مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

هزاران تن از نماز گزاران روزه دار تبريزي پس از اقامه نماز جمعه كشتار وحشيانه مردم مظلوم ميانمار را محكوم كردند.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

 

 

 

 

 

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

 

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح ظرفیت‌های تبلیغی، اخلاقی و اجتماعی ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: مؤمنان حقیقی از نخستین روزهای ماه‌های رجب و شعبان خود را برای شرکت در ضیافت الهی رمضان آمده کرده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: از روایات و احادیث معتبر وارده این‌گونه بر می آید که بدون طهارت معنوی موفق به فهم عظمت میهمانی خدا نخواهیم بود، بنابراین تلاش برای خودسازی یک فرض مهم و حیاتی برای عموم روزه‌داران در لحظات معنوی ماه مبارک رمضان است.

 

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر این‌که آثار روزه‌داری بایستی در تمامی اعمال، رفتار و گفتار مؤمنان تجلی یابد، خاطرنشان کرد: مولای متیان می فرمایند؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم، بنابراین از جهتی دیگر نیز می توان به روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی فصل تابستان نگریست.

 

وی افزود: بنا به فرموده امام صادق(ع) هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند، بنابراین روزه داری در این روزهای گرم افزون بر ثواب بسیار، موجب نزول رحمت الهی نیز خواهد شد.

 

آیت الله آل‌هاشم همچنین با اشاره به حدیثی از دخت نبی مکرم اسلام افزود: آن بانوی مکرم اسلام فرمودند؛ روزه‏دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد، مفهوم فرمایش حضرت زهرا(س) آن است که بایستی از روزه‌داری برای تربیت نفس و غلبه بر وسوسه‌های شیطانی بهره جست.

 

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح رسالت روحانیت و بهره‌مندی حوزه‌های علمیه از ظرفیت‌های تبلیغی ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: منابر و جلسات وعظ و خطابه ما مبارک رمضان به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه دینی اهمیت بسزایی در ترویج فضائل اخلاقی و اجتماعی دارند.

 

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم از برنامه‌های دینی مساجد و جلسات سخنرانی روحانیان در ماه مبارک رمضان گفت: این استقبال وصف‌ناپذیر نشان می دهد که مردم تشنه معارف قرآن و اهل‌بیت هستند و روحانیت بایستی پاسخگوی منطقی نیاز معرفتی جامعه باشد.

 

آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای برقراری ارتباط عموم مردم با مساجد و منابر است، تصریح کرد: نگاهی به تاریخ تشیع نشان می دهد که بسیاری از جریان‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه نشأت گرفته از سخنان روحانیان و علما در منبر بوده است، از این رو روحانیان باید در برپایی منابر از تفسیر و مفاهیم قرآن استفاده کرده و مطالب تازه‌، به‌روز و کاربردی برای گفتن داشته باشند.

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز بزرگ ترین درس صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه بشریت را اعتماد به رهبری در شرایط ویژه دانست.


آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز میلاد دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت امام حسن(ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: هرگاه سخن از آن امام همام به میان می‌آید، ناگزیر صلح آن حضرت با معاویه در سال ۴۱ هجری قمری در اذهان تداعی می یابد، چراکه آن واقعه یکی از نقاط عطف تاریخ تشیع به شمار می رود.

وی بزرگ‌ترین درس صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه بشریت را اعتماد به رهبری در شرایط ویژه دانست و گفت: همواره باید در پشت سر رهبر راستین اسلام بود و از کارشکنی پرهیز کرد، البته این موضوع با سؤال از رهبر متفاوت است و کلیت جامعه اسلامی بر روشنگری و بیان مسائل برای مردم تأکید دارد؛ اما حدود و شرایط باید رعایت شود.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر عبرت آموزی از حوادث تاریخی خاطر‌نشان کرد: اگر امروز شاهد لجاجت و مخالفت عده‌ای مغرض با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب هستیم، باید دانست که در طول تاریخ چنین افرادی همواره وجود داشته چنانکه در دوران امام حسن(ع) نیز بسیاری از اصحاب از درک حقیقت صلح عاجز ماندند.

وی با بیان این که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) زبان گویا و مجریان راستین احکام و هویت اسلامی بوده اند، گفت: نباید فراموش کرد که این نقش مهم و حیاتی در همه شرایط و زمان‌ها برای اهل بیت(ع) وجود داشته و روی‌گردانی مردم از ظلم حاکمان زمانه، این رسالت را نقض نمی‌کند.

آیت الله آل هاشم افزود: بر همین اساس امام حسن مجتبی(ع) در رویارویی با معاویه نه منافع شخصی را در نظر داشت و نه در فکر خون ریزی در جهان اسلام بود، بلکه آن حضرت در حال انجام دادن نقش تاریخی و مذهبی خودش بود.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: صلح امام حسن(ع) با معاویه دارای ابعاد جهان شمولی اسلام است؛ زیرا این صلح، که در حقیقت آن را می توان قهرمانانه ترین نرمش تاریخ نامید، نشان داد که اسلام می تواند همواره و در همه حال بهترین تصمیم ها را بگیرد و حاکمان راستین اسلام نه منافع خود بلکه منافع عمومی و سعادت آفرین را در نظر دارند.

وی ادامه داد: در حالی که اعراب جاهلی خون‌ریزی، وحشی‌گری و عدم صلح را به عنوان افتخاری بزرگ برای خود می دانستند، ولی امام حسن(ع) با شجاعت هرچه تمام تر عملی برخاسته از قرآن را به نمایش گذاشت.

آیت الله آل هاشم برخورد جامعه اسلامی با صلح امام حسن(ع) را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: متأسفانه افکار عمومی جامعه با این حرکت تاکتیکی و هوشمندانه همراهی و همکاری نکرد و آن حضرت از سوی جامعه مورد حمایت قرار نگرفتند.


آیت الله آل هاشم در پایان خواستار بهره مندی از دولتمردان و مسؤولان از سیره عملی ائمه اطهار شد و تصریح کرد: مهم‌ترین درس صلح امام حسن(ع) ولایت مداری در هر شرایط بدون توجه به وضعیت مکانی و زمانی است، امروز دوران کسب بصیرت و حرکت در صراط مستقیم ولایت است.