پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مردم تبریز با برپایی تظاهراتی خواستار شدند

مقام‌های جمهوری آذربایجان سفر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را لغو کنند.

حضور آیت الله آل‌هاشم امام جمعه موقت تبریز در راهپیمایی محکومیت سفر ناتنیاهو به جمهوری آذربایجان



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که رحمت و برکتی بزرگتر از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) بر زمین نازل نشده است، گفت: پیامبر اسلام رحمتی برای تمام عالمیان و بشریت است.

آیت الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع‌الاول به عموم مسلمانان و دوستداران پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام اظهار داشت: فضائل و برکات زیادی در ماه ربیع الاول وجود دارد که از مهم ترین آنها ولادت پیامبر اسلام و آغاز امامت حضرت حجت(عج) است. 

وی با تأکید بر این‌که رحمت و برکتی بزرگتر از وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) بر زمین نازل نشده است، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام رحمة للعالمین است؛ بنابر این شایسته است در این ماه مبارک و فرخنده شخصیت بی‌بدیل رسول گرامی اسلام به جهانیان معرفی و به عنوان اسوه حسنه شناسانده شود.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که ربیع‌الاول ماه شادی و سرور مؤمنان است، تصریح کرد: متأسفانه‌ عده‌ای با خط‌گیری از عده‌ای افراطی وابسته به سرویس‌های انگلیسی و آمریکایی به دنبال بدعت‌گذاری نابجا در ایام مختلف هستند و این روزها تلاش دارند افراط و تفریط را در مجالس اهل بیت(ع) رایج کنند.

آیت الله آل‌هاشم تولی و تبری را جزء فروع دین مسلمانان دانست و گفت: ماه محرم و صفر را پشت سر گذاشتیم با اندوه و اشک و ناله، اشک ریختیم و با یاد اباعبدالله الحسین(ع) و کسب معرفت کردیم، اکنون وقت آن است که در ماه ربیع الاول سجده شکر به جای آوریم و به شکرانه نعمت رسالت و امامت به درگاه حضرت حق بندگی کنیم.

وی با بیان این‌که آثار رحمت الهی و ذخایر برکات خداوندی در ماه ربیع‌الاول پدیدار می‏‌شود و انوار جمال الهی بر زمین و زمینیان می‌تابد، افزود: ماه ربیع الاول همانگونه كه از اسم آن پیداست بهار ماه ها مى باشد؛ به جهت این‌كه آثار رحمت خداوند در آن پیداست و ذخایر بركات خداوند و نورهاى زیبایى او بر زمین فرود آمده است.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر این‌که ماه ربیع الاول فرصتی برای شناخت سیره و سنت رسول گرامی اسلام است، گفت: این ماه فرصت مغتنمی برای شناخت اسلام ناب محمدی(ص) و پوشیدن لباس سربازی امام زمان(عج) است، اگر خود را محب اهل بیت عصمت و طهارت می دانیم، بایستی در مسیر قرآن و عترت گام برداریم.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مراسم تشییع پیکرهای جان‌باختگان حادثه قطار تبریز- مشهد امروز با حضور خیل عظیم دوستداران اهل بیت و مردم شهیدپرور تبریز در میدان شهدا برگزار شد.

 



پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر اینکه در بسیج هیچ‌گاه بن بست وجود ندارد، گفت: نام بسیج، هر انسان افسرده و ناامیدی را هم امیدوار و با نشاط می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محمدتقی آل‌هاشم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به تقوای الهی و رسیدن به این واجبات اظهار کرد: رسیدن به تقوای الهی در گرو عمل به واجبات الهی و اجتناب از محرمات است.

وی با تاکید بر اینکه انسان باید حرف شنوی داشته باشد و دین مقدس اسلام از ابتدا تا به امروز با شنیدن و عمل کردن بوده است، گفت: بزرگ‌ترین موعظه کننده خداوند است و در آیات فراوانی در قرآن کریم به آن اشاره کرده است.

امام جمعه موقت تبریز خاطرنشان کرد: اگر مومنی به موعظه‌های پروردگار عالم عمل کند و گوش فرا دهد به سعادت دنیا خواهد رسید.

وی با استناد به آیه شریفه 57 سوره یونس مبنی بر اینکه خداوند به مردم توصیه کرده است که ار تمام مکان و زمان هر وقت موعظه خداوند به گوشتان رسید به آن عمل کنید؛ زیرا حرف شنوی سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان می‌آورد.

آل‌هاشم با بیان اینکه آرامش قلب‌ها با عمل به حرف خداوند تامین می‌شود، افزود: حرف شنوی و عمل به آن رحمتی برای خداوند است.

وی به آیه شریفه 58 سوره نسا اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه به تمام مسلمانان می‌فرماید که من موعظه و نصیحت خوبی برای شما می‌کنم و یقین داشته باشید چیزی از نظر من پنهان نبوده و اگر فردی معصیت می‌کند و یا فردی در حال عبادت است برای ما آشکار است.

خطیب جمعه این هفته تبریز، روایتی از پیغمبر را یادآور شد و گفت: خداوند از پیغمبران خود خواسته است گناهکاران را با خداوند آشتی دهند و کاری کنند به سگی خداوند بروند زیرا خدا توبه، توبه کنندگان را می‌پذیرد.

وی سپس به تفسیر آیه مبارک 13 سوره لقمان پرداخت و گفت: خداوند در این آیه به چگونگی تربیت فرزندان توصیه کرده است و در آن تاکید کرده‌اند که به فرزندان خود بگوئید برای خداوند شرم قرار ندهند و معصیت نکنند؛ زیرا معصیت آبروی انسان را برده و موجب بدبختی انسان می‌شود.

آل‌هاشم با تاکید به رفع حق الناس و اهمیت این موضوع در نظر پروردگار، تصریح کرد: خداوند اگر گناهی را نیز ببخشد حق‌الناس را تا وقتی که رضایت از طرف حق‌دار گرفته نشود را نخواهد بخشید و باید به کسب رضایت و پرداخت حق عمل کنیم.

امام جمعه موقت تبریز همچنین اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را بیان کرد و ادامه داد: این مساله ار اسلام توصیه شده است و باید برادر دینی خود را امر به معروف کنیم و خود نیز بپذیریم و همچنان تمام اجرای کائنات بر ما یک موعظه باشد.

وی اضافه کرد: تمام محراب‌ها، منبرها، سخنرانی یک موعظه هستند ولی باید توجه کنیم که مردگان بر زندگان یک موعظه است تمام مسائل به وجود آمده موعظه برای انسان است و بدانیم اگر به موعظه خداوند عمل نشود گرفتار خواهیم شد.

خطیب جمعه تبریز خاطرنشان کرد: خداوند در آیات مختلف نیز بر عمل به موعظه‌های خداوند تاکید فرموده‌اند و تذکر داده‌اند در صورت عدم عمل به این موعظه‌ها باید از خداوند که ارحم الراحمین است بترسید؛ زیرا این موعظه‌ها از روی علاقه پروردگار به انسان‌ها و از سر دلسوزی است.

وی ابراز کرد: باید بدانیم در این دنیا هر چیزی را که دوست خود قرار دهیم یک روزی از آنها جدا خواهیم شد و باید عمل خوب توشه ببریم که همراه همیشگی ما خواهد بود.

آل‌هاشم در قسمت بعدی سخنان خود به هفته بسیج اشاره کرد و گفت: این تشکیلات به فرمان با بصیرت امام خمینی (ره) در پنجم آذر سال 58 تشکیل شد و امام راحل یک دعا برای بسیجیان در خصوص اینکه رحمت و برکت خداوند متعال بر بسیج مستضعفین باد داشته‌اند که این دعا در همه لحظات همراه آنها بوده است.

وی ادامه داد: خوشا به حال افرادی که شبانه‌روز در این تشکیلات فعالیت کرده و افتخار آفرینی می‌کنند و به حق پشتوانه انقلاب اسلامی هستند.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه بسیجیان در دوران انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی همراه سپاهیان دلیر و ارتشیان غیور بوده‌اند، گفت: این لشگر مخلص خدا در تمام دوران ایفای نقش موثر داشتند و در دوران سازندگی و حتی در این روزها بازوی انقلاب هستند.

وی به دیدار اخیر بسیجیان با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: ایشان در این دیدار بسیجیان را لشگر انقلاب نامیده‌اند و آنها را سربازان امام زمان (عج) نامیده‌اند که از انقلاب اسلامی در شهرها و روستاها در راستای امنیت فعالیت کرده‌اند.

آل‌هاشم ادامه داد: مقام معظم رهبری همچنان توصیه کرده‌اند که بسیج باید در همه لحظات در میدان باشد و گوش به فرمان‌ ولی‌فقیه و محوریت‌های اسلامی باشند.

وی تصریح کرد: مسئولان پایگاه‌ها در شناسایی افراد مصلح و شایسته در بسیج اهتمام داشته باشند و با تربیت این افراد بصیرت افزایی در جامعه را تقویت بخشند و زیرا دشمنان خود اعتراف کرده‌اند که این بسیجیان چه کسانی هستند که در همه جا حضور دارند.

وی مناسبت دیگر هفته را فرارسیدن هفته وقف اعلام کرد و در این خصوص افزود: اهمیت وقف از ابتدای اسلام توصیه‌اش تا مردم با وصف املاک، باغ‌ها، چشمه‌ها، وجوه نقد حلال و ... سنت حسنه و جاودان را انجام دهند و علاوه بر اینکه خیرات جاودانی انجام می‌دهند بتوانند به دیگران نیز حتی بعد از مرگ خود کمک کنند.

خطیب جمعه تبریز ادامه داد: به فرهنگ غنی وقف در چند باب اشاره شده است و یکی از آنها صدقات، خیرات و باقیات و صالحان بوده است.

وی با تاکید بر اهمیت مسولیت متولیان وقف، اظهار داشت: متولیان وقف که طبق وقف‌نامه و مطابق با نیات واقفان عمل می‌کنند کار دشواری دارند و باید دقت کنند که اگر رقبه‌ای گرفته می‌شود دقیقا به نام واقف باشد.

آل‌هاشم همچنین به اهمیت همکاری مردم برای به ثبت رساندن وصیت‌های والدین خود و یا موقوفات که خود اسمی وقف شده ولی ثبت نشده تاکید کرد و گفت: نباید بگذاریم موقوفه‌ای بدون استفاده به متروکه تبدیل شود و باید هر چه سریع‌تر به نیات این موقوفات و همچنین به ثبت رساندن آنها توجه کنیم تا این موقوفات به دست افراد ناصالح از بین نروند.

وی همچنین به مناسبت دیگر این هفته اشاره کرد و گفت: 7 آذر سالروز تشکیل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که این نیرو در دوران دفاع مقدس و در حال حاضر نقش بسزایی را ایفا کرده‌اند.

خطیب جمعه موقت تبریز درگذشت آیت‌الله موسوی اردبیلی را خدمت تمام مردم ایران تسلیت گفت و در خصوص این انقلابی مجاهد اظهار کرد: وی فردی بود که نقش موثری ار انقلاب داشته که به فرمان امام راحل دادستان کل کشور شد و بعدها نیز سمت‌های مختلفی را داشته ولی با عزیمت به قم و تاسیس دانشگاه مفید در این شهر و تالیف کتب مختلف اثرات جاویدان خود را بر جای گذاشته است.

وی در بخش دیگر از تمام مداحان، دسته‌ها، هیات‌های حسینی که از ابتدای ماه محرم تا اربعین حسینی به عزاداری پرداخته‌اند تشکر کرد و گفت: مردم آذربایجان در عزاداری 28 صفر نیز با عزاداری مطلوب خود ارادتشان به ائمه اطهار و پیغمبر را به نمایش خواهند گذاشت.

آل‌هاشم همچنین درگذشت مداح بزرگ شیعیان سلیم موذن‌زاده را تسلیت گفت و آن را ضایعه جبران ناپذیری در عزاداری‌های ایرانی‌ها خواند.

 اخبار مرتبط با موضوع در سایتهای خبرگزاریها :

خبرگزاری صدا وسیمای آذربایجانشرقی:  بسیج نشاط آفرین و راهگشاست

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا):          تقویت فرهنگ بسیجی از ضروریات است

خبرگزاری جمهوری اسلامی :                 بسیج پشتوانه محکم انقلاب اسلامی است

خبرگزاری مهر :                                      ضرورت احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه

خبرگزاری تسنیم :                                  بسیج در روزهای بحرانی پشتوانه انقلاب است

پایگاه اطلاع رسانی آناج :                         بسیج در روزهای بحرانی پشتوانه انقلاب است

آراز پرس :                                              بسیج در روزهای بحرانی پشتوانه انقلاب است