پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 اگر جهاد حسين بن علی(ع) خوب‌ جنگيدن و خوب ‌شهيد ‌شدن بود، جهاد حضرت زینب(س) هم خوب ‌تبليغ‌ کردن و خوب ‌سخن ‌گفتن و ابلاغ پيام شهيدان بود لذا هيچگاه نام امام حسين(ع) بدون نام زينب(س) کامل نيست. 

 

خبرگزاری حوزه: قیام امام حسين(ع) در روز عاشورا، يک انقلاب بود، انقلابی که دو وجه آن بر همگان روشن است؛ وجه اول خون و وجه دوم پيام که زبان گويای خون‌های جوشان و تن‌های خاموش واقعه عاشوراست. رسالت پيام قیام امام حسین(ع) از عاشورا آغاز می ‌شود و اين رسالت بر دوش‌ های ظريف يک زن است، زينب! سيره تبليغی حضرت زينب(س) و سیاست های فرهنگی و مدیریت بحران این شیرزن بود که عاشورا را در دل تاریخ، ماندگار کرد.

 

 

خبرنگار حوزه در تبریز به مناسبت سالروز وفات عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری(س) سیاست‌های فرهنگی و تبلیغی پیام‌آور عاشورا را با آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، به بحث نشسته است.

رسالت حضرت زینب(س) در مستعدسازی شرایط امامت

آیت الله آل هاشم با اشاره به مدیریت فرهنگی حضرت زینب(س) در واقعه عاشورا تصریح کرد: حضرت زینب(س)بعد از شهادت امام حسین(ع) در یک موقعیت بحرانی، مدیریت جریان عاشورا را به عهده گرفتند، شرایط بحرانی بود و اصول و سیاست هایی که اتخاذ می شد باید متناسب با آن شرایط باشد.

وی افزود: امام سجاد(ع) به دلیل اینکه جانشان در خطر بود، امکان امامت نداشتند و در مقطع کوتاهی بعد از شهادت امام حسین(ع) تا مستعد شدن شرایط امامت ایشان، حضرت زینب کبری(س) مدیریت را بر عهده داشتند؛ حضرت زینب(س) آنقدر با ظرافت اقدام می کردند که معلوم نشود امام معصوم کیست و چون حفظ جانشان را بر عهد داشتند باید مخفی کاری می کردند که کسی متوجه این مساله نشود که امامت با امام سجاد(ع) است.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: از آن جهت که دشمن در پی از بین بردن نسل امامت بود و اگر می دانستند که امامت با امام سجاد(ع) است ایشان را نیز به شهادت می رساندند و بر همین لحاظ رسالت سنگینی بر دوش حضرت زینب(س) سنگینی می کرد.

ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س)

آیت الله آل هاشم با اشاره به ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) عنوان کرد: یکی از ویژگی های مدیریت بحران حضرت زینب(س) این بود که ایشان از تمامی ظرفیت هایشان استفاده کردند در هر جایی در جایگاه خود تصمیم می گرفتند، جایی که لازم بود از عقلانیت و خردورزی استفاده کنند رفتاری صد درصد خردمندانه و سرشار از عقلانیت از خودشان نشان می دادند و جایی که قرار است از ابراز عواطف استفاده کنند، از احساس استفاده می کردند.

وی تاکید کرد: یکی از سیاست های کلی مدیریت فرهنگی ایشان در آن شرایط بحرانی همین استفاده به موقع و بجا از ظرفیت هایی بود که در اختیارشان قرار داشت.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی خودشان، هم از عقل و هم از احساس بهره جستند و استفاده از عقل توأم با احساس در مدیریت، دلایل ماندگاری فعالیت ها و برنامه های حضرت زینب(س) بود که منجر به برقراری جریان عاشورا شد.

آیت الله آل هاشم همچنین گفت: یکی دیگر از اصول و ظرافت هایی که حضرت زینب(س) در مدیریت فرهنگی شان رعایت می کردند استفده از قرآن بود، با توجه به احاطه کاملی که به قران داشتند و مفسر قرآن بودند، در این جریان هر جایی که لازم می شد از آیات قرآن استفاده می کردند و وقتی در جلسه یزید می روند در سخنرانی هایشان بیشترین بهره را از قرآن می برند.

