پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام‌ جمعه موقت تبریز با تأکید بر اینکه دستگاه دیپلماسی کشور باید در مسأله بحرین فعال عمل کند، گفت: تمرکز دولت بر برجام کشور و منطقه را متضرر کرد.

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با محکومیت تصمیم دادگاه بحرین برای محاکمه شیخ عیسی قاسم به جرم واهی اقدام علیه امنیت ملی و اخذ و تصرف وجوهات شرعی، اظهار داشت: این اقدامات بحرین را به چالش و تزلزل خواهد کشاند.

وی بابیان اینکه آل خلیفه از فشار به شیعیان و علمای این کشور به‌ویژه شیخ عیسی قاسم به دنبال سرکوب مخالفان است، گفت: آل خلیفه با قلع‌وقمع مردم و فشار به علمای دین در پی مجبور کردن ملت بحرین به عقب‌نشینی از خواستههای مشروع و مسالمت‌آمیزشان است.

امام‌جمعه موقت تبریز بابیان اینکه جنگ بحرینی‌ها با آل خلیفه، جنگ وجود است، ادامه داد: آل خلیفه و آل سعود و در رأس آن‌ها آمریکا و انگلیس درصدد از بین بردن شیعیان در بحرین هستند اما پیروان امام حسین(ع) و اهل‌بیت(ع) در بحرین با تداوم راه خود برای وجود مسیر خود را ادامه خواهند داد.

وی سکوت سازمان‌های بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر در برابر ظلم، جنایت و تبعیض حکام بحرین را نشان‌دهنده عدم کارآمدی سیستم سازمان ملل دانست و خاطرنشان کرد: سازمان ملل در برابر کوچک‌ترین مسأله ای در ایران، هیاهو و جنجال به پا می‌کنند ولی چشم خود را به روی این‌همه ظلم و جنایت بسته‌اند.

آیت‌الله آل هاشم بابیان اینکه عدم واکنش قاطع، جدی و عملی جهان اسلام، سبب شده که هرروز شاهد ظلم آشکارتری در حق علما باشیم، خاطرنشان کرد: اگر علمای جهان اسلام و مسلمانان در برابر این‌گونه اقدامات واکنش نشان دهند دیگر کشورها و حکام مرتجع عربی به خود اجازه هر عملی را نخواهند داد.

وی با تأکید بر اتحاد و همدلی میان مسلمانان جهان در برابر ظلم دستگاه‌های استکباری و سران عربی خودفروخته عربی، تصریح کرد: این اتحاد و همدلی راهکار مقابله با دشمنان اسلام است، تا زمانی که مسلمانان به اتحاد و کلمه واحد نرسند جهان اسلام در آتش خواهد سوخت و خاکستر خواهد شد.

امام‌جمعه موقت تبریز بابیان اینکه وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی تا جایی که می‌تواند باید فعال عمل کرده و در برابر این‌گونه اقدامات عکس‌العمل نشان دهند، گفت: تمرکز بیش‌ازحد دولت بر موضوع برجام، سبب غفلت از موضوعات مهم جهان اسلام شده است، برجام ره‌آورد قابل‌توجهی نداشت، بهتر است دولت در تمام مسائل فعال عمل کند.

وی برجام را عامل عدم توجه دستگاه‌های دولت به ظرفیت‌های درونی کشور و دیپلماسی منطقه‌ای برای مقابله با کشتار مسلمانان خواند و افزود: اگر دستگاه دیپلماسی فعال و انقلابی عمل می‌کرد شاید آتش فتنه در منطقه به این گستردگی و نفوذ نبود.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم عملکرد سازمان ملل را نشان‌دهنده ضعف این سازمان در راستای اهداف خود دانست و گفت: سازمان ملل متأثر از آمريکا و برخي کشورهاي غربي دچار بی عدالتی است.
 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، بابیان اینکه ایران اسلامي براي دفاع از مرزها به فعالیت‌های موشکي مشغول است که سبب واکنش آمريکا و به دنبال آن هواداران اين کشور شده است، گفت: سازمان ملل تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ از مسیر عدالت خارج‌شده است.

وی عملکرد سازمان ملل را نشان‌دهنده ضعف این سازمان در راستای اهداف خود دانست و افزود: سازمان ملل متأثر از آمريکا و برخي کشورهاي غربي مسائل ايران را به‌گونه‌ای ديگر عنوان می‌کنند تا ايران را وادار به عقب‌نشینی کنند، سازمان ملل نتوانسته است به وظیفه خود در قبال بشریت عمل کند و پاسخ‌گو باشد.

امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به اينکه دنياي غرب نسبت به پیشرفت‌های ايران اسلامی نگران است و دوست ندارد که ايران در منطقه و جهان به يک کشور برتر و قدرتمند مبدل شود، گفت: ايران اسلامي باوجود تمام محدودیت‌ها توانسته است در امر دفاعي و تسلیحات پيشرفت خوبي داشته باشد و بنیه دفاعی خود را تقویت کند.

وی ادامه داد: کسانی که در رأس مدیریت سازمان‌های حقوق بشری هستند، متأسفانه تحت تأثیر نیروها و قدرت‌های استکباری که در این سازمان‌ها نفوذ کرده‌اند، ضعیف‌کشی می‌کنند، ازجمله اقدامات نادرست سازمان ملل، حذف نام رژیم آل سعود از لیست ناقضان حقوق بشر بود.

آیت‌الله آل هاشم بابیان اینکه این امر در حالی است که هرروز زنان و کودکان بی‌گناه یمنی به دست این رژیم سفاک به خاک و خون کشیده می‌شوند، ادامه داد: بیانات ضد ایرانی دبیر کل سازمان ملل و همچنین صدراعظم آلمان، این حقیقت را در اذهان عمومی شکل می‌دهد که سازمان‌های حقوق بشر و مدعیان حقوق بشر تبعیض‌آمیز عمل می‌کنند.

وی با اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های مقابل در برجام و بی‌ثمر شدن آن، ابراز داشت: دولت جمهوری اسلامی ایران برای اعتمادسازی هرچه بیشتر در دنیا، بحث برجام را دنبال کرد و طرف مقابل هم متعهد شد تا تحریم‌ها را لغو کند، اما امروزه با چنین اظهاراتی مشخص شد که طرف مقابل تنها به دنبال توطئه‌چینی بوده‌ است.

امام‌جمعه موقت تبریز بابیان اینکه توان دفاعی و موشکی کشور جز تعهدات برجام نیست، خاطرنشان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری و سایر مسؤولان نظام اسلامی بارها متذکر شدند، توان دفاعی ایران قابل‌مذاکره نیست و آنان نباید به چنین بهانه‌ای، از عمل به تعهدات خودسر باز زنند.

وی با تأکید بر فعال عمل کردن دستگاه دیپلماسی کشور، دولت و دستگاه‌های مربوط در احقاق حقوق ملت ایران، تصریح کرد: دولت جمهوری اسلامی باید برای دفاع از حقوق خود، کمیته‌های حقوقی و قضایی در عرصه جهانی تشکیل دهد تا در دادگاه‌های بین‌المللی، با قاطعیت از حقوق ملت ایران دفاع کنند.

 آیت‌الله آل هاشم ادامه داد: در اطراف کشور اسلامی ایران، دشمنانی هستند که توسط خود ایالات‌متحده، مجهز و مسلح شده‌اند، ازجمله رژیم صهیونیستی که مجهز به سلاح اتمی است، بنابراین چگونه جمهوری اسلامی خود را در مقابل چنین دشمنانی خلع سلاح کند.

 

 



تاريخ : 18 / 4 / 1395برچسب:, | 15:52 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم با تأکید بر اینکه جنایات وهابیت تنها در تخریب قبور ائمه اطهار(ع) خلاصه نشده است، گفت: داعش تجلی اعتقادات ضاله وهابیت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز امروز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به ‌این‌که عامل بسیاری از بدبختی جامعه اسلامی وهابیت جنایتکار است، اظهار داشت: ظهور وهابیت در سده اخیر و جنابات آنان علیه اسلام برکسی پوشیده نیست، این فرقه ضاله با حمایت استعمار و استکبار راه‌اندازی شده است.
وی با بیان این‌که جنایات وهابیت تنها در تخریب قبور ائمه اطهار(ع) خلاصه نشده است، خاطرنشان کرد: داعش تجلی اعتقادات ضاله وهابیت است؛ جنایات ننگین و برخلاف نص صریح قرآن و اسلام گروه‌های تکفیری و سلفی بی پایان بوده و در حال حاضر نیز شاهدیم سران آل‌سعود چه بلاهایی علیه مسلمانان یمن و بحرین می آورند.
آیت الله آل هاشم با تأکید بر این‌که نیازمند همگرایی امت اسلامی علیه افراطی‌گری و جنایات وهابیت در منطقه و جهان هستیم، اضافه کرد: مسلمانان جهان باید با همدلی و وحدت در برابر جنایات آل خللیفه و آل سعود ایستادگی کرده و با غیرت دینی مسلمانان در بند یمن و بحرین را آزاد کنند.
امام جمعه موقت تبریز راهپیمایی باشکوه روز قدس در ایران و سایر نقاط جهان را نمونه ای از وحدت و انسجام مسلمانان در مبارزه با گروه های تکفیری و ملحد عنوان کرد و افزود: این حضور با شکوه و گسترده در سراسر جهان نشان می دهد که مسلمانان به سرنوشت هم دینان خود در فلسطین، لبنان، یمن و بحرین بی تفاوت نیستند.
وی با بیان این‌که مسلمان واقعی هرگز در برابر ظلم های وهابیت و دشمنان اسلام ساکت نخواهند نشست، گفت: اگر امروز شاهد سکوت آل‌سعود در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در مناطق اشغالی فلسطین هستیم، نشان دهنده اعتقاد راسخ وهابیت به اسلام آمریکایی دارد.
آیت الله آل‌هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری 21 تیرماه به عنوان روز حجاب و عفاف، اظهار داشت: سیاست های استعماری و استبدادی رضا خان در مساله کشف حجاب لکه ننگی بر پیشانی رژیم طاغوت بوده است، این سیاست غرب گرایانه در سال 1304 در ایران اجرایی شد اما راه به جایی نبرد.
وی ادامه داد: از آنجائی که اغلب مردم این کشور پایبند به مبانی دینی و اسلامی بودند، بسیاری از زنان طی این سال های مخوف و خفقان از خانه های خود بیرون نیامدند. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 این لکه ننگ از کشور برداشته شد و هم اکنون انتظار است همگان با رعایت حجاب و عفاف جامعه را به سوی سعادت رهنمون شوند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که رعایت حجاب و عفاف از تاکیدات مکرر دین مبین اسلام است، تصریح کرد: مساله مهم حجاب از ضروریات اسلام است و ترک آن مردود بوده و انکار این مهم کفر به مبانی دینی است. حجاب و عفاف در حکم حفظ حرمت و شخصیت بانوان در جامعه بوده و بی توجهی به آن سبب نابودی شخصیت بانوان می شود.
وی تأکید کرد: امر واجب حجاب و عفاف باید در جامعه ای که با نام اسلام و مبانی شریعت استوار شده است با جدیت و حساسیت کامل رعایت شود، البته عفت تنها شامل بانوان نمی شود، مردان نیز باید عفت نگاه و رفتاری داشته باشند، چراکه اگر ادعای مسلمانی داریم؛ همه باید در مسیر اسلام ناب حرکت کنیم.

 

 



تاريخ : 15 / 4 / 1395برچسب:, | 12:33 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام‌جمعه موقت تبریز گفت: مؤمنین و مسلمانان حقیقی، ماه رمضان را قدر دانسته و مدام درصدد حرکت به‌سوی معنویات و معرفت یابی نسبت به خدای خویش‌اند و درنهایت یک ماه بندگی خدا را در عید فطر جشن می‌گیرند.

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، در تشریح واژه عید، بابیان اینکه عيد در لغت از ماده عود به معني بازگشت است، گفت: در اعياد اسلامي به مناسبت این‌که در پرتو اطاعت يک ماه مبارک رمضان و يا انجام فريضه حج، صفا و پاکي فطري نخستين به روح و جان بازمی‌گردد و آلودگي‌ها که برخلاف فطرت است، از ميان مي‌رود، عيد گفته‌شده است.

وی افزود: مؤمنین و مسلمانان حقیقی، ماه رمضان را قدر دانسته و مدام درصدد حرکت به‌سوی معنویات و معرفت یابی نسبت به خدای خویش‌اند، ازاین‌رو به خاطر بندگی و اطاعت آنان در این ماه مبارک همه روزهای رمضان برای آنان یک عید بوده و درنهایت یک ماه بندگی خدا را در عید فطر جشن می‌گیرند.

امام‌جمعه موقت تبریز با تأکید بر پرداخت زکات فطر، آن را ازجمله فرایض در زمان اثبات عید فطر دانست و افزود: همان‌طور که تمام بودن نماز به صلوات فرستادن بر پيامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت ایشان است و بدون صلوات نماز ناتمام است، تمام بودن روزه نيز به پرداخت زكات فطره در عید فطر است.

وی اضافه کرد: حضرت امام صادق (ع) در خصوص کامل شدن روزه با پرداخت زکات، می‌فرمایند؛ از جمله كارهايى كه موجب كامل شدن روزه است، پرداخت زكات فطره است، همچنان كه صلوات بر پيامبر (ص) سبب كامل شدن نماز مى‏‌شود، اگر كسى روزه بدارد ولى زكات فطره را از روى عمد پرداخت نكند، در واقع روزه نداشته است و روزه‏اش مقبول نيست.

آیت‌الله آل هاشم بابیان این‌که در روايات اسلامي براي اعياد به‌ویژه اعياد مذهبي ازجمله عيد فطر، آداب‌ و رسوم خاصي توصیه‌ شده است، گفت: در حديثي از معصوم(ع) آمده است «زينوا أعيادکم بالتکبير/عيدهاي خودتان را با تکبير زينت‏ بخشيد.» در عید فطر انسان مؤمن که یک ماه روزه‌داری کرده است به فطرت پاک و طهارت نفس دست پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه یکی از مواردی که باید پس از پایان ماه رمضان موردتوجه قرار گیرد دستگیری و حمایت همه‌جانبه از نیازمندان و مستضعفان است، کمک به فقرا برکات مادی و معنوی فراوانی را در جامعه به همراه دارد، افزود: مؤمنان باید آنچه را در این ماه به دست آورده‌اند را باید حفظ و صیانت کند.

امام‌جمعه موقت تبریز افزود: اجازه ندهیم قلب ما در تصرف شیطان قرارگرفته و شیطان بر ما سلطه داشته باشد، باید زمینه‌های نفوذ شیطان در وجود خود را از بین برد، یکی از برکات ماه رمضان مقابله با شیطان و نفس بود که باید در ماه‌های دیگر سال نیز تداوم داشته باشد و مهم تلقی شود.

وی از عيد مبارک و خجسته فطر به‌عنوان مظهر وحدت و يکپارچگي مسلمانان و موحدان عالم یادکرد و بیان داشت: عيد سعيد فطر عيد آمادگي و سرزندگي مسلمانان و تبعیت آنان از ولی‌الله الاعظم(عج) است، برپايي نماز عيد سعيد فطر بزرگ‌ترین نمايش وحدت و عظمت مسلمانان جهان است.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله هاشم با اشاره به اینکه فرهنگ اساس حرکت همه جوامع بشری است، گفت: ولنگاری فرهنگی به معنای بی برنامگی و عدم اعتنا و اهتمام به اهمیت فرهنگ است و پذیرش فرهنگ بیگانه نتیجه خودباختگی فرهنگی است.
 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام‌جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اهتمام رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ و تبیین شبیخون و تهاجم فرهنگی، اظهار داشت: ایشان در دیدارهای اخیر خود مقوله فرهنگ را یکی از مسائل مهم کشور دانست و از ولنگاری در دستگاه‌های فرهنگی انتقاد کرد.

وی با بیان اینکه در اهمیت فرهنگ همین بس که فرهنگ بستر همه امور به‌ویژه مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، خاطرنشان کرد: در بحث فرهنگ این سؤال وجود دارد که چرا پس از 37 سال بعد از انقلاب آن‌هم انقلابی از جنس فرهنگ، به‌ جایی می‌رسیم که رهبر انقلاب تصریح می‌کنند؛ در مسائل فرهنگی نوعی ولنگاری و بی‌توجهی وجود دارد.

