر اولوالعزم بعدی و نبوت او محدود بوده است، زيرا اديان الهى، سيرى رو به تكامل داشته اند. هر چند اصول همه شرايع مشترک به شمار می آيد و برنامه عملى و نحوه بيان معارف در آنها بر اساس مقدار فهم مردم در هر دوره بوده است.

تفاوت خطابه خداوند نسبت به پیامبران

وی در بخش  دیگری، با اشاره به مقايسه نوع خطابه های خداوند نسبت به پيامبران ديگر گفت: حضرت آدم(ع) از خداوند متعال طلب مغفرت می كند، اما خداوند به پيامبر اکرم(ص) مژده مغفرت می دهد.

آیت الله آل هاشم افزود: حضرت نوح(ع) از خداوند درخواست نابودی دشمنانش را می كند، اما به پيامبر اعظم پيشاپيش مژده مصونيت از شر دشمنان داده می شود.

امام جمعه موقت تبریز ابراز داشت: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند درخواست می كند تا در روز قيامت خوار و رسوا نگردد، اما به پيامبر اکرم(ص) وعده عدم خزی در روز قيامت داده می شود، روزی كه خداوند پيامبر را خوار و رسوا نمی كند.

وی ادامه داد: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند، طهارت ذريه خود را طلب می كند، ولی به پيامبر اعظم گفته می شود: خداوند اراده كرده است تا ذريه ات را طاهر و پاک گرداند، همچنین حضرت ابراهيم(ع) از خدای متعال درخواست می كند كه وارث بهشت شود، اما به پيامبر اعظم وعده بهشت داده می شود.

آیت الله آل هاشم همچنین با اشاره به اینکه  حضرت لوط (ع) از خداوند طلب ياری كرده و می فرمايد: پروردگارا مرا در برابر اين قوم فاسد ياری فرما، گفت: این در حالی است که به پيامبر اکرم(ص) وعده ياری و مژده نصرت داده می شود.

امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به اینکه حضرت شعيب از خداوند فتح و پيروزی بر دشمنانش را طلب می كند، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فتح، وعده و مژده پيروزی به پیامبر می دهد.

وی تاکید کرد: حضرت موسی از خداوند متعال، شرح صدر را درخواست می كند، در مقابل به پيامبر ختمی مرتبی، پيشاپيش شرح صدر عنايت می شود.

گفتگو: بیت اله احمدی

خبرگزاری حوزه : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

سایت اجتماعی افسران:   تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه خبری طلاب نیوز ::تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم
سایت تخصصی مداحان : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه خبری تحلیلی قم پرس : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه :: تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم
 


پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 اگر جهاد حسين بن علی(ع) خوب‌ جنگيدن و خوب ‌شهيد ‌شدن بود، جهاد حضرت زینب(س) هم خوب ‌تبليغ‌ کردن و خوب ‌سخن ‌گفتن و ابلاغ پيام شهيدان بود لذا هيچگاه نام امام حسين(ع) بدون نام زينب(س) کامل نيست. 

 

خبرگزاری حوزه: قیام امام حسين(ع) در روز عاشورا، يک انقلاب بود، انقلابی که دو وجه آن بر همگان روشن است؛ وجه اول خون و وجه دوم پيام که زبان گويای خون‌های جوشان و تن‌های خاموش واقعه عاشوراست. رسالت پيام قیام امام حسین(ع) از عاشورا آغاز می ‌شود و اين رسالت بر دوش‌ های ظريف يک زن است، زينب! سيره تبليغی حضرت زينب(س) و سیاست های فرهنگی و مدیریت بحران این شیرزن بود که عاشورا را در دل تاریخ، ماندگار کرد.

 

 

خبرنگار حوزه در تبریز به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری(س) سیاست‌های فرهنگی و تبلیغی پیام‌آور عاشورا را با آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، به بحث نشسته است.

رسالت حضرت زینب(س) در مستعدسازی شرایط امامت

آیت الله آل هاشم با اشاره به مدیریت فرهنگی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا تصریح کرد: حضرت زینب(س)بعد از شهادت امام حسین(ع) در یک موقعیت بحرانی، مدیریت جریان عاشورا را به عهده گرفتند، شرایط بحرانی بود و اصول و سیاست هایی که اتخاذ می شد باید متناسب با آن شرایط باشد.

وی افزود: امام سجاد(ع) به دلیل اینکه جانشان در خطر بود، امکان امامت نداشتند و در مقطع کوتاهی بعد از شهادت امام حسین(ع) تا مستعد شدن شرایط امامت ایشان، حضرت زینب کبری(س) مدیریت را بر عهده داشتند؛ حضرت زینب(س) آنقدر با ظرافت اقدام می کردند که معلوم نشود امام معصوم کیست و چون حفظ جانشان را بر عهد داشتند باید مخفی کاری می کردند که کسی متوجه این مساله نشود که امامت با امام سجاد(ع) است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: از آن جهت که دشمن در پی از بین بردن نسل امامت بود و اگر می دانستند که امامت با امام سجاد(ع) است ایشان را نیز به شهادت می رساندند و بر همین لحاظ رسالت سنگینی بر دوش حضرت زینب(س) سنگینی می کرد.

ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س)

آیت الله آل هاشم با اشاره به ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) عنوان کرد: یکی از ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) این بود که ایشان از تمامی ظرفیت هایشان استفاده کردند در هر جایی در جایگاه خود تصمیم می گرفتند، جایی که لازم بود از عقلانیت و خردورزی استفاده کنند رفتاری صد درصد خردمندانه و سرشار از عقلانیت از خودشان نشان می دادند و جایی که قرار است از ابراز عواطف استفاده کنند، از احساس استفاده می کردند.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست های کلی مدیریت فرهنگی ایشان در آن شرایط بحرانی همین استفاده به موقع و بجا از ظرفیت هایی بود که در اختیارشان قرار داشت.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی خودشان، هم از عقل و هم از احساس بهره جستند و استفاده از عقل توأم با احساس در مدیریت، دلایل ماندگاری فعالیت ها و برنامه های حضرت زینب(س) بود که منجر به برقراری جریان عاشورا شد.

آیت الله آل هاشم همچنین گفت: یکی دیگر از اصول و ظرافت هایی که حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی شان رعایت می کردند استفده از قرآن بود، با توجه به احاطه کاملی که به قران داشتند و مفسر قرآن بودند، در این جریان هر جایی که لازم می شد از آیات قرآن استفاده می کردند و وقتی در جلسه یزید می روند در سخنرانی هایشان بیشترین بهره را از قرآن می برند.

سیاست حضرت زینب(س) در برخورد با یزید

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) مثلا وقتی می خواهند صحبت کنند رو به یزید می کنند و انگشت بر نقطه ضعف او می گذارند و می گویند ابن طلقا (فرزند آزادشدگان) و به این نکته ضعف اشاره می کنند و به این شکل دشمن را در هم می کوبند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه کوچک شمردن دشمن از ویژگی های دیگر حضرت زینب(س) است، ابراز داشت: حضرت خطاب به یزید فرمودند: افسوس که ناچار از گفتگو با تو هستم و گرنه من تو را کوچک تر و حقیرتر از آن می دانم که با تو سخن بگویم قسم به خداست که جز او خداترسی ندارم و جز به او نزد کسی شکایت نمی برم هر مکر و خدعه ای که داری بکار گیر و هر چه می توانی با ما دشمنی کن، ولی بدان به خدا سوگند نمی توانی یاد ما را محو کنی و ذکر اهل بیت(ع) را از بین ببری.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: دشمن می خواست اقتدار خاندان اهل بیت(ع) را در هم بشکند اما ایشان مقتدرانه وارد جلسه یزید شدند و اقتدار او را در هم شکستند و این برخورد مقتدرانه حضرت زینب(س) در حال اسارت و در جلسه خلیفه زمانی که به قول خودش دشمن را در هم کوبیده بود، یزید را در هم شکست.

