مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 امام جمعه موقت تبریزگفت: برکات و آثار حضور حضرت آیت الله نوری همدانی در استان آذربایجان شرقی برای سال های سال ماندگار خواهد بود.  

برکات آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در آذربایجان شرقی ماندگار است

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، ضمن خیر مقدم به حضرت آیت الله نوری همدانی، با اشاره به این که خداوند در قرآن کریم به انسان ها نشان می دهد که هدف از خلقت انسان و نیاز آنها به امام و رهبر چیست، اظهار داشت: تمامی انسان ها در تاریکی و سیاهی قرار داشتند، اما خداوند به وسیله پیامبران و ائمه اطهار(ع) و عالمان، انسان را از تاریکی بیرون و به سوی روشنایی هدایت کرد.

وی با بیان اینکه علما ادامه دهنده راه ائمه اطهار(ع) هستند، بر نقش علما در هدایت مردم اشاره و افزود: رفتار ، اخلاق و کلام علما به قدری بر مردم و جامعه تاثیرگذار است که با سخنان علما از سردرگمی بیرون می‌آیند.

آیت الله آل هاشم با بیان اینکه مردم باید شکرگزار نعمت وجود مراجع و علما باشند عنوان کرد: متاسفانه در جامعه امروزی برخی‌ها شکرگزار وجود مراجع و علما در میان خود نیستند لذا  از علم و درآیت آنان بی بهره هستند.

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برکات سفر آیت الله العظمی نوری همدانی به استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: حضور این مرجع تقلید در این استان، برکات ماندگاری را نصیب مردم این منطقه کرده و خواهد کرد

وی تاکید کرد: برکات و آثار حضور حضرت آیت الله نوری همدانی در استان آذربایجان شرقی برای سال های سال ماندگار خواهد بود.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اقامت چند روز معظم له در این استان ابراز داشت: در این چند روز که حضرت آیت الله نوری همدانی در استان ما اقامت دارند قشرهای مختلف مردم و مدیران و مسئولان باید از برکات و فرمایشات ایشان کمال استفاده را برده و قدردان این نعمت باشند.

به گفته امام جمعه موقت تبریز، حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع بیدار و بابصیرت و مردمی و آگاه هستند که وجود ایشان نعمت بزرگی برای جامعه اسلامی و حوزه های علمیه است.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

آیت‌الله آل هاشم امام جمعه موقت تبریز، با تاکید بر رابطه نزدیک امام خمینی(ره) با مردم، دلایل عشق و علاقه مردم به امام را تشریح کرد. 

 

آیت‌الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تسلیت ایام رحلت معمار کبیر انقلاب اسلامی ایران، با اشاره به رابطه نزدیک امام خمینی(ره) و مردم اظهارداشت :با تامل بیشتر متوجه می شویم که رابطه امام و مردم قبل از آنکه رابطه ای بر مبنای سلطه و قدرت حضرت امام باشد رابطه ای براساس منطق و عقل گرایی بود.

 

وی افزود: در طول دوران رهبری امام، هیچ دستوری از طرف ایشان صادر نشد مگر اینکه مقدمات لازم برای آمادگی ذهنی مردم فراهم بود و دلایل اتخاذ آن تصمیم به صراحت و با بیانی گویا برای مردم شرح داده می‌شد.

 

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: حتی در مواردی که اقشار فراوانی از مردم نظر دیگری غیر از نظر امام داشتند با اینکه یک تصریح و تاکید یا یک دستور امام بر انجام نظر ایشان کفایت می کرد، اما تا زمانی که مردم توجیه نشده و به باور مطلوبی نرسیده بودند، امام نه فقط سکوت اختیار می کرد بلکه اجازه می داد، نظر مردم اعمال شده و منتظر می ماند تا در عمل، درستی یا نادرستی نظرش به اثبات برسد.

 

آیت الله آل هاشم خاطرنشان کرد: حتی چند روز پیش از برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی، در روز چهارم فروردین سال 58 حضرت امام خمینی(ره) در پیامی به ملت ایران از آنان برای حضور فعال در انتخابات دعوت کردند.

 

وی اظهار داشت: امام در این دعوت مهم نیز حق انتخاب آزاد را برای مردم نادیده نمی گیرند و می فرمایند"شما همه آزادانه به هر چه مى ‏خواهید رأى بدهید، من خودم به "جمهورى اسلامى" رأى مى دهم".

 

یک رهبر، یک مرجع تقلید و یک معلم

 

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه عشق و علاقه‌ای كه مردم به امام خمینی(ره) داشتند به راحتی از شيفتگی توده‌های مردم نسبت به ايشان قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: نمونه‌ هايی از اين علاقمندی در مراسم استقبال از امام هنگام ورود به ايران يا هنگام سخنرانی های ايشان و حتی پس از رحلت شان در مراسم تشييع جنازه مشاهده می شود.

 

آیت الله آل هاشم تاکید کرد: با مطالعه در زندگی امام و رابطه او با مردم در دوران های قبل و بعد از انقلاب به این نتیجه می رسیم كه امام در بيشتر مواقع نه فقط به عنوان يک رهبر مردمی و نه تنها به عنوان يک مرجع تقليد، بلكه به عنوان يک معلم نیز عمل كرده است.

