مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز گفت: دومین شهید محراب انقلاب اسلامی با شجاعت و صراحت لهجه خاص خود مایه همواره مایه امید مردم بود.

آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، همزمان با سالروز شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی، امام جمعه تبریز و دومین شهید محراب انقلاب اسلامی اظهار داشت: مرحوم آیت الله مدنی آثار ارزنده ای در عمق بخشی معارف دینی و شاکله معنوی استان و منطقه داشت و طبق بیانات مقام معظم رهبری باید ویژگی های شهید مدنی درست ترسیم شود تا به آنها عمل شود.
 
وی با تأکید بر این که خط فکری شهید آیت الله مدنی به عنوان الگوی کامل برای طلاب و روحانیان به شمار می رود، گفت: شهید مدنی به عنوان دومین شهید محراب دارای شجاعت فراوانی بود، به گونه ای که منافقان همواره از صراحت لهجه ایشان واهمه داشتند.
 
آیت الله آل هاشم با اشاره به حساسیت دوران امامت جمعه مرحوم مدنی گفت: آیت الله مدنی در دورانی امامت جمعه تبریز را به عهده گرفت که گروه های معاند با نظام، نا امنی خاصی در شهر ایجاد کرده و حتی ایشان را چندین بار به شهادت تهدید کرده بودند.
 
امام جمعه موقت تبریز با بیان این که شهادت بزرگترین آرزوی شهید مدنی بود، تصریح کرد: مردم تبریزی به خوبی به یاد دارند که این سید بزرگوار چگونه پس از خطبه های نماز جمعه متضرعانه به درگاه خدا استغاثه می نمود که شهادت را نصیب وی گرداند و عاقبت نیز به این آرزوی بزرگ خود رسید.
 
وی به یکی از مهم ترین نمازهای جمعه تبریز در دوران شهید مدنی اشاره کرد و گفت: منافقین با هدف تعطیلی نماز جمعه تهدید کرده بودند که در صورت برپایی نماز جمعه دست به کشتار خواهند زد که شهید مدنی با پوشیدن کفن در ابتدای صفوف نماز گزاران حضور یافت و این حرکت سب خنثی سازی حرکت این گروه تفرقه افکن شد.
 
امام جمعه موقت تبریز گفت: تواضع شهید آیت الله سید اسد الله مدنی او را در میان مردم جاودانه ساخت و شاید چگونگی شهادت وی نیز از همین موضوع نشأت گرفت، چرا که آن عالم مجاهد با آغوش باز از جوانی که پس از اقامه نماز جهت دیده بوسی به خدمت وی آمد متواضعانه استقبال گرد در حالی که همین فرد با بستن بمبی به خود سبب شهادت و عروج ملکوتی دومین شهید محراب شد.
 
وی با اشاره به موقعیت خاص شهر تبریز پس از انقلاب اسلامی تأکید کرد: شخصیت والای شهید مدنی سبب روحیه بخشی به نیروهای مردمی می شد که آماج مسمومانه ترین حرکت های منافقانه قرار گرفته بودند و این شهید بزرگوار توانست خلاء شخصیتی شهید قاضی را در تبریز پر کند.
 
امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه شهید آیت الله مدنی حق بزرگی بر انقلاب دارد، افزود: شهید مدنی ذاتا فرد انقلابی بود، منافقان با تصور این که با به شهادت رساندن شهید مدنی می تواند نظام جمهوری اسلامی را براندازند و اوضاع منطقه آذربایجان را متشنج کنند، اقدام به ترور این عالم بزرگوار کرد، درحالی که شهادت آرزوی شهید مدنی بود و سبب تثبیت نظام شد.
 
وی به حالات عرفانی شهید مدنی اشاره کرد و ادامه داد: هنگام ایراد خطبه های نماز جمعه همگان محو معنویت و شیوایی کلام ایشان می شدند و گریه های مخلصانه و تضرع وی به درگاه حضرت حق در هنگام دعای نماز که شهادت را از خدا طلب می کردند، مومنان را به شدت تحت تاثیر قرار می داد.
 