حجاب حضرت زینب(س) در اسارت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در تمام مدت اسارت مقید بودند که حجاب خودشان کاملا محافظت شود، گفت: ایشان بر روی این اصل پایداری کردند، حتی گردنبندی به کسی که حامل سر شهدا بود دادند تا سر شهدا را جلوی خانم ها حرکت ندهد تا چهره خانم ها در معرض دید نامحرمان قرار نگیرد و این نشانه اهتمام جدی ایشان به مقوله حجاب در شرایط اسارت است.

آیت الله آل هاشم افزود: حضرت زینب(س) در مجلس یزید هم دست از امر به معروف و نهی از منکر برنمی داشتند و در شرایط اسارت نیز امر به معروف را فراموش نکردند و به اندازه خون امام حسین(ع) در بقای عاشورا اثر گذار بودند.

بانوانی که در جریان بیداری اسلامی قرار دارند ادعا کردند که الگوی ما حضرت زینب(س) است، آن ها انتخاب خودشان را کرده اند و با تاسی به حضرت زینب(س) این چنین زیبا در مقابل دشمن می ایستند و خطرات را به جان می خرند و تاثیر حضرت زینب(س) در بیداری اسلامی غیرقابل انکار است.

بانوان کشور ما هم با تاسی به حضرت زینب(س) هشت سال دفاع مقدس را ایستادگی و حمایت کردند و بهره گرفتند.

گفتگو: بیت اله احمدی

اخبار مرتبط :

نامه نیوز : مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) چگونه بود؟

خبر آنلاین : مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) چگونه بود؟

بهار تبریز:مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) از دیدگاه آیت الله سید محمدتقی آل هاشم

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

خبرگزاری شبستان:امام جمعه موقت تبریز گفت:آیت الله ملکوتی فرمود:روزی از امام خواستم از خدا بخواهند توفیق خدمت و شهادت را به من بدهد، امام فرمود: شهادت کمال و خدمت به مردم وظیفه است.

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، گفت: آیت الله ملکوتی، خودش را فدای انقلاب کرد و مطیع حضرت امام و مقام معظم رهبری بود و در زمان جنگ نیز حمایت های بسیاری از رزمندگان و بسیجیان کرد.
وی افزود: آیت الله ملکوتی به انقلاب و نظام اسلامی و حوزه های علمیه آذربایجان شرقی عنایت ویژه ای داشت و با اینکه خود عالم و مجتهد بود با حکم حضرت امام(ره) در منطقه آذربایجان فعالیت کرده و خدمات شایانی داشت.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: آیت الله ملکوتی در قم نجف نیز از محضر حضرت امام استفاده کرده و در برگشت به ایران نیز با شناختی که حضرت امام از وی داشت، بعد از شهادت شهیدان محراب حضرات آیات مدنی و قاضی طباطبایی(ره) حکم داد که به واسطه آیت الله مشکینی به تبریز آمده و اقامت کرد.
آیت الله آل هاشم تاکید کرد: این عالم ربانی، شبانه روز در خدمت انقلاب بود و به احکام و اخلاق و امورات شرعی مردم رسیدگی می کرد و حوزه علمیه قم نیز از این بابت که وی صاحب رسانه و نظر بود، دعوت کرد.
وی عنوان کرد: آیت الله ملکوتی در فلسفه، فقه و اصول و اخلاقیات، کمال مهارت و دقت نظر را داشت و حتی برخی از شاگردان وی نیز مجتهد بودند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه آیت الله ملکوتی همانند سایر مجتهدین صاحب نظر و رساله بود، تصریح کرد: وی در آذربایجان خدمات فراوانی داشت و پشتبیان حوزه های علمیه و روحانیت بوده و به رزمندگان و بسیج و سپاه نیز علاقه مند بود.
آیت الله آل هاشم همچنین با بیان خاطره ای از آیت الله ملکوتی اظهار داشت: ایشان روزی فرمودند من که به اینجا آمدم از امام خواستم از خدا بخواهند که توفیق خدمت به مردم و شهادت را به من بدهند که امام فرمودند: ما می خواهیم شما خدمت کنید، درست است که شهادت کمال است، اما خدمت به مردم وظیفه است، که امام دعا کردند و به همین برکت، سال ها در راه خدمت به مردم تلاش کردند.
وی تاکید کرد: آیت الله ملکوتی تا پایان عمر بابرکتشان در کنار انقلاب بودند و از پیام تسلیت مقام معظم رهبری نیز استفاده می شد که ایشان از بزرگان، علما و مجتهدین بودند.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تبریز، مردمی بودن را رمز موفقیت کانون های فرهنگی هنری مساجد عنوان کرد.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری در مقابله با جنگ نرم دشمن علیه فرهنگ اسلام گفت: کانون های فرهنگ هنری مساجد نقش بسیار مهمی در مقابله با جنگ نرم و محور قرار دادن موازین اسلامی برعهده دارند.
وی افزود: مهم ‌ترین راه مقابله با جنگ نرم دشمن، فعالیت های فرهنگی هنری با محوریت موازین اسلامی است و کانون‌های فرهنگی هنری در این زمینه نقش مهمی بر عهده دارند.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه رونق گرفتن فعالیت‌های تربیتی مساجد گام بلندی در مسیر اعتلای فرهنگ غنی اسلامی است، ادامه داد: مدیران کانون ‌های فرهنگی و هنری مساجد بایدعمل به منویات مقام معظم رهبری را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند.
وی تاکید کرد: باید برای جذب حداکثری نوجوانان و جوانان به مساجد و شرکت در برنامه‌های فرهنگی و نمازهای جماعت تلاش کنیم و در کنار نشاط معنوی، برای احیا و تقویت فعالیت‌های فرهنگی هنری مساجد نیز برنامه‌ ریزی کنیم.
آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: مهم ‌ترین بخش فعالیت کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد، مقابله با شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمنان علیه اسلام و انقلاب است.
وی در ادامه با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل کانون های فرهنگی هنری مساجد تاکید کرد: این کانون های فرهنگی اکنون با جوان در ارتباط هستند و نقش موثری در احیا و کارکردهای مساجد بر عهده دارند.
امام جمعه موقت تبریز کانون های فرهنگی هنری را بازوی برنامه های فرهنگی و قرآنی دانست و اظهار داشت: از آنجایی که این کانون ها بازوان اصلی اجرای برنامه های قرآنی و فرهنگی و هنری با محوریت ارزش های دینی و انقلاب اسلامی هستند لذا نقش بسیار بارزی در ایجاد وحدت و همدلی بین اقشار مختلف مردم به ویژه در بین نسل جوان بر عهده دارند.