سیاست حضرت زینب(س) در برخورد با یزید

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب(س) مثلا وقتی می خواهند صحبت کنند رو به یزید می کنند و انگشت بر نقطه ضعف او می گذارند و می گویند ابن طلقا (فرزند آزادشدگان) و به این نکته ضعف اشاره می کنند و به این شکل دشمن را در هم می کوبند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه کوچک شمردن دشمن از ویژگی های دیگر حضرت زینب(س) است، ابراز داشت: حضرت خطاب به یزید فرمودند: افسوس که ناچار از گفتگو با تو هستم و گرنه من تو را کوچک تر و حقیرتر از آن می دانم که با تو سخن بگویم قسم به خداست که جز او خداترسی ندارم و جز به او نزد کسی شکایت نمی برم هر مکر و خدعه ای که داری بکار گیر و هر چه می توانی با ما دشمنی کن، ولی بدان به خدا سوگند نمی توانی یاد ما را محو کنی و ذکر اهل بیت(ع) را از بین ببری.

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: دشمن می خواست اقتدار خاندان اهل بیت(ع) را در هم بشکند اما ایشان مقتدرانه وارد جلسه یزید شدند و اقتدار او را در هم شکستند و این برخورد مقتدرانه حضرت زینب(س) در حال اسارت و در جلسه خلیفه زمانی که به قول خودش دشمن را در هم کوبیده بود، یزید را در هم شکست.

حجاب حضرت زینب(س) در اسارت

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) در تمام مدت اسارت مقید بودند که حجاب خودشان کاملا محافظت شود، گفت: ایشان بر روی این اصل پایداری کردند، حتی گردنبندی به کسی که حامل سر شهدا بود دادند تا سر شهدا را جلوی خانم ها حرکت ندهد تا چهره خانم ها در معرض دید نامحرمان قرار نگیرد و این نشانه اهتمام جدی ایشان به مقوله حجاب در شرایط اسارت است.

آیت الله آل هاشم افزود: حضرت زینب(س) در مجلس یزید هم دست از امر به معروف و نهی از منکر برنمی داشتند و در شرایط اسارت نیز امر به معروف را فراموش نکردند و به اندازه خون امام حسین(ع) در بقای عاشورا اثر گذار بودند.

بانوانی که در جریان بیداری اسلامی قرار دارند ادعا کردند که الگوی ما حضرت زینب(س) است، آن ها انتخاب خودشان را کرده اند و با تاسی به حضرت زینب(س) این چنین زیبا در مقابل دشمن می ایستند و خطرات را به جان می خرند و تاثیر حضرت زینب(س) در بیداری اسلامی غیرقابل انکار است.

بانوان کشور ما هم با تاسی به حضرت زینب(س) هشت سال دفاع مقدس را ایستادگی و حمایت کردند و بهره گرفتند.

گفتگو: بیت اله احمدی

اخبار مرتبط :

نامه نیوز : مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) چگونه بود؟

خبر آنلاین : مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) چگونه بود؟

بهار تبریز:مدیریت بحران و سیاست های فرهنگی حضرت زینب(س) از دیدگاه آیت الله سید محمدتقی آل هاشم

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

تبریز- ایرنا- امام جمعه موقت تبریز گفت: فعالیت های فرهنگی در قالب پایگاه های مقاومت بسیج مساجد مصداق بارز جهاد فی سبیل الله است.

 

آیت الله محمدتقی آل هاشم روز دوشنبه در جمع اعضای پایگاه بسیج و بنیاد نیمه شعبان مسجد آیت الله انگجی تبریز، اظهار کرد: فعالیت در عرصه پایگاه ها در وضعیت کنونی مصداق جهاد فی سبیل الله است و از ارزش و اهمیت بسیار خاصی برخوردار است.

وی گفت: همانگونه که در دوران دفاع مقدس رزمندگان اسلام و امت حزب الله در سایه اطاعت بی چون و چرا از فرامین الهی و ولی امر زمان به پیروزی رسیدند، در مقطع کنونی نیز در عرصه فرهنگ و اقتصاد با عزم و مشارکت آحاد مردم و حرکت جهاد گونه می توانیم بر مشکلات فائق آییم.