آیت الله آل هاشم خاطر نشان کرد: شهید مدنی در شرایطی که حزب خلق به اصطلاح مسلمان به صورت گسترده در سطح شهر مسلح و پراکنده بودند و افزون بر آن با ناآرامی های گسترده در تبریز شرایط بسیار نامساعدی را فراهم کرده بودند با شجاعت تمام در همه صحنه ها حاضر می شدند.

منبع : خبرگزاری حوزه

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله محمدتقی آل هاشم از علمای تبریز،در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه اطهار در قبرستان بقیع اظهار داشت: هشتم شوال هر سال یادآور واقعه تلخی است که از یک سو مسلمانان به ویژه شیعیان را داغدار و از سوی دیگر دشمنان را شاد و مسرور کرد.

وی با بیان این که ماهیت وهابیت نشأت گرفته از تفکرات التقاطی و افراطی گروه ها و فرقه های وابسته به استکبار جهانی است، خاطرنشان کرد: برهان شیعه مبتنی بر عقل و فهم سالم است در حالی که تفکر وهابیت اندیشه ای شکننده و بر اساس وهم و گمان و پوچ‌گرایی است.

آیت الله آل هاشم با بیان این که تفکرات ضاله وهابیت نزد شیعه و سنی طرد شده تلقی می شود، گفت: اگر وهابیت را زاده نامشروع استکبار جهانی و فرزند ناخلف صهیونیسم بدانیم، اغماض نشده چراکه تمامی تحرکات، مواضع و حتی فتاوای به ظاهر علمای وهابی در جهت منافع دشمنان اسلام است.

وی با اشاره به حمایت گسترده غرب از گروه های ضاله به ویژه وهابیت تصریح کرد: آمریکا، رژیم صهیونیستی با تجهیز و راه‌اندازی این گروهک ضدبشری به دنبال بی آبرویی اسلام و جهان تشیع است، بهره برداری های رسانه ای گسترده از تحرکات وهابیت همه نشان از برنامه ریزی استکبار برای اسلام ستیزی است.

امام جمعه موقت تبریز بی منطقی وهابیت را سوژه رسانه های غربی برای ضربه به اسلام دانست و گفت: اگر امروز سران برخی کشورهای عربی منطقه از این فرقه حمایت می‌کنند نه به خاطر منافع امت اسلامی بلکه به سبب کسب منافع شخصی و حفظ جایگاه تعامل و ارتباط با آمریکا و همدستان او است.

آیت الله آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایات آل سعود در بحرین و برخی کشورهای اسلامی اظهار داشت: جنایات وهابیت هنوز پس از گذشت سال ها از واقعه هشتم شوال، تمام نشده و امروز شاهد کشتار شیعیان مظلوم برخی کشورهای اسلامی و بحرین هستیم.

وی ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با تحریک وهابیت و بدون هیچ هزینه ای شیعه کشی و مسلمان کشی را در منطقه راه انداخته و بهره برداری گسترده رسانه ای از این مساله دارد،‌ وجود چنین اندیشه‌های ناپاکی به سلامت دین اسلام و تفکرات آن خدشه‌‌ وارد می کند.



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت تبریز وحدت را رمز پیروزی ملت‌ها در هر شرایطی دانست.