آیت الله آل هاشم خاطر نشان کرد: باید با تدوین برنامه های فرهنگی هدفمند و جذاب جوانان، با شبیخون فرهنگی وسیع دشمن و ترفند‌های متفاوت و گوناگون رسانه‌های غربی در مسیر رواج بی بند وباری و بی‌تفاوتی نسبت به ارزش‌های دینی در بین نسل جوان مبارزه کنیم.
امام جمعه موقت تبریز در پایان تاکید کرد: فعالیت مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از مهم ترین ویژگی های این کانون هاست که رمز موفقیت آن به شمار می رود.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت ا... آل هاشم در گفت و گو با قدس:

تعطیلی مساجد، سرآغاز قیام 29 بهمن مردم تبریز شد

گروه فرهنگی-بیت اله احمدی - مردم همیشه در صحنه آذربایجان و بویژه تبریز، از پیش از انقلاب اسلامی تاکنون در تمامی صحنه‌های تاثیرگذار نظام، نقش بسزایی را داشتند.

یکی از مهم ترین حوادثی که نقش مردم تبریز را در تاریخ ماندگار کرد، قیام 29 بهمن سال 1356 بود. بی تردید در گستره تاریخ آذربایجان هیچ روزی همانند این روز حماسه آفرین، پرماجرا و موثر در انقلاب اسلامی نبود و هیچ حادثه ای به اندازه آن در احیای خیزش 19 دی مردم قم تاثیرگذار نشد. برای تشریح و تبیین قیام 29 بهمن مردم تبریز، گفت وگویی با آیت ا... سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، انجام داده ایم که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.


اگر مایلید از اینجا آغاز کنیم که سرآغاز قیام 29 بهمن مردم تبریز در سال 1356 چه بود؟
- ارتحال شهادت گونه فرزند برومند حضرت امام خمینی(ره) حرارتی در قلب مومنان و مردم مبارز و روحانیون متعهد و انقلابی ایجاد کرد و مردم از ارتحال زودهنگام آن عالم برجسته و مبارز، سوگوار شدند و در سراسر کشور و از آن جمله در تبریز مراسم سوگواری برگزار شد.
توهین روزنامه اطلاعات به مقام مرجعیت، اسباب تنفر مردم از رژیم را فراهم کرد و عموم علمای اسلام از این اقدام سخیف و زشت دولت احساس خطر کردند.
قیام مردم قم در روز 19 دی و سرکوب این قیام توسط رژیم، آتش خشم و کینه مردم را شعله ورتر کرد و همه مراجع معظم تقلید را به صحنه مبارزه آورد و تقریبا همه علمای اسلام برای مقابله با این خطر، احساس تکلیف کردند در نتیجه به مناسبت اربعین شهدای قم از سوی مراجع معظم تقلید، اعلام عزای عمومی و تعطیلی بازار تبریز شد.


مردم تبریز، پس از سرکوب قیام مردم قم در 19 دی ماه چه اقداماتی انجام دادند؟
- مردم تبریز با محوریت و پیشگامی آیت‌ا... شهید سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی و همراهی عده ای از علمای تبریز طی بیانیه ای برای عزاداری و بزرگداشت شهدای قم به مسجد حاج میرزایوسف معروف به مسجد قزلی دعوت شدند. نیروی انتظامی وقت برای جلوگیری از این اجتماع، دستور داد مساجد را در آن روز تعطیل و از حضور مردم در مساجد جلوگیری کنند، بنابراین صبح آن روز که از یک ساعت قبل از وقت، مردم برای حضور در مجلس سوگواری دسته به دسته به مسجد روی آوردند با در بسته مواجه شدند و اجتماع مردم جلوی در مسجد منجر به درگیری مردم با پلیس شد. در این حال رئیس کلانتری منطقه بازار با پرخاش و فحاشی به مردم و مسجد توهین کرد. توهین او خشم مردم را برافروخت و جوانی به نام محمد تجلا برای اعتراض وارد صحنه شد، پلیس با شلیک گلوله،این جوان دانشجو را به شهادت رساند، شهادت این جوان، مردم را به هیجان آورد و به این ترتیب، قیام خونین مردم تبریز آغاز شد.


مردم تبریز با اینکه در آن روزها از استبداد ستم شاهی به ستوه آمده بودند اما حساب شده عمل کردند و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش تاثیرگذاری داشتند، این حرکت مردم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
- مردمی که آن روز حماسه آفریدند از نوع یاران پیامبران الهی افرادی فقیر و عموما جوان و متدین و اهل نماز و عبادت بودند. تحلیل رفتار عمومی این مردم نشان می‌دهد که آنان سرشار از ایمان و بصیرت سیاسی بودند و همین ایمان و آگاهی، پایه مشارکت عمومی آنان در تظاهرات عمومی و عمل به تکلیف دینی را تشکیل می‌داد.
از سوی دیگر، بی شک هدایت عمومی خداوندی نیز در آن ماجرا همراه مردم بود، در آن روز حتما دست غیبی، این مردم را هدایت می‌کرد، چراکه آنان برای حمایت از قرآن و اسلام جان بر کف و با تمام اخلاص به صحنه آمده بودند و خداوند نیز برای چنین مردمانی وعده یاری داده است.


پرچم هدایت و رهبری و مدیریت مردم تبریز در قیام 29 بهمن بر عهده چه کسی بود؟
- حزب و گروه سیاسی که قدرت به صحنه آوردن مردم را داشته باشد در آن زمان وجود نداشت، بنابراین تنها روحانیون مبارز بودند که مردم را در مساجد و محافل مذهبی جمع و از مسایل مذهبی سیاسی آگاه می‌کردند و مردم در آن روز بزرگ با دعوت روحانیت به صحنه آمدند و در جمع روحانیون مبارز بیش از همه مرحوم آیت ا... شهید قاضی طباطبایی بود که در این راه مجاهدت می‌کرد و رنج و درد حبس، تبعید و شکنجه را تحمل می‌کرد و از این جهت، پیش مردم مقبول و محبوب بود و به همین خاطر، آماج تیر دشمنان کینه توز اسلام شد و به درجه رفیع شهادت رسید.


مردم تبریز در آن روزها چه شعارهایی را سر می‌دادند؟
- مردم در آن روز شعار می‌دادند: «قرآن بیزه هدف دور، سرمایه ی شرف دور»، یعنی قرآن برای ما سرمایه شرف و هدف ماست. مردم یا حسین می‌گفتند و شعار توحیدی و ضدطاغوتی «لااله الاا...» را می‌گفتند و می‌گفتند: «بیز بو شاهی ایستمیروخ والسلام»، یعنی ما این شاه را نمی خواهیم و بس.همچنین مردم شعار می‌دادند: «درود بر خمینی، مرگ بر شاه، وای بر این حکومت یزیدی، خمینی رهبر ماست» که البته این شعارها آن روز واقعا نوبر بود و سطح آگاهی و بصیرت سیاسی و مذهبی مردم تبریز را نشان می‌داد. این شعارها همه سِحر پهلوی و سطلنت طلبان را باطل کرد، زیبایی این شعارها در آن است که همین مردم انقلابی کوچه و بازار، آن‌ها از دل مردم برخاسته بود.


مردم تبریز که همیشه در صحنه حاضر بودند، در دوران کنونی انقلاب اسلامی نیز چگونه می‌توانند نقش پررنگ گذشته خود را تکرار کنند؟
- مردم قهرمان تبریز و آذربایجان، از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، آمادگی خود را برای پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی با خون خود اعلام و امضا کرده اند، این مردم غیور، در عصر حاضر باید با پشتیبانی و تبعیت از ولی فقیه، گوش به فرمان منویات حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای باشند.
مردم دلاور آذربایجان، باید با حفظ و استمرار بصیرت سیاسی و آگاهی مذهبی و روشن بینی تاریخی خود، همواره نسبت به توطئه دشمنان آگاه باشند و مثل همیشه نقش بی بدیل خود را در انقلاب اسلامی ثبت کنند.

