پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت : خون سرخ شهیدان کربلا عامل احیا و ماندگاری اسلام ناب محمدی شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امروز در خطبه های نماز جمعه تبریز با تشریح اهداف قیام اباعبد الله امام جمعه موقت تبریز : قیام عاشورا ، احیاگر دین اسلامالحسین (عله السلام ) افزود: نهضت عاشورا برای همیشه تاریخ ، اسلام را زنده و آن را ماندگار کرد و ما نیز باید با توان توان از اسلام حفاظت کنیم.
وی افزود: حضرت اباعبد الله الحسین (ع) برای احیای نماز، امر به معروف و نهی از منکر و ایستادگی در برابر ظلم  ظالم قیام کرد و باید همه شیعیان و آزادگان جهان از این فرهنگ حفاظت و حراست کنند.
خطیب موقت نماز جمعه تبریز  با بیان اینکه خانواده‌های شهدا بهتر می‌دانند که امام حسین (ع) و یاران وانصاراش چه مصیبتی را در کربلا متحمل شده اند، گفت:  باید از فرصت محرم و صفر برای حفظ و حراست از ارزش‌های اسلامی و پایداری اسلام ناب محمدی بهره بگیریم.
امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به انتصاب استاندار جدید آذربایجان شرقی از خدمات 4 ساله جبارزاده در مدیریت استان تقدیر کرد.
وی ابراز امیدواری کرد : استاندار جدید آذربایجان شرقی با تلاش مضاعف ،منشا خیر و برکت و خدمات شایسته برای مردم آذربایجان باشد.
آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم  به آغاز هفته نیروی انتظامی در روز های آینده اشاره کرد و با گرامی داشت این هفته از زحمات نیروهای نظامی ، انتظامی و امنیتی قدردانی کرد.
وی افزود:  همه مردم باید با نیروهای امنیتی و انتظامی همکاری کنند تا امنیت و آرامش   بیش از گذشته در کشور حاکم شود.
امام جمعه موقت تبریز به روز جهانی سالمندان نیز اشاره کرد و گفت: پدران و مادران به عنوان بزرگان جامعه باید مورد احترام بیش از پیش قرار گیرند چرا آنان نعمت خداوند برای ما هستند.
آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم  روز آتش‌نشانی را گرامی داشت و خاطرنشان کرد : آتش‌نشانان در حوادث مختلف حافظ جان و مال مردم هستند و در این راه با ایثار و از خود گذشتگی خدمت می کنند.

اخبار مرتبط :

خبرگزاری تسنیم : قیام عاشورا اسلام را برای همیشه در تاریخ احیا کرد

خبرگزاری دانشجویان ایران : عزاداری‌های محرم پاسخ محکمی به دشمنان اسلام است

خبرگزاری مهر : ضرورت همکاری مردم با نیروهای امنیتی و انتظامی در تاسوعا و عاشورا

خبرگزاری شبستان : سنت های اصیل عزاداری حفظ شوند

خبرگزاری جمهوری اسلامی : عزاداری های دهه محرم جوابی به توطئه دشمنان است

خبرگزاری فارس : مقابله با استکبار هدف اصلی قیام عاشوراست



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: برخی مردان همسران خود را به بی‌حجابی و بدحجابی تشویق می‌کنند که باید گفت هر دو آن‌ها در برابر خداوند پاسخگو و مسئول خواهند بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه امروز که در مصلی اعظم امام خمینی (ره) برگزار شد اظهار داشت: بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه قطعا آثار منفی به دنبال دارد و به همین جهت در دین اسلام به رعایت آن برای بانون تاکید بسیاری شده است و باید تمام افراد و بانوان نسبت به حجاب و عفاف مقید باشند.

وی ادامه داد: هم‌چنین برخی مردان همسران خود را به بی‌حجابی و بدحجابی تشویق می‌کنند که باید گفت هر دو آن‌ها در برابر خداوند پاسخگو خواهند بود چرا که تاثیرات مخربی در جامعه برجای می‌گذارند.