آیت‌الله آل هاشم با اشاره به اینکه بی‌تفاوتی به مسائل فرهنگی و نادیده گرفتن اهمیت آن‌ها را ایجادکننده چالش در مسائل مختلف کشور همچون اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، گفت: مسؤولان نظام اسلامی در دولت و مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها مباحث فرهنگی را به‌صورت ویژه پیگیری و عملیاتی کنند.

وی با اشاره به عملکرد بعضی دولت‌ها در مسائل فرهنگی، افزود: عملکرد برخی دولت‌ها در عرصه فرهنگ به‌گونه‌ای بوده است که در هر دوره سبب شده حوزویان به‌جای تبیین حجیت فرهنگ اسلام بیشتر به پاسخ شبهات ایجادشده بپردازند و وقت برنامه‌ریزی مداوم و پیوسته فرهنگی را از دست بدهند.

امام‌جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه دست کشیدن از فرهنگ خودی و پذیرش و عمل به فرهنگ بیگانه نوعی خودباختگی فرهنگی است، تصریح کرد: ولنگاری فرهنگی و بی‌تفاوتی نسبت به مسائل فرهنگی که ضرر و زیان برای نظام اسلامی چه‌بسا بیشتر از خودباختگی و شبیخون فرهنگی است.

وی با بیان اینکه ولنگاری فرهنگی بی‌تفاوتی به مقوله فرهنگ است، اذعان داشت: اساس فرهنگ حرکت همه جوامع بشری است، رعایت، اهتمام، عدم سهل‌انگاری اصول و ضوابط فرهنگ و برنامه‌ریزی بر اساس آن برای هدایت جامعه در مسیر صحیح و رسیدن به اهداف متعالی ضروری است.

آیت‌الله آل هاشم تصریح کرد: مقام معظم رهبری نسخه کامل فرهنگ اسلامی را در عنوان «سبک زندگی اسلامی» مطرح کردند که حوزه و دانشگاه باید مداوم و متمرکز روی آن فکر و کار کنند؛ اما پس از چند سال که از طرح آن گذشته است، می‌بینیم متولیان در برخی مواقع بیش از آن‌که همراه جریان فرهنگی کشور باشند، علیه آن بوده‌اند.

وی بابیان اینکه ولنگاری فرهنگی در ارتباط با شبیخون و هجمه فرهنگی دشمن است، خاطرنشان کرد: در ولنگاری عدم اعتنا و اهتمام به اهمیت فرهنگ و برخورد ناصحیح با مقوله فرهنگ است و تهاجم فرهنگی جنگ نرم اهمیت توجه به فرهنگ را دوچندان می‌کند، ازاین‌رو حرکت در مسیر ÷مصورِ امام خامنه‌ای پیشبرد اهداف فرهنگی است.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر حمایت و پشتیبانی از هنرمندان تراز انقلابی کشور، تجلیل از هنرمندان غیر ارزشی انتقاد کرد و افزود: هنرمندان تراز انقلابی باید مورد جمایت و تجلیل باشد، عدم حمایت از این قشر از هنرمندان نشان از نوعی ولنگاری در دستگاه های فرهنگی در حوزه سینما داد.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در خصوص اهمیت قضیه عفاف و حجاب در اسلام بیان داشت: برای حفظ نسل خانواده که اگر حجاب و محرم و نامحرم رعایت نشود فحشا بوجود خواهد آمد

اگر حجاب  رعایت نشود فحشا به وجود خواهد آمد /  بسیاری از خلاف های اجتماعی از بدحجابی نشأت میگیرد

به گزارش تبریز بیدار، اهمیت  مساله حجاب و واکنش های شخصیت های دینی و فرهنگی به ترویج بی حجابی، موضوعی بود که بهانه ای شد تا خبرنگار تبریزبیدار با آیت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبریز به گفتگو بپردازد.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار تبریزبیدار و در پاسخ به سئوالی در خصوص اهمیت قضیه عفاف و حجاب در اسلام بیان داشت: برای حفظ نسل خانواده که اگر حجاب و محرم و نامحرم رعایت نشود فحشا بوجود خواهد آمد. خداوند در قرآن به پیامبر(ص) فرمود به همسر و دختران خود  و مسلمانان بگو عفاف و حجاب خود را حفظ  کنند تا نا اهلان و نامحرم ها چشمشان به خانواده دیگران نباشد. خداوند  به مسئله محرم  و نامحرم خیلی تأکید کرده و انسان باید به این قضیه اهمیت دهد.
وی افزود: خداوند در ۱۲۶ آیه از قرآن بصورت تفسیراً، تلویحاً، تاویلاً و تصریحاً  به حجاب اشاره کرده است.
آیت الله آل هاشم تاکید کرد:  چرا به خانم ها گفته شده هنگام راه رفتن صدای کفششان نیاد تا نامحرمان به قد و اندام او نگاه نکنند حتی هنگام فوت زن گفته شده که در هنگام تلقین اندام وی یا با پرده پوشیده شود و یا نامحرمان از مکان دور شوند تا نامحرمی اورا نبیند،  در تمام شریعت پیامبران و طریقت امامان و فتوای مراجع عمل حجاب واجب است که ترک آن حرام و منکر آن کافر است چون هر کسی که آیات قران و نماز و حجاب و قیامت و حتی خدا را منکر شود اهل جهنم و عذاب خواهد بود خدا به همه ما توفیق دهد تا در خانه، مدرسه و محله خانواده و فرزندان خود را به حفظ حجاب و مسئله محرم و نامحرم  توصیه کنیم.
وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که حجاب مختص زنان نیست بلکه مردان نیز باید برای نگاه،لباس  و نفس خود حجاب داشته باشند.
 
وظیفه خانواده در خصوص تربیت فرزندان خود چیست؟
 
آیت الله آل هاشم در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر وظایف خانواده ها درخصوص تربیت فرزندان چیست نیز گفت: خانواده ها سعی کنند با اشاره و رفتار و حرکات خود به فرزندان بگویند که فلان کس ها نامحرم هستند و باید در مراسم  و مهمانی ها به رفتار فرزندان خود در این خصوص دقت داشته باشند و اگر فرزندان متوجه نشوند تصریح کنند که عدم رعایت احکام الهی ضرر دنیا و آخرت خواهد داشت.
وی تصریح کرد: دین یعنی رعایت احکام اسلامی،  در روایت آمده که در آخر الزمان فقط اسم اسلام خواهد بود و احکام اسلامی و مسائل حلال و حرام رعایت نخواهد شد در حالیکه هر چیزی که حلال است برای ما منفعت خواهد داشت و هر چیزی که حرام است مضر خواهد بود بحث محرم و نامحرم انسان را دچار زنا و خلاف های دیگر می کند که این امر منجر به مجازات و یا اعدام فرد می شود  و این نشان می دهد بسیاری از خلاف های اجتماعی از بدحجابی نشأت میگیرد. پس باید خانواده ها قضیه حجاب و نماز و واجبات دیگر را به فرزندان خود تلقین کنند و فرزندان این موارد را تمرین کنند
 
 


تاريخ : 2 / 3 / 1395برچسب:, | 12:47 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم گفت:  ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است و اگر ولایت فقیه در جامعه عینیت پیدا کند و موفق شود، قطعاً زمینه ظهور نیز در جامعه فراهم خواهد شد.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک عید نیمه شعبان، گفت: ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور منجی است و اگر ولایت فقیه در جامعه عینیت پیدا کند و موفق شود، قطعاً زمینه ظهور نیز در جامعه فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه ولایت فقیه و مهدویت از هم جدا نیستند، ابراز داشت: کسی که به مهدویت به معنای واقعی کلمه معتقد است، خواه ناخواه به ولایت فقیه نیز معتقد است زیرا این دو از همه جدا نیستند و زمانی ظهور منجی محقق می‌شود که زمینه فراهم شود و کسی که این زمینه را فراهم می‌کند، ولی فقیه با همراهی مردم است.

امام جمعه موقت تبریز عنوان کرد: روشن است در زمان غیبت و قبل از اینکه امام زمان(عج) ظهور کند مردم شیعه بلکه همه مسلمانان به یک مرجع و ملجأ عادل، مورد اطمینان، اسلام‌شناس و آگاه به زمان نیاز دارند و چه کسی به جز ولی فقیه می‌تواند یک فقیه جامع‌الشرایط، آگاه به زمان و مدیر و مدبر باشد و قطعاً چنین ولی فقیهی می‌تواند زمینه‌ساز ظهور و مرجعی برای مراجعات شیعیان در عصر غیبت باشد
وی ادامه داد: به‌همین دلیل است که حضرت علی(ع) نیز در نهج‌البلاغه فرمودند محق‌ترین و سزاوارترین فرد برای تصدی ولایت آن است که از همه توانمندتر و نسبت به احکام الهی آگاه‌تر باشد و آن همان ولایت فقیه است.

آیت الله آل هاشم در ادامه سخنان خود به مباحث مهدویت اشاره کرد و گفت: یکی از مبانی مهم تشیع بلکه اسلام جریان مهدویت است؛ به این معنا که در آخرالزمان بعد از آنکه در همه جهان ظلم و ستم و ناامنی فراگیر می‌شود یکی از فرزندان فاطمه زهرا(س) ظهور می‌کند و عالم را پر از عدل و داد می‌کند
وی با تأکید بر اینکه اعتقاد به مهدویت اختصاص به شیعه ندارد، گفت: تمام فرق مسلمانان و اهل تشیع و تسنن به مهدویت اعتقاد دارند حتی در مجامع روایی اهل سنت نیز روایات فراوانی در مورد مهدویت وجود دارد.

امام جمعه موقت تبریز ابراز داشت: مورد اختلاف مهدویت در مذاهب مختلف، راجع به مصداق است؛ شیعیان مصداق را معین می‌دانند که همان حضرت مهدی(عج) و فرزند امام حسن عسکری(ع) است و عده‌ای می‌گویند هنوز متولد نشده است و بعداً متولد می‌شود و برخی دیگر می‌گویند متولد شده و همان فرزند امام حسن عسکری(ع) است از جمله شیخ روزبهان که از علمای اهل سنت است و اعتقاد دارد حضرت مهدی(عج) به دنیا آمده و فرزند امام حسن عسکری(ع) است و فعلاً از دیده پنهان و در حالت غیبت به سر می‌برد.

وی با بیان اینکه آن چیزی که در قضیه مهدویت مهم است، کیفیت و ماهیت انتظار است، گفت: اینکه پیامبر(ص) می‌فرماید: اَفْضَلُ الْعِبادَةِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ؛ افضل‌ترین عبادت انتظار فرج است، به این معناست که ما به معنای واقعی کلمه منتظر باشیم و کسی منتظر است که زمینه را برای ظهور فراهم کرده و با کژی‌ها و انحرافات مبارزه کند.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه اضافه کرد:‌ برخی گمان می‌کنند هرچه قدر زمینه برای گناه بیشتر شود زمینه ظهور منجی فراهم می‌شود در صورتی که این تفکر اشتباه است و باید درصدی زمینه ظهور فراهم شود.

 

 



تاريخ : 21 / 2 / 1395برچسب:, | 16:44 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: پاسداران با تأسی از حضرت سیدالشهدا(ع) برای دفاع از اسلام و انقلاب لحظه‌ای تردید به خود راه نمی دهند و در این مسیر الهی از جان و مال خود و راحتی دست کشیده اند.
 

آیت الله سید محمد تقی، آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک فرا رسیدن سوم شعبان، سالروز میلاد حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و روز پاسدار، اظهار داشت: سالروز میلاد سومین امام شیعیان با نام روز پاسدار نامگذاری شده است.

وی این نامگذاری را به حق و دارای مفهوم دانست و خاطرنشان کرد: پاسداران با تأسی از حضرت سیدالشهدا(ع) برای دفاع از اسلام و انقلاب لحظه‌ای تردید به خود راه نمی دهند و در این مسیر الهی از جان و مال خود و راحتی دست کشیده اند.

امام جمعه موقت تبریز بزرگ پاسدار جهان اسلام خواند و گفت: آن حضرت همه داشته‌های خود را در راه خدا و برای خدا فدا و از ارزش‌های اسلامی پاسداری کرد و این معنای اصلی پاسداری است، فرهنگی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با تأسیس سپاه پاسداران لرزه بر اندام دشمنان انداخته است.

وی با اشاره به دشمنی‌های غرب و رژیم صهیونیستی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: سپاه مایه عزت و آبروی نظام اسلامی است، پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس از جان خود مایه گذاشته و از ارزش‌های انقلاب اسلامی و ایران اسلامی حراست کردند.

آیت الله آل هاشم با بیان این‌که پاسداران مفتخر به پیروی از سالار شهیدان هستند، تصریح کرد: سپاه هم در دوران هشت سال دفاع مقدس و هم بعد از جنگ تحمیلی به پاسداری از حریم انقلاب و اسلام مشغول هستند، بر اساس قانون اساسی؛ سپاه پاسداران حافظ انقلاب اسلامی بوده و این مأموریت منحصر در زمان و مکان خاص نیست.

وی همچنین با تبریک ولادت حضرت ابوالفضل العباس(ع) و روز جانباز، اظهار داشت: حضرت عباس(ع) درس ایثار و فداکاری به رهبر و اسلام را باید از مقام شامخ حضرت ابوالفضل عباس(ع) آموخت، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه هستیم.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که دشمنان اسلام و مکتب مادی‌گرای غرب عاجز از درک مفهوم ایثار و شهادت در مکتب تشیع است، تصریح کرد: امروز همسران جانبازان دوران دفاع مقدس با پیروزی از مکتب حضرت زینب(س) پرستار شریک زندگی خود هستند چرا که می دانند؛ اجر جانبازان کمتر از شهدا نیست.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که اقتصاد مقاومتی زمینه ساز توسعه پایدار کشور است، گفت: با پرهیز از شعارزدگی برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش های لازم باید میان مردم و مسؤولان صورت گیرد.

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که ضروری است در برابر تهدیدات خارجی، اقتصاد کشور مقاوم و قدرتمند باشد، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی و مؤلفه های آن می تواند این مهم را محقق کنند.


وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، ابراز داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو همدلی و همزبانی مسؤولان و ملت است، مسؤولان با اعتماد به مردم و جلب اعتماد ملت بزرگ ایران در تحقق مسأله مهم اقتصاد مقاومتی تسریع بخشند.
امام جمعه موقت تبریز مردم و حضور آن ها در عرصه اقتصادی را یکی دیگر از مؤلفه های اقتصاد مقاومتی دانست و اذعان داشت: مسؤولان باید به این باور دست پیدا کنند که اقتصاد مقاومتی تنها با حضور مردم در عرصه تولید و مصرف تولیدات داخلی تحقق خواهد یافت.
وی با اشاره به تجربه حضور ملت ایران در عرصه های مختلف انقلاب و کشور اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: در هر جایی که مردم شریف ایران حضور پر شور و با انگیزه ای داشتند شاهد رشد، ترقی و انجام هر چه بهتر امور و کارها بوده ایم.
آیت الله آل هاشم اقتصاد نفتی را از آسیب های بزرگ اقتصاد کشور دانست و وابستگی به آن را سبب آسیب پذیری کشور در برابر تهدیدات خواند و افزود: اقتصاد مقاومتی بستر اصلی برنامه ریزی های آینده کشور در حوزه اقتصاد است.
وی اقتصاد مقاومتی را سیاست توسعه پایدار کشور دانست و ابراز داشت: مشکلات اقتصادی کشور، اشتغال و ازدواج جوانان با جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی رفع خواهد شد، نظام اقتصادی کشور باید بر پایه مؤلفه های اقتصاد مقاومتی شکل گیرد و در برابر تهدیدات قدرتمند باشد.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی شود، گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی راهکار اصلی مقابله با بحران‌های اقتصادی در جامعه است، چندین سال است که رهبر معظم انقلاب هر سال را با نامی مزین می فرمایند و امسال را نیز سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند تا اقتصاد مقاومتی در عمل تحقق یابد.

