مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

تبریز- 'مجید فقیه' و 'ابوذر كرمی'، نمایندگان ایران در چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان جهان، رتبه نخست را به ترتیب در رشته های قرائت و حفظ این دوره از مسابقات را كسب كردند.

 

'محمد مهدی عزالدین' از لبنان و 'عنایت الله عصمت یار' از افغانستان نیز به عنوان نفرات دوم و سوم در رشته قرائت معرفی شدند.

بر اساس رای هیات داوران، 'محمد المصطفی والد الشیخ احمد' حافظ موریتانیایی و 'محمد محمد خوفاجی الهلاوی' از مصر هم رتبه های دوم و سوم بخش حفظ كل قرآن كریم را به دست آوردند.

همچنین 'عباس علی سید' از آلمان، 'عبدالله احمد حسن' از كویت و 'قاسم احمد رضی احمد حسن' از بحرین حایز رتبه های چهارم تا ششم در رشته قرائت شدند.

'انصارالدین انصار' از اندونزی، 'مهتدی عبدالحی اوف' از تاجیكستان، 'فاروق اعظم' حافظ قطری و 'ابوبكرعلی موبتی'، از اوگاندا به ترتیب مقام های چهارم تا هفتم را در رشته حفظ به دست آوردند.

در آیین پایانی چهارمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مصلی امام خمینی(ره) تبریز با حضور حضرت آیت الله سید محمدتقی آل هاشم'، امام جمعه موقت تبریز، حجت الاسلام سید 'مهدی تقوی'، دبیر مسابقات، 'محمود صلاحی'، استاندار خراسان رضوی، 'محمدحسین یادگاری'، رییس جهاد دانشگاهی، 'محمدحسین محمدزاده'، مدیر رادیو قرآن، 'علیرضا نوین'، شهردار تبریز و 'عباس صدری'، نماینده آیسیسكو در تهران و 'حسن بیادی'، عضو شورای شهر تهران از برگزیدگان تجلیل شد.

به برگزیدگان چهارمین دوره مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان جهان، لوح تقدیر و تندیس اهدا شد.

همچنین به نفرات اول جایزه نقدی به میزان 10هزار دلار و نفرات دوم و سوم به ترتیب هفت هزار و پنج هزار دلار تقدیم شد.

در این آیین برگزار كنندگان سومین دوره مسابقات به ویژه استاندار خراسان رضوی و 'عیسی علیزاده'، دبیر این دوره مورد تجلیل قرار گرفتند.

تلاوت آیاتی از كلام الله مجدید توسط 'عبدالفتاح طاروتی'، قاری ممتاز مصری پایان بخش این آیین بود.



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

منبع :روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

 
خبرگزاری رسا ـ آیت الله آل‌هاشم، امام جمعه موقت تبریز از مناطق زلزله‌زده شهرهای هریس، ورزقان و اهر بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز امروز با حضور در مناطق زلزله‌زده از نزدیک با مردم مصیبت‌دیده شهرهای هریس، ورزقان و اهر دیدار و گفت‌وگو کرد

وی در بازدید از مناطق آسیب دیده این سه شهرستان طلب مغفرت برای جان باختگان این حادثه و صبر و شکیبایی برای بازماندگان زلزله 21 مرداد از درگاه حضرت حق کرد و اظهار داشت: وقوع چنین بلایای طبیعی، آزمونی الهی برای عموم مردم به ویژه بازماندگان است.

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر این‌که ملت نوعدوست ایران و مسؤولان استانی و کشوری رسالت خطیری در خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده بر عهده دارند، تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن زودرس فصل سرما در مناطق کوهستانی زلزله‌زده، تسریع در احداث خانه‌های بازماندگان در اولویت قرار گیرد.

وی با تقدیر از حضور اقشار مختلف مردم به‌ویژه گروه‌های جهادی، داوطلب و همیار برای بازسازی مناطق تخریب شده بر اثر زمین‌لرزه اخیر آذربایجان گفت: لازم است دستگاه های مسؤول در ساخت و تجهیز سرپناه محکم و قابل اطمینان اقداماتی ضربتی داشته باشند.

آیت الله آل هاشم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیل کمک‌های مردمی به مناطق زلزله‌زده اظهار داشت: از نخستین ساعات وقوع این حادثه تلخ، مردم در کنار دولتمردان به کمک زلزله‌زدگان شتافتند و شکر خدا در مساله مایحتاج اولیه زلزله‌زدگان هیچ‌گونه کمبودی احساس نمی شود.

