مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه موقت تبریز گفت: اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد، اما باید دانست که سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی نیست.

آيت الله سيدمحمدتقي آل هاشم، امام جمعه موقت تبريز

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به تشریح ظرفیت های فردی و اجتماعی ضیافت الهی پرداخت و اظهار داشت: تک تک لحظات این ماه می تواند به عنوان فرصتی طلایی برای شناخت حقیقت عبودیت استفاده شود.


وی با بیان این‌که رمضان فرصتی برای توبه به درگاه الهی و طلب بخشش گناهان است، تصریح کرد: هیچ کس از آینده خود خبر ندارد، معلوم نیست که آیا سال بعد نیز توفیق درک ماه مبارک رمضان را خواهیم داشت، یا نه، بنابراین چه خوب است که ماه رمضان را به عنوان فرصتی مغتنم برای تزکیه نفس و زدودن دل از زنگار گناهان بدانیم.


امام جمعه موقت تبریز با بیان این‌که در ماه مبارک رمضان درهای بهشت باز و درهای جهنم بسته می شود، خاطرنشان کرد: یکی از فضایل مهم ماه رمضان بر دیگر ماه های سال این است که قرآن برای هدایت بشریت نازل شده است، به عبارت بهتر رمضان تنها ماهی است که به فرموده پیامبر اسلام(ص) ابتدای آن رحمت، وسط آن برکت و پایان آن مغفرت است.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که بدون طهارت معنوی موفق به فهم عظمت میهمانی خدا نخواهیم بود، گفت: آثار روزه‌داری بایستی در تمامی اعمال، رفتار و گفتار مؤمنان تجلی یابد، چنانکه حضرت علی(ع) می فرمایند؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم، بنابراین از جهتی دیگر نیز می توان به روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی فصل تابستان توجه کرد.


این عالم برجسته منطقه آذربایجان با بیان این‌که روزه داری در روزهای گرم افزون بر ثواب بسیار، موجب نزول رحمت الهی نیز خواهد شد، افزود: بایستی از روزه‌داری برای تربیت نفس و غلبه بر وسوسه‌های شیطانی بهره جست، ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای تمرین صبر و شکیبایی در برابر سختی ها و مشکلات است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار توجه مؤمنان روزه‌دار به سفره های ساده فقرا شد و اظهار داشت: شایسته یک مسلمان روزه‌دار نیست که سفره های افطار و سحرش رنگین باشد، اما از حال فقرا و مساکین بی خبر باشد، متأسفانه تجمل گرایی برخی خانواده ها در افطاری دادن آفتی برای درک حقیقت روزه‌داری شده است.


آیت الله آل‌هاشم با تأکید بر این‌که سفره های افطار بهانه‌ ای برای فخرفروشی و تجمل‌ گرایی نیست، افزود: اطعام و احسان در ماه رمضان آثار اجتماعی مطلوب به دنبال دارد، اما باید دانست که این احسان نباید تبدیل به زمینه گناه و فخرفروشی باشد، بهتر است سفره های افطار ویژه نیازمندان و فقرا باشد.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریز گفت: روزه انسان را بر صبر، شكيبايی و كنترل نفس تشويق می كند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهيز كردن عادت می دهد و اطاعت كردن را ياد می ‌گيرد. 

آیت‌الله آل‌هاشم بیان کرد؛ اثرات سازنده روزه بر انسان

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه طاعت و عبادت و فرصتی برای بخشش گناهان و كسب بركات الهی است، اظهارداشت: ماه رمضان ماهی است كه به عيد اولياء الله مشهور است، يعنی بندگان مخلص خدا نفس خود را تزكيه و دل خود را از زنگار گناهان می زدايند.

 

وی با بیان اینکه رسول خدا(ص) می فرماید: در ماه رمضان درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده می شود، ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) سه روز مانده از ماه شعبان، به بلال دستور مى ‏‌داد در میان مردم فریاد بزند، سپس مردم را جمع مى ‏‌کرد و بر منبر مى‏‌ رفت و حمد و ثناى خدا مى‏‌ گفت و مى‏‌ فرمود: اى مردم همانا این ماه به شما روى آورده و آن سرور همه ماه‌ هاست، در آن شبى وجود دارد که از هزار ماه بهتر است. در این ماه درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده شود، هر که این ماه را دریابد و آمرزیده نشود خداوند او را از رحمت خود دور گرداند.