وی ادامه داد: نامگذاری امسال پیامی برای همه افرادی است که دلسوز نظام بوده و به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور هستند؛ مسؤولان باید در حوزه اقتصاد مقاومتی، به صورت عملی وارد شوند و اقدام صحیح و مناسب داشته باشند و تنها نباید به عملکردهای ستادی اکتفا کنند.

 

/http://morid.loxblog.com/post/233/آیت الله آل هاشم: تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نیازمند عزم ملی است.htm">

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" را نیازمند عزم ملی و شرکت همه فعالان حوزه اقتصادی در کنار مجلس و دولت در میدان عمل دانست.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» ابراز داشت: حضور مردم برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است و برای حضور مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی باید اعتماد آنها جلب شود و مسئولان به مردم اعتماد کنند.

وی افزود: همه با هم باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در مقام عمل باشیم و از تجارب خوب گذشته مانند پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به دلیل حضور هه جانبه مردم در این زمینه استفاده کنیم.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی باید از دولت شروع شود زیرا دولت پرچمدار و بسترساز است، باید مسئولان به این باور برسند که تنها با حضور مردم است که اقتصاد مقاومتی سیر تکاملی خود را طی می کند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه کشور با پول نفت آباد نمی‌شود، عنوان کرد: این موضوع در چند سال اخیر تجربه شد و آبادی تنها با حضور مردم امکان پذیر است، هر چه بیشتر شاهد افزایش این حضور باشیم کشور آبادتر خواهد شد.

وی اقتصاد مقاومتی را بستر اصلی برنامه ریزی های آینده کشور دانست و تصریح کرد: این سیاست ها چارچوب کلان اقدامات دستگاه اجرایی را برای دستیابی به توسعه پایدار تشکیل می دهد.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه نظام اقتصادی کشور باید در برابر جهان پرتنش کنونی و تحولات شتابان اقتصادی و اجتماعی تاب آور باشد، گفت: امروز در عرصه سیاسی در خاورمیانه مناسبات پیچیده ای شکل می گیرد و جریان های مختلفی در حال شکل گیری است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: اگر اقتصادمقاومتی پیاده نشود، رشد اقتصاد نفتی موجب اشتغال نمی شود.

وی افزود: مسئولان در این حوزه بیش از آنکه اقدامی صورت دهند، حرف زده و سمینار برگزار کرده اند ولی عملا کار جدی در مجلس و دولت انجام نشده است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" نیازمند عزم ملی و شرکت همه فعالان حوزه اقتصادی در کنار مجلس و دولت در میدان عمل است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به رکود اشتغال در کشور گفت: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی، اجرای اقتصاد مقاومتی است و مقام معظم رهبری تقویت اقتصاد مقاومتی را بعنوان مرحله عمل تبیین کردند.

وی ادامه داد: این مسئله فقط به دولت و مجلس برنمی گردد و آحاد مردم، اصناف، بازار و همه دست اندرکاران امور اقتصادی کشور باید یکپارچه و یکصدا وارد میدان عمل شوند.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریز گفت: شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می ‌رود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با بیان اینکه تقویت کانون های فرهنگی و هنری مساجد زمینه سازجذب بیشتر جوانان در فعالیت های دینی می شود، اظهار داشت: موثرترین راهکار برای تقویت بنیه اعتقادات مذهبی و دینی به ویژه در بین جوانان، تقویت و توجه کافی به کانون های فرهنگی و هنری مساجد است

 

وی با اشاره به نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در افزایش سطح بینش دینی و اجتماعی جوانان تصریح کرد: ارتباط مساجد با جوانان می تواند سطح بینش دینی و اجتماعی آنان را افزایش دهد و جوانان نیز می توانند نقش موثری در احیای کارکردهای مساجد بر عهده داشته باشند.

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: کانون های مساجد جایگاه مهمی در حوزه فرهنگ کشور دارند و سمت و سوی همه برنامه های فرهنگی مساجد باید به سمت کانون های فرهنگی هنری سوق داده شود.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به نامگذاری امسال با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی گفت: کانون های فرهنگی هنری مساجد یکی از راه های ایجاد عزم ملی بوده که مورد تاکید مقام معظم رهبری است

وی ادامه داد: دغدغه مقام معظم رهبری در مسئله فرهنگ سبب شده تا ایشان عنوان امسال را با این مسئله توام کنند که در این صورت وظایف مسئولان فرهنگی نیز چندین برابر می شود.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: امروز کانون های فرهنگی هنری مساجد در دورترین و محروم ترین نقاط کشور دایر شده حتی در جاهایی که هیچ اداره و ارگانی حضور نیافتند کانون های مساجد برای ترویج فرهنگ اسلامی شکل گرفته است

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به نقش مساجد در تامین نیازهای دینی جامعه گفت: مساجد متناسب با موقعیت زمانی و نیاز جامعه، نقش‌های متفاوتی ایفا میکنند و همواره به عنوان سنگری مقاوم و دژی مستحکم برای مبارزه علیه دشمنان به شمار آمده و به عنوان عنصری بازدارنده جهت دست یابی به اهداف شوم دشمنان مطرح هستند.

وی تصریح کرد: شبکه عظیم کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، یکی از وسیع‌ترین و مؤثرترین مراکز فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی به شمار می ‌رود که تاکنون مأمن صدها هزار نوجوان و جوان علاقه‌مند و مستعد بوده است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به جایگاه مساجد در دین اسلام عنوان کرد: مساجد در اسلام از اهمیت و عظمت والایی برخوردارهستند و از صدر اسلام تاکنون مساجد جزء لاینفک جامعه اسلامی بوده و پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله و سلم) در آغاز ورود به مدینه به ساخت مسجد پرداخت و این نشان دهنده مسجد محور بودن جامعه اسلامی است.

 

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

همایش یک روزه بزرگداشت آیت الله میرزا فتاح شهیدی در زادگاهش شهرستان بستان آباد برگزار شد.

 به گزارش ایرنا، در این همایش یک روزه که چهارشنبه شب برگزار شد، آیت الله سید محمدتقی آل هاشم با اشاره به مقام بالای علمی و فقهی آیت الله شهیدی، وی را یکی از مفاخر آذربایجان و نجف اشرف برشمرد.
وی، جایگاه علمی و معنوی آیت الله شهیدی را نجف الشرف در ایران عنوان کرد که با حضور خود در آنجا تحصیلات عالیه علمی را فرا گرفته و در ایران برای دانش آموختگان خود یاد داده است.
امام جمعه موقت تبریز، مرجعیت، تقوا، علم همراه با عمل را از ویژگی های شخصیتی آیت الله شهیدی عنوان و اظهار کرد: وی با تالیف انواع کتاب های علمی و تربیت شاگردان والا خدمات ارزنده ای به اسلام کرده است.

 

گفتنی است، آیت الله میرزا فتاح شهیدی در سال1302 قمری در روستای داش آتان از توابع شهرستان بستان آباد به دنیا آمد، پدرش میرزا محمدعلی شیخ الاسلام از علمای برجسته آذربایجان و شهدای صدر مشروطیت بود. میرزا فتاح شهیدی دروس مقدماتی خود را در مکتب خانه زادگاهش گذرانده و برای طی مدارج علمی بالا به تبریز رفته و در محضر علمایی چون آیت اله انگجی تبریزی تلمذ کرد.
میرزا فتاح در سال 1323 قمری به نجف هجرت کرد و نزدیک به 40 سال در آن شهر و از محضر آیات عظام همچون ابوالحسن اصفهانی بهره مند شد، وی در سال 1361 قمری به پیشنهاد آیت اله اصفهانی به تبریز مراجعت نموده و به احیای حوزه علمیه تبریز همت گماشت.
آیت اله شهیدی سر انجام در سن 70 سالگی در تبریز دیده از جهان فرو بست و در قبرستان امامیه ( طوباییه) تبریز به خاک سپرده شد، از این فقیه فرزانه آثار گران سنگ و ارزشمندی از جمله 'شرحی بر رساله العداله، شرحی بر زیارت عاشورا، کشکول، تحقیق الدلایل و زادالتقوی به یادگار مانده است.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ آیت الله آل هاشم گفت: حضور گسترده در انتخابات در کنار انتخاب اصلح سبب خواهد شد تا کشور در مسیر رفع مشکلات قرار گیرد.

آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم امام‌جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: حضور اقشار مختلف ملت به ویژه مردم ولایت‌مدار و قهرمان ایران در راهپیمایی 22 بهمن امسال سبب دلگرمی دوستان انقلاب و ناامید شدن دشمنان شد.
وی تصریح کرد: در هیچ کشوری سالگرد پیروزی یک انقلاب با چنین عظمتی برگزار نمی‌شود اما مردم ایران هر سال در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قدرت خود را بیش از سال‌های قبل در مقابل دشمنان به نمایش می‌گذارند و برای حفظ ولایت‌فقیه پایداری می‌کنند.
امام‌جمعه موقت تبریز تصریح کرد: راهپیمایی باشکوه 22 بهمن بعد از 37 سال نشان‌دهنده شور و نشاط انقلابی مردم همچون سال‌های اولیه انقلاب بود که این موضوع برای دشمنان انقلاب مأیوس‌کننده و برای دوستان انقلاب خرسندکننده است.
وی تصریح کرد: مردم با حضور میلیونی خود در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب به دشمنان نشان دادند با گذشت 37 سال با همان روحیه ایثار، فداکاری و مقاومت پشتیبان ولایت هستند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این عظمت و عزت را در هم بشکند.
آیت‌الله‌ آل‌هاشم تأکید کرد: مردم ایران این بار نیز نشان دادند که با صلابت و قدرت به راه خود ادامه می‌دهند و احدی نمی‌تواند این ملت را از راهی که انتخاب کرده‌اند، باز دارد، نمایش حضور بزرگ مردم در راهپیمایی 22 بهمن بیانگر شعور و بصیرت بالای مردم است و اکنون نوبت حضور در انتخابات است.
وی با اشاره به اهمیت فوق‌العاده مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی که در واقع رقم زدن سرنوشت سیاسی مردم است، گفت: بصیرت، لازمه حضور گسترده و باشکوه‌تر مردم در انتخابات هفتم اسفندماه است.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر لزوم حضور حداکثری مردم در انتخابات و پای صندوق های رأی و تأثیر رأی مردم در سرنوشت کشور، افزود: این که در درون کشور مشکلاتی وجود داشته باشد دلیل بر حاضر نشدن در انتخابات نمی شود.
وی ادامه داد: مردم برای امنیت، آرامش و اقتدار نظام لازم است در این انتخابات حضوری گسترده داشته باشند، حضور گسترده در انتخابات در کنار انتخاب اصلح سبب خواهد شد تا کشور در مسیر رفع مشکلات قرار گرفته و مشکلات کشور رفع شود.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به نقش روحانیت در حرکت مردمی تبریز در ۲۹ بهمن ابراز داشت: قيام گسترده مردم تبریز در ۲۹ بهمن، نشان داد که روحانيت قدرت عظيمی است که می تواند به خاطر خداوند، مردم را برای انجام تکليف الهی به خيابان ها بکشاند.

وی افزود: اين قيام که امام خمينی(ره) آن را قيام همگانی مردانه در مقابل ظلم و بيداد خواند نشان داد که اين، فقط حضور انبوه آحاد مردم است که می تواند عظيم ترين هيجانات و حماسه ها و نهضت ها را در خفقان آميزترين شرايط، خلق کند.

آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه قیام مشروطیت و نهضت تنباکو با رهبری و هدایت علمای این سرزمین، باعث حضور مردم آذربایجان برای دفاع از کیان و خاک ایران شد، تصریح کرد: مبارزات مردم آذربایجان علیه بیگانگان در طول تاریخ نشان دهنده غیرت دینی بوده و شجاعت آنها است که همیشه پشتیبان و حامی ولایت فقیه و روحانیت بودند.

امام جمعه موقت تبریز، قیام ۲۹بهمن تبریز را از دیگر ثمرات مبارزات ملت آذربایجان برشمرد و عنوان کرد: قیام مردم تبریز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و مردم آذربایجان در این قیام برای انقلاب اسلامی ایران سنگ تمام گذاشتند تا اینکه ستون فقرات رژیم پهلوی با این قیام شکسته شد.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز اظهار داشت: شورای نگهبان اصلی‌ ترین و مهم ‌ترین مرجع اعلام صلاحیت نامزدها محسوب می‌ شود.

وی با اشاره به اینکه تخریب رقبای انتخاباتی و خارج کردن آنان از فضای رقابت یکی از بدترین روش‌های برخی نامزدهای انتخاباتی است، افزود: اگر این افراد خود را خادم ملت می دانند و تلاش دارند تا در مجلس نظام اسلامی ایران فعالیت کنند، این‌ گونه رفتارها دیگر معنایی ندارد.

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود تأیید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و نظارت بر کلیه انتخابات کشور را دیگر وظیفه شورای نگهبان دانست و افزود: آن کسانی که به تخریب شورای نگهبان روی آورده‌اند، اگر اعتراضی به رد صلاحیت خود دارند، بایستی از مسیر قانونی اقدام کنند.

آیت الله آل‌هاشم با اشاره به اینکه تخریب نهادهای انقلابی و قانونی یکی از روش‌های دشمن برای ریل‌گذاری جهت جریان نفوذ در کشور است، تصریح کرد: امروز نیازمند هوشیاری و آگاهی هم نامزدهای انتخاباتی و هم مردم برای فعالیت مجلسی ولایت‌مدار و مستقل بدون وابستگی به جریان‌های سیاسی وابسته به غرب هستیم.

وی با اشاره به مهم ترین ویژگی های منتخبان ملت اظهار داشت: افرادی که از سوی ملت انتخاب و به مجلس راه پیدا می کنند باید نسبت به حفظ ارزش های انقلاب اسلامی تعهد داشته باشند.

امام جمعه تبریز همچنین حفظ امانت، صداقت در گفتار و عمل، توجه به مطالبات مردمی، رسیدگی به مشکلات جامعه و تلاش برای وضع قوانین را از دیگر مشخصات منتخب ملت برشمرد.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: امروزه بسیاری از مغازه‌های وقفی بازار تاریخی تبریز اجاره بهای بسیار ناچیز پرداخت می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقف تبریز امروز در جمع رؤسای ادارت اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اهمیت سنت حسنه وقف از دیدگاه اسلام اظهار داشت: موقوفات پشتوانه اقتصادی امور فرهنگی، دینی و تبلیغی اسلام در جوامع بشری شناخته می شوند.


آیت الله آل هاشم از مسؤولان اداره کل اوقاف خواست اهتمام بیشتری نسبت به عمل امینانه به نیات واقفان داشته باشند و خاطرنشان کرد: عمل به نیات واقفان و ارایه گزارش به عموم مردم موجب جلب اعتماد جامعه نسبت به متولیان موقوفات خواهد شد، در این صورت عمل به این سنت حسنه نیز افزایش خواهد یافت.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر لزوم ترویج فرهنگ وقف در جامعه از مستاجران موقوفات خواست با توجه به عمل به نیات خیراندیش واقفان، اماکن وقفی را با بهای عادلانه اجاره کنند و تصریح کرد: امروزه بسیاری از مغازه‌های وقفی بازار تاریخی تبریز اجاره بهای بسیار ناچیز پرداخت می کنند.
متولی موقوفات مرحومه خیره النساء در تبریز گفت: به روز کردن اجاره بهای موقوفات استان نیازمند همت سازمان اوقاف و امور خیریه و همکاری مستأجران موقوفات است، اگر وقف به معنای حقیقی کلمه در جامعه اسلامی احیا شود، بسیاری از مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد.
وی همچنین بر اهتمام بیشتر اداره کل اوقاف نسبت به سند دار کردن موقوفات تاکید کرد و گفت: اکنون تعدادی از موقوفات استان بدون سند هستند که موجب دست‌اندازی عده‌ای سودجو و منفعت‌طلب می شود، دستگاه قضائی نیز باید در رفع غصب موقوفات استان حمایت جدی داشته باشد.
آیت الله ‌آل‌هاشم با تأکید بر این‌که سنت حسنه وقف ظرفیت بس
یار عظیمی در رهایی کشور از اقتصاد نفتی می تواند داشته باشد، افزود: بسیاری از موقوفات استان مانند ربع رشیدی و قائم مقام فراهانی اگر احیا شوند، تحولی بزرگ در اقتصاد استان را شاهد خواهیم بود.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین و در جامعه تبیین کنند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت سیدالشهداء (ع) است.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، با بیان اینکه امام حسین(ع) تمام هستی خود را فدای اسلام و ارزش های دینی کرد، ابراز داشت: حادثه عاشورا همانند یک دانشگاه بزرگ معرفتی بوده و آثار عشق و بندگی در آن متجلی شده است.