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر تداوم کمک های مردمی به مردم مصیبت‌دیده شهرهای هریس، ورزقان و اهر افزود: از زمان وقوع زلزله در استان تمام دستگاه های اجرایی و خدماتی انواع کمک های مورد نیاز را به منطقه ارسال کرده اند که جای قدردانی دارد.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

فرماندار تبریز: هفته دولت، هفته سپاس از دولتمردان و مجریان حدود الهی است

 
 

به مناسبت هفته دولت، جلسه گرامیداشت مقام شهیدان رجائی و باهنر، در محل فرمانداری با حضور حضرت آیت الله آل هاشم، فرماندار شهرستان تبریز و کارکنان فرمانداری تشکیل شد.

 
 
 

به گزارش روابط عمومی فرمانداری تبریز: در جلسه گرامیداشت هفته دولت، حضرت آیتالله آل هاشم با اشاره به جایگاه رفیع شهدای 8 شهریور،گفت:  اندیشه و عملکرد مدیریتی شهیدان رجائی و باهنر الگوی واقعی مدیران و دولتمردان اسلامی در راه خدمت به جامعه است.

چمنی فرماندار شهرستان تبریز، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجائی وباهنر، گفت: هفته دولت هفته سپاس از دولتمردان و مجریان حدود الهی و انعکاس فضائل انقلابی و دینی دولتمردانی است که در جامعه اسلامی، درایت و تقوا را به تصویرکشیده و آن را به یک نهضت ماندگار مبدل کردند.

منبع : وب سایت اطلاع رسانی فرمانداری تبریز



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

خبرگزاری رسا ـ مردم ولایت مدار و شهیدپرور تبریز امروز پیکر خلبان شهید یوسف جهانبخش‌اصل را تشییع کردند.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، مراسم تشییع پیکر خلبان شهید یوسف جهانبخش‌اصل امروز با حضور اقشار مختلف مردم تبریز، علما، روحانیان و خانواده‌های شهدای و ایثارگران در میدان شهدای تبریز برگزار شد.

پیکر این خلبان شهید نیروی هوایی سپاه که سه روز پیش بر اثر نقص فنی بالگرد در مناطق عملیاتی شمال‌غرب کشور و در ارتفاعات آذربایجان‌غربی به فیض عظیم شهادت نائل شده بود، امروز در شرایطی بر دوش مردم تبریز تشییع شد که حضور جوانان جلوه‌ای خاص به این مراسم معنوی بخشیده بود.

همچنین مردم تبریز با فریادهای حسین حسین شعار ما است شهادت افتخار ما است، عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، آذربایجان جانباز خامنه ای‌دن آیرلماز، پیکر شهید جهانبخش‌اصل را از مقابل مسجد شهدا تشییع کردند و آیت الله آل هاشم امام جمعه موقت تبریز نیز بر پیکر وی نماز اقامه کرد.

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

امام جمعه موقت تبریز بزرگ ترین درس صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه بشریت را اعتماد به رهبری در شرایط ویژه دانست.


آیت الله محمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز که به مناسبت سالروز میلاد دومین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت امام حسن(ع) ترتیب یافت، اظهار داشت: هرگاه سخن از آن امام همام به میان می‌آید، ناگزیر صلح آن حضرت با معاویه در سال ۴۱ هجری قمری در اذهان تداعی می یابد، چراکه آن واقعه یکی از نقاط عطف تاریخ تشیع به شمار می رود.

وی بزرگ‌ترین درس صلح امام حسن(ع) با معاویه برای جامعه بشریت را اعتماد به رهبری در شرایط ویژه دانست و گفت: همواره باید در پشت سر رهبر راستین اسلام بود و از کارشکنی پرهیز کرد، البته این موضوع با سؤال از رهبر متفاوت است و کلیت جامعه اسلامی بر روشنگری و بیان مسائل برای مردم تأکید دارد؛ اما حدود و شرایط باید رعایت شود.

امام جمعه موقت تبریز با تأکید بر عبرت آموزی از حوادث تاریخی خاطر‌نشان کرد: اگر امروز شاهد لجاجت و مخالفت عده‌ای مغرض با رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب هستیم، باید دانست که در طول تاریخ چنین افرادی همواره وجود داشته چنانکه در دوران امام حسن(ع) نیز بسیاری از اصحاب از درک حقیقت صلح عاجز ماندند.