 

آیت الله آل هاشم با اشاره به فضیلت های ماه رمضان گفت: ماه رمضان فضايل زيادی دارد، اگر مسلمان همه آنها را بدانند باعث تشويق بيشتر برای روزه گرفتن می شود.

 

وی با بیان اینکه ماه رمضان ماه قرآن است، تصریح کرد: از برتری هايی كه ماه رمضان بر ساير ماه های ديگر دارد اين است كه در آن قرآن، كتاب جاويدان الهی، همراه با دلايل روشن برای بشريت نازل شده است.

 

آیت الله آل هاشم افزود: از ديگر فضايل ماه رمضان اين است كه در آن شيطان زندانی می شود و درهای آتش جهنم بسته و درهای بهشت باز می شود.

 

امام جمعه موقت تبریز تاکید کرد: ماه رمضان تنها ماهی است كه به فرموده پيامبر اسلام(ص) ابتدای آن رحمت، وسط آن بركت و پايان آن مغفرت است.

 

آیت الله آل هاشم با اشاره به اینکه رمضان يک سفره گسترده است، خاطرنشان کرد: برای روزه دارهنگام افطارش دعايی است كه رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی كه افطار می كند استغفار می كنند.

 

وی همچنین در خصوص فوايد ماه رمضان ابراز داشت: روزه سپری در برابر گناه و آتش جهنم و اميال است و در روز قيامت شفاعت كننده است و انسان را به خير و طاعت دعوت می كند.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: روزه انسان را بر صبر، شكيبايی و كنترل نفس تشويق می كند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهيز كردن عادت می دهد و اطاعت كردن را ياد می ‌گيرد.

 

آیت الله آل هاشم گفت: اگر مردم می دانستند که ماه مبارک رمضان چقدر فضلیت و ثواب و برتری دارد، آرزو می کردند که ای کاش این ماه یک سال بود، مثل مسافرتی که خوش می گذرد و می گویی چقدر کوتاه بود، ای کاش مدتش طولانی می شد.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

کسانی که نزدیکی‌های افطار برنامه‌های رادیو تبریز را گوش می‌دهند و یا برنامه‌های شبکه استانی تلویزیون را تماشا می‌کنند قطعاً صدا و چهره آیت‌الله سیدمحمدتقی آل‌هاشم برایشان آشناست.
آیت الله آل هاشم

آیت‌الله آل‌هاشم در بیش از یک دهه از طریق صدا و سیما دقایقی قبل افطار در صفحه تلویزیون ظاهر شده و با لهجه‌ی زیبای خودش آیه‌ی شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ را تلاوت و تلاش کرده است تا احکام اسلامی را نشر نماید. وی از کسانی است که سالیان مدید در شب‌های ماه مبارک رمضان با بیان احکام روزه و نماز و مسایل شرعی مورد نیاز آحاد جامعه به زبانی ساده مهمان خانه‌های مردم از طریق امواج تلویزیونی بوده است.

یکی از خصوصیات بارز این عالم بزرگوار، بیان احکام به زبان آذری و در سطحی بسیار ساده است به‌طوری که این سادگی باعث شده است پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما که زبان فارسی را آن‌طور که باید، درک نمی‌کنند پای صحبت‌های حاج‌آقا آل‌هاشم بنشینند تا احکام روزه‌داری را از وی بیاموزند و یا با وی مروری دیگرباره بر مسایل شرعی داشته باشند.

آیت الله آل هاشم

امروزه تلویزیون برای بیان احکام بهترین منبر برای علماست و علمایی در این کار موفق‌تر هستند که ویژگی‌های این مدیم را بشناسند و آیت‌الله آل هاشم این ویژگی‌ها را می‌شناسد. وی می‌داند که افراد باسواد به خیلی از منابع دسترسی دارند و اگر سؤوال و یا مشکل شرعی داشته باشند می‌توانند به کتاب‌های مربوط مراجعه کنند و یا با تماس با دفتر یکی از علما جوابِ سؤوال خود را بگیرند. هم‌اکنون بیشتر مراجع سایت‌های اینترنتی دارند و شما می‌توانید به‌راحتی به‌صورت آنلاین و یا آفلاین مسایل "مبتلا به" را مطرح کرده و جواب مبسوط آن را در کمترین زمان ممکن دریافت کنید

آیت‌الله آل‌هاشم به‌خوبی می‌داند که کسانی هستند که توانایی استفاده از این امکانات را ندارند که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ عده‌ای سواد کافی برای بهره بردن از امکانات را ندارند (و هنوز خیلی از پدربزرگ‌ها و مادر‌بزرگ‌ها به‌ویژه در شهرستان‌ها هستند که از نعمت سواد بی ‌بهره‌اند) و عده‌ای ممکن است امکانات لازم را (از جمله دسترسی به اینترنت) نداشته باشند. از این رو، حاج‌آقا آل‌هاشم با بیان ساده و بی‌آلایش خودشان که عاری از الفاظ مشکل است همیشه مورد توجه مخاطبان بوده‌اند و خیلی از جوان‌ها اولین احکام‌ را از وی یاد گرفته‌اند.

آیت‌الله آل‌هاشم امسال نیز مثل سال‌های قبل مهمان خانه‌های ما پیش از افطار خواهد بود و مثل همه سال‌ها، احکام شرعی را به زبان ساده بیان خواهد کرد.

 

آیت الله آل هاشم

 

حاج‌آقا آل‌هاشم کیست؟

آيت‌الله سيد محمدتقي آل‌هاشم در سال 1313 هجری-شمسی برابر با 1353 هجری-قمری در تبريز ديده به جهان گشود. سيد محمدتقي از سنين كودكي، قرآن و علوم ديني از محضر بزرگاني چون آخوند ملا رسول ايماني، ملا ابراهيم شكري، آخوند ملا احمد جعفري و آخوند ملا ابراهيم صدري آموخت. سپس به طور رسمي وارد حوزه علميه تبريز شد و مشغول تحصيل علوم ديني گرديد.

آیت الله آل هاشم

 

حاج‌آقا پس از ده سال تحصيل در تبريز براي تكميل دروس در سال 1375 هـ. ق راهي حوزه علميه نجف شد. آيت‌الله آل‌هاشم پس از يك سال اقامت در نجف و بهره‌مندي از علماي آن سامان به ايران بازگشت و در قم ساکن شد. وي در قم از محضر آيات عظام سيد شهاب‌الدين مرعشي نجفي، امام خميني و سيد حسين بروجردي استفاده كرد.

پس از مدتی در مشهد اقامت گزيد و نزد بزرگاني چون حضرات آيات: سيد حسين فقيه سبزواري، سيد محمدهادي ميلاني و سيد موسي اردبيلي به تكميل دروس حوزوي پرداخت.

آیت‌الله آل‌هاشم بعد از بازگشت به تبریز علاوه بر کارهای اجرایی به تبلیغ دین و شریعت اسلام و تدریس در حوزه علمیه پرداخت. وی همزمان با این کارها، دست به تألیف کتاب‌های متعددی زده است. آیت‌الله آل‌هاشم چندین سال است سمت امام‌جمعه موقت تبریز را نیز بر عهده دارد.

آیت الله آل هاشم و ایت الله مدنی

آیت الله آل هاشم و استاد شهریار

 

خبرهای مرتبط با موضوع:
لینک تبریز بیدار  اینجا را کلیک کنید    
لینک شبکه اطلاع رسانی دانا اینجا را کلیک کنید 
خبرگزاری دفاع مقدس اینجا را کلیک کنید
لینک سایت افسران اینجا کلیک کنید
لینک پایگاه خبری عقاب نیوز اینجا کلیک کنید
 لینک پایگاه اطلاع رسانی صاعقه اینجا کلیک کنید
لینک پایگاه اطلاع رسانی سپاه عاشورا استان آذربایجانشرقی اینجا کلیک کنید