 

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) در عرصه تعليم و تربيت هم از لحاظ عملی و هم در وادی نظری، استادی نمونه بودند ایشان با روش های تربيتی خود موفق شدند جامعه‌ای را كه سال ها در خمودی و ضعف و جهالت به سر برده و به سمت بی ‌تفاوتی سوق داده شده بود، پيشگام نهضت بزرگ دينی ساخته و تحولی عظيم در آن به وجود آوردند.

 

تبیین فرهنگ ایثار و شهادت در بین مردم

 

امام جمعه تبریز در ادامه اظهار داشت: حضرت امام(ره) ترس و دلهره را از دل توده‌های مردم خارج و آنها را به سمت اين باور سوق دادند كه عظمت سلاح های هسته‌ای و زرادخانه‌های عظيم، معيار قدرت يک كشور نيست، بلكه بالاتر از آن، عزم ملت هاست كه می تواند بر آن فائق آيد.

 

وی ادامه داد: امام معتقد بودند كه اگر جامعه و ملتی، مسئله مرگ را برای خود حل كرد و به اين باور رسيد كه مرگ پايان زندگی نيست بلكه مرگ شرافتمندانه توأم با شهادت آغاز زندگی نوين و درخشان ‌تری است، از برخورد با دشمن نه تنها هراس نداشته بلكه در مقابل اين سلاح، دشمن را عاجز و ناتوان ساخته است.

 

گفتگو: بیت اله احمدی

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 پس از آيين ارتحال امام راحل(ره)؛

نماز ظهر و عصر امروز به امامت آيت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبريز اقامه شد.

خبرگزاری بسیج: آيين ارتحال امام خميني(ره) همزمان با سراسر كشور، با حضور آيت الله سيد هاشم حسيني بوشهري مدير حوزه هاي علميه سراسر كشور، آيت الله محسن مجتهد شبستري نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و جمع زيادي از مسئولان كشوري و استاني و به همت شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي آذربايجان شرقي، در مصلي بزرگ امام خميني(ره) تبريز برگزار و نماز ظهر و عصر امروز به امامت آيت الله آل هاشم امام جمعه موقت اين شهر اقامه شد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

فلسفه بعثت پیامبر خاتم، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است. 

 

 

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با بيان فلسفه بعثت پیامبر گفت: پيامبر اسلام(ص) فرمودند: من برای تمام كردن مكارم و خوبی ‌های اخلاق برانگیخته شدم، البته اين بخشی از فلسفه بعثت پيامبر گرامی اسلام است.

وی با اشاره به علل بعثت پیامبران از ديدگاه قرآن كريم تصریح کرد: خداوند در آیه 36 سوره نحل می فرماید: ما در هر امتی پيامبری برانگيختيم تا به آنان بگويد، خدا را بپرستيد و از پرستش غير خدا خودداری كنيد، گروهی هدايت يافتند و گروه ديگر، شايسته گمراهی و ضلالت شدند.

*انگیزه بعثت پیامبران

امام جمعه موقت تبریز همچنین با اشاره به آیات بعثت در سوره های عنکبوت و هود اظهار داشت: مجموع اين آيات گواهی می دهند كه یکی از انگيزه‌های بعثت پيامبران، آشنايی انسان با مبدا و معاد است، به گونه‌ای كه اگر اين گروه در ميان مردم نبودند، هدف ياد شده به ندرت جامه عمل به خود می ‌پوشيد.

آیت الله آل هاشم گفت: مردم پیش از بعثت پیامبر، مذهب‌ های گوناگون و بدعت‌های زياد داشتند، گروهی خدا را به مخلوق تشبيه می كردند، گروهی بت ها را می پرستیدند، اما پیامبر، آنان را از گمراهی به سمت توحيد هدايت کرد.

وی با اشاره به انگيزه ديگر برای بعثت پيامبران اظهار داشت: فلسفه دیگر بعثت پیامبران، رفع اختلاف و دو دستگی ‌ها ميان بشر بود، پيامبران الهي با تعاليم و شرايع خود مبعوث شدند تا به اختلاف‌ها پايان بدهند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به آیاتی از سوره بقره گفت: آیات قرآن از يک نوع وحدت ميان افراد بشر و سپس بروز اختلاف و نياز به بعثت پيامبران حكايت می كند، مشيت الهی ايجاب كرد كه بار ديگر وحدت حكمفرما شود و اين امر جز با اعزام آموزگاران الهی امكان ‌پذير نبود.

وی با اشاره به اینکه قرآن مجيد از برخی از پيامبران نام برده است كه علاوه بر مقام والای تبليغ احكام الهی، اختلافات مردم را در يک رشته از موضوعات، برطرف می ‌كردند، گفت: يكی از علل بعثت پيامبران، داوری در خصومتها و مرافعه‌ها و رفع اختلاف در موضوعات بوده است.

آیت الله آل هاشم افزود: در برخی از آيات الهی نیز انگيزه بعثت پيامبران و فرو فرستادن كتاب‌های آسمانی، تحقيق قسط در ميان مردم بيان شده است.