آیت‌الله آل‌هاشم در ادامه سخنان خود به فرا رسیدن روز ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و اعلام داشت: تربیت کودکان مسئله بسیار مهمی است و به همین جهت باید معلمان و پدر و مادرها در تربیت فرزندانی صالح برای جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین در ادامه از درگذشت پدر مقام معظم رهبری در ۱۵تیرماه یاد کرده و افزود: بی‌شک ایشان یک عالم پرهیزکار بودند که فرزندی تربیت کردند که ولی فقیه مسلمانان است.

وی ادامه داد: باید جایگاه علمای بزرگ و تاثیرگذار برای جوانان تبیین و معرفی شود.

وی در ادامه به فرا رسیدن روز قلم اشاره کرد و تاکید کرد: اهمیت قلم بسیار زیاد است چراکه حتی در قرآن به آن قسم یاد شده است و خوش به حال کسانی که می‌توانند به وسیله قلم باقیاتی از خود در این دنیا برای دیگران برجای بگذارند.

آیت‌الله آل‌هاشم اضافه کرد: همچنین برخی اصحاب قلم جوهر خود را به خون آغشته کرده‌اند که در نهایت توانسته‌اند یادگاری‌های ارزشمندی برای این جامعه اسلامی به جای بگذارند.

وی در پایان با اشاره به روز قوه قضائیه و اهمیت امر به معروف در جامعه اسلامی تشریح کرد: مقام معظم رهبری همواره به اهمیت امر به معروف تاکید کرده‌اند و خواستار شده‌اند هر دستگاه و هر شخصی که در امکانش باشد باید به امر معروف در جامعه بپردازد.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: روز جهانی قدس، نماد استکبارستیزی، وحدت و حمایت از مردم مظلوم فلسطین فارغ از نژاد، مذهب، ملیّت و گرایش های سیاسی است.
 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که در آستانه فرا رسیدن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و روز جهانی قدس ترتیب یافت، اظهار داشت: در طول بیش از شش دهه گذشته افراد بسیاری دم از آزادی قدس شریف زده‌اند، اما هیچ کس به اندازه امام راحل در این مسیر مقام و استوار نبوده است.
وی با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز همواره مسیر امام خمینی در موضوع فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی را تداوم بخشیده است، خاطرنشان کرد: تاریخ ثابت کرده، هر کسی که حتی اندکی میان عمل و گفتارش فاصله داشته باشد، میان مسلمانان جهان خود را سرخورده کرده است.
آیت الله آل‌هاشم ادامه داد: با فرمان تاریخی امام خمینی(ره) نهضت اسلامی بزرگ و گسترده‌ای برای رهایی مردم فلسطین از یوغ مستکبران راه‌اندازی شده است و این مهم محقق نخواهد شد مگر به دست خود مسلمانان، هرگونه امیدواری به قدرت های بزرگ و وابسته راه به جایی نخواهد برد.
وی با تأکید بر این‌که قدس، قبله اول مسلمانان جهان و کانون اتحاد اهل توحید است، گفت: آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، نماد استکبارستیزی و مجمع عظیم برائت آزادگان جهان از زورگویی و کودک کشی دژخیمان صهیونیستی، فارغ از نژاد، مذهب، ملیّت و گرایش های سیاسی است.
آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که مردم در این همایش بزرگ بین المللی با مشت های گره خورده و صف های بهم فشرده، از توحش و نسل کشی رژیم صهونیستی و حامیان آن اعلام انزجار می کنند، افزود:  بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری؛ اشغال فلسطين از سوی رژيم غاصب صهيونيستي خسارت بزرگي را بر جهان اسلام تحميل كرده و زخم مهلكي را بر پيكر مسلمانان وارد آورده است.
وی با ابراز تأسف از سکوت ننگین مدعیان دروغین حقوق بشر در قبال نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در فلسطین گفت: داعیه داران صلح جهانی و دنیای عاری از خشونت، چشم های به ظاهر حقیقت بینشان را به نسل کشی ها، غارت ها، قتل و تجاوزها و اشغالگری های سفاکان صهیونیست بسته اند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که قدس، به عنوان سمبل امت واحده، قلب مسلمین جهان را بهم گره زده است، تصریح کرد: شهرک سازی های نامشروع در اراضی فلسطینی و ادامه اشغالگری، نمی تواند رویای واهی و افسانه ای ارض موعود را برای صهیونیزم غاصب به ارمغان بیاورد./



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم تشریح کرد: آثار اجتماعی روزه داری/ رمضان ماه آشتی انسان با خداست