آیت الله آل هاشم اضافه کرد: باید توجه داشت همه اعمال انسان شیعه در سایه ولایت تحقق یافته و مورد قبول الهی قرار می گیرد.

وی با اشاره به نقش ارزنده شهدا در تحقق آرمان های انقلاب اسلامی راه آنها را همان ادامه راه پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین و حضرت سید الشهدا(ع) دانست.

آیت الله آل هاشم با اشاره به آیات شریفه قرآن ˈ اولی الامر ˈ را ائمه معصومین و در زمان غیبت حضرت ولیعصر(ع) ولی فقیه زمان دانست و افزود: اطاعت از او همان اطاعت از خداوند متعال و پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) است.

وی نقش تعیین کننده علمای شیعه تبریز در پویایی تشیع را مورد اشاره قرار داد و گفت: از دست رفتن هر یک از آنها در مقاطع زمانی مختلف ضایعه ای جبران ناپذیر است.

اخبار مرتبط :

پایگاه مقاومت شهید فرزانه شهرداری تبریز

 هم میهن



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

خبرگزاری شبستان:امام جمعه موقت تبریز گفت:آیت الله ملکوتی فرمود:روزی از امام خواستم از خدا بخواهند توفیق خدمت و شهادت را به من بدهد، امام فرمود: شهادت کمال و خدمت به مردم وظیفه است.

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، گفت: آیت الله ملکوتی، خودش را فدای انقلاب کرد و مطیع حضرت امام و مقام معظم رهبری بود و در زمان جنگ نیز حمایت های بسیاری از رزمندگان و بسیجیان کرد.
وی افزود: آیت الله ملکوتی به انقلاب و نظام اسلامی و حوزه های علمیه آذربایجان شرقی عنایت ویژه ای داشت و با اینکه خود عالم و مجتهد بود با حکم حضرت امام(ره) در منطقه آذربایجان فعالیت کرده و خدمات شایانی داشت.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: آیت الله ملکوتی در قم نجف نیز از محضر حضرت امام استفاده کرده و در برگشت به ایران نیز با شناختی که حضرت امام از وی داشت، بعد از شهادت شهیدان محراب حضرات آیات مدنی و قاضی طباطبایی(ره) حکم داد که به واسطه آیت الله مشکینی به تبریز آمده و اقامت کرد.
آیت الله آل هاشم تاکید کرد: این عالم ربانی، شبانه روز در خدمت انقلاب بود و به احکام و اخلاق و امورات شرعی مردم رسیدگی می کرد و حوزه علمیه قم نیز از این بابت که وی صاحب رسانه و نظر بود، دعوت کرد.
وی عنوان کرد: آیت الله ملکوتی در فلسفه، فقه و اصول و اخلاقیات، کمال مهارت و دقت نظر را داشت و حتی برخی از شاگردان وی نیز مجتهد بودند.
امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه آیت الله ملکوتی همانند سایر مجتهدین صاحب نظر و رساله بود، تصریح کرد: وی در آذربایجان خدمات فراوانی داشت و پشتبیان حوزه های علمیه و روحانیت بوده و به رزمندگان و بسیج و سپاه نیز علاقه مند بود.
آیت الله آل هاشم همچنین با بیان خاطره ای از آیت الله ملکوتی اظهار داشت: ایشان روزی فرمودند من که به اینجا آمدم از امام خواستم از خدا بخواهند که توفیق خدمت به مردم و شهادت را به من بدهند که امام فرمودند: ما می خواهیم شما خدمت کنید، درست است که شهادت کمال است، اما خدمت به مردم وظیفه است، که امام دعا کردند و به همین برکت، سال ها در راه خدمت به مردم تلاش کردند.
وی تاکید کرد: آیت الله ملکوتی تا پایان عمر بابرکتشان در کنار انقلاب بودند و از پیام تسلیت مقام معظم رهبری نیز استفاده می شد که ایشان از بزرگان، علما و مجتهدین بودند.

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

مجلس بزرگداشت آیت الله ملکوتی امام جمعه سابق تبریز با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد جامع تبریز برگزار شد.