پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت الله سید محمد تقی آل هاشم، با بیان این که یکی از عوامل فاصله گرفتن جوانان از ارزش ها و مفاهیم دینی، عدم دین شناسی و معرفت آنان است،گفت: طلاب و روحانیون مسئول دین شناسی جامعه اسلامی هستند و اگر در این مسئله کم کاری کنند در پیشگاه خداوند متعال مسئول خواهند بود البته منکر نقش دیگر سازمان ها و ارگان های فرهنگ ساز کشور نیستیم، اما جایگاه طلبه و روحانی در تبلیغ و احیای تمدن اسلامی بی بدیل است.

* فهم عمیق دین، لازمه آشتی دادن جوانان با ارزش ها

وی ادامه داد: فهم عمیق دین، لازمه تبلیغ معارف دینی و آشتی دادن جوانان با ارزش ها و اصول اسلامی است و طلاب و روحانیون باید بدان توجه نموده و روز به روز در صدد تعمیق علمی خود باشند.

امام جمعه موقت تبریز با بیان این که حضرت امام صادق(ع) عنايت ويژه‏اي به بصيرت و بينش ديني جوانان داشتند، افزود: ایشان در این راستا می فرمایند «لواُتيتُ بشّابٍ مِن شَبابِ الشّيعة لا يتفقَّهَ لاَدُّبتُهُ/ اگر به جواني از جوانان شيعه برخورد کنم که در دين تفقّه نمي‏کند او را تأديب خواهم کرد». همچنین در این رابطه می فرمایند: «اَلْعامِلُ عَليَ غير بَصيرَةٍ کَالسّائِرِ عَليَ غيرالطَّريق و لا يَزيدُهُ سُرْعةُ السَيّر مِنَ الطَّريقِ اِلاّ بُعْداً/ کسي که بدون آگاهي و بينش به دين عمل مي‏کند همانند کسي است که از بيراهه مي‏رود و تند روي او جز دوري از راه نمي‏افزايد».

استاد حوزه علمیه تبریز بیان کرد: طلاب علوم دینی باید علاوه بر حفظ زی طلبگی، مجهز به سلاح علم و تقوا شوند و نسبت به هدایت جامعه حریص باشند.

* مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند

وی با بیان این که طلبه و روحانی باید معصوم گونه زندگی کند، افزود: یک روحانی نباید به گونه ای زندگی کند که مردم را از دینداری دور کند، چرا که مردم نسبت به رفتار طلبه و روحانی حساس هستند و هر چه بگوید و انجام دهد را به حساب دین خواهند گذاشت، به همین خاطر باید بر اعمال و گفتار خود توجه جدی داشته باشد.

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر اهمیت فن بیان و روش شناسی برخورد با جوانان در تبلیغ معارف دینی، گفت: طلاب باید نسبت به روش های بیان مفاهیم دینی معرفت یافته و کسب تخصص نمایند و حرف خوب را خوب بگویند تا تاثیرش چندین برابر گردد.

* الزامات طلبگی

استاد حوزه علمیه تبریز همچنین، منضبط بودن در امر تحصیل، کوشا و پر تلاش بودن، داشتن روحیه، اراده و پشتکار قوی، داشتن برنامه درسی منظم، اهتمام جدی در تحصیل علم، داشتن روحیه پرسشگری، انجام به موقع تکالیف، ارتباط صمیمی با استاد و پرهیز از تنبلی و سستی را از الزامات طلبگی برشمرد.

آیت الله آل هاشم در خاتمه بیان کرد: طلاب و روحانیون باید بر مشکلات صبر نمایند و مدام نسبت به خدای خود حسن ظن داشته و با توکل و بردباری مشکلات خود را حل نمایند و امیدوار باشند.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

تبریز - ایرنا - امام جمعه موقت تبریز گفت: ترویج معارف قرآنی در فضای مجازی ضرورت دارد.

 به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، اظهار کرد: یکی از مهمترین عرصه هایی که مبلغان دینی می توانند بسیار اثرگذار و تبلیغی گسترده داشته باشند، فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه امروزه بسیاری از مدارس علمیه کشور و روحانیان در فضای مجازی فعال هستند، خاطر نشان کرد: با توجه به این که مخاطبان اصلی اینترنت و شبکه های اجتماعی را جوانان تشکیل می دهند، از این رو یکی از مهم ترین برنامه های دشمن شبهه افکنی و القای مفاهیم غیر اسلامی به نام دین در فضای سایبری است.

آیت الله آل هاشم با بیان این که طلاب و روحانیان باید شبهات روز را رصد و در صدد پاسخگویی به آنها باشند، گفت: روحانیت باید به صورت جدی وارد عرصه های تبلیغی در فضای مجازی شود، چراکه اینترنت، منبر تبلیغ دین به گستردگی مخاطبان بین المللی است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: روحانیت نباید در عرصه تبلیغ دین، از فضای مجازی و ظرفیت های رسانه ای کشور غافل شود، چرا که می تواند با استفاده از فضای اینترنت، پیام اسلام را به دنیا مخابره کند و اگر از این ظرفیت ها استفاده نکند، نزد خداوند متعال مسؤول خواهد بود.

وی با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری سومین جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی گفت: ترویج معارف قرآنی در فضای مجازی ضرورت امروز متولیان عرصه دین و فرهنگ است و این جشنواره می تواند در ایجاد انگیزش برای فعالان فضای مجازی و وبلاگ نویسان مؤثر واقع شود.

 

مطالب مرتبط با موضوع: