مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ همدلی و هم زبانی ملت و دولت رمز پیروزی در جنگ اقتصادی و فرهنگی و تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه برون رفت کشور از مشکلات، است.

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به نامگذاری امسال به نام "دولت و ملت، همدلی و هم زبانی"، اظهار داشت: ایجاد همدلی و هم زبانی بین ملت و دولت رمز توسعه و پیشرفت کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی است، چرا که دشمن وارد فاز جدید جنگ اقتصادی و فرهنگی شده و برای مقابله با دسیسه های دشمنان نیازمند یک وفاق و عزم ملی هستیم.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این مطلب که اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت است و باید به فرهنگ تبدیل شود، تصریح کرد: بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله ما در برابر همه دنیا است.

*اقتصاد مقاومتی؛ تنها راه نجات از مشکلات

وی اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات کشور و برون رفت از مشکلات است، چرا که نمی توان تا ابد به بیگانگان امید بست تا تحریم ها را لغو کنند، بلکه باید نگاهمان به ظرفیت های درونی باشد و پیشرفت هم دقیقا در همین است.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: اگر نگاه ما به ظرفیت ها و توانایی های داخلی باشد از استعداد های درخشان موجود در کشور استفاده خواهیم کرد و این مهم موجب رشد روزافزون استعداد های جدید خواهد شد.

*ضرورت جلوگیری از واردات بی رویه

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یعنی کم کردن هزینه ها و جلوگیری از واردات بی رویه کالاهای غیر ضروری، دولت باید در این زمینه طراحی ها و برنامه های مناسبی ارائه کند البته باید توجه داشت که علاوه بر ارائه یک برنامه جامع و کاربردی باید به مرحله اجرا رسیده و شاهد نتایج آن باشیم.

*تاکید بر کاهش وابستگی به نفت

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب "میراث شوم صد ساله ماست" باید از بین برود.

آیت الله آل هاشم در پایان بیان کرد: به لطف الهی پیروزی نهایی از آن ملت مسلمان و قهرمان ایران است، اما این مهم نیازمند مقاومت جدی و همدلی مسئولین و ملت است.

 

 



تاريخ : 9 / 1 / 1394برچسب:, | 8:50 | نویسنده : میثم

پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حوزه/ تجمل‌گرايي به معناي گرايش به تجملات، از پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي و نوعی بيماري روحی و روانی است که ریشه در حسادت و تکبر دارد و پيامدهاي زيان باري را در خانواده و جامعه بر جای مي‌گذارد.

 

آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز با بیان اینکه دنيا زدگي سرآغاز همه زشتي‌هاست، اظهار داشت: وقتي مال دوستي به اوج خود ‌رسيد و به مال‌پرستي تبدیل گردید، عامل بسياري از لغزش‌ها شده و انسان‌ را از راه كمال باز مي‌دارد.

وی در ادامه بیان کرد: دین مبین اسلام در عین حال که به زندگی دنیایی انسان توجه دارد و خداوند متعال وسایل رفاه و آسایش او را در دنیا فراهم آورده، مسلمانان را به عدم افراط و تفریط در این زمینه فراخوانده و به یک زندگی معتدل و خوب دعوت می‌کند.

امام جمعه موقت تبریز اضافه کرد: انسان فطرتا کمال جو بوده و زیبا دوست می باشد. بر همین اساس،اسلام ضمن اعتراف به این مساله و نیازمندی‌های دیگر زندگی که درطبیعت انسان نهاده شده، آنها را با میل به ترقی که این میل نیزدر طبیعت انسان ریشه دارد، معارض نمی داند.

وی ادامه داد: زیبایی غیر از تجمل می باشد و در اسلام جایگاه مثبتی دارد. به عنوان مثال، اسلام نظافت را نوعی زیبایی می داند و به آن سفارش می‌کند، زیرا در اثر مراعات نظافت زندگی،  انسان در صفا و آرامش خواهد بود. اما تجمل که ناشی از زیاده خواهی و اسراف می باشد، افراد جامعه را به ورطه سقوط کشانده و موجب از بین رفتن شخصیت والای انسان می شود.