انتهاي خبر/ قدس آنلاين / کد خبر: 191494به تاریخ سه شنبه 29 بهمن 1392 شماره 7490 صفحه 8
 
 


مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مناظرات امام ‌رضا(ع) نمونه‌ای از کرسی آزاد اندیشی بود، در آن زمان که اروپا در جهل مطلق به سر می‌برد در جهان اسلام به ‌ویژه ایران بحث آزاد اندیشی مطرح بود. شیوه مناظرات امام رضا(ع) الگوی مباحثه و مناظره در حوزه علمیه است.  

آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز به بررسی ویژگی های  امام رضا(ع) و چگونگی الگوگیری جامعه و حوزه های علمیه از روش و منش ایشان پرداخته است که تقدیم می شود.

وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در ایران و توجه به آن حضرت در چه ابعادی دارای اهمیت است؟

هر کس امام رضا(ع) را زیارت کند مانند این است که چهارده معصوم(ع) را زیارت کرده باشد، ما فرقه های شش امامی و هفت امامی داریم ،اما کسی که قائل به امام رضا(ع) باشد به تمام ائمه معصومین(ع) قائل است.

وجود بارگاه متعالی امام رضا(ع) در ایران اسلامی پناهگاه مسلمین است، ما همه، مادحین و شیعیان و رعیت آن امام همام هستیم، زیارت ایشان  برابر با 70 هزار عمرده مفرده مقبول درگاه الهی است. محبت و زیارت ایشان دارای ارزش فراوانی است، ما نیز افتخار می کنیم که از شیعیان آن امام هستیم. لازم است که ایام ولادت و شهادت  آن امام، بزرگ داشته شود و فرمایشات ایشان سرمشق ما باشد، حتی سفارش شده که زیارت ائمه اطهار(ع) ترک نشود و مستحب موکد است.

*نمونه های از این برکات و فضایل حضور ایشان در ایران را ذکر کنید.

امام رضا(ع) پناهگاه ایران و اسلام هستند، منبع ولایت فقیه اهل بیت(ع) است، بنابراین ما باید از ولایت فقیه اطاعت کنیم، در زمان غیبت، فرمایشات مقام معظم رهبری بر همگان حجت است و بر همه مسئولان است که اطاعت از امر ولی فقیه کنند. حضور رهبر انقلاب در مناطق زلزله زده تبریز موجب آلام درد زلزله زدگان شد، خود آنها می گفتند که ما تمامی دردهای خود را فراموش کرده ایم، اینها همه از ولایت اهل بیت(ع) و برکت های وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) سرچشمه می گیرد.

وجود بارگاه امام رضا(ع) در ایران در ایجاد و توسعه حوزه های علمیه چه اندازه نقش دارد؟

حوزه های علمیه در جهان اسلام همگی به برکت ائمه اطهار(ع) برپا شده اند و رونق حوزه های علمیه در ایران اسلامی نیز به برکت وجود بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در ایران است. وجود مساجد و قرآن و فرهنگ غنی اسلام، مراجع و عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب همگی از برکت وجود امام هشتم (ع)شیعیان در ایران است و باید بیش از این به فرهنگ اهل بیت(ع) و فرهنگ قرآن در جامعه اهمیت داده شود.

*یکی از روش های علمی امام رضا(ع) مناظره است، چطور می توان از این روش در حوزه های علمیه امروز الگو گرفت؟

 شیوه مناظرات امام رضا(ع) الگویی مناسب برای مباحثه و مناظره در حوزه اندیشه اسلامی و حوزه های علمیه است، این امام همام به دلیل مناظرات علمی متعددی که با اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان داشتند، دارای شخصیت علمی هستند که می‌توان از این بعد شخصیتی حضرت در ترویج فرهنگ و معارف دینی استفاده کرد.

مناظرات امام ‌رضا(ع) نمونه‌ای از کرسی آزاد اندیشی بود، در آن زمان که اروپا در جهل مطلق به سر می‌برد در جهان اسلام به ‌ویژه ایران بحث آزاد اندیشی مطرح بود. مناظرات امام رضا(ع) می تواند راهنمای ما در مقوله دفاع از دین باشد، توجه و مطالعه دقیق این مناظرات برای اهل علم امری لازم و ضروری است. باید مناظرات آن حضرت با ادبیات روز و از طریق ابزار هنری به مردم بویژه نسل جوان معرفی شود، درباره مقام علمی امام رضا(ع) همان بس که ایشان ملقب به عالم آل محمد(ص) هستند.

*یکی دیگر از روش های مبارزاتی حضرت، پذیرفتن ولایتعهدی هر چند به طور اجباری بود، امام رضا(ع) چگونه از این روش برای رسیدن به اهداف خویش استفاده کردند؟

امام رضا(ع) زمانی که از مدینه حرکت کردند با این که تحت الحفظ ماموران مامون بود در راه از هیچ کوششی برای معرفی خاندان عصمت و هم برای بیان معارف دین و هم برای متزلزل کردن پایگاه حکومتی و خلافتی مامون که خیلی زیرکانه پیش می رفت که تا مردم را از هر لحاظ جذب کند، فروگذار نکردند.

وقتی حضرت به نیشابور رسیدند، بیش از 10 هزار نفر به استقبال امام رضا (ع) آمدند، حضرت بالای یک بلندی ایستادند و آنها را موعظه کردند و حدیث معروف سلسله الذهب را خواندند که پیامبراسلام(ص) از جبرئیل(ع) و جبرئیل از لوح و لوح از قلم و قلم از خدای متعال نقل می کند که «کلمه لااله الاالله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی»، بعد همه مردم این را یادداشت کردند که همه بیان توحید است که هر کس وارد توحید بشود از عذاب درامان خدا است و هر کس موحد نباشد از عذاب خدا درامان نیست، بعد که چند قدم رفت حضرت پیاده شدند و دوباره برگشت به طرف جمعیت و گفت: بشروطها و انا من شروطها.

پذیرفتن توحید و اعتقاد به توحید شرایطی دارد که یکی از شرایط اش این است که انسان به امامی اعتقاد داشته باشد که از سوی خدا به امامت برگزیده شده باشد. و چون مامون الرشید به هیچ عنوان نمی توانست خود را امام مفروض الطاعه بین مردم معرفی کند این جمله امام رضا(ع) خیلی برای او مشکل ساز بود، و نمی توانست پس از بیان این جمله، در جامعه موقعیت اش را مستحکم تر بسازد و مردم از همان روز فهمیدند که امام رضا(ع) قصدش همکاری با مامون نیست، لذا وقتی وارد مرو شدند، حضرت به جای قصر زیبای مامون در یک مسجد سکنی گزیدند.