امام جمعه موقت تبریز افزود: حرکت امام حسین(ع)، حرکتی بود که موجب احیاء اسلام ناب شد و اسلام های من درآوردی و تقلبی را کنار زده و اسلام واقعی را به جهانیان معرفی کرد.

وی ادامه داد: امام حسین(ع) شهید راه امر به معروف، نماز و ارزش های دینی است و کسی که ادعای حسینی بودن دارد باید این مسائل در الویت های اصلی زندگی او قرار گیرد و به این دسته از امور توجه داشته باشد.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: حضرت سیدالشهداء(ع) در آن گرما و سختی جنگ، با اقامه نماز جماعت ظهر، مهم ترین پیام خود را که عبارت بود از احیای ارزش های دینی خصوصا نماز را به زیبایی به تصویر کشیدند.

استاد حوزه تبریز اضافه کرد: فرهنگ نماز و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و نظامی که نشات گرفته از حادثه کربلا است باید به صورت ویژه مورد توجه عام و خاص قرار گیرد.

وی، یادآور شد: امام حسین(ع) به منزله چراغ فروزان هدایت بوده که هرکسی خودش را با ایشان پیوند دهد و سوار کشتی نجات ایشان شود، خیر دنیا و آخرت نصیبش شده و عاقبت به خیر خواهد شد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه گفت: حوزه و روحانیت باید سبک زندگی امام حسین(ع) را در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... تدوین کرده و آن را در جامعه تبیین کند، چرا که زنده ماندن اسلام، به برکت حرکت حضرت سیدالشهداء (ع) است.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:


  خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با محکوم کردن اعدام شیخ نمر النمر در عربستان سعودی، گفت: عربستان سعودی با شهادت این روحانی و شیعه انقلابی بیش از هر زمان دیگری به سمت اضمحلال حرکت کرد.

آیت الله سید محمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که اعدام شیخ نمر اولین و آخرین جنایت رژیم منحوس آل‌سعود نیست، اظهار داشت: این جنایت تاریخی نشان داد که دولت عربستان تحمل شنیدن منتقدان و معترضان داخلی را ندارد.
وی با تأکید بر این‌که اعدام شیخ نمر اوج درماندگی آل‌سعود بود، تصریح کرد: عربستان سعودی با شهادت این روحانی و شیعی انقلابی بیش از هر زمان دیگری به سمت اضمحلال حرکت کرد. شهید کردن فردی که از لحاظ سیاسی و ایدئولوژیکی در تضاد با آل سعود بود و از طرفی مورد حمایت شیعیان جهان موازنه قدرت را علیه عربستان خواهد کشید.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که شهادت شیخ نمر موجی از اعتراضات بین‌المللی را روانه آل‌سعود خواهد کرد، گفت: حاکمان آل سعود برای رهایی از بن بست سیاسی سعی در فرافکنی افکار داخلی و منطقه ای خویش دارند، اعدام فردی مجتهد با نام تروریست اوج خباثت این رژیم سفاک است.
آیت الله‌ آل‌هاشم با بیان این‌که این جنایت منطقه را به بی ثباتی هدایت خواهد کرد، افزود: اضمحلال درونی نظام فاسد آل‌سعود در آینده‌ای نه چندان دور رقم خواهد خورد، البته تاریخ نشان داده هر گاه ملتی برای استقلال، آزادی و عزت خود شهید تقدیم کند، پیروزی نهایی را کسب کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح جنایات رژیم آل‌سعود در دیگر کشورهای اسلامی اظهار داشت: پس از بهار عربی، عربستان برای رهایی از نفوذ آن در داخل اقدام به تحرکات منطقه ای در بحرین و یمن و سوریه کرد که این مدل برای حاکمان در حال سقوط قابل پیش بینی است.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که عربستان دچار اشت
باه محاسباتی و استراتژیکی شده است، گفت: اشتباهات محاسباتی در چندین مدل آل سعود را در آینده نزدیک به پرتگاه نزدیک خواهد کرد، شهادت شیخ جهادگر و انقلابی شیعه عامل اصلی در بیداری دیگر ملت‌های جهان خواهد بود.
وی با انتقاد از واکنش خنثی و منفعلانه سازمان کنفرانس اسلامی و نهادهای حقوق بشری در قبال جنایات آل‌سعود تصریح کرد: آل سعود جهت حفظ خود با این اقدام شیعیان را به مجادله تاریخی می طلبد، غافل از این‌که این رژیم به زودی از درون فرو خواهد پاشید.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

  خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که جریان صهیونیستی از توسعه روابط روزافزون دو ملت ایران و آذربایجان نگران بوده و به دنبال ایجاد اختلاف و بدبینی میان دو کشور همسایه و مسلمان است، گفت: رژیم صهیونیستی مخالف وحدت کشورهای اسلامی است، از این رو نهایت تلاش خود را برای حذف دینداران و روحانیان از صحنه اجتماعی آذربایجان می‌کند.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز،با اشاره به این‌که دین‌ستیزی دولت‌ها هیچ عاقبت خوشی در تاریخ نداشته است، اظهار داشت: طی روزهای گذشته شاهد تحرکات ضداسلامی در کشور جمهوری آذربایجان بوده‌ایم، این در شرایطی است که اکثر قریب به اتفاق مردم این کشور مسلمان و شیعه هستند.
وی با انتقاد از برخورد شدید و یورش نیروهای ویژه پلیس آذربایجان به دینداران در شهرک نارداران و به خاک و خون کشیدن دینداران و نمازگزاران مؤمن، خاطرنشان کرد: متأسفانه در طول سال‌های گذشته شاهد نفوذ جریان‌های صهیونیستی و وهابی در این کشور اسلامی بوده‌ایم، به گونه‌ای که تبلیغ دین برای وهابیت آزاد است.
این عالم برجسته منطقه آذربایجان با بیان این‌که گروه‌های تروریستی تکفیری و سلفی زاییده تفکر وهابیت در منطقه است، گفت: دولت جمهوری آذربایجان باید بداند که خطر اصلی همان جریان‌های تکفیری و داعشی هستند که در این کشور نفوذ داشته‌اند، نه عزادارای مردم مظلوم نارداران در اربعین حسینی، برای همگان آشکار است که وهابی ها و سلفی های تکفیری به دروغ فریاد الله‌اکبر سر می‌دهند.
آیت الله آل‌هاشم ادامه داد: جمهوری آذربایجان به‌عنوان یک کشور مسلمان و دارای منابع غنی نفت، از جمله کشورهایی است که طرح وهابی ها و سلفی های تکفیری در آن اجرایی شده و ائتلاف تکفیری صهیونیستی، منطقه مذهبی نارداران را که به‌ عنوان مرکز عزدارای برای امام حسین(ع) شناخته می شود، برای قربانی کردن برگزیده است
وی تصریح کرد: بسیار حیرت‌آور است که پلیس آذربایجان پرچم‌های «یا حسین» و «یا ابوالفضل» موجود در نارداران را به‌عنوان پرچم‌های داعشی وانمود کرده و برای این منظور، شبکه‌های تلویزیونی و پایگاه‌های اینترنتی را هم بسیج کردند. نیروهای پلیس پرچم های عزای امام حسین (ع) را طوری با افتخار از سر منازل زیر کشیده اند که گویی مناطق اشغالی آذربایجان را آزاد کرده‌اند.
امام جمعه موقت تبریز افزود: مایه تعجب است انرژی، به جای این‌که توان و ظرفیت های دولت آذربایجان برای آزادسازی مناطق اشغالی و قره باغ استفاده شود، علیه مردم دیندار خود آذربایجان به کار گرفته می شود. این در حالی است که همین دیندارن با برخورداری از روحیه شهادت طلبی و انگیزه جهادی آماده اند؛ مناطق اشغالی و قره باغ را از دست اشغالگران ارمنی آزاد کنند.
آیت الله آل‌هاشم با انتقاد از اقدامات خشن، سرکوبگرانه و خارج از عرف نیروهای ویژه پلیس آذربایجان علیه دینداران این کشور گفت: متأسفانه همزمان با حادثه نارداران؛ روحانیان شهرهای گنجه، لنکران، نفتچاله نیز با انگ تلاش برای کودتا، تروریسم و افراطی گری دستگیر شده و عرصه بر دین‌داران تنگ شده است.
وی با بیان این‌که جریان صهیونیستی از توسعه روابط روزافزون دو ملت ایران و آذربایجان نگران بوده و به دنبال ایجاد اختلاف و بدبینی میان دو کشور همسایه و مسلمان است، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مخالف وحدت کشورهای اسلامی است، از این رو نهایت تلاش خود را برای حذف دینداران و روحانیان از صحنه اجتماعی آذربایجان می‌کند.

 

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

علامه طباطبایی همواره پشتیبان و مدافع ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بودند و شاگردانی مانند شهید مطهری را تربیت کردند که با تلاش های خود موجب پیروزی انقلاب و شکل گیری مهندسی فکری و فرهنگی نظام اسلامی شدند.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، همزمان با فرا رسیدن روز بزرگداشت علامه طباطبایی(ره)، با تشریح ابعاد شخصیتی مرحوم علامه، گفت: ایشان شخصیت تمام عیار انقلابی بودند.

وی افزود: علامه طباطبایی تا آخرین لحظات عمر شریفشان همواره پشتیبان و مدافع ولایت فقیه و انقلاب اسلامی بودند و شاگردانی مانند شهید مطهری ها را تربیت کردند که با تلاش های خود موجب پیروزی انقلاب اسلامی و شکل گیری مهندسی فکری و فرهنگی نظام اسلامی شدند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: مرحوم علامه، ذوالفنون بود و در علوم دینی تبحر و تخصص ویژه ای داشتند و آثار بسیار غنی و مفیدی از جمله تفسیر شریف المیزان را به یادگار گذاشته اند که تفسیری ویژه، عمیق و مفید است که مورد مطالعه علماء و دانشمندان قرار می گیرد.

آیت الله آل هاشم افزود: علامه طباطبایی علاوه بر تفسیر المیزان، در حوزه های عرفان، فلسفه، فقه، کلام و اصول آثاری ارزشمند به یادگار گذاشته اند که باید مورد توجه قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه تبریز با تاکید بر این که شخصیت علامه طباطبایی همچنان ناشناخته است، تصریح کرد: حوزه و روحانیت باید ابعاد علمی و شخصیتی ایشان را تبیین کرده و به جامعه معرفی کنند.

وی، دوراندیشی، زمان شناسی، تبعیت از ولایت فقیه و تربیت شاگردان توانمند را از جمله ویژگی های بارز علامه طباطبایی عنوان کرد و گفت: شخصیت ایشان به عنوان الگو و نمونه ای جامع برای حوزه و روحانیت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

پس از برکناری عوامل برنامه توهین آمیز فیتیله جایی برای اعتراض غیرقانونی وجود ندارد/ اهانت گوناز تی وی به اهل بیت نشان داد آنها بدنبال اهداف شوم سیاسی خود هستند

پس از برکناری عوامل برنامه توهین آمیز فیتیله جایی برای اعتراض غیرقانونی وجود ندارد/ اهانت گوناز تی وی به اهل بیت نشان داد آنها بدنبال اهداف شوم سیاسی خود هستند

 آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز گفت: پس از عذرخواهی مقامات صدا و سیما و برکناری عوامل این برنامه تلویزیونی دیگر جایی برای اعتراض‌های خیابانی غیرقانونی وجود نداشت، چراکه عده‌ای انگشت‌شمار و البته تجزیه‌طلب به دنبال سوء استفاده از احساسات پاک مردم آذربایجان در جریان اخیر برنامه فیتیله هستند.

به گزارش ائل به نقل از رسا، آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز با اشاره به حوادث عصر روز گذشته تبریز در جریان اعتراض به اهانت برنامه فیتیله شبکه دو سیما به مردم آذری‌زبان اظهار داشت: این‌که اهانتی به مردم آذربایجان صورت گرفته مسلم است، که موجب عذرخواهی رییس رسانه ملی و عوامل این برنامه شد.
وی خاطرنشان کرد: پس از عذرخواهی مقامات صدا و سیما و برکناری عوامل این برنامه تلویزیونی دیگر جایی برای اعتراض‌های خیابانی غیرقانونی وجود نداشت، چراکه عده‌ای انگشت‌شمار و البته تجزیه‌طلب به دنبال سوء استفاده از احساسات پاک مردم آذربایجان در جریان اخیر برنامه فیتیله هستند.
آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که رسانه‌های معاند نظام و تجزیه‌طلب که از آن سوی مرزها اقدام به پخش برنامه می کنند، دغدغه مردم آذربایجان را ندارند، افزود: اهانت شبکه گوناز تی‌وی به اهل بیت عصمت و طهارت نشان داد که آن‌ها مسأله اهانت برنامه فیتیله را بهانه‌ای برای اهداف شوم سیاسی خود قرار داده‌اند، چنان که پیش از این نیز اغراض ضداسلامی آنان کاملا مشخص بود.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که خداوند متعال در قرآن کریم تعصبات قومی را منشأ کفر، نفاق، تبعیض، ستم، ریاکاری و دروغ یاد می کند، افزود: نگاهی به آیات کلام الله مجید نشان نی دهد که تمام بدبختی‌ها و گرفتاری ها محصول چنین ذهنیت در جامعه انسانی است.
وی با بیان این‌که هیچ کس منکر محکوم کردن اهانت به آذربایجانی‌ها نیست؛ گفت: سخن اینجاست که تعصبات بی جا هیچ قومی را به خوشبختی نرسانده است، چنانکه آیه 97 سوره توبه نیز بدان اشاره کرده است، امام صادق(ع) نیز فرموده‌اند؛ «هرکسی تعصب کند یا تعصب به نفع او ورزیده شود ریسمان ایمان از گردنش بر داشته می شود.» کنایه از اینکه ایمان از قلبش خارج می شود.
آیت الله آل هاشم با تأکید بر این‌که نباید فرصت سوء استفاده به جریان‌های معاند نظام و پانترکیسیم داده شود، افزود: از منظر اسلام تعصبات مذهبی و قبیله ای یکی از موانع جدی در راه تحقق آرمان اسلامی و برقراری وفاق و انسجام بین مسلمانان است و همینطور مانع از ‏فهم این حقیقت می شود.
امام جمعه موقت تبریز با اشاره به این‌که اسلام با تعصبات قومی و نژادی مبارزه کرده است، گفت: امروزه تکیه و تاکید بر ارزش‌ها و روحیات قوم گرایانه حتی برای کسانی که دین ندارند قابل هضم و پذیرفتنی نیست. چون این گونه ایده ها در عصر حاضر ناکارآمد است و به درد دنیا هم نمی خورد.
وی ادامه داد: آیه 13 سوره حجرات می فرماید؛ «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهای و قبیله‏ها قرار دادیم تا یکدیگر! را بشناسید(اینها) ملاک امتیاز، نیست، گرامی‏ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست، خداوند دانا و آگاه است» در فضای قوم گرایی، اخلاق تخریب و امنیت که لازمه توسعه است، نابود می شود



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در مشهد مقدس؛

پست ترین افراد کسانی هستند که پیام عاشورا را تحریف می‌کنند/ راه سیدالشهدا راه اسلام و خدا است/ مسلمان در برابر آمریکا ایستادگی کنند

امام جمعه موقت تبریز گفت: در شرایطی که دشمنان به دنبال نابودی اسلام هستند جوانان باید ازدواج کنند و نسل پیامبر را افزایش دهند. باید با جهاد فی سبیل الله در برابر دشمنی مثل آمریکا ایستادگی کرد.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عاشورا قیام آل محمد علیه استکبار بود، اظهار داشت: سیدالشهدا خانواده‌ی خود را برای اسلام وقف کرد تا شریعت، احکام اسلام، محرم و نامحرم، حلال و حرام باقی بماند.