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی(ره) اظهار کرد: پیام مهم اجلاس خبرگان رهبری تاکید بر اتحاد و وحدت مردم و مسئولان بود که این امر مثل 32 سال گذشته می‌تواند خنثی‌کننده هر توطئه‌ای از سوی دشمنان داخلی و خارجی باشد.
وی تصریح کرد: این اجلاس همچنین خواستار تبعیت محض از ولایت فقیه شد و همگان را به وحدت و یکپارچگی حول محور ولایت دعوت کرد.
آل‌هاشم، انقلاب ایران را الگو سرمشق ملت‌های آزاده و به پا خواسته جهان ارزیابی کرد و گفت: ایران اسلامی امروز نیز باید با حفظ وحدت و همدلی خود الگوی جهانی باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیام‌های منطقه اشاره کرد و افزود: امروز منطقه خاورمیانه کانون مبارزه با ظلم و استعمار شده است و جوانان کشورهای عربی و اسلامی با تاسی از انقلاب اسلامی ایران خواهان نابودی استعمارگران و سردسته آنها آمریکا و رژیم صهیونیستی غاصب هستند. 
امام جمعه موقت تبریز در ادامه سخنان به اقامه نخستین اقامه نماز جمعه به امامت آیت‌الله طالقانی اشاره کرد و با گرامیداشت یاد و خاطره این یار امام گفت: این روزها سالگرد رجعت نخستین امام جمعه انقلاب اسلامی است که به حق باید آیت الله طالقانی را موثرترین یار امام در پیروزی انقلاب دانست که پس از انقلاب نیز منشا خدمات بزرگی بود.
امام جمعه موقت تبریز، نماز جمعه را مایه اقتدار نظام اسلامی دانست و افزود: هدف عمده و واقعی از تشکیل نظام اسلامی اهتمام به اقامه فرایض بود و ما هیچ‌‌وقت نباید در این راه دچار فراموشی شویم.
وی ادامه داد: وحدت فکری و اعتقادی مسلمانان در نماز جمعه بیشتر متجلی می‌شود به همین دلیل دشمن همواره از برپایی چنین جمعی که به دور هم گرد آمده و صادقانه پیشانی بر روی زمین می‌سایند تا شکرگزار خداوند باشند، ترس و واهمه داشته است.
آیت‌الله آل‌هاشم خاطرنشان کرد: چون نماز جمعه حول محور ولایت شکل می‌گیرد، بیشترین توفیق را در وحد‌ت‌آفرینی و انسجام جامعه داشته و دارد و در انقلاب اسلامی همواره چون سنگری مستحکم نقش خود را ایفا کرده است.
وی با بیان اینکه نماز جمعه حلقه اتصال حکومت و مردم است، گفت: نماز جمعه در انقلاب اسلامی یعنی کانون حرکت، پویایی و مانور قدرت در مقابل دشمن.
آل‌هاشم تصریح کرد: از برکات نماز جمعه آرامش‌بخشی به جامعه اسلامی است.
وی همچنین به شهادت آیت‌الله مدنی اشاره کرد و افزود: یاد و خاطره این شهید محراب را گرامی می‌داریم که نزدیک‌ترین یار امام بود و چه قبل از انقلاب و چه پس از انقلاب با اطاعت از فرامین امام خدمات بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران انجام داد.
امام جمعه موقت تبریز، در ادامه به برگزاری مانور فدائیان ولایت اشاره و اظهار کرد: نیروی هوای جمهوری اسلامی ایران این روزها به برگزاری بزرگ‌ترین مانور هوایی در منطقه شمال‌غرب کشور در تبریز مشغول است که ضمن خیرمقدم به این پاسداران حریم نظام و ولایت که امروز در نماز جمعه حاضر شدند، برای آنان سربلندی و سرافرازی را آرزو می‌کنیم.
آل‌هاشم همچنین 27 شهریور به عنوان روز شعر و ادب و بزرگداشت استاد شهریار را گرامی داشت و این ادیب و شاعر بزرگ آذربایجان را فخر نظام اسلامی و ملت آذربایجان دانست.
وی افزود: شهریار، محب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بود و با سرودن شعر «علی ای همای رحمت» ارادت قلبی خود به حضرت علی (ع) را به واقع نشان داده است. 
آل‌هاشم افزود: استاد شهریار ادیب و مورخی بود که به مسائل حوزوی نیز آشنایی داشت و تاثیرات آنها را به خوبی در شعرهایش می‌توان یافت.