این استاد حوزه یادآور شد: دشمنان اسلام با نشان دادن تجمل به عنوان یک نیاز در جامعه، ایجاد وابستگی می کنند و ملت ها به‌خصوص ملت های مسلمان را به سقوط و تباهی می‌کشانند.

آیت الله آل هاشم اذعان کرد: تجمل گرايي به معناي گرايش به تجملات، يكي از پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي و نوعی بيماري روحی و روانی  است كه پيامدهاي زيان باري را در خانواده و جامعه بر جای مي‌گذارد و از مصاديق اسراف و تبذير است.

وی اضافه کرد: كساني كه دچار تجمل گرايي هستند، با توجه به مد روز عمل مي‌كنند و گرفتار بيماري مدگرايي بوده و با چشم و هم چشمي هر از گاهي وسايل خانه را از قبیل تلويزيون، فرش، يخچال، ماشين لباس شويي و مانند آن را به سمساري مي‌دهند و وسايل جدید مي‌خرند، در حالي كه اين وسايل سالم هستند و هيچ مشكل فني و يا زيبايي ندارند، بلكه تنها به سبب آنكه چيدمان منزل تغيير يافته يا رنگ‌هاي وسايل با هم سازگاري ندارند، از دور خارج مي‌شوند و این ها نمونه هایی از تجمل گرایی است.

آیت الله آل هاشم ادامه داد: از نظر قرآن، ريشه تجمل‌گرايي در اموري چون حسادت، احساس حقارت، تكبر و تفاخر و مانند آن نهفته است. در حقيقت، ريشه اين ناهنجاري رفتاري را مي‌بايست در بيماري‌هاي رواني افراد جست وجو كرد؛ زيرا مشكلات رواني چون احساس حقارت، خودبزرگ بيني، خودپسندي، تكبر و فخرفروشي و تفاخر مردم را به سمت و سوي تجمل‌گرايي منفي مي‌كشاند و زمينه ساز اسراف و تبذير و ريخت و پاش مي‌شود.

امام جمعه موقت تبریز افزود: برخي ديگر گرفتار فقر فرهنگي هستند به دنبال تجملات مي‌روند، زيرا گمان مي‌كنند كه كمال در تجمل گرايي و مصرف بي رويه و ريخت وپاش است. الگوهاي فرهنگي آنان كساني هستند كه اهل اسراف هستند. آنها با پيروي از اين دست افراد، تجمل گرايي را دامن مي‌زنند.

وی ادامه داد: خداوند در آیه‌های 1 تا 5 سوره تكاثر، جهالت و فقر فرهنگي را عامل اصلي برتر نمايي از طريق تجمل گرايي، تكاثر و ديگر رفتارهاي نابهنجار مي‌داند. اين افراد مي‌كوشند تا گوي سبقت را در رقابت ناسالم تجمل‌گرايي از ديگران بربايند. به اين معنا كه اگر ديگران مجلس صد نفره برپا كردند، اينان مجلس سيصد تا پانصد نفري برپا مي‌دارند. بر همين اساس اين افراد همواره از چشمگير بودن، حال گيري، كلاس گذاري و عباراتي از اين دست در انجام كارهايشان بهره مي‌گيرند و مي‌گويند، كاري كرديم كه چشم همه را پر كرد يا تا كور شود هر آن كه نتواند ديد.

آیت الله آل هاشم افزود: آنچه می‌تواند اسراف، تبذیر و تجمل‌گرایی را ابتدا از قلب افراد و سپس از دیوارة فرهنگ اجتماع بزداید، ترویج روحیة «قناعت» و «زندگی در مسیر اقتصاد اسلامی و میانه‌روی» است.

وی ادامه داد: این مهم می‌طلبد که از یک سو متاع ارزشمند قناعت در بازار دل‌ها رونق گیرد و سپس در قالب یک فرهنگ اجتماعی، به عنوان دارویی که بیماری اسراف را ریشه کن می‌کند، به تولید انبوه برسد.