 

*چرا با وجود اینکه خلفای اموی و عباسی تلاش می کردند تا چهره علمی و معنوی حضرت را سرپوشیده نگهدارند اما شاهد بروز و ظهور ابعاد پنهان این چهره حتی در عصر حاضر هستیم؟

خلفای اموی وعباسی در دوران حکومت استبدادی شان ازوجود شخصیت هایی مانند علی بن موسی الرضا(ع) رنج می بردند، لذا همیشه برای سرپوش گذاشتن روی جلوه های علمی، معنوی واخلاقی آنها سعی می کردند شخصیت تراشی کنند. شخصیت هایی مانند علی بن موسی الرضا (ع) که خدایی می اندیشند درحالت انزوا هم چهره آنها برجسته ومطرح است، چنانکه ما امروز شاهد هستیم سخنان ایشان برای همه ادیان، ارزشمند و قابل توجه است. بررسی زندگی ائمه برای همه ما درس هایی آموزنده است که با شناخت سیره و روش این شخصیتها و الگو قراردادن درمحیط زندگی فردی واجتماعی، جامعه به مدینه فاضله تبدیل خواهد شد.

چرا در حیات امام رضا(ع) گرایش مردم نسبت به فرهنگ اهل بیت(ع) افزایش پیدا کرد؟

دوران حیات آن بزرگوار نقطه اوج گرایشات مردمی نسبت به اهل بیت(ع) و گسترش پایگاه های مردمی خاندان عصمت و طهارت محسوب می شود. ظلم و بیداد حکومت عباسی و اختلاف و درگیری میان امین و مامون که سبب فشار مضاعف بر مسلمان شده بود، رسالت امام رضا(ع) را سنگین تر کرد و آن حضرت با آگاه سازی مردم تلاش بی وقفه ای را برای ترویج اسلام ناب محمدی (ص) انجام دادند. وقتی مسیحی ها، یهودی ها، صائبین و مجوسی ها می آمدند با حضرت بحث می کردند، امام در میدان عمل غلبه اسلام را بر سایر ادیان به اثبات می رسانید که این سبب جاذبه هر چه بیشتر امام رضا(ع)در بین غیر مسلمانان می شد.

چگونه می توانیم نسبت به زندگی و منش امام رضا(ع) آگاهی پیدا کرده تا ایشان را به عنوان الگو در جامعه پیاده کنیم؟

با مطالعه عمیق در رابطه با زندگی این شخصیت به عنوان انسان نمونه وآشنایی با منش، بینش و بصیرت می توانیم از زندگانی ایشان الگوهای روشنی دریافت کنیم. آشنایی با تکالیف از راه های موثر درموفقیت انسان هاست و یکی ازمسائلی که ما معمولا درزندگی انسان های موفق مطرح می کنیم وظیفه شناسی وآشنایی با تکالیف است یعنی درهر برهه ای متناسب بامقتضیات، تکالیفمان رابشناسیم وبراساس آن گام های بعدی رابرمی داریم.

ما با زندگی ائمه (ع)کم وبیش آشنا هستیم شرایط سخت، استبداد و وجود خلفای عباسی و اموی از این جمله است، اما  با همه این مشکلات بازهم دست از تکالیف خود برنداشتند و تمام این مسیرهای سخت را بر خود هموار ساختند.

گفتگو: بیت اله احمدی

منبع : خبرگزاری حوزه

اخبار مرتبط:

وبلاگ مدیریت حوزه علمیه خواهران استان ایلام

خبرگزاری فرهنگ

پایگاه خبری طلاب نیوز

 

 

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

تبریز - ایرنا - امام جمعه موقت تبریز گفت: باید با مشورت علما و بزرگان به احکام وقف عمل تا برای آیندگان نیز این سنت حسنه باقی بماند و احیاکنندگان وقف، ثوابی مانند واقفان دارند.

آیت الله محمدتقی آل هاشم اظهار کرد: وقف همچون حسنه جاریه ای است که پس از مرگ انسان ماندگار شده و موجب تضمین سعادت انسان می شود.

وی گفت: می توان با وقف اموال حلال خویش باقی الصالحات جاودانی برای خود برجای گذارده و برکات معنوی را افزایش داد.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: باید گام های اساسی برای احیای موقوفات برداشته شده و متناسب با موارد وقف نامه ها و نیات واقفان عمل کرده و افرادی که وقف را احیا می کنند ثوابی همانند واقفان می برند.

آیت الله آل هاشم اظهار کرد: ترویج فرهنگ بسیجی، ترویج بعد علمی، آموزشی و اماکن مذهبی به همراه تبیین احکام وقف می تواند حرکت شایسته ای برای فرهنگ سازی باشد.

وی گفت: بسیاری از موقوفات در زمان های گذشته از بین رفته و بعد از انقلاب به برکت خون شهدا بسیاری از موقوفات احیا شده و امیدواریم توفیق نصیب سایر مسوولان شود تا باقی موقوفات نیز احیا شود.



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: دومین شهید محراب انقلاب اسلامی با شجاعت و صراحت لهجه خاص خود مایه همواره مایه امید مردم بود.

آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، همزمان با سالروز شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی، امام جمعه تبریز و دومین شهید محراب انقلاب اسلامی اظهار داشت: مرحوم آیت الله مدنی آثار ارزنده ای در عمق بخشی معارف دینی و شاکله معنوی استان و منطقه داشت و طبق بیانات مقام معظم رهبری باید ویژگی های شهید مدنی درست ترسیم شود تا به آنها عمل شود.
 
وی با تأکید بر این که خط فکری شهید آیت الله مدنی به عنوان الگوی کامل برای طلاب و روحانیان به شمار می رود، گفت: شهید مدنی به عنوان دومین شهید محراب دارای شجاعت فراوانی بود، به گونه ای که منافقان همواره از صراحت لهجه ایشان واهمه داشتند.
 
آیت الله آل هاشم با اشاره به حساسیت دوران امامت جمعه مرحوم مدنی گفت: آیت الله مدنی در دورانی امامت جمعه تبریز را به عهده گرفت که گروه های معاند با نظام، نا امنی خاصی در شهر ایجاد کرده و حتی ایشان را چندین بار به شهادت تهدید کرده بودند.
 
امام جمعه موقت تبریز با بیان این که شهادت بزرگترین آرزوی شهید مدنی بود، تصریح کرد: مردم تبریزی به خوبی به یاد دارند که این سید بزرگوار چگونه پس از خطبه های نماز جمعه متضرعانه به درگاه خدا استغاثه می نمود که شهادت را نصیب وی گرداند و عاقبت نیز به این آرزوی بزرگ خود رسید.
 
وی به یکی از مهم ترین نمازهای جمعه تبریز در دوران شهید مدنی اشاره کرد و گفت: منافقین با هدف تعطیلی نماز جمعه تهدید کرده بودند که در صورت برپایی نماز جمعه دست به کشتار خواهند زد که شهید مدنی با پوشیدن کفن در ابتدای صفوف نماز گزاران حضور یافت و این حرکت سب خنثی سازی حرکت این گروه تفرقه افکن شد.
 
امام جمعه موقت تبریز گفت: تواضع شهید آیت الله سید اسد الله مدنی او را در میان مردم جاودانه ساخت و شاید چگونگی شهادت وی نیز از همین موضوع نشأت گرفت، چرا که آن عالم مجاهد با آغوش باز از جوانی که پس از اقامه نماز جهت دیده بوسی به خدمت وی آمد متواضعانه استقبال گرد در حالی که همین فرد با بستن بمبی به خود سبب شهادت و عروج ملکوتی دومین شهید محراب شد.
 
وی با اشاره به موقعیت خاص شهر تبریز پس از انقلاب اسلامی تأکید کرد: شخصیت والای شهید مدنی سبب روحیه بخشی به نیروهای مردمی می شد که آماج مسمومانه ترین حرکت های منافقانه قرار گرفته بودند و این شهید بزرگوار توانست خلاء شخصیتی شهید قاضی را در تبریز پر کند.
 
امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه شهید آیت الله مدنی حق بزرگی بر انقلاب دارد، افزود: شهید مدنی ذاتا فرد انقلابی بود، منافقان با تصور این که با به شهادت رساندن شهید مدنی می تواند نظام جمهوری اسلامی را براندازند و اوضاع منطقه آذربایجان را متشنج کنند، اقدام به ترور این عالم بزرگوار کرد، درحالی که شهادت آرزوی شهید مدنی بود و سبب تثبیت نظام شد.
 
وی به حالات عرفانی شهید مدنی اشاره کرد و ادامه داد: هنگام ایراد خطبه های نماز جمعه همگان محو معنویت و شیوایی کلام ایشان می شدند و گریه های مخلصانه و تضرع وی به درگاه حضرت حق در هنگام دعای نماز که شهادت را از خدا طلب می کردند، مومنان را به شدت تحت تاثیر قرار می داد.
 
آیت الله آل هاشم خاطر نشان کرد: شهید مدنی در شرایطی که حزب خلق به اصطلاح مسلمان به صورت گسترده در سطح شهر مسلح و پراکنده بودند و افزون بر آن با ناآرامی های گسترده در تبریز شرایط بسیار نامساعدی را فراهم کرده بودند با شجاعت تمام در همه صحنه ها حاضر می شدند.

منبع : خبرگزاری حوزه

 



تاريخ : 11 / 4 / 1392برچسب:, | 10:32 | نویسنده : میثم

مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: حال که کمتر از 10 روز به پایان ماه شعبان باقی مانده، بهتر است عموم مؤمنان حضور در ماه ضیافت الهی، فضائل آخرین جمعه ماه شعبان را از دست ندهند.

 

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز، با تأکید بر این‌که عموم مؤمنان باید از فرصت باقی مانده ماه شعبان برای ورود به ماه مبارک رمضان نهایت استفاده را داشته باشند، اظهار داشت: ماه شعبان برای سالک الی الله بسیار با ارزش است. یکی از شبهای قدر در این ماه می باشد و کسی در آن متولد شده که خداوند به واسطه او وعده پیروزی داده است.

وی خاطرنشان کرد: از فضائل بسیار ارزشمند ماه شعبان، همین بس که ماه رسول خدا صلوات الله علیه بوده و آن حضرت فرمودند شعبان ماه من است، خداوند کسی را که مرا در ماهم یاری کند، بیامرزد.، بنابر این کسی که از این دعوت بزرگ آگاه شود، باید در عرصه خودسازی، تهذیب نفس، کسب مکارم اخلاقی و فضائل معرفتی بکوشد.

آیت الله آل هاشم مناجات شعبانیه را فرصتی برای لقاء الله در ماه مبارک رمضان دانست و گفت: مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات خود به اهمیت مناجات شعبانیه اشاره کرده و گفته که اهل این مناجات معروف به خاطر آن با ماه شعبان مأنوس شده و به همین جهت منتظر و مشتاق این ماه هستند. این مناجات، نه تنها در ماه شعبان، بلکه سالک باید از فرازهای آن در طول سال بهره مند شود.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که اهل غفلت از درک فواید و انوار فضائل معنوی ماه شعبان و مناجانات شعبانیه بی بهره اند، افزود: این خسران معنوی در ماه مبارک رمضان نیز در صورت غفلت تکرار خواهد شد، مبادا با همین غفلت در شب های قدر رمضان حاضر شویم و درهای رحمت الهی را به روی خود ببندیم.

وی با بیان این‌که ماه شعبان، ماه پیامبر اکرم(ص) است و آن حضرت کل این ماه را روزه بودند، گفت: اگر توان روزه‌داری در کل این ماه نیست حداقل 10 روز و یا سه روز از این ماه عزیز را روزه‌دار باشیم تا جرعه‌ای از معرفت شعبان المبارک را بچشیم، ضمن این‌که سایر اعمال این ماه نیز نباید مورد غفلت مؤمنان قرار گیرد.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: در حدیثی معتبر از امام صادق(ع) آمده؛ کسی که روز اول ماه شعبان را روزه بگیرد، حتما وارد بهشت می شود و کسی که دو روز را روزه بگیرد خداوند در هر شب و روزی(به چشم رحمت) به او می نگرد و در بهشت هم به این نگاه ادامه می دهد و کسی که سه روز روزه بگیرد، با خداوند در عرش و بهشت او دیدار می کند.

وی با اشاره به اهمیت صلوات بر محمّد و آل محمّد در ماه شعبان گفت: حال که کمتر از 10 روز به پایان این ماه عزیز باقی مانده، بهتر است عموم مؤمنان و دوستداران حضور در ماه ضیافت الهی فضائل آخرین جمعه ماه شعبان را از دست ندهند و با درک فضائل معنوی این لحظات ارزشمند بیش از پیش در جهت قرب الی الله مجاهدت کنند.

امام جمعه موقت تبریز افزود: مرحوم آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات به نقل از کتاب عیون از عبدالسلام بن صالح هروی نقل کرده که می گوید؛ در آخرین جمعه شعبان به دیدن علی بن موسی الرضا رفتم، حضرت فرموند؛ ابا صلت! بیشتر شعبان گذشت و این آخرین جمعه آن است؛ کوتاهی گذشته خود را در این ماه جبران کن و بسیار دعا و استغفار کن و خیلی قرآن بخوان، و از گناهانت توبه کن.

منبع : خبرگزاری حوزه



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: تنها چیزی که غرب به شدت با آن در تضاد است،‌ ساده زیستی و پرهیز از تکلف گرایی است و بر همین محور نیز امپراطوری اقتصادی خویش را بنا کرده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، سبک زندگی مدرن یا همان تجمل گرایی، فاصله زیادی با فرهنگ و سبک زندگی اسلامی دارد، از طرفی این تصور غلط در جامعه مبنی بر اینکه هر قدر رفاه اقتصادی بیشتر باشد رفاه معنوی و اجتماعی نیز افزایش می یابد، سبک زندگی اسلامی را به سمت الگوهای مصرف غربی سوق داده است.

 

تجمل ‌گرایی، گرایش بیش از حد جامعه به سمت تجمل ‌گرایی و فرهنگ مصرفی غرب و دوری از ساده‌ زیستی از مهم‌ ترین موانع و چالش‌ها در تحقق سبک زندگی منطبق با معیارهای اسلامی است. غربی ها نیز در تلاش هستند تا با تبلیغ فرهنگ مصرفی خود، ضمن تغییر سبک زندگی اسلامی، سودهای کلانی را از این راه وارد اقتصاد خود کنند، سودی که مضرات بسیاری برای فرهنگ غنی ما دارد.


جهت تبیین ساده زیستی یکی از شاخصه های سبک زندگی اسلامی با آیت الله محمدتقی آل هاشم امام جمعه تبریز به گفتگو پرداختیم.


نخستین اقدام غرب در تسخیر روح و فکر مردم جهان


آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، خاطرنشان می کند: نخستین اقدام غرب برای حکومت بر فکر و روح مردم جهان، ایجاد احساس نیاز به بهترین‌ها در وجود آنهاست، شما به واسطه تفکر غربی به این نتیجه می ‌رسید که هر روز باید از بهترین وسایلی که آنجا تولید می‌شود، استفاده کنید.