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز ماه مبارک رمضان را ماه آشتی انسان با خدا دانست و گفت: انسان در دنیای ماشینی و پر مشغله امروز فرصت صحبت كردن با خدا را كمتر پیدا می كند و ماه رمضان بهترین فرصت برای تقویت ارتباط بنده با خداست.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به برکات اجتماعی ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: ماه مبارک رمضان برای مسلمان روزه دار آثار و فواید آشكار و پنهان بسیاری دربردارد، آداب ماه مبارک رمضان در ابعاد عبادی به مناجات و راز و نیاز خلاصه نمی شود و دستگیری از نیازمندان و تجدید دیدار با خویشاوندان از جمله آداب این ماه مبارک است.

وی با اشاره به اینکه روزه علامت مسلمانی است، تصریح کرد: مردم در این ماه نسبت به هم مهربانتر هستند و حقوق همدیگر را بیشتر رعایت می كنند، انسان هر چقدر هم از نظر اعتقادی قوی باشد باز هم احتیاج به زمان یا مكانی دارد كه با همنوعان خود در تعامل آشكار اخلاقی و اعتقادی باشد.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه میزان جرائم به میزان زیادی در ماه رمضان كاهش می یابد، عنوان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه ارتباط مستقیم بین خود و خدای خود است، خودت قاضی و پلیس خویش هستی، بدون سیاست و دروغ، اگر خطا كنی یا احسان، درون خودت را نشان داده ای.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای تقویت رابطه بنده و خداست، گفت: روی آوردن بیشتر مردم به مساجد و رونق مجالس مذهبی از برکات ماه مبارک رمضان است. ماه رمضان ماه آشتی انسان با خداست، چرا که انسان در دنیای ماشینی و پر مشغله امروز فرصت صحبت كردن با خدا را كمتر پیدا می كند.

وی با اشاره به تاثیر روزه در درمان عادت هادی غلط شخصي و اجتماعي، تصریح کرد: روزه عامل بسيار موثري در ترك عادت‏ های غلط به شمار مي‏ رود. روزه زنجيرها را باز کرده و به آدمي گوشزد مي‏ كند كه عادت‏ هايش اموری اصيل و طبيعي نیستند، بلكه چيزهايي هستند كه نفس، بر انسان تحميل كرده و يا در شرايطي مجبور به آنها شده است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: وقتي اين حالت در انسان رشد پيدا كرد، به تدريج قدم را فراتر گذاشته و به درمان عادت های غلط اجتماعي مي‏ پردازد و این یکی از اثرات فردی و اجتماعی روزه داری است.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم: صندوق های رأی سنگرهای دفاع از انقلاب و نظام اسلامی اند

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: اساس در انتخابات مشارکت، رقابت، سلامت، انتخابی آگاهانه و از سر بصیرت است که اگر این ها محقق شد عزت و غرور ملی محقق می شود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با مهم برشمردن حضور مردم در انتخابات اظهار داشت: حضور گسترده مردم در پای صندوق‌ های رأی، افزایش قدرت نرم و اقتدار نظام اسلامی را در عرصه ‌های داخلی و بین ‌المللی به دنبال دارد.

وی با بیان این که مردم باید برای خلق یک حماسه دیگر آماده شوند و نقش سازنده و تأثیرگذار خود را در این دوره از انتخابات نیز به نمایش بگذارند، افزود: همان مقدار که انتخاب اصلح اهمیت دارد، میزان مشارکت مردم در آینده اقتصادی و سیاسی و امنیتی کشور نیز مؤثر خواهد بود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: حضور میلیونی و مسئولانه و آگاهانه مردم در پای صندوق‌ های رای در چنین شرایطی که استکبار چشم طمع به انقلاب اسلامی و خاک کشور دارند، بزرگ ترین پاسخ دندان شکن به دشمنان است.

وی با اشاره به قدرت واقعی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: مردم فهیم ایران بارها و در طی این چهار دهه نشان داده اند که آن ها به خوبی می دانند در چه شرایط حساسی قرار داریم و در چنین موقعیت هایی، با حضور خود، قدرت واقعی انقلاب اسلامی را به رخ جهانیان کشیده اند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه شرکت در انتخابات موجب غرور ملی می شود، گفت: اساس در انتخابات مشارکت، رقابت، سلامت، انتخابی آگاهانه و از سر بصیرت است که اگر این ها محقق شد عزت و غرور ملی محقق می شود.