امام جمعه موقت تبریز ضمن بیان حدیثی از رسول اکرم(ص) که فرمود: «قناعت مالی است که تمام نمی‌شود» و همچنین با بیان حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) که می فرماید: «به آنچه خداوند به تو داده است قناعت کن، تا حسابت در روز قیامت آسان گردد»، افزود: راهکار پیشگیری از این سقوط نیز بازگشت به قناعت و ساده‌زیستی است. سرمشق گرفتن از سیرۀ اهل بیت(ع)، مانع سقوط است.

آیت الله آل هاشم در پایان اظهار داشت: هرکه آرزوی رسیدن به خداوند را دارد و هرکه طالب بهشت و برخورداری از نعمت‌های اخروی است، باید اهل بیت (ع) را اسوه قرار داده و در حدّ توان سعی نماید شیوۀ زندگی خویش را به سیرۀ آنان شبیه سازد. اگر دولت و ملت، اراده کنند، می‌توانند در مدت کمی وضعیت را تغییر داده و قناعت و ساده زیستی را در جامعه حاکم سازند تا از نابودی بیشتر و خسارات بالاتر، پیشگیری شود.

 

 
 


مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری تسنیم: تبریز با برپایی تظاهراتی ضمن اعلام انزجار و محکوم کردن جنایات رژیم سعودی، حمایت خود از مردم مظلوم و انقلابی یمن را اعلام کردند.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، نمازگزاران تبریزی پس از اقامه نماز جمعه جمعه به امامت امام جمعه موقت تبریز آیت الله آل هاشم در تظاهراتی در  حمایت از مردم مظلوم یمن و محکومیت حمله نظامی عربستان سعودی به این کشور تظاهرات کردند.

این تظاهرات که با حضور آیت الله آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در مسیر سه راهی مصلی اعظم امام خمینی(ره) تا میدان ساعت برگزار شده و شرکت کنندگان با سر دادن شعارهایی حمایت خود را از مردم مظلوم یمن اعلام کردند.

مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل،مرگ بر سعودی وهابی، یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا، انصارالله پیروز است از جمله شعارهای تظاهر کنندگان تبریزی بود.

تظاهرکنندگان تبریزی تأکید کردند که بسیار متأسفیم که امروز خون زنان و کودکان و پیران و جوانان یک کشور اسلامی به دست یک کشور اسلامی دیگر بر زمین ریخته می‌شود، آن هم از سوی کشوری که خود را مدعی خادم حرمین شریفین می‌داند، مگر جرم مردم چیست و آیا مردم ‌مظلوم یمن حق تعیین سرنوشت خویش را ندارند؟

اعلام انزجار از عاملان و حامیان کشتار مردم بی‌گناه یمن در حملات هوایی به شهرها، بیمارستان ها و مراکز مختلف یمن و اعلام آمادگی برای حضور در جبهه مقاومت در هر جای منطقه برای مقابله با اسرائیل غاصب و وهابیت جنایتکار موضوعات مطرح شده در بیانیه پایانی این راهپیمایی بود که توسط مجری جایگاه قرائت شده و با شعارهای الله اکبر شرکت کنندگان تائید شد.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر عزت ملت ایران در مذاکرات گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در تدوین توافق نهایی به منویات رهبری توجه کند.

 هرگونه توافق هسته ای بايد مطابق با بيانات رهبر انقلاب در مورد رفع يك جاي همه تحريم ها بوده و بر اساس عزت ملت ايران تدوين شودبه گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله سید محمدتقی آل‌‌هاشم ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز در مصلای امام خمینی (ره) این شهر به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر همدلی و همزبانی بین مسئولان و مردم اشاره کرد و افزود: امروز همه وظیفه دارند برای تحقق رهنمودهای رهبری تلاش کنند.

وی با اشاره به نامگذاری سال 94 به عنوان سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی توسط رهبر انقلاب، وحدت مسلمان جهان و وحدت ملت ایران را آرزوی بزرگ امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری اعلام کرد و افزود: تحقق این آرزوی بزرگ مشروط به همکاری و صمیمیت ملت و دولت است.