وی با بیان این که اهل بیت عصمت و طهارت(ع) زبان گویا و مجریان راستین احکام و هویت اسلامی بوده اند، گفت: نباید فراموش کرد که این نقش مهم و حیاتی در همه شرایط و زمان‌ها برای اهل بیت(ع) وجود داشته و روی‌گردانی مردم از ظلم حاکمان زمانه، این رسالت را نقض نمی‌کند.

آیت الله آل هاشم افزود: بر همین اساس امام حسن مجتبی(ع) در رویارویی با معاویه نه منافع شخصی را در نظر داشت و نه در فکر خون ریزی در جهان اسلام بود، بلکه آن حضرت در حال انجام دادن نقش تاریخی و مذهبی خودش بود.

امام جمعه موقت تبریز تصریح کرد: صلح امام حسن(ع) با معاویه دارای ابعاد جهان شمولی اسلام است؛ زیرا این صلح، که در حقیقت آن را می توان قهرمانانه ترین نرمش تاریخ نامید، نشان داد که اسلام می تواند همواره و در همه حال بهترین تصمیم ها را بگیرد و حاکمان راستین اسلام نه منافع خود بلکه منافع عمومی و سعادت آفرین را در نظر دارند.

وی ادامه داد: در حالی که اعراب جاهلی خون‌ریزی، وحشی‌گری و عدم صلح را به عنوان افتخاری بزرگ برای خود می دانستند، ولی امام حسن(ع) با شجاعت هرچه تمام تر عملی برخاسته از قرآن را به نمایش گذاشت.

آیت الله آل هاشم برخورد جامعه اسلامی با صلح امام حسن(ع) را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: متأسفانه افکار عمومی جامعه با این حرکت تاکتیکی و هوشمندانه همراهی و همکاری نکرد و آن حضرت از سوی جامعه مورد حمایت قرار نگرفتند.


آیت الله آل هاشم در پایان خواستار بهره مندی از دولتمردان و مسؤولان از سیره عملی ائمه اطهار شد و تصریح کرد: مهم‌ترین درس صلح امام حسن(ع) ولایت مداری در هر شرایط بدون توجه به وضعیت مکانی و زمانی است، امروز دوران کسب بصیرت و حرکت در صراط مستقیم ولایت است.

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

 

 

 

 

 

 



مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

هزاران تن از نماز گزاران روزه دار تبريزي پس از اقامه نماز جمعه كشتار وحشيانه مردم مظلوم ميانمار را محكوم كردند.

 

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

 

 

 

آیت الله سیدمحمدتقی آل هاشم، امام جمعه موقت تبریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، به تشریح ظرفیت‌های تبلیغی، اخلاقی و اجتماعی ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: مؤمنان حقیقی از نخستین روزهای ماه‌های رجب و شعبان خود را برای شرکت در ضیافت الهی رمضان آمده کرده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: از روایات و احادیث معتبر وارده این‌گونه بر می آید که بدون طهارت معنوی موفق به فهم عظمت میهمانی خدا نخواهیم بود، بنابراین تلاش برای خودسازی یک فرض مهم و حیاتی برای عموم روزه‌داران در لحظات معنوی ماه مبارک رمضان است.

 

امام جمعه موقت تبریز با تاکید بر این‌که آثار روزه‌داری بایستی در تمامی اعمال، رفتار و گفتار مؤمنان تجلی یابد، خاطرنشان کرد: مولای متیان می فرمایند؛ روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم، بنابراین از جهتی دیگر نیز می توان به روزه‌داری در روزهای گرم و طولانی فصل تابستان نگریست.

 

وی افزود: بنا به فرموده امام صادق(ع) هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود، خداوند هزار فرشته را مى‏گمارد تا دست‏به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند، بنابراین روزه داری در این روزهای گرم افزون بر ثواب بسیار، موجب نزول رحمت الهی نیز خواهد شد.

 

آیت الله آل‌هاشم همچنین با اشاره به حدیثی از دخت نبی مکرم اسلام افزود: آن بانوی مکرم اسلام فرمودند؛ روزه‏دارى که زبان و گوش و چشم و جوارح خود را حفظ نکرده روزه‏اش به چه کارش خواهد آمد، مفهوم فرمایش حضرت زهرا(س) آن است که بایستی از روزه‌داری برای تربیت نفس و غلبه بر وسوسه‌های شیطانی بهره جست.