امام جمعه موقت تبریز در پایان شرکت در انتخابات را یک وظیفه دینی و ملی دانست و گفت: صندوق های رأی سنگری برای حمایت از نظام و جامعه اسلامی و انقلاب است و سرنوشت کشور با انتخابات رقم خورده و شرکت در انتخابات وظیفه الهی، ملی و انسانی است.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در گفتگو با «حوزه»: اندیشه های شهید مطهری در حوزه های علمیه تبیین شود

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: شهید مطهری برای نسل جدید انقلاب و نجات آن ها از ورطه مکاتب غربی و التقاطی و ایجاد تحرک انقلابی نقش بسزائی ایفا کرد و باید اندیشه های ایشان در جامعه به ویژه حوزه های علمیه تبیین شود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به جایگاه شهید مطهری، گفت: این عالم برجسته برای نسل جدید انقلاب و نجات آن ها از ورطه مکاتب غربی و التقاط و ایجاد تحرک انقلابی نقش بسزائی ایفا کرد و در این راه نیز به شهادت رسید.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این که شهید مطهری از اندیشمندان و فیلسوفان معاصری است که در تکوین تفکر نسل جدید انقلاب اسلامی نقش موثری داشت، ابراز داشت:  تفکر شهید مطهری، با گذشت چند سال از شهادت ایشان، هنوز هم نو و کاربردی است و برای نسل آینده نیز می تواند اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز نیازمند تبیین تفکر متفکرانی همچون شهید مطهری هستیم، خاطرنشان کرد: تفکر و شخصیت شهید مطهری باید در حوزه های علمیه تبیین شده و سپس با تربیت طلاب و مبلغان، در جامعه و به ویژه در بین دانش آموزان و دانشجویان تبلیغ شود.

آیت الله آل هاشم عنوان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی و استکبار، از گسترش تفکر شهید مطهری در جامعه نگران بودند که دست به ترور ایشان زدند و امروز نیز دشمنان از تکرار چنین تفکراتی در انقلاب اسلامی ایران بیم دارند.



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل هاشم در گفتگو با «حوزه» تشریح کرد: درس های مهم بعثت پیامبر اعظم(ص) برای جامعه امروز

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز درس های مهم بعثت پیامبر اکرم(ص) را برای جامعه امروزتشریح کرد و گفت: در مدت رسالت پیامبر(ص)، هیچ گاه یاس و ناامیدی در چهره ایشان قابل مشاهده نبود.

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، عنوان کرد: یکی از درس‌ های مهم بعثت این است که نباید هیچ وقت مأیوس بود، پیامبر اسلام(ص) نیز تمام دشمنی‌ ها از خویشان و نزدیکان و غریبه‌ ها را تحمل کرد، اما طی ۲۳ سال توانستند عده بسیاری را جذب دین اسلام کنند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در ۴۰ سالگی مبعوث به نبوت شدند و تا ۲۳ سال بار سنگین نبوت را با تمام رنج‌ ها به دوش کشیدند، در این مدت در وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) به هیچ عنوان یاس و ناامیدی قابل مشاهده نبود.

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: استقامات در مقابل تهدید های توخالی و عدم اعتماد به دشمن از مصادیق درس هایی است که می توان از بعثت گرفت.

آیت الله آل هاشم در ادامه با اشاره به فلسفه و اهداف بعثت پیامبر اسلام(ص)، خاطرنشان کرد: جهان عرب در آستانه بعثت حضرت رسول اکرم(ص) در بحران قرار داشت. جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، تضییع حقوق ضعفا و محرومان، فساد و بی بند وباری، تبعیض و ناعدالتی، نگرانی و دلهره، دوری از اخلاق و انسانیت تمام جوامع بشری را در آن روزگار فرا گرفته بود.

