مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خیابان‌های شهر تبریز در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان شاهد حضور پرشور مردم استان آذربایجان شرقی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و قدس شریف بود.



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: آیت الله مدنی همواره پس از خطبه های نماز جمعه متضرعانه از درگاه خدا طلب شهادت می کرد.


آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز در آستانه سالگرد شهادت آیت الله سیداسدالله مدنی، امام جمعه تبریز و دومین شهید محراب انقلاب اسلامی اظهار داشت: شهید مدنی به عنوان دومین شهید محراب دارای شجاعت فراوانی بود، به گونه که منافقان همواره از صراحت لهجه ایشان واهمه داشتند.

وی گفت: آیت الله مدنی در زمانی امامت جمعه تبریز را به عهده گرفت که گروه های معاند با نظام ناامنی خاصی در شهر ایجاد کرده و حتی ایشان را چندین بار به شهادت تهدید کرده بودند.

آیت الله آل هاشم بابیان این که شهادت بزرگترین آرزوی شهید مدنی بود، تصریح کرد: مردم تبریزی به خوبی به یاد دارند که این سید بزرگوار چگونه پس از خطبه های نماز جمعه متضرعانه به درگاه خدا استغاثه می نمود که شهادت را نصیب وی گرداند و عاقبت نیز به این آرزوی بزرگ خود رسید.

وی به یکی از مهم ترین نمازهای جمعه تبریز در دوران شهید مدنی اشاره کرد و گفت: منافقین با هدف تعطیلی نماز جمعه تهدید کرده بودند که در صورت برپایی نماز جمعه دست به کشتار خواهند زد که شهید مدنی با پوشیدن کفن در ابتدای صفوف نماز گزاران حضور یافت و این حرکت سب خنثی سازی حرکت این گروه تفرقه افکن شد.

امام جمعه موقت تبریز گفت: تواضع شهید آیت الله سید اسد الله مدنی او را در میان مردم جاودانه ساخت و شاید چگونگی شهادت وی نیز از همین موضوع نشات گرفت، چرا که وی با آغوش باز از جوانی که پس از اقامه نماز جهت دیده بوسی به خدمت وی آمد متواضعانه استقبال گرد در حالی که همین فرد با بستن بمبی به خود سبب شهادت و عروج ملکوتی دومین شهید محراب شد.

وی با اشاره به موقعیت خاص شهر تبریز پس از انقلاب اسلامی تأکید کرد: شخصیت والای شهید مدنی سبب روحیه بخشی به نیروهای مردمی می شد که آماج مسمومانه ترین حرکت های منافقانه قرار گرفته بودند و این شهید بزرگوار توانست خلاء شخصیتی شهید قاضی را در تبریز پر کند.

گفتنی است، شهید مدنی در «آذرشهر» آذربایجان در سال 1293 هجری شمسی در خانواده‌ای روحانی و معنوی پا به عرصه گیتی نهاد، حوزه علمیه فقیه پرور عابد خیز قم و حوزه مبارکه نجف او را زاهد و عارفی مجاهد پروراند و در تنوره مبارزه فرهنگ رزمجویی او را به کمال رسانید و آن چنانش ساخت که مورد وثوق زعمای عصرش شد.

شهید مدنی(ره) پس از گذراندن دروس مقدمات قریب به چهارسال به تحصیل فقه در محضر مبارک مرشدش خمینی کبیر(ره) می‌پردازد و توفیق حضور در جلسات درسی حضرت آیت‌الله حجت (ره) را نیز پیدا کرد و هم‌زمان با آغاز دوران طلبگی فعالیت‌ها و مبارزات سیاسی خود را برای سرنگونی رژیم طاغوت پهلوی آغاز کرد و به قولی از سن هفده سالگی برای انجام مجاهدت‌های سیاسی مسلح بوده است و بدین خاطر به زادگاهش آذرشهر تبعید شد.

ایشان پس از تبعید مخفیانه عازم نجف اشرف می‌شوند و تحصیل خود را در محضر حضرات آیات عظام «سید عبدالهادی شیرازی» و « حکیم قدس سرهما » ادامه داده و به دستور حضرت «آیت الله عظمی حکیم » روزانه هفده ساعت درسی به تدریس کفایه، رسائل، کاسب و لمعه اشتغال داشت.

وی در انتشار تلگرام «حضرت آیت الله العظمی حکیم» به مناسبت پانزده خرداد 42 نقش بسزایی داشت و در زمان حکومت جمال عبدالناصر عده‌ای از علمای نجف تحت نظر ایشان برای افشای چهره پلید رژیم سفاک پهلوی به مصر اعزام شدند.

آیت‌الله مدنی در سال 1350 هجری شمسی به فرمان حضرت امام جهت تدریس علوم دینی به خرم آباد عزیمت کردند و حوزه مبارکه علمیه کمالیه به همت و تلاش این مرد والا تأسیس شد.

سپس بر اثر فعالیت‌های که علیه رژیم ستم شاهی داشتند به نورآباد ممسنی، گنبدکاووس، بندر کنگان و مهاباد تبعید شدند. با اوج‌گیری انقلاب اسلامی از تبعید به قم بازگشته و پس از پیروزی انقلاب به دعوت مردم غیور همدان به آن منطقه عزیمت کرده و در جریان تشکیل مجلس خبرگان رهبری از سوی مردم همدان به آن مجلس راه یافتند.

شهید آیت‌الله مدنی در پی شهادت آیت‌الله قاضی طباطبائی در شرایطی که حزب جمهوری خلق مسلمان و دیگر سرسپردگان بیگانه و وابستگان رژیم پوسیده پیشین دست به کار خلق فتنه و ناامنی در تبریز و آذربایجان بودند، از سوی امام امت به نمایندگی ایشان در آن زمان و به امامت جمعه تبریز منصوب شد.

وی در چنین شرایطی سخت که آذربایجان را تهدید می‌شد؛ مردانه از اسلام، امام و انقلاب دفاع کرد و نقشه‌های بدخواهانه فتنه آفرینان را نقش برآب ساخت و با شعار ولایت فقیه حافظ دین ماست رسالت پاسداری از دین را به انجام رساند.

آیت‌الله مدنی آخرین نمازجمعه خویش را در 20 شهریور سال 60 برپا کرد و در نافله خود به دیدار یار شتافت.