مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری شبستان: تنها چیزی که غرب به شدت با آن در تضاد است،‌ ساده زیستی و پرهیز از تکلف گرایی است و بر همین محور نیز امپراطوری اقتصادی خویش را بنا کرده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، سبک زندگی مدرن یا همان تجمل گرایی، فاصله زیادی با فرهنگ و سبک زندگی اسلامی دارد، از طرفی این تصور غلط در جامعه مبنی بر اینکه هر قدر رفاه اقتصادی بیشتر باشد رفاه معنوی و اجتماعی نیز افزایش می یابد، سبک زندگی اسلامی را به سمت الگوهای مصرف غربی سوق داده است.

 

تجمل ‌گرایی، گرایش بیش از حد جامعه به سمت تجمل ‌گرایی و فرهنگ مصرفی غرب و دوری از ساده‌ زیستی از مهم‌ ترین موانع و چالش‌ها در تحقق سبک زندگی منطبق با معیارهای اسلامی است. غربی ها نیز در تلاش هستند تا با تبلیغ فرهنگ مصرفی خود، ضمن تغییر سبک زندگی اسلامی، سودهای کلانی را از این راه وارد اقتصاد خود کنند، سودی که مضرات بسیاری برای فرهنگ غنی ما دارد.


جهت تبیین ساده زیستی یکی از شاخصه های سبک زندگی اسلامی با آیت الله محمدتقی آل هاشم امام جمعه تبریز به گفتگو پرداختیم.


نخستین اقدام غرب در تسخیر روح و فکر مردم جهان


آیت الله آل هاشم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، خاطرنشان می کند: نخستین اقدام غرب برای حکومت بر فکر و روح مردم جهان، ایجاد احساس نیاز به بهترین‌ها در وجود آنهاست، شما به واسطه تفکر غربی به این نتیجه می ‌رسید که هر روز باید از بهترین وسایلی که آنجا تولید می‌شود، استفاده کنید.


وی تاکید کرد: امروزه با کمی مطالعه به این حقیقت می‌رسیم که دین اسلام، تنها دین بر حق و تنها دینی است که برای رهایی بشر از دست رکود، جمود، تحجر و انحطاط برنامه‌های بسیار کاملی ارائه داده است.


امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه دین اسلام، راه سعادتی است که عمل کردن به آن نهایت خوشبختی و سعادت بشر است، خاطرنشان کرد: بشر امروز به بیچارگی و بدبختی نرسیده است مگر اینکه نقشه راه خود را از دست شیطان گرفته است، به جای اینکه برنامه خود را دین مورد رضایت خدا قرار دهد.


سفارش اسلام به ساده زیستی


آیت الله آل هاشم با تاکید بر اینکه یکی از سفارش‌های دین مبین اسلام، توصیه به ساده زیستی است، عنوان می کند: در سیره ائمه اطهار(ع) به راحتی می‌ توان این ساده زیستی را مشاهده کرد، حتی آنها که به اسلام حقیقی نزدیک بوده‌اند، می ‌توانند الگوهای بسیار مناسبی برای ساده زیستی باشند، نمونه آنها امام خمینی(ره) بود، با نگاهی به خاطراتی که از ایشان به جا مانده است می‌توان به راحتی این موضوع را فهمید.


وی سبک زندگی غربی را درست چیزی برعکس سبک زندگی اسلامی می داند و می گوید: تنها چیزی که غرب به شدت با آن در تضاد است،‌ ساده زیستی و پرهیز از تکلف گرایی است و بر همین محور نیز امپراطوری اقتصادی خویش را بنا کرده است و زمانی به نابودی می ‌رسد که مردم دنیا بخواهند به دور از تجملات و به روز بودن‌های بیجا،‌ به دور از تکلف و با سادگی زندگی کنند.


امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه غرب برای حکومت خود بر فکر و روح مردم جهان در آنها ایجاد احساس نیاز به بهترین‌ها می کند، تصریح می کند: انسان در تفکر غربی به این نتیجه می ‌رسد که هر روز باید از بهترین وسایلی که آنجا تولید می ‌شود استفاده کنید.


آیت الله آل هاشم ادامه می دهد: غرب بعد از اینکه این احساس نیاز را به وجود آورد، این نیاز را با تکنولوژی خویش جواب می‌ دهد و با تولید بی ‌نهایت زیاد و متنوع، جیب خود را از پول انباشته و مردم دنیا را به خود وابسته می‌ کند.


وی با تاکید بر اینکه وابسته شدن به غرب، عین تضاد با ساده زیستی است، عنوان می کند: بسیاری وابسته به این تکنولوژی شده‌اند، جوانانی هستند که تمام زندگی شان گوشی موبایل به روز و عجیب و غریبشان است و هر روز بیشتر به دام تجملات غربی می ‌افتند.


دوری از ساده زیستی، علت‌ کم شدن ارتباطات خانوادگی


امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه زندگی بسیاری از ما به جای اینکه در محور اسلام باشد، کاملا در محور غربی حرکت می‌ کند، تصریح می کند: البته گاهی هستند کسانی که علت ساده زیستی آنها نداشتن تمکن مالی باشد، ‌البته این ساده زیستی نیز عین تجمل گرایی است، چون با آمدن شرایط جدید از بین می‌ رود، ساده زیستی وقتی ارزش دارد که مانند امیرالمومنین(ع) نوع پوشش و زندگی‌ات تفاوتی نکند.


آیت الله آل هاشم می افزاید: ما گاهی برای اینکه یک میهمانی برگزار کنیم به آب و آتش می‌زنیم که از سادگی بیرون بیاید، یکی از علت‌های کم شدن ارتباطات خانوادگی نیز همین دوری از ساده زیستی است.


وی ادامه می دهد: اسلام زیبایی‌هایی دارد که در عین سادگی بسیار بر دل می‌ نشیند، باید سعی کنیم به خواست اسلام زندگی کنیم، سبک زندگی اسلامی بهترین نوع و روش زندگی برای بشریت است.