وی ادامه داد: تمام حرکات اهل بیت برای مسلمانان نوعی عبرت است، حسین برای فرهنگ اسلام، حجاب و نماز جنگید. عمر انسان روزی تمام می‌شود اما باید در این عمر کوتاه کاری کرد که تاریخی شود.

وی عنوان کرد: فریاد "یاحسین" ادامه دهنده راه پیامبر و حرکت در راه خدا است. ولی امر مسلمین، حضرت امام خامنه‌ای همیشه گفته‌اند: "راه امام حسین راه ما و اسلام است"

امام جمعه موقت تبریز روز عاشورا را درسی برای تمام عاشوراعیان دانست و گفت: انسان باید تمام دارایی خود را برای حفظ اسلام فدا کند. سیدالشهدا فرهنگ نماز خوانی را در صحرای کربلا برپا داشت و به تبع آن در دوران 8 سال دفاع مقدس نیز رزمندگان نماز را همیشه اقامه کردند.

وی تصریح کرد: در خانواده‌ای که مادر نماز بخواند و حجاب را حفظ کند فرزند نیز همان اخلاق را خواهد داشت، والدین باید احکام قرآنی را به کودکان آموزش دهند.

وی افزود: در شرایطی که دشمنان به دنبال نابودی اسلام هستند جوانان باید ازدواج کنند و نسل پیامبر را افزایش دهند. باید با جهاد فی سبیل الله در برابر دشمنی مثل آمریکا ایستادگی کرد.

آیت الله آل هاشم با اشاره به جنایات آل سعود و فاجعه منا، ابراز کرد: آل سعود فرزند شیطان بزرگ و خادم الحرمین است، ما دیدیم که دشمنان اسلام چگونه لباس احرام را برای حجاج تبدیل به کفن کردند و مدعیان حقوق بشر ساکت شدند.

وی بیان داشت: تمام مسلمین باید با یکدیگر متحد شوند و علیه دشمنان، منافقین و داعش قیام کنند. امسال قلب‌ها به خاطر فاجعه منا داغ‌دار شد.

وی یادآور شد: حقانیت، اعمال، کردار و مظلومیت حسین دل‌ها را به آتش می‌کشد و همگان را به گریه می‌اندازد. امروز جوانان پابرهنه عزاداری می‌کنند و این جوانان همان عاشورائیان هستند.

امام جمعه موقت تبریز زیارت امام رضا(ع) را به زیارت 14 معصوم تشبیه کرد و اعلام کرد: جوانان باید زیارت امامان را ترک نکنند و همیشه در صحنه حاضر شوند.وحدت مسلمین و تجمع‌ عظیم شیعیان تن دشمنان اسلام را به لرزه در می‌آورد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر علت تحریف فرهنگ عاشورا، اذعان داشت: پست ترین افراد کسانی هستند که به خاطر منافع شخصی فرهنگ عاشورا را تحریف کنند و پیام‌های آن را نوع دیگری نقل کنند، سیدالشهدا برای آب نجنگید برای حفظ اسلام قیام کرد.

وی در پایان سخنان خود از جوانان خواست تا از ولایت دفاع کنند و با حضور پرشور در مراسم اربعین حسینی وحدت امت پیامبر را نشان دهند. عشق به حسین تمام شدنی نیست و روز به روز تعداد عاشقان افزایش می‌یابد.

 

منبع:آناج



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: امام حسین (ع) تا حدی به اقامه نماز اهمیت دادند که در سخت‌ترین دقایق عاشورا نماز را اقامه کردند و در دفاع مقدس نیز این اهمیت به نماز رخ می‌داد.

به گزارش  خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی تبریز در مشهد مقدّس با اشاره به قیام حسینی اظهار داشت: حضرت اباعبدالله حسین خود و خانواده‌اش را وقف اسلام کرد تا اسلام زنده بماند و در زیارت آن حضرت بر اهداف قیام اشاره شده و عبرت عاشورا که همان فرهنگ اسلامی و دینی است بیان شده و شریعت نبی مکرم اسلام را زنده نگه داشته است.

وی افزود: دستورالعمل زندگی آن حضرت در مورد راه و روش الهی مورد توجه قرار گرفته و در مورد تبیین زندگانی آن حضرت علمای بزرگ دستوراتی دارند که از آن جمله منویات امام و رهبری در این مورد است.

امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: عاشورا برای تمام عاشورائیان درس بزرگی است که امام حسین(ع) همه چیز را فدای اسلام کرد و انقلاب اسلامی نیز برخواسته از قیام حسینی است.

وی تاکید کرد: امام حسین (ع) تا حدی به اقامه نماز اهمیت دادند که در سخت‌ترین دقایق عاشورا نماز را اقامه کردند و در دفاع مقدس نیز این اهمیت به نماز رخ می‌داد و این پیام را به جهانیان دادند که این حرکت و قیام برای اقامه نماز است نه کارهای دنیوی.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: فرهنگ نماز باید در جامعه اسلامی ثابت بماند و اقامه‌کننده‌های نماز در جامعه به مسائل اخلاقی و مذهبی توجه دارند.

آیت‌الله آل هاشم تصریح کرد: نشان دادن وحدت و موجودیت مسلمین در نمازهای جمعه و جماعات به جهانیان نشان داده می‌شود و برگزاری مراسم سوگواره حسینی نیز همان حفظ قرآن و نماز است.

امام جمعه تبریز عنوان کرد: قیام حسینی چراغ راه اسلام است و امسال دل مسلمین به واسطه حادثه منا داغدار شد و امیدواریم هر چه سریع‌تر ریشه خائن‌الحرمین و منافقین جهانی اسلام از ریشه کنده شود.

 



تاريخ : 28 / 7 / 1394برچسب:, | 13:57 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ استاد حوزه تبریز، گفت: رد اوامر و فرمایشات مقام معظم رهبری در حقیقت رد دستور امام زمان(ع) است و به معنی بی بصیرتی و عدم اطاعت پذیری از ایشان است، چرا که حضرت آیت الله خامنه ای، نائب امام عصر(ع) هستند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» در تبریز، آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، ظهر امروز در جمع عزاداران حسینی تبریز با تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهداء (ع)، گفت: قیام امام حسین(ع)موجب احیاء اسلام و ارزش های دینی شد.

وی، با بیان اینکه، خون شهداء انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در ادامه عاشورا موجب حفظ و تداوم عاشورا شد، گفت: نباید خون شهداء اسلام و انقلاب پایمال شود.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه ماه محرم جزو ماه های حرام است، گفت: اجر و عقاب اعمال در این ماه دو برابر است. باید سعی کرد با عمل به واجبات و اعمال ماه محرم به خدا نزدیک شد.

وی با بیان اینکه عدم لحظه شناسی خواص و همچنین بی بصیرتی مردم دوران امام حسین(ع) موجب شهادت ایشان و یاران با وفای ایشان شد، گفت: خواص و عوام جامعه امروز نیز باید از بی بصیرتی مردم آن زمان درس عبرت گیرند و همواره گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشند.

استاد حوزه تبریز، افزود: رد اوامر و فرمایشات مقام معظم رهبری در حقیقت رد دستور امام زمان(ع) است و به معنی بی بصیرتی و عدم اطاعت پذیری از ایشان است، چرا که حضرت آیت الله خامنه ای، نائب امام عصر(ع) هستند.

وی، افزود: روشن و بدیهی است که هرکسی که در حال حاضر گوش به فرمان مقام معظم رهبری باشد، موقع ظهور ایشان تابع امام زمان(ع) خواهد بود و هر کسی که نسبت به اوامر و دستورات ایشان بی توجه باشد، قطعا به هنگام ظهور نیز به دستورات امام عصر(ع) بی توجه خواهد بود.

آیت الله آل هاشم، افزود: انقلاب ما، صبغه فرهنگی دارد و همین الهی بودن است که رمز دوام و پایداری آن است  در غیر اینصورت تا حال شکست خورده بود.



تاريخ : 23 / 7 / 1394برچسب:, | 14:36 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ مردم مراقب افکار و سنت های غلطی که دشمن دارد در عزاداری ها کرده است، باشند، چرا که دشمن به دنبال تحریف عزاداری هاست و به خاطر آن تشیع لندنی را ایجاد کرده تا به خیال خود ریشه اسلام و انقلاب را بزنند.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه یکی از اهداف امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود، گفت: این واجب فراموش شده در شخصیت حضرت سیدالشهداء(ع) به طور ویژه متجلی شد.

وی، افزود: باید عوامل تقویت امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه شناسایی کرده و با رفع آنها، در صدد تقویت این مهم باشیم و بدانیم که احیای این مهم در حقیقت تبعیت عملی از حضرت امام حسین(ع) است.

امام جمعه موقت تبریز، افزود: برگزاری مراسمات عزاداری و سوگواری برای امام حسین(ع) در حقیقت تعظیم شعائر الهی، زنده نگه داشتن امامت و ولایت و احیای ارزش های دینی استف اما باید توجه داشت که تمام عزاداری های ما باید در شان حضرت سیدالشهداء(ع) و به دور از خرافات باشد.

وی، افزود: حضرت امام حسین(ع) در حادثه عاشورا، بر همه مسلمانان جهان نشان دادند که اهمیت اسلام و احیای شعائر دینی از جان، مال و خانواده ارزشمند تر است و این مساله برای همه ما یک درس بزرگ است.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه امام حسین(ع) در حادثه عاشورا همه را به اسلام و حفظ ارزش های دینی دعوت کردند و در این راه هم به شهادت رسیدند، گفت: ما نیز باید به تبعیت از ایشان، خود، خویشان و جامعه را به حفظ ارزش های اسلامی دعوت کنیم.

وی در خاتمه، افزود: مردم مراقب افکار و سنت های غلطی که دشمن وارد در عزاداری ها کرده است، باشند، چرا که دشمن به دنبال تحریف عزاداری ها هستند و به خاطر آن تشیع لندنی را ایجاد کرده اند تا به خیال خود ریشه اسلام و انقلاب را بزنند.



تاريخ : 31 / 3 / 1394برچسب:, | 10:33 | نویسنده : میثم

مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ مسئولین، متولیان و مراکز فرهنگی و تربیتی فکری به حال نیروی عظیم جوان جامعه کنند و مبادا دشمن آنان را شکار کرده و از معنویت و تقوا دور نماید، چرا که آینده کشور بر عهده نسل جوان امروز خواهد بود.

آیت الله آل هاشم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان اینکه رمضان ماه خود سازی و تقرب به پروردگار متعال است، گفت: شتاب و جهش معنوی که در ماه مبارک رمضان وجود دارد در سایر ماه ها وجود ندارد. نباید از این ویژگی غافل شد.

وی افزود: انسان همواره باید در جهت کسب معرفت و حرکت به سمت معنویت و تقرب به خدا باشد، مگر قرار است چقدر در این دنیای فانی عمر کنیم؟! از فرصت اندک عمر باید نهایت استفاده را ببریم، چرا که در قیامت مورد سئوال قرار خواهیم گرفت و باید پاسخ قانع کننده ای در دست داشته باشیم.

امام جمعه موقت تبریز بیان کرد: لذتی که در اطاعت خداوند متعال و ترک معصیت است در هیچ یک از محرمات و لذات مادی و غیر شرعی دنیوی نیست. فقط کافی است طعم و لذت عبادت و بندگی خدا را بچشیم، که آن وقت دیگر مجذوب خواهیم شد.

وی با بیان اینکه برخی از جوانان عزیز، متاسفانه عمر اندک خود را صرف کارهای بیهوده می کنند، افزود: برخی از جوانان و نوجوانان عزیز ما وقت پرارزش خود را صرف بازی های کامپیوتری می کنند و زمان زیادی صرف گشت و گذار در شبکه های مجازی و اینترنتی می کنند و اطلاعاتی که به دست می آورند بسیار ناچیز و سطحی بوده و این یک هشدار بزرگ است.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: مسئولین، متولیان و مراکز فرهنگی و تربیتی  از خواب غفلت بیدار شوند و فکری به حال نیروی عظیم جوان جامعه کنند. مبادا دشمن آنان را شکار کرده و از معنویت و تقوا دور نماید، چرا که آینده کشور و سازندگی آن بر عهده نسل جوان امروز خواهد بود و اگر فکری اساسی نشود، کشور و جامعه دچار مضرات غیر قابل جبران خواهد شد.

استاد حوزه علمیه تبریز تصریح کرد: اسلام نیازمند تربیت سربازانی قوی و توانمند در عرصه های مختلف علمی و فناوری است و مسئولین باید به این مسئله مهم توجه داشته باشند.

آیت الله آل هاشم افزود: حوزه های علمیه ارتباط خود را با قشر جوان و نوجوان افزایش دهند و در صدد تعمیق معرفت علمی و معنوی آنان باشند. با نرمی به سخنان و مطالب آنان گوش فرا دهند، سئوالات و شبهات آنان را بشنوند و با نرمی و به زبان آنان، دلسوزانه و مشفقانه در صدد پاسخگویی به سئوالات آنان باشند.

وی در خاتمه بیان کرد: علماء، روحانیون و طلاب سعی نمایند پاسخی که به سئوالات جوانان و نوجوانان عزیز می دهند، مستدل، جامع، کامل و قانع کننده باشد. باید توجه کرد که دشمن همواره در جهت گمراه کردن نیروی جوان جامعه است و علماء و روحانیون که مرز داران اعتقادی جامعه هستند، باید با تهاجمات گسترده غرب مقابله و مبارزه کنند.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ برخی در صدد تضعیف جایگاه ولایت فقیه هستند، آن ها در واقع دشمن دین، اسلام ناب و شریعت نبوی هستند، نه ولایت فقیه.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با بیان این که مسئله ولایت فقیه مسئله جدیدی نیست، گفت: ولایت فقیه از همان صدر اسلام تا کنون مسئله ای بوده که مورد تاکید و سفارش ویژه حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) قرار گرفته و مُهر تایید عقل و شرع بر آن زده شده است.

وی افزود: مسئله ولایت فقیه، فقط مربوط به دوران غیبت حضرت بقیه الله الاعظم(عج) نمی شود و در همان زمان معصومین(ع) نیز نمایندگانی از امامان معصوم(ع) در شهر های مختلف وجود داشتند و انجام وظیفه می کردند.

*ادعایی غلط

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: برخی در صدد القاء این مطلب هستند که ولایت فقیه را حضرت امام خمینی(ره) به وجود آوردند و در اسلام چنین چیزی وجود ندارد، در صورتی که اگر نگاهی حتی اجمالی به تاریخ اسلام بیاندازیم پی به غلط بودن این ادعا خواهیم برد.

وی با بیان این مطلب که هدف اصلى ولایت فقیه، اقامه و احیاء دین در جامعه است، گفت: ولایت فقیه کشور را از بلاها و فتن دور می سازد و کشور را از انحرافات و کج روی ها مصون نگه می دارد و اگر نباشد معلوم نیست سرنوشت کشور چگونه رقم خواهد خورد.

*دشمنی با دین خدا و شریعت

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: برخی در صدد تضعیف جایگاه ولایت فقیه هستند و باید واضح بگویم که آن ها در واقع دشمن دین و اسلام ناب هستند، نه ولایت فقیه، چرا که ولایت فقیه می خواهد همه قوانین اسلامی در جامعه احیاء و جاری شود و کسی که با ولایت فقیه دشمنی بورزد، در واقع به مصاف نبرد با دین خدا و شریعت نبوی رفته است.

وی اذعان کرد: دشمنی با ولایت فقیه عاقبت به شری را به دنبال دارد و علاوه از اینکه در همین دنیای فانی ذلیل و رسوا خواهد شد، در قیامت نیز مورد خشم و غضب ویژه الهی قرار خواهد گرفت.

*به فکر مشکلات مردم باشید

استاد حوزه تبریز افزود: امروزه برخی ها به جای اینکه به فکر مردم و معیشت آنان، حل مشکلات بیکاری، اقتصادی و... جامعه باشند، صرفا شعار می دهند و افکار عمومی را گمراه می کنند، اما درد کشور شعار دادن نیست، بلکه عمل به فرامین ولی فقیه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و ... است.

وی تصریح کرد: عده ای تمام مشکلات جامعه را به مذاکرات گره می زنند و بعد از اینکه محاسباتشان غلط از آب درآمد و دیدند که نمی شود به شیطان بزرگ اعتماد کرد، ولایت فقیه را عامل مشکلات جامعه معرفی خواهند کرد.