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود حملات رژیم سعودی به یمن را محکوم کرد و افزود: حملات وحشیانه سعودی‌ها موجب شده که تاکنون غیر نظامیان بسیاری از جمله کودکان و زنان یمن به خاک و خون کشیده شوند.

وی گفت: مجامع بین‌المللی نیز در برابر حملات سعودی‌ها سکوت کرده و هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از نسل کشی انجام نداده‌اند.

امام جمعه موقت تبریز همچنین به مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 اشاره کرد و گفت: تیم مذاکره کننده در تدوین توافق نهایی باید به منویات رهبر انقلاب در مورد رفع یک جای همه تحریم‌های خارجی بر علیه ایران توجه داشته باشند.

آیت الله آل‌هاشم بیان کرد: تیم مذاکره کننده در تدوین توافق نهایی باید به منویات رهبر انقلاب در مورد رفع یک جای همه تحریم‌های خارجی بر علیه ایران توجه داشته باشند.

امام جمعه موقت تبریز به اهمیت حفظ بهداشت و سلامتی انسان در دین اسلام اشاره کرد و از مسئولان حوزه سلامت کشور خواست در جهت افزایش سطح سلامت مردم بیشتر تلاش کنند.

وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی و ترویج آن به ویژه در میان کودکان اظهار کرد: والدین باید با توجه به اهمیت کتابخوانی در رشد فکری آینده‌سازان این کشور کودکان خود را بیشتر با کتاب مانوس کنند.

امام جمعه موقت تبریز در ادامه به وفات بانوی بزرگوار ام‌البنین مادر علمدار کربلا اشاره کرد که به عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا نامگذاری شده است.

آیت‌الله آل‌هاشم تصریح کرد: ایشان از جمله زنان برجسته و با ایمان و پر فضیلت تاریخ اسلام است که صبر و استقامت و ولایتمداری از خصوصیات بارز این بانوی بزرگوار به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر لزوم اتحاد، وحدت و همدلی و همزبانی بیشتر بین مسئولان و مردم با یادآوری پیام و آرمان‌های شهدا در این خصوص اظهار کرد: اتحاد و وحدت کشور را از آسیب‌های مختلف محافظت می‌کند و شهدا با همدلی، اتحاد و خون پاک خود کشور را از حملات دشمنان انقلاب مصون داشتند.

امام جمعه موقت تبریز در پایان از تمام نهادها، دستگاه‌های اجرایی و اکیپ‌های فعال امدادی، نظامی، اورژانس و فعالان برقراری امنیت و کاهش حوادث در تعطیلات نوروزی در این استان قدردانی کرد.

اخبار مرتبط:

واحد مرکری خبر:   خطيب جمعه تبريز: قيام مردم يمن نشات گرفته از جريان بيداري اسلامي است

خبرگزاری ایسنا:    تشکر امام جمعه موقت تبریز از تیم مذاکره کننده هسته‌ای

خبرگزاری دفاع مقدس : آیت الله آل هاشم : تمامی مراحل مذاکرات باید مبتنی بر منویات رهبری پیش برود/ قیام مردم یمن نشات گرفته از جریان بیداری اسلامی است

خبرگزاری مهر:  آیت الله آل هاشم:انصارالله یمن براساس خواست مردم حرکت می‌کند/ضرورت توقف سریع حملات

ائل پرس :         امام جمعه موقت تبریز:هرگونه توافق هسته ای بايد مطابق با بيانات رهبر انقلاب در مورد رفع يك جاي همه تحريم ها بوده و بر اساس عزت ملت ايران تدوين شود 

خبرگزاری رسا :   آیت الله آل‌هاشم: آل سعود وارد بازی خطرناکی شده است      
 

 پایگاه اطلاع رسانی آناج :  امام جمعه موقت تبریز:تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در تدوین توافق نهایی به منویات رهبری توجه کند

اهراب نیوز:       امام جمعه موقت تبریز گفت: تحقق شعار سال به نگرش جامع نیاز دارد

 خبرگزاری مهر : انصارالله یمن براساس خواست مردم حرکت می‌کند/ضرورت توقف سریع حملات