وی با تشریح وضعیت جامعه پیش از بعثت پیامبر(ص)، افزود: پیش از بعثت، منطقه جزیره العرب و به ویژه شهر مکه از منظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، بدترین وضع را تحمل می کرد. بت پرستی اعراب و وضعیت اسفبار دختران و زنان که از حقوق اساسی خود محروم بودند، وضعیت جامعه را به انحطاط کشانده بود.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه واقعه بعثت، جایگاه ویژه ای در فرهنگ مسلمانان دارد، عنوان کرد: بعثت نقطه آغازین دین اسلام است، دینی که در سال های نخست خود با اندک پیرو و در شرایط سختی آغاز شد، اما با مبعث پیامبر اکرم(ص) در سراسر جهان انتشار یافت و این توسعه یافتگی تا به امروز نیز ادامه دارد.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: حضرت محمد(ص) به فرمان خداوند متعال مامور شد تا مردم را به سوی پروردگار فرا بخواند و ایشان نیز این رسالت بزرگ را انجام دادند.

 

 

وی در ادامه به اهداف بعثت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: نخستین و اساسی ترین هدف بعثت پیامبران، دعوت به توحید و یکتاپرستی و نفی هرگونه شرک و طاغوت است.

آیت الله آل هاشم افزود: از دیگر اهداف مبعث پیامبر اکرم(ص) که در قرآن کریم نیز اشاره شده، بحث اسوه و الگو بودن پیامبر(ص) برای تمام مردم است. در قرآن آمده که‌ ای بشریت، پیامبر برای شما بهترین اسوه و الگو در اخلاق و مسائل تربیتی است.

امام جمعه موقت تبریز همچنین عنوان کرد: مهم ترین کار پیامبران الهی، از میان بردن ارزش های جاهلی و کاذب و معیارهای نادرست و جایگزینی ارزش های الهی است؛ یکی دیگر از مهم ترین هدف های بعثت پیامبران، اقامه قسط و عدل در جامعه است، پیامبران مبعوث شدند تا با اجرای احکام الهی، زندگی بشری را رنگ الهی بزنند.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه اولین مفسر قرآن کریم، خداوند است، ابراز داشت: پس از خداوند، این جایگاه در اختیار پیامبر اکرم(ص) است و یکی از مسئولیت‌ ها و ماموریت‌ ها که در حوزه نبوت قرار می ‌گیرد، بحث تفسیر و تشریح قرآن کریم و بیان مبهمات و محکمات و متشابهات و امثال آن‌ ها است.

آیت الله آل هاشم همچنین با تاکید بر اینکه خداوند با بعثت پیامبران، با انسان ها اتمام حجت کرده است تا عذر و بهانه ای برای آنان وجود نداشته باشد، عنوان کرد: عقل انسان، پیامبر درونی و یکی از دو حجت خداوند است، ولی فعالیت های عقلی، خالی از تردید و شک نیست، براین اساس است که قرآن فرموده است: ما هرگز قومی را مجازات نمی کنیم، مگر اینکه پیامبری مبعوث کرده باشیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) مبعوث شد تا کار ناتمام پیامبران پیشین را به کمال برساند و برنامه کاملی برای انسان به ارمغان بیاورد.

 

 




 

دیدار نوروزی جمعی از مسئولان استان آذربایجانشرقی با نماینده ولی فقیه در استان

پیش از ظهر امروز (سه شنبه) جمعی از مسئولان کشوری، لشکری استان و اقشار مختلف مردم غیور تبریز به مناسبت آغاز سال جدید و میلاد باسعادت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام با نماینده ولی فقیه حضرت آیت الله مجتهدشبستری، دیدار کردند.

 

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مناسب‌ترین راهبرد برای حل مشکلات اقتصادی است ، گفت: اقتصاد مقاومتی زمینه ساز توسعه پایدار در کشور است.

اقتصاد مقاومتی مناسب‌ترین راهبرد برای حل مشکلات اقتصادی استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازتبریز ؛آیت الله  آل هاشم در خطبه های نماز جمعه اولین جمعه سال 96 در مصلی اعظم امام خمینی(ره) تبریز با تبریک فرا رسیدن سال جدید گفت: این سال را مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال جوانان نامگذاری کرده اند.
 
وی با بیان اینکه باید در قبال این شعار سال تلاش کنیم تا منویات مقام معظم رهبری تحقق یابد، افزود: با تولید جنس مرغوب می توان به احقاق شعار سال تلاش کرد و دولت باید به حمایت از تولیدکنندگان توجه کنند.
 