وی تاکید کرد: امروزه با کمی مطالعه به این حقیقت می‌رسیم که دین اسلام، تنها دین بر حق و تنها دینی است که برای رهایی بشر از دست رکود، جمود، تحجر و انحطاط برنامه‌های بسیار کاملی ارائه داده است.


امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه دین اسلام، راه سعادتی است که عمل کردن به آن نهایت خوشبختی و سعادت بشر است، خاطرنشان کرد: بشر امروز به بیچارگی و بدبختی نرسیده است مگر اینکه نقشه راه خود را از دست شیطان گرفته است، به جای اینکه برنامه خود را دین مورد رضایت خدا قرار دهد.


سفارش اسلام به ساده زیستی


آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه یکی از سفارش‌های دین مبین اسلام، توصیه به ساده زیستی است، عنوان می کند: در سیره ائمه اطهار(ع) به راحتی می‌ توان این ساده زیستی را مشاهده کرد، حتی آنها که به اسلام حقیقی نزدیک بوده‌اند، می ‌توانند الگوهای بسیار مناسبی برای ساده زیستی باشند، نمونه آنها امام خمینی(ره) بود، با نگاهی به خاطراتی که از ایشان به جا مانده است می‌توان به راحتی این موضوع را فهمید.


وی سبک زندگی غربی را درست چیزی برعکس سبک زندگی اسلامی می داند و می گوید: تنها چیزی که غرب به شدت با آن در تضاد است،‌ ساده زیستی و پرهیز از تکلف گرایی است و بر همین محور نیز امپراطوری اقتصادی خویش را بنا کرده است و زمانی به نابودی می ‌رسد که مردم دنیا بخواهند به دور از تجملات و به روز بودن‌های بیجا،‌ به دور از تکلف و با سادگی زندگی کنند.


امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه غرب برای حکومت خود بر فکر و روح مردم جهان در آنها ایجاد احساس نیاز به بهترین‌ها می کند، تصریح می کند: انسان در تفکر غربی به این نتیجه می ‌رسد که هر روز باید از بهترین وسایلی که آنجا تولید می ‌شود استفاده کنید.


آیت الله آل هاشم ادامه می دهد: غرب بعد از اینکه این احساس نیاز را به وجود آورد، این نیاز را با تکنولوژی خویش جواب می‌ دهد و با تولید بی ‌نهایت زیاد و متنوع، جیب خود را از پول انباشته و مردم دنیا را به خود وابسته می‌ کند.


وی با تاکید بر اینکه وابسته شدن به غرب، عین تضاد با ساده زیستی است، عنوان می کند: بسیاری وابسته به این تکنولوژی شده‌اند، جوانانی هستند که تمام زندگی شان گوشی موبایل به روز و عجیب و غریبشان است و هر روز بیشتر به دام تجملات غربی می ‌افتند.


دوری از ساده زیستی، علت‌ کم شدن ارتباطات خانوادگی


امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه زندگی بسیاری از ما به جای اینکه در محور اسلام باشد، کاملا در محور غربی حرکت می‌ کند، تصریح می کند: البته گاهی هستند کسانی که علت ساده زیستی آنها نداشتن تمکن مالی باشد، ‌البته این ساده زیستی نیز عین تجمل گرایی است، چون با آمدن شرایط جدید از بین می‌ رود، ساده زیستی وقتی ارزش دارد که مانند امیرالمومنین(ع) نوع پوشش و زندگی‌ات تفاوتی نکند.


آیت الله آل هاشم می افزاید: ما گاهی برای اینکه یک میهمانی برگزار کنیم به آب و آتش می‌زنیم که از سادگی بیرون بیاید، یکی از علت‌های کم شدن ارتباطات خانوادگی نیز همین دوری از ساده زیستی است.


وی ادامه می دهد: اسلام زیبایی‌هایی دارد که در عین سادگی بسیار بر دل می‌ نشیند، باید سعی کنیم به خواست اسلام زندگی کنیم، سبک زندگی اسلامی بهترین نوع و روش زندگی برای بشریت است.

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ یکی از علمای تبریز با بیان این‌که رابطه استاد شهریار با رهبر انقلاب و آیت الله ملکوتی مثال‌زدنی بود، گفت: اشعار آن مرحوم نشان از اوج درک فقهی وی داشت.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریزکه در سالروز درگذشت استاد سیدمحمدحسین بهجت تبریزی(شهریار) ترتیب یافت، اظهار داشت: نگاهی به سیر زندگانی مرحوم استاد شهریار نشان می دهد که وی همواره در جهت مصالح ملت و مردم گام برداشت و اشعاری سرود که روایت حال مردم بود.
وی با اشاره به این‌که اشعار استاد شهریار در دوران قبل از انقلاب اسلامی نیز روایت مظلومیت ملت در برابر رژیم ستمشاهی بود، خاطرنشان کرد: شهریار شعر ایران زمین حافظ قرآن، نهج البلاغه، احادیث و روایات معتبر وارده بود، همین پیش زمینه ذهنی موجب خلق آثاری شد که برای همیشه ماندگار خواهد بود.


امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: جریان خواب مرحوم آیت الله مرعشی از شعر « علی ای همای رحمت » استاد شهریار برای همگان روشن است، این رویای صادقه نشان از مقام و منزلت استاد نزد ائمه اطهار(ع) به ویژه مولای متقیان دارد، به یقین شهریار تنها شاعری سه زبانه ایران است که در همه زمینه‌های ادبی در اوج بوده است.
آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که اشعار استاد شهریار تجلی دین‌مداری، محبت به اهل بیت و عرفان حقیقی بوده است، گفت: استاد شهریار در تحصیل علوم حوزوی نیز از نوابغ روزگار بوده است، استاد با علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان هم حجره بوده و اشعاری با مضامین قرآنی نشان می دهد که رازهایی میان آن دو بزرگوار وجود داشته است.

وی با بیان این‌که اشعار شهریار مفاهیم و معارف قرآن را به صورت موجز و زیبا تبیین می کند، تصریح کرد: هم‌نشین
ی و مراودت استاد با علما و مراجع عظام سبب سرایش اشعاری عرفانی بود، به عنوان مثال رابطه استاد شهریار با رهبر انقلاب و آیت الله ملکوتی مثال‌زدنی بود.
امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خاطراتی از استاد شهریار در تبریز اظهار داشت: شعر استاد شهریار در وصف بسیجیان و قرائت آن در اجتماع باشکوه رزمندگان اعزامی به مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس، روحیه‌ای مضاعف در دل بسیجیان جان بر کف ایجاد کرد.

آیت الله آل‌هاشم همچنین اشعار استاد شهریار را مایه وحدت ملی در کشور دانست و افزود: استاد شهریار هیچگاه تفکرات ملی‌گرایانه نداشت و همواره از افراط و تفریط به دور بود، عاشق مکتب اهل بیت(ع) و میهن اسلامی بود و از فرهنگ وارداتی غرب اعلام انزجار می‌کرد.



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مصاحبه حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز با خبرنگار ندای طالبیه در تبریز به مناسبت ششمین سالگرد ارتحال آیت الله حاج شیخ مرتضی بنی فضل ، نماینده فقید مردم آذر بایجانشرقی در مجلس خبرگان رهبری.

 

* خواننده محترم با توجه به اینکه این مطلب از ویژه نامه آیت فضیلت صفحه 71 اسکن و در اختیار شما عزیزان قرار گرفته شده ،برای خواندن مطلب با وضوح بیشتر لازم است ابتدا عکس را در رایانه تان ذخیره سپس  آنرا مطالعه فرمایید.