*اگر ولایت فقیه ضربه ای ببیند، اسلام ضربه خورده است

آیت الله آل هاشم در خاتمه تاکید کرد: علماء و روحانیون باید در جامعه روشنگری کرده و بصیرت افزایی نمایند و مردم را با حقیقت ولایت فقیه آشنا نمایند و این یک ضرورت است، چرا که اگر ولایت فقیه ضربه ای ببیند، اسلام ضربه خورده است.

امام جمعه موقت تبریز در پایان تاکید کرد: هرکسی که بخواهد به ولایت فقیه ضربه ای بزند، باید توجه داشته باشد که به اسلام ضربه می زند و قلب تپنده اسلام را مورد هدف قرار داده است.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، با بیان این که یکی از عوامل فاصله گرفتن جوانان از ارزش ها و مفاهیم دینی، عدم دین شناسی و معرفت آنان است،گفت: طلاب و روحانیون مسئول دین شناسی جامعه اسلامی هستند و اگر در این مسئله کم کاری کنند در پیشگاه خداوند متعال مسئول خواهند بود البته منکر نقش دیگر سازمان ها و ارگان های فرهنگ ساز کشور نیستیم، اما جایگاه طلبه و روحانی در تبلیغ و احیای تمدن اسلامی بی بدیل است.

* فهم عمیق دین، لازمه آشتی دادن جوانان با ارزش ها

وی ادامه داد: فهم عمیق دین، لازمه تبلیغ معارف دینی و آشتی دادن جوانان با ارزش ها و اصول اسلامی است و طلاب و روحانیون باید بدان توجه نموده و روز به روز در صدد تعمیق علمی خود باشند.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این که حضرت امام صادق(ع) عنايت ويژه‏اي به بصيرت و بينش ديني جوانان داشتند، افزود: ایشان در این راستا می فرمایند «لواُتيتُ بشّابٍ مِن شَبابِ الشّيعة لا يتفقَّهَ لاَدُّبتُهُ/ اگر به جواني از جوانان شيعه برخورد کنم که در دين تفقّه نمي‏کند او را تأديب خواهم کرد». همچنین در این رابطه می فرمایند: «اَلْعامِلُ عَليَ غير بَصيرَةٍ کَالسّائِرِ عَليَ غيرالطَّريق و لا يَزيدُهُ سُرْعةُ السَيّر مِنَ الطَّريقِ اِلاّ بُعْداً/ کسي که بدون آگاهي و بينش به دين عمل مي‏کند همانند کسي است که از بيراهه مي‏رود و تند روي او جز دوري از راه نمي‏افزايد».

استاد حوزه علمیه تبریز بیان کرد: طلاب علوم دینی باید علاوه بر حفظ زی طلبگی، مجهز به سلاح علم و تقوا شوند و نسبت به هدایت جامعه حریص باشند.

* مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند

وی با بیان این که طلبه و روحانی باید معصوم گونه زندگی کند، افزود: یک روحانی نباید به گونه ای زندگی کند که مردم را از دینداری دور کند، چرا که مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند و هر چه بگوید و انجام دهد را به حساب دین خواهند گذاشت، به همین خاطر باید بر اعمال و گفتار خود توجه جدی داشته باشد.

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر اهمیت فن بیان و روش شناسی برخورد با جوانان در تبلیغ معارف دینی، گفت: طلاب باید نسبت به روش های بیان مفاهیم دینی معرفت یافته و کسب تخصص نمایند و حرف خوب را خوب بگویند تا تاثیرش چندین برابر گردد.

* الزامات طلبگی

استاد حوزه علمیه تبریز همچنین، منضبط بودن در امر تحصیل، کوشا و پر تلاش بودن، داشتن روحیه، اراده و پشتکار قوی، داشتن برنامه درسی منظم، اهتمام جدی در تحصیل علم، داشتن روحیه پرسشگری، انجام به موقع تکالیف، ارتباط صمیمی با استاد و پرهیز از تنبلی و سستی را از الزامات طلبگی برشمرد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه بیان کرد: طلاب و روحانیون باید بر مشکلات صبر نمایند و مدام نسبت به خدای خود حسن ظن داشته و با توکل و بردباری مشکلات خود را حل نمایند و امیدوار باشند.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تبریز نزول آیات قرآن کریم، باز شدن درهای بهشت و بسته شدن درهای دوزخ را از جمله برتری ها و فضیلت های ماه مبارک رمضان نسبت به سایر ماه ها عنوان کرد.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، رمضان را ماه طاعت و عبادت و فرصتی برای بخشش گناهان و کسب برکات الهی دانست و اظهار داشت: ماه رمضان ماهی است که به عید اولیاء الله مشهور است، یعنی بندگان مخلص خدا نفس خود را تزکیه و دل خود را از زنگار گناهان می زدایند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه به فرموده پیامبر در ماه رمضان درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده می شود، افزود: ماه رمضان فضایل زیادی دارد، اگر مسلمانان همه آنها را بدانند سبب تشویق بیشتر برای روزه گرفتن می شود.

وی با تاکید بر اینکه ماه رمضان ماه قرآن است، تصریح کرد: از برتری هایی که ماه رمضان بر سایر ماه های دیگر دارد این است که در آن قرآن، کتاب جاویدان الهی، همراه با دلایل روشن برای بشریت نازل شده است.

آیت الله آل هاشم با اشاره به دیگر فضیلت ماه رمضان عنوان کرد: بسته شدن درهای آتش جهنم و باز بودن درهای بهشت از دیگر فضیلت های این ماه است، ماه رمضان تنها ماهی است که به فرموده پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) ابتدای آن رحمت، وسط آن برکت و پایان آن مغفرت است.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه رمضان یک سفره گسترده برای بندگان الهی است، خاطرنشان کرد: برای روزه دار هنگام افطار، دعایی است که رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی که افطار می کند استغفار می کنند.

روزه چه آثار و برکاتی دارد؟

آیت الله آل هاشم در ادامه با اشاره به آثار معنوی ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: روزه، با کیفیتی که دارد در حقیقت روح معنوی و ایمانی انسان را تقویت و اراده او را در اجتناب از معاصی و گناه قوی و نیرومند می کند.

وی با اشاره به اینکه رمضان ماه خودسازی و تزکیه است، به تشریح آثار اجتماعی روزه پرداخت و تصریح کرد: روزه موجب تهذیب جامعه، تداوم روح تعادل، همبستگی و برادری بین مسلمین، همدردی و همنوازی، استحکام پایه های فضایل اخلاقی و منهدم ساختن رذایل اخلاقی از قبیل فسق و فجور، فحشا و جنایت می شود.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: از نتایج بارز روزه، برانگیختن حس همدردی نسبت به مستمندان و همنوعان تنگدست است، آنان که زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و طعم گرسنگی و تشنگی را نچشیده اند ممکن است از حال مستمندان غافل بمانند و روزه وسیله ای است که آنان را از غفلت می رهاند و رنج مستمندان را به یاد می آورد تا به دستگیری فقیران بشتابند.

آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه به احسان و اطعام و انفاق به مستمندان در ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده است، گفت: گرسنگی و تشنگی روزه موجب درک رنج مستمند می شود و بدین ترتیب ثروتمند به فقیر نزدیک می شود و احسان و انفاق افزایش یافته و جامعه کمک به همنوع را می آموزد.

وی تاکید کرد: مسلمانان باید در این ماه به احسان نسبت به هم بپردازند و با تمرین بر این صفت ارزنده انسانی، جامعه را از کینه رها کرده و در کنار هم از نعمت های الهی بهره ببرند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آثار اقتصادی روزه خاطرنشان کرد: روزه، سدی در مقابل اسراف و تبذیر بوده و باعث عدم تبعیض و شکاف طبقاتی از نظر اقتصادی است، چرا که به وسیله بذل و بخشش و انفاق مالی، هیچگاه فردی در اجتماع گرفتار فقر و تنگدستی نخواهد شد.

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: روزه فریضه ای است که مسلمان را از غرقه شدن در مادی گرایی و حرص و آز برای لذت های مادی و مسابقه برای مصرف و تن پروری می رهاند و به او می آموزد که به فکر دیگران باشد و بر خواهش های جسمانی خویش مسلط شده و به مصرف به قدر نیاز قناعت کند.

وی افزود: روزه به مسلمان قناعت و مناعت را می آموزد و ارزش این صفات و تاثیر آن در ایجاد صفت برجسته دیگر همچون زهد و بخشش بسیار است، فرد قانع از دیگران بی نیاز است و تن به ذلت و خواری نمی دهد، جامعه ای که روح قناعت را در خود پرورش دهد بر خود متکی خواهد بود و با دوری از مصرف بی رویه می تواند بر پای خود ایستاده و از بیگانه بی نیاز باشد.

امام جمعه موقت تبریز آثار بهداشتی روزه را مورد تاکید قرار داده و عنوان کرد: روزه از نظر بهداشت جسم و سلامت بدن مخصوصا در سلامت معده و پاکسازی آن از انواع غذاها که موجب بیماری هاست اثرات فوق العاده دارد

آیت الله آل هاشم افزود: روزه باعث می شود اعضای بدن استراحت کنند و از فرسودگی دور باشند و نیروی تازه ای بگیرند.

وی عنوان کرد: از نظر روانی، هر اندازه معده از غذا پرتر باشد تسلط خواب بر انسان بیشتر است و انسان را از کسب کمالات و فضایل زیادی از قبیل تحصیل علوم و عبادات و... باز می دارد.

برکت روزه داری در دنیا

امام جمعه موقت تبریز همچنین یکی از مهم ترین فواید گرفتن روزه را صفای دل دانست و ابراز داشت: سیری باعث کوردلی می شود، اما گرسنگی باعث می شود انسان صفای قلب پیدا کرده و دل نازک شود، گرسنگی دل را برای تفکری پیوسته که به شناخت و معرفت منجر می شود آماده می کند و دل، صاحب نور خواهد شد.

وی تاکید کرد: دیگر فایده روزه گرفتن این است که شخص روزه دار، به علت کمتر خوردن، کمتر بیمار می شود، زیرا همانگونه که در روایات گوناگون هم آمده معده انسان، خانه تمام بیماری هاست و پرهیز و کم خوردن سرآمد تمامی دواهاست.

آیت الله آل هاشم افزود: روزه باعث می شود انسان به مشکلاتی که از غذا خوردن به وجود می آیند گرفتار نشود، مشکلاتی که انسان به خاطر آن، محتاج دارایی و مقامات دنیایی می شود و همین ها هستند که باعث هلاکت و نابودی انسان می گردند.

وی همچنین در خصوص فواید ماه رمضان ابراز داشت: روزه سپری در برابر گناه و آتش جهنم و امیال و در روز قیامت شفاعت کننده است و انسان را به خیر و طاعت دعوت می کند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: روزه انسان را بر صبر، شکیبایی و کنترل نفس تشویق می کند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهیز کردن عادت می دهد و اطاعت کردن را یاد می ‌گیرد.

آیت الله آل هاشم گفت: اگر مردم می دانستند که ماه مبارک رمضان چقدر فضلیت و ثواب و برتری دارد، آرزو می کردند که ای کاش این ماه یک سال بود.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت تبریز گفت: غبارروبی مساجد، یکی از آئین های شایسته تکریم مساجد در فرهنگ دینی و اخلاقی اسلام و بهانه خوبی برای رهایی از آلودگی های باطنی و گناهان است.

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به اینکه ماه مبارک رمضان، زمان حضور فعال تر در مسجد است، ابراز داشت: انقلاب اسلامی ایران در سنگر مقدس مسجد شکل گرفت و ریشه آن در مساجد قوت پیدا کرد، برهمین اساس باید در آستانه ماه مبارک رمضان، حرمت، منزلت و قداست والای مسجد را شناخته و هرچه بیشتر در پاکیزگی، نظافت و آباد کردن آن بکوشیم.

وی با بیان اینکه خداوند به بزرگداشت مسجد فرمان داده است، عنوان کرد: احترام و بزرگداشت مسجد، تعظیم شعائر الهی و تلاش در راه عمران، آبادانی و پاکیزگی آن، نشانه ایمان به خداست.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: آبادانی مسجد تنها به معنای ساختن و تعمیر بنای آن نیست، بلکه حضور در مسجد و پررونق نگاه داشتن و سعی در پاکیزگی و نظافت آن به عنوان خانه خداوند و مکانی برای راز و نیاز بنده با مولای خود، از مصادیق روشن آباد کردن مسجد است.

آیت الله آل هاشم مسجد را مهمانسرای خدا دانست و گفت: خداوند، بندگان خود را به خانه خود دعوت کرده تا با بهترین هدایا از آنان پذیرایی کند، این مکان نورانی، مردمی ترین پایگاه بندگان صالح خداست که در طول قرن ها، به عنوان مدرسه تزکیه، محل تعلیم و عرصه رشد انسان ها بوده است

وی با تاکید بر اینکه مسجد به پاکیزگی، نظافت و غبارروبی از هر مکانی شایسته تر است، تصریح کرد: کسی که کم ترین کمکی به نظافت این خانه های نورانی خدا بر روی زمین کند، قطعا مورد توجه و عنایت خداوند و مشمول رحمت و مغفرت صاحب خانه قرار خواهد گرفت.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه حال که در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان، ماه میهمانی خداوند هستیم، چه زیباست در غبارروبی و نظافت خانه خدا همت کنیم، ادامه داد: کسی که به پاکیزه ساختن خانه خدا مبادرت می ورزد، نزد صاحب خانه، اجر و پاداشی خاص دارد که در برخی از احادیث نیز بر ضرورت و اهمیت پاکیزه ساختن مساجد تاکید شده است.

دستورات دینی برای ورود به مسجد

آیت الله آل هاشم مسجد را خانه امن خدا، پایگاه مردمی و مدرسه انسان سازی دانست و گفت: میزبان این خانه، خداست و شایسته است که فضای مقدس مسجد، از هر آلودگی مادی و معنوی پاکیزه باشد.

وی افزود: به منظور ایجاد همین پاکیزگی و نظافت و پیشگیری از آلوده شدن مساجد، در دستورات دینی ما توصیه به ایجاد «مطهره» در محل ورود به مساجد شده است، مطهره همان محل قرار دادن کفش ها و زدودن آلودگی ها و گل و لای آن هاست؛ در برخی روایات تاکید شده است که مؤمنین هنگام ورود به مسجد، مراقبت لازم را به عمل آورند تا به هیچ عنوان آلودگی های محیط خارج را به داخل مسجد منتقل نکنند و این ها همه دلیل بر جایگاه و منزلت والای مسجد در دین اسلام است.

وی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان عنوان کرد: ماه رمضان ماه رحمت و غفران و ماه غبار روبی دل و جان است و چه بهتر که پیش از شروع این ماه عزیز، با غبارروبی مساجد، با اطمینان و آرامش در ماه خدا به منزل و ماوای او پناه ببریم و به شستشوی باطن بپردازیم.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اینکه مسجد پایگاه اصلی حکومت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در ابلاغ رسالت و تداوم این راه است، ابراز داشت: مسجد، بهترین و مقدس ترین مکان برای ایجاد ارتباط و رازو نیاز با خداست، پس پاکیزگی و طهارت آن در هر زمان و از هر مکانی لازم تر است و چه زمانی ارزشمندتر و زیباتر از آغاز ماه رحمت و غفران الهی است که تمامی بندگان بر سر سفره خداوند بزرگ میهمان هستند.

غبارروبی مساجد گامی به سوی مهمانی خدا

امام جمعه موقت تبریز همچنین غبارروبی و پاکیزه کردن مساجد در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان را بهانه خوبی برای رهایی از گناهان و آلودگی های باطن عنوان کرد و اظهار داشت: سزاوار است پاک و طاهر به میهمانی خدا برویم و به دور از هرگونه آلودگی و گناه، به غبارروبی دیوارها و چراغ های مسجد، شستن فرش‌ها و حیاط مسجد و گردگیری محراب و منبر بپردازیم که این‌ها، شستشویی در دریای بی کران مغفرت الهی برای گام برداشتن به سوی میهمانی خداست.