امام جمعه موقت تبریز در صورتی که تولید رونق یابد بحث اشتغال جوانان خود به خود حل می شود، گفت: اگر تولید داخلی مرغوب باشد و افزایش یابد، بیکاری از بین رفته و استعدادها شکوفا می شود.
 
وی با اشاره به هوش بالای مردم کشور، افزود: کار تنها به کار اداری مرتبط نیست و نوآوری می تواند چرخه اقتصادی جامعه را گسترش دهد.
 
امام جمعه موقت تبریز به تاکید دوم رهبر فرزانه انقلاب در اولین روز سال جدید اشاره کرد و افزود: رویدادهای انتخاباتی دوازدهمین دوره رئیس جمهوری نیز پر اهمیت بوده و فرصتی است تا با خلق حماسه ای حضور مردمی در این حماسه داشته باشیم و یقین بدانیم که روند و پیشرفت انقلاب و موضوعات داخلی کشور و مسائل خارجی کثرت شرکت کنندگان با این انتخابات بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: انتخابات مظهر حماسه سیاسی برای کشور است و مردم باید برای حضور همانند اوایل انقلاب صف بکشند.
 
آل هاشم با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات پاسخ کوبنده به دشمنان خواهند داد که ما پشت انقلاب خود ایستاده ایم و با رای خود توطئه های دشمن را خنثی خواهیم کرد، افزود: نباید حضور خود در انتخابات را بی ارزش بدانیم بلکه هر رای پاسخ کوبنده به دشمنان در کمین نشسته خواهد بود.
وی در تشریح مناسبت های روز تصریح کرد: دوم فروردین سالروز عملیات فتح المبین است و در این روز رزمندگان بزرگی شرکت کردند و شهدای زیادی را تقدیم اسلام کردیم.
امام جمعه موقت تبریز افزود: همچنین این روز را روز جهانی آب نیز نامگذاری کرده اند که آب بزرگ ترین نعمت برای انسان ها است و باید در صرفه جویی آن دقت کنیم و نگوییم کنتور آب کار می کند و هزینه آن را پرداخت خواهیم کرد بلکه خداوند نیز در قرآن بر حیاتی بودن این نعمت تاکید فراوان داشته اند.
 
وی خاطرنشان کرد: در استانه ماه مبارک رجب قرار گرفته ایم و این ماه جزو ماه های استغفار است و هر کسی در اعتکاف این ماه شرکت کند و روزه بگیرد گویی چندین بار به حضور پیغمبر رفته و گناهانش در پیشگاه خداوند بخشیده می شود.
 
آل هاشم با اشاره به اولین شب جمعه ماه رجب، تصریح کرد: این شبی که نباید مردگان خود را فراموش کنیم و باید یادی از آنها بکنیم.
 
وی ادامه داد: روز جمعه اول ماه رجب ولادت امام محمد باقر(ع) است که نقش بسیار زیادی در تشییع و پایبندی اسلام ناب محمدی داشته اند و همچنین ولادت امام جواد الائمه، ولادت امیرالمومنین را در چند روز آینده خواهیم داشت و البته شهادت حضرت زینب به روایتی نیز خواهیم داشت.
امام جمعه موقت تبریز در پایان از زحمات کادر درمانی و فوریت های پزشکی، هلال احمر، نیروی انتظامی و سایر ارگان ها برای سفرهای نوروزی گفت: این روزها آنها برای امنیت بی نظیر کشور ما تلاش می کنند و از خانواده خود دور هستند.
 
وی در بخش دیگر خطبه ها با اشاره به خدا به داد افرادی برسد که در این دنیا سرشان را گرم معصیت کرده و به حرام مشغول هستند، گفت: روزی این دنیا برای همه افراد به پایان می رسد و پدرها و مادرها، همسران و فرزندان از ما جدا خواهند شد ولی خدا هیچ گاه جدا شدنی نیست.
امام جمعه موقت تبریز افزود: تربیت فرزندان صالح زینت برای خدا هستند و تربیت فرزندان صالح نوعی یاد خداوند است.
 
وی با بیان اینکه مال حلال جمع کنید و در اختیار فرزندان خود قرار دهید، گفت: باید به مال و فرزندان حلال و صالح خود افتخار کنید و این دو موضوع عزت برای افراد است.
 