وی همچنین آموزش كتاب آسمانی و حكمت را از دیگر اهداف بعثت پیامبران دانست و اظهار داشت: مقصود از كتاب، كتاب هر پيامبری است كه با آن مبعوث شده است، مانند «صحف» نسبت به موسی و عيسی و «قرآن» نسبت به حضرت محمد(ص).

آیت الله آل هاشم تهذيب و تزكيه را هدف دیگر بعثت پیامبران دانست و ابراز داشت: پيامبر اسلام آمده است كه انسانها را هم در زمينه علم و دانش و هم اخلاق و عمل پرورش دهد، تا به وسيله اين دو بال بر اوج آسمان سعادت پرواز كنند، در‌ آيات قرآن نیز تعليم و تزكيه در كنار هم آمده و نشان دهنده اين است كه اين دو امر در يكديگر تاثير متقابل دارند.

تفاوت بعثت پیامبربا سایر پیامبران

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به تفاوت بعثت پیامبر ختمی مرتبت با بعثت سایر پیامبران گفت: پس از شناخت پیامبر خدا، مهم ‏ترین مسئله در زمینه معرفت شخصیت پیامبر اکرم(ص)، آشنایى با فلسفه بعثت ایشان است.

وی افزود: فلسفه بعثت پیامبر خاتم، در اساس، با فلسفه بعثت سایر پیامبران تفاوتى ندارد، تنها تفاوت این است که ایشان، برنامه سایر پیامبران را تکمیل کرده و بدین جهت، نبوت به حضرت محمد(ص) ختم شده است.

آیت الله آل هاشم تصریح کرد: پيامبران اولوالعزم گروهى از پيامبران هستند كه صاحب شريعت بودند و شريعت پيشين را با ظهور خود نسخ كردند آنان علاوه بر صبر و استقامت ممتاز، شريعت جداگانه داشتند و انبياى معاصر يا پس از آنان از دين آنان پيروى می كردند تا وقتى كه پيامبر اولوالعزم ديگر شريعت جديدى می آورد.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه با ظهور پيامبر اسلام، باب جديدى به روى مردم باز شد، افزود: دين همه پيامبران اولوالعزم از آغاز تا به زمان بعثت پيامبر اولوالعزم بعدی و نبوت او محدود بوده است، زيرا اديان الهى، سيرى رو به تكامل داشته اند. هر چند اصول همه شرايع مشترک به شمار می آيد و برنامه عملى و نحوه بيان معارف در آنها بر اساس مقدار فهم مردم در هر دوره بوده است.

تفاوت خطابه خداوند نسبت به پیامبران

وی در بخش  دیگری، با اشاره به مقايسه نوع خطابه های خداوند نسبت به پيامبران ديگر گفت: حضرت آدم(ع) از خداوند متعال طلب مغفرت می كند، اما خداوند به پيامبر اکرم(ص) مژده مغفرت می دهد.

آیت الله آل هاشم افزود: حضرت نوح(ع) از خداوند درخواست نابودی دشمنانش را می كند، اما به پيامبر اعظم پيشاپيش مژده مصونيت از شر دشمنان داده می شود.

امام جمعه موقت تبریز ابراز داشت: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند درخواست می كند تا در روز قيامت خوار و رسوا نگردد، اما به پيامبر اکرم(ص) وعده عدم خزی در روز قيامت داده می شود، روزی كه خداوند پيامبر را خوار و رسوا نمی كند.

وی ادامه داد: حضرت ابراهيم(ع) از خداوند، طهارت ذريه خود را طلب می كند، ولی به پيامبر اعظم گفته می شود: خداوند اراده كرده است تا ذريه ات را طاهر و پاک گرداند، همچنین حضرت ابراهيم(ع) از خدای متعال درخواست می كند كه وارث بهشت شود، اما به پيامبر اعظم وعده بهشت داده می شود.

آیت الله آل هاشم همچنین با اشاره به اینکه  حضرت لوط (ع) از خداوند طلب ياری كرده و می فرمايد: پروردگارا مرا در برابر اين قوم فاسد ياری فرما، گفت: این در حالی است که به پيامبر اکرم(ص) وعده ياری و مژده نصرت داده می شود.

امام جمعه موقت تبریز در ادامه با اشاره به اینکه حضرت شعيب از خداوند فتح و پيروزی بر دشمنانش را طلب می كند، خاطرنشان کرد: خداوند در سوره فتح، وعده و مژده پيروزی به پیامبر می دهد.

وی تاکید کرد: حضرت موسی از خداوند متعال، شرح صدر را درخواست می كند، در مقابل به پيامبر ختمی مرتبی، پيشاپيش شرح صدر عنايت می شود.

گفتگو: بیت اله احمدی

خبرگزاری حوزه : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

سایت اجتماعی افسران:   تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه خبری طلاب نیوز ::تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم
سایت تخصصی مداحان : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه خبری تحلیلی قم پرس : تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم

پایگاه اطلاع رسانی صاعقه :: تفاوت بعثت پیامبر اکرم(ص) با سایر پیامبران اولوالعزم