وی افزود: مسجد به عنوان کانون عبادت و تقوا، باید علاوه بر جذابیت معنوی، از جذابیت ظاهری نیز برخوردار باشد، بنابراین مساجد باید از سیمایی در خور صاحب خانه برخوردار باشند، عطرآگین و خوش بو کردن مساجد در کنار غبارروبی آن ها، یکی از آئین های شایسته تکریم مساجد در فرهنگ دینی و اخلاقی اسلام است.

 

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ همدلی و هم زبانی ملت و دولت رمز پیروزی در جنگ اقتصادی و فرهنگی و تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه برون رفت کشور از مشکلات، است.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به نامگذاری امسال به نام "دولت و ملت، همدلی و هم زبانی"، اظهار داشت: ایجاد همدلی و هم زبانی بین ملت و دولت رمز توسعه و پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، چرا که دشمن وارد فاز جدید جنگ اقتصادی و فرهنگی شده و برای مقابله با دسیسه های دشمنان نیازمند یک وفاق و عزم ملی هستیم.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این مطلب که اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است و باید به فرهنگ تبدیل شود، تصریح کرد: بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله ما در برابر همه دنیا است.

*اقتصاد مقاومتی؛ تنها راه نجات از مشکلات

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات کشور و برون رفت از مشکلات است، چرا که نمی توان تا ابد به بیگانگان امید بست تا تحریم ها را لغو کنند، بلکه باید نگاهمان به ظرفیت های درونی باشد و پیشرفت هم دقیقا در همین است.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: اگر نگاه ما به ظرفیت ها و توانایی های داخلی باشد از استعداد های درخشان موجود در کشور استفاده خواهیم کرد و این مهم موجب رشد روزافزون استعداد های جدید خواهد شد.

*ضرورت جلوگیری از واردات بی رویه

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی کم کردن هزینه ها و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری، دولت باید در این زمینه طراحی ها و برنامه های مناسبی ارائه کند البته باید توجه داشت که علاوه بر ارائه یک برنامه جامع و کاربردی باید به مرحله اجرا رسیده و شاهد نتایج آن باشیم.

*تاکید بر کاهش وابستگی به نفت

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب "میراث شوم صد ساله ماست" باید از بین برود.

آیت الله آل هاشم در پایان بیان کرد: به لطف الهی پیروزی نهایی از آن ملت مسلمان و قهرمان ایران است، اما این مهم نیازمند مقاومت جدی و همدلی مسئولین و ملت است.

 

 



تاريخ : 9 / 1 / 1394برچسب:, | 8:50 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ تجمل‌گرايي به معناي گرايش به تجملات، از پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي و نوعی بيماري روحی و روانی است که ریشه در حسادت و تکبر دارد و پيامدهاي زيان باري را در خانواده و جامعه بر جای مي‌گذارد.

 

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز با بیان اینکه دنيا زدگي سرآغاز همه زشتي‌هاست، اظهار داشت: وقتي مال دوستي به اوج خود ‌رسيد و به مال‌پرستي تبدیل گردید، عامل بسياري از لغزش‌ها شده و انسان‌ را از راه كمال باز مي‌دارد.

وی در ادامه بیان کرد: دین مبین اسلام در عین حال که به زندگی دنیایی انسان توجه دارد و خداوند متعال وسایل رفاه و آسایش او را در دنیا فراهم آورده، مسلمانان را به عدم افراط و تفریط در این زمینه فراخوانده و به یک زندگی معتدل و خوب دعوت می‌کند.

امام جمعه موقت تبریز اضافه کرد: انسان فطرتا کمال جو بوده و زیبا دوست می باشد. بر همین اساس،اسلام ضمن اعتراف به این مساله و نیازمندی‌های دیگر زندگی که درطبیعت انسان نهاده شده، آنها را با میل به ترقی که این میل نیزدر طبیعت انسان ریشه دارد، معارض نمی داند.

وی ادامه داد: زیبایی غیر از تجمل می باشد و در اسلام جایگاه مثبتی دارد. به عنوان مثال، اسلام نظافت را نوعی زیبایی می داند و به آن سفارش می‌کند، زیرا در اثر مراعات نظافت زندگی،  انسان در صفا و آرامش خواهد بود. اما تجمل که ناشی از زیاده خواهی و اسراف می باشد، افراد جامعه را به ورطه سقوط کشانده و موجب از بین رفتن شخصیت والای انسان می شود.

این استاد حوزه یادآور شد: دشمنان اسلام با نشان دادن تجمل به عنوان یک نیاز در جامعه، ایجاد وابستگی می کنند و ملت ها به‌خصوص ملت های مسلمان را به سقوط و تباهی می‌کشانند.

آیت الله آل هاشم اذعان کرد: تجمل گرايي به معناي گرايش به تجملات، يكي از پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي و نوعی بيماري روحی و روانی  است كه پيامدهاي زيان باري را در خانواده و جامعه بر جای مي‌گذارد و از مصاديق اسراف و تبذير است.

وی اضافه کرد: كساني كه دچار تجمل گرايي هستند، با توجه به مد روز عمل مي‌كنند و گرفتار بيماري مدگرايي بوده و با چشم و هم چشمي هر از گاهي وسايل خانه را از قبیل تلويزيون، فرش، يخچال، ماشين لباس شويي و مانند آن را به سمساري مي‌دهند و وسايل جدید مي‌خرند، در حالي كه اين وسايل سالم هستند و هيچ مشكل فني و يا زيبايي ندارند، بلكه تنها به سبب آنكه چيدمان منزل تغيير يافته يا رنگ‌هاي وسايل با هم سازگاري ندارند، از دور خارج مي‌شوند و این ها نمونه هایی از تجمل گرایی است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: از نظر قرآن، ريشه تجمل‌گرايي در اموري چون حسادت، احساس حقارت، تكبر و تفاخر و مانند آن نهفته است. در حقيقت، ريشه اين ناهنجاري رفتاري را مي‌بايست در بيماري‌هاي رواني افراد جست وجو كرد؛ زيرا مشكلات رواني چون احساس حقارت، خودبزرگ بيني، خودپسندي، تكبر و فخرفروشي و تفاخر مردم را به سمت و سوي تجمل‌گرايي منفي مي‌كشاند و زمينه ساز اسراف و تبذير و ريخت و پاش مي‌شود.

امام جمعه موقت تبریز افزود: برخي ديگر گرفتار فقر فرهنگي هستند به دنبال تجملات مي‌روند، زيرا گمان مي‌كنند كه كمال در تجمل گرايي و مصرف بي رويه و ريخت وپاش است. الگوهاي فرهنگي آنان كساني هستند كه اهل اسراف هستند. آنها با پيروي از اين دست افراد، تجمل گرايي را دامن مي‌زنند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌های 1 تا 5 سوره تكاثر، جهالت و فقر فرهنگي را عامل اصلي برتر نمايي از طريق تجمل گرايي، تكاثر و ديگر رفتارهاي نابهنجار مي‌داند. اين افراد مي‌كوشند تا گوي سبقت را در رقابت ناسالم تجمل‌گرايي از ديگران بربايند. به اين معنا كه اگر ديگران مجلس صد نفره برپا كردند، اينان مجلس سيصد تا پانصد نفري برپا مي‌دارند. بر همين اساس اين افراد همواره از چشمگير بودن، حال گيري، كلاس گذاري و عباراتي از اين دست در انجام كارهايشان بهره مي‌گيرند و مي‌گويند، كاري كرديم كه چشم همه را پر كرد يا تا كور شود هر آن كه نتواند ديد.

آیت الله آل هاشم افزود: آنچه می‌تواند اسراف، تبذیر و تجمل‌گرایی را ابتدا از قلب افراد و سپس از دیوارة فرهنگ اجتماع بزداید، ترویج روحیة «قناعت» و «زندگی در مسیر اقتصاد اسلامی و میانه‌روی» است.

وی ادامه داد: این مهم می‌طلبد که از یک سو متاع ارزشمند قناعت در بازار دل‌ها رونق گیرد و سپس در قالب یک فرهنگ اجتماعی، به عنوان دارویی که بیماری اسراف را ریشه کن می‌کند، به تولید انبوه برسد.

امام جمعه موقت تبریز ضمن بیان حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمود: «قناعت مالی است که تمام نمی‌شود» و همچنین با بیان حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید: «به آنچه خداوند به تو داده است قناعت کن، تا حسابت در روز قیامت آسان گردد»، افزود: راهکار پیشگیری از این سقوط نیز بازگشت به قناعت و ساده‌زیستی است. سرمشق گرفتن از سیرۀ اهل بیت(ع)، مانع سقوط است.

آیت الله آل هاشم در پایان اظهار داشت: هرکه آرزوی رسیدن به خداوند را دارد و هرکه طالب بهشت و برخورداری از نعمت‌های اخروی است، باید اهل بیت (ع) را اسوه قرار داده و در حدّ توان سعی نماید شیوۀ زندگی خویش را به سیرۀ آنان شبیه سازد. اگر دولت و ملت، اراده کنند، می‌توانند در مدت کمی وضعیت را تغییر داده و قناعت و ساده زیستی را در جامعه حاکم سازند تا از نابودی بیشتر و خسارات بالاتر، پیشگیری شود.

 

 
 


تاريخ : 1 / 9 / 1393برچسب:, | 14:36 | نویسنده : میثم

مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: باید در مجالس عزاداری بیشتر به حال امروز خود گریه کنیم، نه مصیبت آن بزرگواران، چراکه ایشان در اوج عزت، جامعه اسلامی را از انحراف بزرگ تاریخی نجات دادند.

آيت الله محمدتقي آل هاشم، امام جمعه موقت تبريز

آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که مجلس عزاداری و  سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) فرصتی برای درک حقیقت نهضت عاشورا است، اظهار داشت: اگر عزاداری ها در ماه محرم و صفر و دیگر ایام سال، با معرفت و بصیرت خاص همراه باشد، به یقین بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی برطرف خواهد شد.
وی با تأکید بر این‌که فلسفه انتظار را باید در غدیر و عاشورا جستجو کرد، خاطرنشان کرد: انحراف جامعه اسلامی در صدر اسلام به حدی رسید که مسلمانان چشم بر دیده‌گان خود در غدیر بستند و منکر آن شدند و سال ها بعد نواده پیامبر اسلام را کافر نامیدند و عزم به شهادت آن حضرت کردند.
آیت الله آل هاشم با بیان این‌که عبرت از وقایع عاشورا در هر زمان و مکانی راهگشای امور خواهد بود، تصریح کرد: اگر امروز نیز جامعه اسلامی با انحرافات، کج‌روی ها و کج‌اندیشی ها مواجه باشد و عزم جدی علما برای مقابله با این خرافات و بدعت ها نبود، قطعا وقایقی تلخ‌تر از عاشورا را شاهد بودیم.
امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که معرفت لازمه حضور در مجالس سوگواری امام حسین(ع) است، گفت: حقیقت آن است که باید در این مجالس به حال امروز خود گریه کنیم، نه مصیبت آن بزرگواران، چراکه ایشان در اوج عزت، جامعه اسلامی را از انحراف بزرگ تاریخی نجات دادند، اما باید دید که ما برای زمینه سازی ظهور فرزند آن بزرگوار برا اصلاح جامعه امروز چه کاری کرده ایم.
آیت الله آل هاشم در ادامه با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) برای بازگشت جامعه منحرف صدر اسلام به مسیر غدیر بوده است، اظهار داشت: حضرت اباعبدالله الحسین(ع) برای تبیین جایگاه امامت الهی و ضرورت آن قیام کرد، اگر بتوانیم این حقیقت مهم را در جامعه نهادینه کنیم، دیگر شاهد برخی انحرافات و کج‌روی‌ها در مجالس سوگواری نخواهیم بود.
وی سوگواری برای حضرت سید الشهدا(ع) را نوعی تقرب به درگاه الهی دانست و تصریح کرد: برپایی پرشور مجالس سوگواری و وعظ امام حسین(ع) در ماه محرم در حقیقت تأکید بر اندیشه غدیر، حاکمیت مسأله امامت الهی و دعا بر تعجیل در ظهور حضرت ولی‌عصر(عج) است.
امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به این‌که رسالت سیدالشهدا در حماسه کربلا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج کنیم

 



تاريخ : 28 / 11 / 1393برچسب:, | 12:55 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 قیام 29 بهمن مردم تبریز از نگاه حضرت آیت الله آل هاشم

29 بهمن سال 1356 یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی تاریخ معاصر ایران و برگ زرینی در شکل گیری و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است.
همه ساله در آستانه قیام 29 بهمن هزاران تن از مردم شریف تبریز و استان به دیدار مقام معظم رهبری می شتابند و ضمن تجدید بیعت با مقام عظمای ولایت ، پایبندی خود به نظام و مقدسات اسلامی را اعلام می کنند.

 

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز گفت : قیام 29 بهمن موجب درهم کوبیدن قدرت پلیس و ساواک و هیبت دروغین رژیم دژخیم شد و به همه مردم نشان داد که می توان در مقابل اقتدار پوشالی حکومت پهلوی ایستاد و بعد از قیام مردم تبریز در سال 56 بود که مردم دیگر استانها و شهرهای بزرگ و کوچک نیز به حرکت درآمدند .



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

در گفتگوی ائل پرس با امام جمعه موقت تبریز در آستانه دهه فجر مطرح شد:

روایت آیت الله آل هاشم از مردی که می خواست شاه و آمریکا یک مشت گره کرده بیشتر در تبریز ببینند

روایت آیت الله آل هاشم از مردی که می خواست شاه و آمریکا یک مشت گره کرده بیشتر در تبریز ببینند

آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز و از یاران آیت الله قاضی طباطبایی در مبارزات ضد رژیم ستمشاهی در تبریز در بخشی از گفتگوی خود با ائل پرس خاطره ای از یکی از انقلابیون تبریز نقل کرد که همیشه هر دو دستش را مشت می کرد تا شاه و آمریکا یک مشت گره کرده بیشتر در راهپیمایی های تبریز ببینند.
 

به گزارش ائل پرس، دهه فجر فرصت مناسبی برای بازخوانی عوامل شکل گیری انقلاب اسلامی ملت ایران و عوامل موثر در پیروزی این نهضت عمومی به رهبری امام خمینی(ره) است. همچنین توجه به عواملی که مانع از صدمه دیدن نظام برآمده از این انقلاب در مقابل توطئه های مختلف می شود هم حائز اهمیت است.

پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران نشان داد هیچ قدرتی نمی تواند در مقابل قدرت الهی بایستد
آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز و از مبارزان برجسته انقلاب اسلامی در دوران ستمشاهی در شهر تبریز در گفتگو با خبرنگار ائل پرس گفت: انقلاب ما انقلابی الهی است و هیچ کس نمی تواند در مقابل قدرت خداوند متعال بایستد.
وی انقلاب اسلامی را نعمت و احسان خداوند به ملت ایران توصیف کرده و ادامه داد: حضرت امام(رحمه الله علیه) با کمک خداوند این انقلاب را رهبری کرد و با پشتیبانی ملت مسلمان ایران از امام خمینی بود که خداوند این احسان را به ملت ایران مرحمت کرد.
آیت الله آل هاشم به پشتیبانی ملت از مبارزات انقلابی در سالهای متمادی اشاره کرده و افزود: ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ هم با پشتیبانی قاطع ملت از رهبری و آرمان های انقلاب، این انقلاب اسلامی بیمه شد و همیشگی ماند.
استاد دروس عالیه حوزه علمیه به رهبری مدبرانه حضرت آیه الله خامنه ای اشاره داشته و گفت: مقام معظم رهبری همچون حضرت امام با ایستادگی و عنایت الهی، بصیرت و اطاعت مردم از رهبری ایشان و وفاداری به آرمانهای امام راحل محکم پشت این انقلاب ایستاده اند.
صدور انقلاب اسلامی به جهان محقق شده است / آمریکای ابرجنایت، طبل توخالی است
امام جمعه موقت تبریز بیان داشت: صدور انقلاب اسلامی ایران به جهان انجام شده است و مسئله ای نیست که بگوییم در آینده اتفاق خواهد افتاد بلکه محقق شده است و امروز همه اهل عالم می دانند که قدرتمندتر از جمهوری اسلامی در جهان وجود ندارد. مستکبرن و جهان خواران عالم و آمریکای ابرجنایت هم در نظر ملت ایران به تعبیر امام خمینی طبل تو خالی است و علی رغم همه تلاش های خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی تا امروز موفق نبوده اند و بعد از این هم موفق نخواهند بود.

Image title

وی استقلال ملت و کشور را مهمترین ویژگی نظام بر آمده از انقلاب اسلامی برشمرده و تاکید کرد: به حول و قوه الهی این استقلال تا ظهور حضرت حجت(علیه السلام) تداوم خواهد یافت.
تودهنی آذربایجان به یاوه گویان با فریاد مرگ بر شاه
این روحانی برجسته شهر تبریز در پاسخ به سوال خبرنگار ائل پرس در خصوص نقش آذربایجان در انقلاب اسلامی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری می فرمایند آذربایجان سر ایران است؛ در همه برهه های نهضت های اسلامی و به خصوص انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی تبریز و آذربایجان اولین سنگر و پیشرو بوده است.
وی افزود: البته معدود افرادی بودند که می خواستند با برخی حرفها و وعده ها نظر مردم متدین آذربایجان را نسبت به انقلاب برگردانند که با بصیرت و آگاهی مردم آذربایجان و با مبارزات علمای حزب اللهی مقابل دشمن محکم ایستاده و به دشمن تودهنی زدند و با فریاد مرگ بر شاه و مرگ آمریکا حمایت خود از انقلاب را نشان دادند و تا آخرین مرحله هم ایستاده اند و از این به بعد هم خواهیم ایستاد.
نقش شهدای محراب در هدایت مبارزات انقلابی آذربایجان
این حرکت و پیش روی آذربایجان با هدایت اولین شهید محراب حضرت آیت الله قاضی طباطبایی(رضوان الله تعالی علیه) انقلاب اسلامی را بیمه کرد و با مبارزات و زحماتی که در سایر نقاط ایران اسلامی کشیده شد انقلاب به ثمر نشست و بعد از انقلاب و استقرار نظام اسلامی هم آذربایجان نقش خود را به عنوان راس کشور ایفا کرده است و بعد از شهادت آیت الله قاضی طباطبایی، با حضور علمای برجسته ای چون شهید محراب آیت الله مدنی و مرحوم آیت الله ملکوتی در سنگر ایشان این ایفای نقش تداوم یافت.
بانک هایی که به آتش کشیده شدند اما کسی به پولهای آنها طمع نکرد
آیت الله آل هاشم در مورد خاطرات خود از ایام مبارزه مردم بیدار آذربایجان با مظاهر حکومت پهلوی در تبریز و راهپیمایی های پرشور بهمن ماه به خبرنگار ائل پرس گفت: در تبریز به برکت حضور حزب اللهی ها در صحنه طرفداران شاه خائن، مشروب فروش ها، طرفداران مفاسد اخلاقی و ضد انقلاب فرار کردند. من به خوبی به یاد می آورم که وقتی بانک ها به عنوان نهادهای ترویج ربا و یکی از اصلی ترین مظاهر رژیم شاهنشاهی در تبریز به دست انقلابیون به آتش کشیده می شدند؛ یک نفر ذره ای در پول های بانک ها طمع نمی کردند چون هدف فقط ساقط کردن رژیم منحوس ستمشاهی و برقراری حکومت الهی بود.
وی با یادآوری رشادت ها و ایثارگری های مبارزان انقلاب اسلامی در شهر تبریز گفت: این دلاورمردان با زحمات فراوان ولو با شهادت انقلاب اسلامی را پیش برده و این هدیه الهی را به دست ما رساندند.
مردی که می خواست شاه و آمریکا یک دست بیشتر در مخالفت با خود در تبریز ببینند
این مبارز برجسته ایام انقلاب اسلامی در شهر تبریز به بیان خاطراتی از راهپیمایی های ضد رژیم مردم تبریز در سال های پایانی حکومت پهلوی پرداخته و گفت: پیاده روی های متعددی که ما از مرکز شهر تا راه آهن یا دانشگاه داشتیم با حضور پرشور و با عشق و علاقه اقشار مختلف مردم تبریز و حتی برخی از انقلابیونی که از دیگر شهرهای آذربایجان به تبریز می آمدند همراه بود.
آیت الله آل هاشم ادامه داد: یکی از دوستانی که در بیشتر این برنامه های راهپیمایی و پیاده روی انقلابی همراه بود؛ آقای سلیمی نامی بود که الان هم آقازاده ایشان به ما سر می زنند؛ موقع رفتن به طرف مقصد پیاده روی هم دو دست خود را مشت می کرد و بالا می گرفت  الله اکبر می گفت؛ موقع برگشتن هم همینطور با دو دست مشت کرده شعار می داد. یک بار از ایشان پرسیدم آقای سلیمی دیگر دوستان انقلابی یک دست خود را بالای گیرند شما چرا موقع شعار دادن هر دو دست خود را بالا می گیرد که ایشان گفت من هر دو دستم را بالا می گیرم تا شاه خائن و آمریکای حامی این جنایتکار یک دست بیشتر در راهپیمایی های تبریز ببیند که برای مخالفت با وی بالا رفته است و ببیند که ما هنوز بیدار هستیم.
وی خاطر نشان کرد: ما هیچ نگرانی از بابت دشمنی های مستکبران جهان و آمریکای ابرجنایت نداریم و همانگونه که امام (ره) فرمود و مقام معظم رهبری امروز تاکید می کنند آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
وی خون شهدا، حمایت مراجع تقلید و علمای دینی برجسته و بصیرت ملت ایران را از جمله مهمترین عوامل ثبات انقلاب اسلامی خوانده و در رابطه با مراسمات دهه فجر انقلاب اسلامی تصریح کرد: هر ساله باید این دهه فجر پر رونق تر از سالهای گذشته برگزار شود و ما باید با کمک به اجرای منویات نظام اسلامی زمینه را برای ظهور حجت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فراهم کنیم.

آیت الله آل هاشم حضور پررنگ تر از گذشته عموم اقشار مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال را لازم و ضروری اعلام کرده و بیان داشت: مردم آذربایجان و تبریز همچون دیگر صحنه های انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن امسال هم نقش خود را ایفا کرده و پشت سر نماینده محترم ولی فقیه، حضرت آیت الله مجتهد شبستری با آرمانهای انقلاب اسلامی تجدید بیعت خواهد کرد.

منبع : ائل پرس



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریز گفت: هتک حرمت پیامبر توسط نشریه صهیونیستی اسرائیلی، ادامه سریال و پروژه اسلام هراسی دشمنان است.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با محکوم کردن هرگونه اهانت به مذاهب ابراز داشت: کسی در هیچ کجای جهان، حق ندارد به بهانه آزادی قلم و بیان، به مقدسات دینی و اشخاص مورد احترام مسلمانان اهانت کند.

وی نسبت به اسلام هراسی توسط دشمنان هشدار داد و عنوان کرد: دنیای غرب تلاش می کند با ترویج اسلام هراسی، چهره خشنی از دین اسلام و پیامبر این دین، به جهانیان نشان دهد.

امام جمعه موقت تبریز افزود: اینگونه اهانت ها، نخست از دانمارک آغاز شد و رفته رفته، غرب تلاش می کند تا با اجرا و تکرار این طرح، در کشورهای مختلف اروپایی، دامنه این اهانت ها را گسترده تر کند.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: دنیای غرب به نفوذ بی سابقه اسلام در بین مردم جهان پی برده و اینگونه حرکت های اهانت آمیز آن ها، دست و پا زدنی بیش نیست که بیشتر به غرق شدن آن ها می انجامد.

امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به دشمنی دشمنان اسلام با پیامبر ابراز داشت: دشمنان اسلام از ابتدای تشکیل اسلام، می خواستند نور محمدی را از بین ببرند، اما به فرموده خداوند، حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) رحمه العالمین است و زمین ها و آسمان ها را به خاطر ایشان خلق کرده است.

وی افزود: دین اسلام دین ابدی و دائمی است و شریعت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)  تا روز قیامت باقی خواهد ماند.

امام جمعه موقت تبریز افزود: دشمنان اسلام می خواهند نام و شخصیت پیامبر را از بین ببرند، اما آن ها غافلند از اینکه اسلام و مدح پیامبر ماندنی است و شریعت پیامبر و قرآن تا ابد باقی خواهد ماند.

آیت الله آل هاشم عنوان کرد: دشمنان اسلام با اهانت به پیامبر اسلام، اشتباه بزرگی مرتکب شدند و کسانی که در این صدد هستند مخالف و معاندند و از دین الهی بی خبر هستند.

وی تاکید کرد: کسانی که واقعا به اسلام راستین علاقه مند هستند لازم است به پیامبر و ائمه قائل و به ولایت فقیه معتقد باشند، چرا که امام و رهبری به عنوان ولایت فقیه، مردم را به سمت خدا و آخرت و اسلام و سعادت بشری هدایت می کنند.

امام جمعه تبریز تاکید کرد: لازم است که ما از دشمنان اسلام و پیامبر و ائمه اطهار(علیهم السلام) بیزار باشیم و از آن ها دوری بجوییم تا به سعادت برسیم.

آیت الله آل هاشم همچنین به وظیفه مسلمانان در این برهه اشاره کرد و گفت: وظیفه مسلمانان است که اتحاد خود را حفظ کنند و به امر رهبری گوش فرا دهند و از اهانت کنندگان به پیامبر اظهار بیزاری کنند و آنها را از خود ندانند.

وی با اشاره به اینکه خیانت و جنایت آن ها را محکوم می کنیم، اظهار داشت: ما با جان و سخن و حرف مان این ها را محکوم می کنیم، چرا که آن ها مخالف دستورات اسلام و مخالف قرآن و مخالف انسانیت و اسلام هستند.

 

لینک خبرگزاری شبستان را اینجاکلیک کنید

لینک خبرگزاری دفاع مقدس را اینجاکلیک کنید

لینک پایگاه اطلاع رسانی صاعقه را اینجا کلیک کنید

لینک پایگاه مرید آل هاشم را اینجا کلیک کنید

لینک پایگاه خبری عقاب نیوز را اینجا کلیک کنید

لینک اخبارایران جهان  نیوهاب را اینجا کلیک کنید

 

 

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

امام جمعه موقت تبریز قیام امام حسین(ع) را جلوه عملی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و گفت: باید عواملی که مانع انجام این فریضه می‌شوند را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به‌ویژه در بعد عملی آن، در شخصیت و زندگی سیدالشهدا(علیه‌السلام) به شکل ویژه‌ای ظهور کرد.

وی افزود: در میان انبیای الهی کسانی بودند که در راه رسالت خویش به شهادت رسیدند، در میان آنان کسانی، مدت‌ها در چاه زندانی شدند و سرشان را با ارّه بریدند، ولی با این حال، تمام آنها تحمل کردند، اما کاری که امام حسین(علیه‌السلام) با آن وسعت و عمق انجام داد، در سراسر تاریخ نمونه‌ای از آن یافت نمی‌شود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: این تقدیری بود که خداوند متعال برای ایشان در امت آخرالزمان مقرر فرموده بود تا امتی که بعد از او دیگر پیامبری نخواهند داشت، به آخرین درمان برای دردهای اجتماعی و روحی و معنوی جامعه دست یابند.

آیت‌الله آل هاشم گفت: در جایی که هیچ راهی برای تبلیغ دین، احیای احکام الهی و مبارزه با ظلم و ستم وجود ندارد، این راه وجود دارد که کسی با مبارزه تا سر حد شهادت، حقانیت دین را اثبات کند و مظلومیت خویش را به مردم نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه رسالت سیدالشهدا در حماسه کربلا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: سیره ایشان در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی به‌کارگیری وسایل و ابزار خاصی که آن امام به‌منظور امر به معروف و نهی از منکر به‌کار گرفت، می‌تواند الگوی مناسبی برای ما در این زمینه باشد.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج کنیم.

آیت‌الله آل هاشم بر ضرورت شناسایی موانع اجرای امربه معروف و نهی از منکر تاکید و بیان کرد: باید عواملی که مانع امر به معروف و نهی از منکر می شود را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

/انتهای پیام



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

امام جمعه موقت تبریز قیام امام حسین(علیه السلام) را جلوه عملی امربه معروف و نهی از منکر در جامعه دانست و گفت: باید عواملی که مانع امر به معروف و نهی از منکر می شود را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز،در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر به ویژه در بعد عملی آن، در شخصیت و زندگی سیدالشهدا(علیه السلام) به شکل ویژه ای ظهور کرد.

وی افزود: در میان انبیای الهی کسانی بودند که در راه رسالت خویش به شهادت رسیدند، در میان آنان کسانی، مدت ها در چاه زندانی شدند و سرشان را با اره بریدند، ولی با این حال، تمام آنها تحمل کردند، اما کاری که امام حسین(علیه السلام) با آن وسعت و عمق انجام داد، در سراسر تاریخ نمونه ای از آن یافت نمی شود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: این تقدیری بود که خداوند متعال برای ایشان در امت آخرالزمان مقرر فرموده بود تا امتی که بعد از او دیگر پیامبری نخواهند داشت، به آخرین درمان برای دردهای اجتماعی و روحی و معنوی جامعه دست یابند.

آیت الله آل هاشم گفت: در جایی که هیچ راهی برای تبلیغ دین، احیای احکام الهی و مبارزه با ظلم و ستم وجود ندارد، این راه وجود دارد که کسی با مبارزه تا سر حد شهادت، حقانیت دین را اثبات کند و مظلومیت خویش را به مردم نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه رسالت سیدالشهدا در حماسه کربلا، اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود، تصریح کرد: سیره ایشان در اقدام به امر به معروف و نهی از منکر و چگونگی به کارگیری وسایل و ابزار خاصی که آن امام به منظور امر به معروف و نهی از منکر به کار گرفت، می تواند الگوی مناسبی برای ما در این زمینه باشد.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: با الگوگیری از این حرکت بزرگ، باید این روح را در کالبدهای مختلفش شناسایی کنیم و متناسب با شرایط زمان و مکان، آن روح را زنده نگه داریم و ترویج کنیم.

آیت الله آل هاشم بر ضرورت شناسایی موانع اجرای امربه معروف و نهی از منکر تاکید کرد و اظهار داشت: باید عواملی که مانع امر به معروف و نهی از منکر می شود را بشناسیم و در جهت تضعیف و بلکه درجهت نفی آنها بکوشیم.

پایان پیام/

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز، گفت: بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد، راهگشا و چشم اندازی این کانون هاست.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، با اشاره به سالروز بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد که در سفر به خراسان شمالی انجام شد، ابراز داشت: تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر ضرورت همکاری بسیج و روحانیون مساجد جهت توسعه کانون های فرهنگی هنری نشان از جایگاه والای این کانون هاست.

وی افزود: بیانات مقام معظم رهبری درباره کانون های فرهنگی هنری مساجد، راهگشا و در واقع چشم انداز کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد با همکاری بسیج و با محوریت روحانی و امام جماعت مساجد همچنین با مشارکت هیات امنای مساجد، می توانند مکان امن فرهنگی برای نوجوانان و جوانان باشند

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: کانون های فرهنگی هنری به لحاظ اینکه در داخل مساجد فعالیت می کنند، از بهترین و مطمئن ترین نهادهای فرهنگی به شمار می روند که جایگاه خاص مساجد، نقش ویژه ای را برای این کانون ها تعریف می کند.

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول 20 سال گذشته تصریح کرد: این کانون ها در طول 20 سال گذشته فعالیت های چشمگیری در مساجد داشتند و طرح ها و برنامه های موثری را برای نسل جوان به اجرا  گذاشتند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین نسبت به توطئه دشمنان علیه حضور جوانان در مساجد هشدار داد و گفت: دشمنان و استکبار جهانی از جایگاه تاثیرگذار مساجد ترس و واهمه دارند و برهمین اساس، تلاش می کنند با برنامه های انحرافی، جوانان را از مساجد دور کنند.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: کانون های فرهنگی هنری مساجد، مانند سنگری محکم برای مساجد است تا از نفوذ توطئه دشمن به مساجد پیشگیری کند.

اخبار مرتبط با موضوع در سایتها :

دبیرخانه هماهنگی و نظارت برکانونهای فرهنگی و هنری مساجدآذربایجانشرقی