 

امام جمعه موقت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح رسالت روحانیت و بهره‌مندی حوزه‌های علمیه از ظرفیت‌های تبلیغی ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار داشت: منابر و جلسات وعظ و خطابه ما مبارک رمضان به‌عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین رسانه دینی اهمیت بسزایی در ترویج فضائل اخلاقی و اجتماعی دارند.

 

وی با اشاره به استقبال پرشور مردم از برنامه‌های دینی مساجد و جلسات سخنرانی روحانیان در ماه مبارک رمضان گفت: این استقبال وصف‌ناپذیر نشان می دهد که مردم تشنه معارف قرآن و اهل‌بیت هستند و روحانیت بایستی پاسخگوی منطقی نیاز معرفتی جامعه باشد.

 

آیت الله آل‌هاشم با بیان این‌که ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای برقراری ارتباط عموم مردم با مساجد و منابر است، تصریح کرد: نگاهی به تاریخ تشیع نشان می دهد که بسیاری از جریان‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه نشأت گرفته از سخنان روحانیان و علما در منبر بوده است، از این رو روحانیان باید در برپایی منابر از تفسیر و مفاهیم قرآن استفاده کرده و مطالب تازه‌، به‌روز و کاربردی برای گفتن داشته باشند.

 



 مرید حضرت آیت الله سید محمد تقی آل هاشم:

حاشیه نگاری از دیدار با آیت الله آل هاشم؛

با دفترشان تماس گرفتم، وقتی سراغشان را گرفتم بدون اینکه منشی چیزی بگوید پشت خط منتظرم گذاشت. بعد از چند ثانیه صدایی آرام گفت: "سلام علیکم بفرمایید" وقتی خودم را معرفی کردم و گفتم یک وقت مصاحبه برای روزنامه ... می خواستم، بدون هیچ بهانه و به قول امروزی ها کلاسی گفتند:" امروز که نمی شود فردا خوب است فردا ساعت 10 من اینجا هستم"

روز بعد رأس ساعت 10 به دفتر امام جمعه رسیدم، دفتر آیت الله سید محمد تقی آل هاشم امام جمعه تبریز. وقتی وارد اتاق شدم دیدم یک سید روحانی خوش اخلاق و متین که روی صندلی کنار پنجره نشسته اند به گرمی از من استقبال کردند.

موضوع مصاحبه را که در جریان گذاشتم گفتند:" وقتی حاج آقا(آیت الله مجتهد شبستری امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه) هستند ما کاره ای نیستیم، دیروز هم که گفتم تشریف بیاورید خواستم هم شما را زیارت کنم و هم اینکه راهنمایی تان کنم"

خلاصه زیر بار مصاحبه و گفتگو نرفتند اما نزدیک دو ساعت با هم صحبت کردیم، از اوضاع حوزه علمیه قم پرسیدند، حال و احوال مراجع عظام تقلید را جویا شدند و وقتی نام هر یک از مراجع را می بردم خاطره ای کوچکی از آنها نقل می کردند و می گفتند:" سلام گرم مرا به ایشان برسانید"

از وضعیت حوزه های علمیه که صحبت می کردیم مدام این جمله را تکرار می کردند که ما امروز به تربیت طلبه نیاز مبرم داریم.

آنقدر در دیدار با آیت الله آل هاشم احساس صمیمیت می کردم که آرامشی تمام وجودم را گرفته بود، فروتنی از سر و رویشان می بارید، کمتر امام جمعه ای را اینگونه متواضع دیده بودم.

وقتی خداحافظی کردیم مرا به منزل شان دعوت کردند برای صرف ناهار و گفتند: "هر وقت به تبریز آمدی رأس ساعت 10 همین جا هستم بیایید با هم صحبت می کنیم"

 

به این فکر می کنم حوزه های علمیه در گذشته چه شاگردانی را تربیت کرده که وقتی به چنین درجه ای هم می رسند مردم را فراموش و خودشان را گرفتار تجملات و بوروکراسی های اداری نمی کنند؛ برایشان فرقی نمی کند ارباب رجوع شان چه کسی است، پیر یا جوان، خبرنگار یا غیرخبرنگار...

بیت اله احمدی