باتشکر مدیر سایت میثم



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

  قرآن، دعوتنامه خداوند به مؤمنین است 

 


 

  امام جمعه موقت تبریز گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی برای تغییر سبک زندگی و گرایش بیشتر به حیات اسلامی در جامعه است، لذا همه باید تلاش کنند تا از این ظرفیت عظیم، بیشترین بهره را ببرند و قرآن را به عنوان دعوتنامه الهی مورد توجه قرار دهیم. 

حضرت آیت الله آل هاشم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با بیان این‌که ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند است، گفت: میهمانی و میهمانان این ماه هر دو ارزشمند هستند.

وی در ادامه گفت: هر میهمانی نیازمند دعوتنامه‌ای است که قرآن، دعوتنامه خداوند برای مؤمنین می‌باشد. این دعوتنامه از طریق جبرییل (ع) به پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده که هر سال در موعد مقرر مسلمانان را به میهمانی خداوند دعوت می‌کند.

امام جمعه موقت تبریز با توصیه به جوانان تصریح کرد: ماه مبارک رمضان و بویژه شب‌های قدر ماه آشتی با خداوند و توبه است، از جوانان می خواهیم به سوی توبه روی بیاورند.

آیت الله  آل هاشم به برخی از خصوصیات این ماه اشاره کرد و اظهار داشت: ماه مبارک رمضان، ماه تسلیم بودن در مقابل خداوند، ‌خالص شدن و توبه به درگاه باری تعالی است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند: ملتی که ماه رمضان و محرم دارد، هرگز مغلوب و بدبخت نخواهد شد، افزود: ماه مبارک رمضان، فرصتی برای تغییر سبک زندگی و گرایش بیشتر به حیات اسلامی در جامعه است، لذا همه باید تلاش کنند تا از این ظرفیت عظیم نهایت بهره را ببرند.

آیت الله آل هاشم بر ضرورت تمرین عبادت در ماه رمضان تاکید کرد و بیان داشت: در ماه رمضان بر اثر نرم شدن دل مؤمن، انجام عبادت‌ها آسان می‌شود، پس باید ماه رمضان را فرصتی برای تمرین نفس و عادت دادن آن به عبادت در دل شب دانست.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: نماز و عبادت در شب، عبادتی ممدوح است و در ماه رمضان باید بر انجام آن بیشتر حریص باشیم و با نفس خود، عهد و پیمان ببندیم که بعد از ماه رمضان نیز بر آن مداومت داشته باشیم.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به این‌که نفس انسان بر محبت مال سرشته شده است، تاکید کرد: هرگاه انسان مال خود را در راه خداوند انفاق کرد، به این معناست که محبت خداوند در دل او بیشتر از محبت مال است، پس باید خودمان را به صدقه دادن روزانه در ماه مبارک رمضان عادت دهیم، هرچند مقدار این صدقه بسیار کم باشد، تا این‌که بعد از ماه رمضان نیز به انفاق در راه خدا عادت کنیم.

بهترین کارها در ماه رمضان

آیت الله آل هاشم همچنین با بیان این‌که صله‌ رحم از جمله امور مهم در ماه مبارک رمضان است، خاطرنشان ساخت: در ماه رمضان از اموری مثل اسراف در غذا، تفاخر، مباهات و اختلافات پرهیز کنیم، و بر افطاری دادن اهتمام داشته باشیم، زیرا پیامبر گرامی اسلام(ص) ما را بر افطاری دادن به روزه‌ داران هرچند با یک دانه خرما، تشویق نموده است، ثواب جمع شدن بر سر یک سفره، گاهی از عبادت چهل روز بیشتر است، پس باید از اختلافاتی که با هم داریم دوری کنیم و به خاطر خدا، با کسانی که صله‌ رحم را با ما قطع کرده‌اند، ارتباط بر قرار کنیم.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: شستشو دادن نفس از گناهان در طول ماه رمضان و عزم راسخ و اراده آهنین برای عدم رجوع به گناه و پشیمانی بر مافات و بر گشت دادن مظالم به صاحبانش، از بهترین کارها در این ماه با برکت و رحمت است.

این استاد حوزه در پایان با تاکید بر ضرورت حفظ حالات روحی و معنوی در بعد از ماه مبارک رمضان، خاطرنشان کرد: نباید با آتش معصیت عبادات خود را بسوزانیم، باید در حفظ این عبادات و اعمال ماه رمضان تلاش کرد، چرا که هر ذره ای از اعمال انسان در برابر خداوند اجر و پاداش دارد.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

منبع : روزنامه قدس مورخه1392/04/22 صفحه ماه ماه

*برای خواندن مطلب لطفأ ابتدا عکس را دانلود سپس مطالعه فرمایید. یا به آدرس مطلب مراجعه فرمایید.با تشکر



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله محمدتقی آل هاشم از علمای تبریز،در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه اطهار در قبرستان بقیع اظهار داشت: هشتم شوال هر سال یادآور واقعه تلخی است که از یک سو مسلمانان به ویژه شیعیان را داغدار و از سوی دیگر دشمنان را شاد و مسرور کرد.

وی با بیان این که ماهیت وهابیت نشأت گرفته از تفکرات التقاطی و افراطی گروه ها و فرقه های وابسته به استکبار جهانی است، خاطرنشان کرد: برهان شیعه مبتنی بر عقل و فهم سالم است در حالی که تفکر وهابیت اندیشه ای شکننده و بر اساس وهم و گمان و پوچ‌گرایی است.

آیت الله آل هاشم با بیان این که تفکرات ضاله وهابیت نزد شیعه و سنی طرد شده تلقی می شود، گفت: اگر وهابیت را زاده نامشروع استکبار جهانی و فرزند ناخلف صهیونیسم بدانیم، اغماض نشده چراکه تمامی تحرکات، مواضع و حتی فتاوای به ظاهر علمای وهابی در جهت منافع دشمنان اسلام است.

وی با اشاره به حمایت گسترده غرب از گروه های ضاله به ویژه وهابیت تصریح کرد: آمریکا، رژیم صهیونیستی با تجهیز و راه‌اندازی این گروهک ضدبشری به دنبال بی آبرویی اسلام و جهان تشیع است، بهره برداری های رسانه ای گسترده از تحرکات وهابیت همه نشان از برنامه ریزی استکبار برای اسلام ستیزی است.

امام جمعه موقت تبریز بی منطقی وهابیت را سوژه رسانه های غربی برای ضربه به اسلام دانست و گفت: اگر امروز سران برخی کشورهای عربی منطقه از این فرقه حمایت می‌کنند نه به خاطر منافع امت اسلامی بلکه به سبب کسب منافع شخصی و حفظ جایگاه تعامل و ارتباط با آمریکا و همدستان او است.

آیت الله آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایات آل سعود در بحرین و برخی کشورهای اسلامی اظهار داشت: جنایات وهابیت هنوز پس از گذشت سال ها از واقعه هشتم شوال، تمام نشده و امروز شاهد کشتار شیعیان مظلوم برخی کشورهای اسلامی و بحرین هستیم.

وی ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با تحریک وهابیت و بدون هیچ هزینه ای شیعه کشی و مسلمان کشی را در منطقه راه انداخته و بهره برداری گسترده رسانه ای از این مساله دارد،‌ وجود چنین اندیشه‌های ناپاکی به سلامت دین اسلام و تفکرات آن خدشه‌‌ وارد می کند.