آل هاشم با یادآوری اینکه ثروت از حرام مغفول است و عقاب و عذاب در پی خواهد داشت، ادامه داد: خداوند در قرآن کریم مؤمنان را بدون خطاب و واسطه موعظه کرده اند و آنها را مستقیم مورد خطاب قرار داده تا آگاه شوند.
 
وی تاکید کرد: اثر انگشت همه با یکدیگر فرق دارد و با این دست ها شهادت خواهند داد پس باید دقت لازم را انجام دهیم.
 
باید در قبال پایمال کردن حقوق افراد توسط فرزندانمان طرفداری نکنیم و این تضییع حقوق توسط فرزندمان را قبول کنیم.
 
امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: نباید به هر چیزی که آگاهی نداریم شهادت دهیم و تهمت به کسی بزنیم و خوشا به سعادت افرادی که عدالت را ار قبال فرزندان و اقوام خود نیز رعایت میکنند و اگر حقی را ناحق کرده اند طرفداری از آنها نکنند.
 
اخبار مرتبط:
 


پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز:
حل مشکلات مردم جنوب کشور در اولویت کاری مسؤولان باشد
آیت الله آل هاشم گفت: رسیدگی به مشکلات مردم و پرهیز از اشتغال به مسائل غیرضروری وظیفه مسؤولان است که باید جدی گرفته شود.

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به حوادث دلخراش مناطق جنوب کشور، اظهار داشت: مردم در پی حوادث طبیعی سیل و برخی حوادث حاصل از گرد و غبار در جنوب کشور دچار مشکلات بسیاری شده اند.

وی با بیان اینکه این حوادث موجب سختی و مشکلات فراوانی برای مردم جنوب کشور شده است و باید مسؤولان رسیدگی لازم را انجام دهند، تصریح کد: این گونه حوادث دلخراش انسان را دچار ناراحتی و سختی می کند که باید مورد توجه جدی برای حل مشکلات قرار گیرد.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر رفع مسأله ریزگردها در خوزستان، ابراز داشت: این مسأله نه تنها مشکلات بسیاری را برای مردم این استان به وجود آورده است و سبب قطعی برق شده است سلامتی مردم را که مهم ترین نعمت الهی است را مورد خطر قرار داده است و اقتصاد این استان را با مشکلات بسیاری روبه رور کرده است.

وی از جمله وظایف حکومت ها را رسیدگی به مشکلات مردم و رفع آنها دانست و ابراز داشت: مردم خوزستان در این هوای سرد با مشکلاتی چون قطعی برق مواجه شده اند، بنابراین این مشکلات باید خواب از سر مسؤولان بپراند و تا حل این معضل بزرگ در خوزستان تلاش خود را مضاعف کنند.

آیت الله محمد تقی آل هاشم با اشاره به مشکلات مناطق سیل زده جنوب کشور ضمن هم دردی با مردم این مناطق، ادامه داد: کمک به مردم به ویژه مردمی که در مشکلات قرار دارند یک وظیفه و مسؤولیت بزرگ است، سیل یک بلای طبیعی است که گریبان مردم جنوب را گرفته است و تا حد توان باید یاری به آنها از سوی مردم صورت گیرد.

وی با تأکید بر کمک رسانی و حل مشکلات این مردم توسط نهادهای مربوط، خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات مردم از سوی مسؤولان یک ضرورت و مسؤولیت خطیر است و باید مورد توجه قرار گیرد، نباید مسائل حساس کشور متوجه برخی موضوعات کم اهمیت شود.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه انتخابات و مسائل مربوط به آن باید موکول به زمان خود شود و نباید پیش از موعد مقرر آن به فکر این امر افتاد و از مشکلات اساسی مردم غفلت کرد، تصریح کرد: مشکلات مردم اگر امروز حل نشود به طور قطع در آینده مورد بازخواست خواهیم بود.

وی الصاق مشکلات به گذشته از مصائب مردم نخواهد کاست، ابراز داشت: باید با درک مشکلات مردم آنها را رفع کرد، به جای آن که مسأله ریزگردها به گذشته ارتباط داده شود امروز این مشکلات رفع و موانع حل گردد تا دیگران نیز ما را مقصر ندانند، باید با همدلی این مشکلات حل شود.